بیماری های زنان

چگونه درد سینه را آرام کنیم

درد سینه که ماستالژیا نیز نامیده میشود،مشکلى رایج در بانوان است که حتى ممکن است در پسران و آقایان نیز بروز کند.دلایل متفاوتى براى درد سینه وجود دارد از جمله:پریود،حاملگى،یائسگى و سرطان.این درد ممکن است شدت هاى متفاوتى داشته باشد اما معمولا به شرایطى جدى مربوط نمى باشند.بسته به علائم و تشخیص هاى پزشکى ممکن،درمان هاى متفاوتى براى دردى که تجربه مى کنید وجود دارد.
روش اول
در خانه از این درد رهایی یابید.

١.سوتین راحت بپوشید.
ds

سوتینى که میپوشید تاثیر زیادى در حس سینه هایتان دارد.اگر سوتینى که میپوشید راحت و با فشار مناسبى باشد میتواند در رهایى از درد به شما کمک کند و حتى سینه را در برابر اثرات جاذبه ى زمین محافظت کند.
•توسط متخصص مطمئن شوید سوتینى که میپوشید اندازه تان باشد.زیرا اگر سوتینتان اندازه نباشد میتواند ایجاد درد کند.شما میتوانید یک متخصص براى اندازه ى سوتین را در اکثر فروشگاه ها و مغازه هاى لباس زیر پیدا کنید.
•براى چند روز از پوشیدن سوتین هایى که زیر آن سیم دارد یا سینه ها را بالا نگه میدارد خوددارى کنید.بجاى آن سعى کنید از زیر پوشهاى مخصوص زنانه یا سوتین هایى که لایه ى توکارى شده دارند یا سوتین هاى اسپورت استفاده کنید تا فشار کمترى داشته باشند.
•اگر میتوانید،هنگام خواب سوتین نپوشید.اگر نمیتوانید،سعى کنید از سوتین هاى اسپرتى که پارچه ى قابل تنفس ساخته شده اند استفاده کنید.

٢.فقط هنگامى که سوتین ورزشى پوشیده اید ورزش کنید.
ds2

اگر فعال هستید و مداوم ورزش میکنید،یک سوتین ورزشى بخرید.این سوتین ها مخصوصا براى نرم نگه داشتن سینه ها و حمایت آنها در برابر اثرات ورزش طراحى شده اند و حتى ممکن است ناراحتى هاى سینه را آرام کنند.
•سوتین هاى اسپورت در طرح ها،سایز ها و اندازه ى فشار متفاوتى وجود دارند.مشورت با یک متخصص را براى پیدا کردن سوتین اندازه و مورد نیازتان در نظر بگیرید.
•بانوان با سینه هاى بزرگ به سوتین هاى محکم تر و فشار بیشتر نیاز دارند.اگر سینه هاى کوچکى دارید ممکن است به سوتینى با فشار کمتر نیاز داشته باشید.

٣.کمپرس سرد روى سینه ى خود قرار دهید.
ds3
روى ناحیه اى از سینه تان که احساس درد میکنید،کمپرس سرد بگذارید.این کار کمک میکند تا هر تورمى کم شود و درد کاهش یابد.
•میتوانید از یک بسته یخ،هر زمان که نیاز است به مدت ٢٠ دقیقه استفاده کنید.
•شما میتوانید یک پلاستیک را آب کنید و بگذارید یخ بزند تا بتوانید با آن روى قسمت مورد نظر را به آرامى ماساژ دهید.
•شما میتوانید از یک پلاستیک سبزیجات یخ زده ى پیچیده شده در یک حوله استفاده کنید.سبزیجات میتوانند با شکل سینه مطابقت کنند و ممکن است راحت تر از کیسه ى یخ باشند.
•اگر یخ میزنید یا سینه تان بى حس میشود،کیسه ى یخ را بردارید.بین پوستتان و کیسه ى یخ یک حوله قرار دهید تا از یخ زدن آن جلوگیرى کنید.

