سوزاک چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری سوزاک نوعی بیماری مقاربتی است که در طی تماس جنسی محافظت نشده از فرد آلوده به شریک جنسی او منتقل می شود. این بیماری توسط باکتری نایسریا گونوره ایجاد شده و با عوارضی از قبیل سوزش ادرار، خارش دستگاه تناسلی و ناباروری همراه است.

در این مطلب می خواهیم توضیح دهیم بیماری سوزاک چیست، درباره علائم سوزاک در آقایان و خانم ها با شما عزیزان صحبت کنیم و راه های درمان آن را نیز معرفی نماییم. پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای آن با ما همراه باشید.

بیماری سوزاک چیست؟

سوزاک یکی از انواع بیماری های مقاربتی بوده که در آن باکتری نایسریا گونوره غشاهای مخاطی دستگاه تناسلی آقایان و خانم ها (مانند دهانه رحم، لوله های فالوپ و پنیس) را آلوده کرده و امکان سرایت به مجاری ادراری را نیز دارد. از آنجا که این باکتری بیشتر مناطق گرم و مرطوب بدن را هدف قرار می‌دهد، ممکن است باعث آسیب به موارد زیر بشود:

• گلو
  • واژن
  • چشم ها
  • مقعد
  • سیستم تناسلی خانم ها
  • آلت تناسلی آقایان
  • مجرای ادرار

علائم سوزاک چیست؟

پیش از آنکه توضیح دهیم علائم سوزاک چیست، ذکر این نکته ضروری است که در صورت تشخیص زود هنگام این بیماری، درمان آن ممکن بوده؛ اما اگر درمان نشود عوارض بلند مدتی را به همراه خواهد داشت که گاهی جبران ناپذیر خواهند بود.

علائم سوزاک در زنان چیست؟

اگر بخواهیم توضیح دهیم علائم سوزاک در زنان چیست، باید بگوییم این علائم مشابه عفونت قارچی یا باکتریایی واژن هستند و به همین دلیل تشخیص این بیماری در خانم ها مشکل خواهد بود. از علامت های ابتلا به سوزاک می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• افزایش ترشحات واژن
  • احساس درد هنگام دفع ادرار
  • تسریع و تکرر ادرار
  • قاعدگی دردناک و سنگین
  • لکه بینی در فاصله بین دو عادت ماهانه یا بعد از رابطه جنسی
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • درد شدید در بخش پایینی شکم و لگن
  • گلو درد

علائم سوزاک مردان چیست؟

سوزاک در آقایان ممکن است تا چندین هفته به صورت خاموش و بدون علامت باشد؛ اما معمولاً علائم ابتلا به این بیماری بعد از یک هفته آغاز می‌شوند. اولین و مهم ترین علامت نیز سوزش و درد هنگام ادرار است.

گاهی این بیماری به شدت پیشرفت کرده و به ارگان های دیگر بدن مانند مجاری ادراری و بیضه ها آسیب می زند. البته با پیشرفت عفونت شاهد علائم زیر خواهید بود:

• تکرر ادرار، درد و سوزش ادرار
  • ترشحات چرکی از آلت تناسلی
  • تورم یا قرمز شدن دهانه مجرای آلت
  • درد و تورم بیضه ها
  • گلو درد مزمن و مداوم

عوارض سوزاک چیست؟

در صورت عدم درمان به موقع این بیماری، دچار عوارض سوزاک خواهید شد که در زنان شدت بیشتری دارد. درگیر شدن رحم و لوله های فالوپ، منجر به التهاب لگن و درد شدید در ناحیه شکم می‌شود که ممکن است در نهایت منجر به ناباروری نیز بشود.

از طرف دیگر در آقایان نیز عوارض سوزاک منجر به بروز دمل در قسمت داخلی آلت تناسلی شده و علاوه بر ایجاد درد و ناراحتی های شدید، در کاهش قدرت باروری نیز تاثیرگذار است.

با ورود باکتری نایسریا گونوره به خون، فرد دچار آرتریت، آسیب دریچه قلب یا التهاب جداره مغز و نخاع می شود که البته به ندرت این اتفاق پیش خواهد آمد.

در صورت ابتلای مادر باردار به سوزاک، این بیماری ممکن است به جنین هم منتقل شود که البته در زایمان طبیعی درصد آن بیشتر می باشد. سوزاک در نوزادان موجب بروز زخم روی پوست، عفونت و حتی کوری خواهد شد.

درمان سوزاک

برای درمان بیماری سوزاک لازم است به پزشک مراجعه کرده و تحت نظر او مصرف آنتی بیوتیک را آغاز نمایید. البته که در حال حاضر این باکتری مقاومت بسیار بالایی به آنتی بیوتیک ها پیدا کرده؛ اما با این حال یکی از بهترین روش های درمان به شمار می آید.

درمان سوزاک در زنان

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بهترین روش درمان این بیماری مصرف آنتی بیوتیک است. بسته به شدت بیماری، شرایط بدنی و نظر پزشک معالج شما، داروهایی از قبیل سفتریاکسون، آزیترومایسین خوراکی، جنتامایسین تزریقی و داکسی سایکلین برایتان تجویز می شود.

درمان سوزاک مردانه

برخی بیماران مشکوک به بیماری عفونی در پروستات هستند که برای درمان سوزاک مردانه در این موارد معمولاً یک دوز سفتریاکسون عضلانی و دو هفته داکسی سایکلین خوراکی تجویز می شود.

درمان سوزاک دهانی به مراتب سخت تر از عفونت های تناسلی و مقعدی خواهد بود؛ با این حال به کمک آنتی بیوتیک های مناسب می توان آن را برطرف نمود.

سخن پایانی

در این مطلب درباره علت بیماری سوزاک، علائم آن و روش درمان این بیماری با شما عزیزان صحبت کردیم و اطلاعات مهمی را در این خصوص در اختیارتان قرار دادیم. در نهایت نیز به خاطر داشته باشید که درمان سوزاک فقط با به پایان رساندن دوره مصرف آنتی بیوتیک ممکن بوده و در صورت ابتلا به این بیماری، باید مراقبت ابتلای مجدد آن باشید.