درد در زانوها به عنوان یک بیماری شایع در اکثر افراد مسن و میانسال دیده می‌شود. ممکن است جوانان نیز در این سنین، به زانو درد مبتلا شده و احساس نگرانی کنند. در خصوص درمان زانو درد در جوانان و افراد مسن، در این مطلب بهترین درمان‌های خانگی معرفی شده‌اند.

دلایل ایجاد زانو درد چیست؟

آشنایی با روش‌های درمان خانگی زانو درد

معمولاً در افراد مسن به دلیل اثرات ناشی از پیری همانند ضعف مفاصل و استخوان‌ها، درد زانو ایجاد می‌شود. علت‌های دیگری که سبب زانو درد در افراد شده شامل بیماری‌های مزمن، شکستگی، آرتریت، جابجایی مفصل زانو، آسیب‌های رباطی و سفتی مفصل هستند.

با احساس درد در ناحیه زانوها و علائم ظاهری دیگر همانند بی‌حسی زانوی آسیب دیده، سفتی زانو، مشکل در راه رفتن، قرمزی و تورم و مشکل در ایستادن متوجه آرتروز زانو خواهید شد. با ایجاد درد زانو به هیچ عنوان نباید تحرک و فعالیت‌های روزانه خود را متوقف کنید، زیرا بهترین درمان‌های خانگی برای رفع این عارضه وجود دارد که درد را از بین می‌برند. باتوجه به حیاتی بودن بزرگترین مفصل بدن، به  نظر نمی‌رسد قیمت دستگاه فیزیوتراپی خانگی به عنوان یکی از روش‌های موثر درمان مبلغ زیادی به نظر برسد. در ادامه سعی شده تا بهترین روش‌های درمان خانگی برای رفع این درد به طور کامل توضیح داده شود.

بیشتر بخوانید» در کنار آشنایی با روش‌های خانگی برای زانو درد، بهتر است قبل از هر موردی درباره علل زانو درد و روش‌های درمان آن اطلاعات لازم را کسب کرده تا برای همیشه بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

تمرینات تقویتی

معمولاً فیزیوتراپ برای محافظت از استخوان و مفصل زانو به فرد توصیه می‌کند تا از ورزش‌های مناسب برای زانو درد برای تقویت کردن عضلات چهار سر ران و عضلات فوقانی به طور منظم انجام دهد. با تقویت شدن این عضلات، فرد درد کمتری در این ناحیه احساس می‌کند.

فعالیت بدنی

آشنایی با روش‌های درمان خانگی زانو درد

افرادی که آرتروز یا درد زانو دارند، بهتر است از بهترین درمان خانگی یا همان انجام فعالیت‌های ورزشی مانند یوگا، پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری غافل نشوند. برای حفظ سلامت بافت غضروف در ناحیه زانوها، انجام فعالیت‌های منظم تاثیر بسیار زیادی دارند. از آن جایی که ضعف عضلانی، یکی از دلایل به وجود آمدن زانو درد در بسیاری از افراد است، با انجام این تمرینات و فعالیت‌های بدنی عضلات بدن تقویت شده و درد زانوها برطرف می‌شوند.

کاهش وزن و اصلاح رژیم غذایی

معمولاً چاقی و اضافه وزن خطر ابتلای شما به زانو درد را افزایش می‌دهد. زیرا وزن زیاد بدن بر روی مفاصل و استخوان‌های زانو قرار گرفته و به مرور زمان مشکلاتی را در این ناحیه به وجود می‌آورد. چاقی میزان التهاب بدن را در نواحی مختلف افزایش داده و فرد به آرتروز در زانوها و سایر قسمت‌های بدن مبتلا می‌شود.

با داشتن رژیم غذایی سالم و کاملاً متعادل می‌توانید وزن خود را کاهش داده و درد زانوهای خود را کمتر کنید. برای مثال باید مصرف کردن فیبر، سبزیجات و میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این افراد می‌توانند با کاهش دادن مصرف چربی و گوشت در رژیم غذایی خود، تا حدود زیادی وزن خود را کنترل کنند.