۴.گرما درمانى کنید.
ds4
گرما نه تنها میتواند به آرام کردن عضلات منقبض و خود شما کمک کند بلکه میتواند درد شما را تسکین دهد.راه هاى متفاوتى مانند استفاده از پدهاى گرم کننده و حمام آب گرم براى درمان درد هاى سینه وجود دارند.
•حمام آب گرم به شما آرامش میدهد و درد شما را آرام میکند.
•یک بطرى آب گرم یا پد گرم کننده روى سینه تان قرار دهید.
•کرم هاى حرارتى بدون نسخه می توانند براى تسکین درد موثر باشند،هرچند باید هنگام استفاده از این کرم ها براى نوک سینه بسیار مواظب باشید و اگر شیرده هستید از استفاده ى این کرم ها پرهیز کنید.

۵.خوردن کافئین را قطع یا محدود کنید.
ds5
تحقیقات در باره ى وابستگى درد سینه و کافئین همچنان قطعى نیست اما بعضى پزشکان به طور کلى پیشنهاد میکنند کافئین را قطع یا محدود کنید.ممکن است به کاهش درد سینه کمک کند.
•نوشیدنى هایى مانند لیموناد،چاى و قهوه کافئین دارند.
•غذاهایى مانند شکلات و بعضى بستنى هاى قهوه ممکن است کافئین داشته باشند.
•اگر براى بیدار ماندن از قرص هاى کافئین دار استفاده میکنید،هنگام داشتن درد سینه از خوردن آنها پرهیز کنید.

۶.رژیم غذاییتان را تنظیم کنید.
ds6

چربى غذاهاى خود را کم کنید و خوردن کربوهیدراتهاى خود را افزایش دهید.شواهدى وجود دارند که نشان میدهد این تغییر غذایى ممکن است به ماهش درد سینه کمک کند.
•براى خوردن پروتئین،گوشت کم چرب مانند ماهى و مرغ مصرف کنید و از خوردن غذاهاى پرچرب مانند غذاهاى سرخ کردنى و تنقلات بپرهیزید.
•براى خوردن کربوهیدرات هاى پیچیده میتوانید از سبزیجات،میوه ها و همه ى حبوبات استفاده کنید.

٧.مکمل هاى غذایى مصرف کنید.
ds7

برخى تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکملهاى غذایى ممکن است به بهبود درد سینه کمک کنند.اضافه کردن ویتامینها و مواد معدنى مانند ویتامین دى و ید به رژیم غذایى تان ممکن است هر دردى در بدن را آرام کند.
•روزانه ۶٠٠ واحد ویتامین E،۵٠ میلى گرم ویتامین B6 و ٣٠٠ میلى گرم منیزین را امتحان کنید.
•ید را میتوانید از نمک یا مصرف روزان

ه ى ۶-٣ میلى گرم دُز آبدار مصرف کنید.
•روغن پامچال عصرانه که حاوى اسید لئولیک است،ممکن است باعث شود که سینه ها نسبت به تغییرات هورمونى حساسیت کمترى نشان دهند.روزانه ٣ گرم روغن پامچال عصرانه مصرف کنید.
•مکمل هاى غذایى و ویتامینها را میتوانید از داروخانه ها و مراکز سلامت غذایى تهیه کنید.

٨.سینه هایتان را ماساژ دهید.

آرام ماساژ دادن سینه هایتان و بافتهاى اطراف آن میتواند درد را آرام و شما را ریلکس کند.
•تحقیقات نشان میدهد که ماساژ میتواند تنش را کم کند و انقباض عضلات را کاهش دهد.
•مطمئن باشید که سینه هایتان را به آرامى ماساژ میدهید چراکه نباید بافتهاى دردناک سینه تان را حساس کنید.ماساژ صورت یا حتى فقط گوشها میتواند درد را آرام کند.

٩.داروهاى مسکن مصرف کنید.
ds9
در صورت ضرورت یا درد مزمن،مسکن مصرف کنید.این راه ممکن است درد سینه را آرام کند یا تورم را درمان کند.
•از مسکن هاى بدون نسخه مانند آسپرین،بروفن،ناپروکسن سدیم یا استامینوفن استفاده کنید.
•ناپروکسن سدیم یا بروفن ممکن است درد سینه یا تورم را آرام کنند.