مصرف دارو

برای کم شدن درد زانو بر اثر آرتروز، می‌توانید به توصیه پزشک از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب استفاده کنید. داروهای مختلفی توسط پزشک متخصص بعد از تشخیص علت درد در زانوها، برای بیماران تجویز می‌شود که به کاهش درد آنها کمک بسیار زیادی می‌کند، این داروها عبارتند از:

• داروهای غیر استروئیدی موضعی یا خوراکی که ضد التهاب هستند.
  • کپسایسین موضعی
  • هیالورونیک اسید داخل مفصلی
  • ناپروکسن و استامینوفن
  • کورتیکو استروئید داخل مفصلی

برخی از این داروهای برطرف کننده درد زانو، بدون نسخه و تعدادی از آنها تنها با نسخه پزشک قابل خریداری هستند. امروزه پزشکان متخصص در این زمینه برای درمان درد زانوهای بیمار علاوه بر مصرف این داروها، تزریقات درون مفصلی را نیز پیشنهاد می‌کنند.

آروماتراپی برای کاهش درد زانو

آشنایی با روش‌های درمان خانگی زانو درد

یکی دیگر از روش‌ها برای کم شدن درد زانوها به روش خانگی، استفاده از اسانس‌های روغنی است. می‌توانید با روغن طبیعی دارای عصاره پرتقال و زنجبیل ناحیه زانوها را ماساژ داده و درد آنها را کمتر کنید.‌ امروزه پمادهای زیادی برای رفع زانو درد به همراه ترکیبات موثر شامل روغن کنجد، دارچین، کندر و زنجبیل تولید شده‌اند.

رفع زانو درد با گرم و سرد کردن

برای معالجه درد زانوها که ناشی از آرتریت هستند می‌توان از گرم و سرد کردن این ناحیه استفاده کرد. عضلات این ناحیه با گرمای مناسب کاملاً شل شده و در نتیجه حرکت مفاصل زانو تا حدود زیادی بهتر از قبل می‌شود. همچنین می‌توانید با گذاشتن کمپرس سرد بر روی ناحیه زانوها تورم، درد و التهاب آن را کمتر کنید.

دیگر درمان‌های خانگی برای کاهش درد زانوها

از جمله بهترین درمان‌های خانگی برای تسکین آرتروز یا درد زانوها، استفاده از سرکه سیب است. این سرکه خاصیت ضد التهابی داشته و مصرف آن می‌تواند التهاب‌ و درد زانوها را کمتر کند. برخی از افراد نیز از طب سنتی برای بهبود آرتروز زانو استفاده کرده و درد زانوی آنها کمتر می‌شود.

دیگر راهکار آسان برای درمان خانگی زانو درد و تسکین درد آن، استفاده از کفش‌های مناسب و طبی است. با کمک این کفش‌ها، فشار کمتری بر زانوها وارد شده و درد آن کاهش پیدا می‌کند. معمولاً پزشک متخصص و ارتوپد برای این بیماران کفش‌های مخصوصی را توصیه کرده تا با آنها راحت‌تر راه بروند. همچنین ماساژ دادن ناحیه زانو می‌تواند در تسکین درد آن تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

سخن آخر

در این مطلب بهترین روش‌های درمان خانگی برای رفع زانو درد معرفی شدند. برای تسکین درد زانو می‌توانید به شکل موقت از این روش‌های درمانی استفاده کنید تا بتوانید به راحتی فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید.

در صورت بروز درد شدید در زانوها و درمان نشدن با این روش‌ها، بهتر است هرچه سریعتر به پزشک معالج مراجعه کنید تا علت زانو درد شما مشخص شده و از بهترین انواع درمان توسط بهترین فیزیوتراپ یا متخصص ارتوپد برای زانوهای شما استفاده کنند.