روش دوم
براى درد سینه از درمانهاى پزشکى استفاده کنید.

١.به پزشک مراجعه کنید.
ds10
اگر درمانهاى خانگى روى آرام کردن درد سینه هایتان اثر ندارد و زندگى روز مره تان را تحت تاثیر قرار داده است،به پزشک مراجعه کنید.درد سینه یک مورد رایج و درمان پذیر است که تشخیص زود هنگام یا درمان مناسب آن در موارد جدى،میتواند به رهایى از درد کمک کند.
•میتوانید پزشک همیشگیتان را ملاقات کنید یا به متخصص زنان مراجعه کنید که در درمان اختلالاتى از جمله اختلالات تاندونهاى سینه تخصص دارد.
•پزشکتان شما را براى دردتان معاینه ى فیزیکى میکند و سینه تان را براى وجود ناهنجارى معاینه میکند.همچنین ممکن است سابقه ى سلامتتان از جمله فعالیت ها و داروهایى که استفاده میکنید را بپرسد.
•بروموکریپتین که یک داروى خوراکى است ممکن است تجویز شود.

٢.پماد موضعى ضد التهاب به سینه تان بمالید.
ds11
از پزشکتان بخواهید یک پماد موضعى ضد التهاب غیر استروئیدى برایتان تجویز کند یا یک پماد بدون نسخه از داروخانه ى محلیتان تهیه کنید که میتواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.
•پماد را دقیقا روى محلى که درد دارید بمالید.

٣.مصرف قرصهاى کنترل باردارى را تنظیم کنید.
ds12

این قرصها به دلیل داشتن هورمون،اغلب میتوانند در ایجاد درد سینه شرکت داشته باشند.با پزشک خود درباره ى نوع و میزان استفاده این داروها مشورت کنید چراکه میتواند در رهایى از درد موثر باشد.
•نخوردن خودسرانه ى قرص و داشتن هفته اى بدون قرص میتواند کمکى براى رهایى از درد سینه باشد.
•تغییر شیوه ى کنترل باروریتان به یک روش بدون مصرف دارو نیز میتواند کمک کند.
•مطمئن شوید که قبل از تغییر یا قطع داروهاى کنترل بارورى با پزشک مشورت میکنید.

۴.هورمون درمانى را کاهش دهید.
ds13

اگر براى یائسگى یا شرایط دیگر از هورمون درمانى استفاده میکنید،با پزشکتان درباره ى کم کردن یا قطع کردن این داروها مشورت کنید.اینکار ممکن است درد سینه را آرام کند اما با عوارض جانبى همراه باشد.
•با پزشکتان راجع به کم کردن یا قطع این داروها مشورت کنید یا از هورمون درمانى دیگرى استفاده کنید.

۵.داروهاى تاموکسیفل و دانازول را در نظر بگیرید.
ds14

این داروها راهى کوتاه مدت براى درد شدید و معمولا آخرین راه حل براى بانوانى هستند که به درمان هاى دیگر پاسخگو نیستند.با پزشک براى مصرف این داروها صحبت کنید تا براى درمان دردتان کمک کند.
•براى این داروها به نسخه ى پزشک نیاز دارید.
•آگاه باشید که این داروها همراه با عوارض جانبى از جمله اضافه وزن،جوش و تغییر صدا هستند.
•آرامش درمانى کنید.
اگر به دلیل داشتن درد سینه تان استرس دارید،آرامش درمانى کنید.اگرچه تحقیقات در این مورد قاطع نیست اما بعضى مشاهدات پیشنهاد میکند که آرامش درمانى با کنترل استرسى که درد سینه را همراهى میکند،ممکن است درد سینه را رهایى بخشد.

ما را در شبکه های اجتماعی نیز دنبال کنید:
در صورت مفید بودن مطلب امتیاز دهید :

نظر خود را بیان کنید