همه چیز درباره سرخک در کودکان و نوزادان

سرخک یک بیماری بسیار مسری است که توسط یک ویروس ایجاد می‌شود. برای هر کسی که آلوده می‌شود، می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. اگر علائم سرخک در کودکان را بشناسید، در زمان رویارویی با این بیماری بهتر و سریع‌تر می‌توانید تشخیص دهید و اقدامات درمانی لازم را شروع کنید.

به دلیل برنامه موفق واکسیناسیون سرخک، ابتلا به سرخک بسیار کم و تقریبا غیر معمول است؛ اما شیوع سرخک هنوز هم محتمل است و ابتلا به آن غیرممکن نیست.

سرخک اغلب در افرادی دیده می‌شود که واکسینه نشده‌اند. این شامل نوزادانی می‌شود که برای واکسینه شدن بسیار کوچک هستند.

مهم است که مطمئن شوید کودک شما به موقع واکسینه شده است.

نوزادان و کودکان چگونه سرخک می گیرند؟

برای تشخیص بهتر و شناسایی این بیماری در فرزند خود، بهتر است حتما یک بار عکس سرخک در کودکان را از لینک زیر مشاهده کنید.

سرخک یکی از مسری ترین بیماری‌های دوران کودکی است که از طریق تماس فرد به فرد و قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه منتقل می‌شود. این ویروس می‌تواند تا چند ساعت در هوا و روی سطوح زنده بماند.

از هر 10 نفر واکسینه نشده که با فرد مبتلا به سرخک در تماس باشند، 9 نفر بیمار می‌شوند.

فرد که با ویروس سرخک در تماس بوده است، از حدود یک روز قبل از شروع بیماری احساس ناخوشی دارد؛ تقریبا حدود 4 روز قبل از شروع بثورات. بعد از ظاهر شدن بثورات، فرد باید حداقل 4 روز از همه افراد واکسینه نشده دوری کند.

اگر کودک شما در نزدیکی فرد مبتلا به سرخک بوده است، او را تا زمانی که با پزشک خود صحبت نکرده‌اید، در خانه نگه دارید.

همه چیز درباره سرخک در کودکان و نوزادان

چگونه می توانم از شیوع سرخک جلوگیری کنم؟

سرخک بسیار مسری است، بنابراین مراقبت برای محدود کردن گسترش آن مهم است. شما باید کودک مبتلا به سرخک خود را از مدرسه یا مهد کودک دور نگه دارید. آنها را تا 4 روز پس از ظهور بثورات در خانه نگه دارید.

شما همچنین می‌توانید اقدامات بهداشتی خوب را برای کمک به جلوگیری از گسترش سرخک انجام دهید:

• دست‌های کودک را مرتبا بشوییید
  • غذا و نوشیدنی مشترک با کودک بیمار استفاده نکنید
  • در هنگام عطسه و سرفه حتما جلوی ترشحات دهان و بینی کودک را با دستمال یا حداقل با ناحیه آرنج بگیرید..

اگر فکر کنم فرزندم سرخک دارد چه؟

سرخک معمولا با علائمی شبیه سرماخوردگی شروع می‌شود و چند روز بعد بثورات پوستی ایجاد می‌شود. برخی از افراد نیز ممکن است لکه‌های کوچکی در دهان خود داشته باشند.

• آبریزش یا مسدود شدن بینی
  • عطسه کردن
  • سرفه
  • چشم‌های قرمز، دردناک، آبریزش

اینها علائم ابتدایی ابتلا به سرخک هستند.

اگر فکر می‌کنید کودک شما ممکن است سرخک داشته باشد، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه از کودک مبتلا به سرخک مراقبت کنم؟

بخش مهم مراقبت های کودک مبتلا به سرخک این است که صبر کنید تا دوره بیماری تمام شود. در این بین برای کاهش بی‌قراری‌های کودک و آرام کردن او می‌توانید از پزشک کمک بگیرید. اگرچه هیچ درمان خاصی برای سرخک وجود ندارد؛ اما داروهایی برای اینکه کودک آرام شود و بتواند این دوره را راحت‌تر سپری کند، وجود دارد؛ بنابراین اجازه دهید کودک

• استراحت کند
  • مایعات زیاد و سالم بنوشد
  • برای کنترل تب بیماری از داروهایی که پزشک تجویز می‌کند به موقع استفاده کنید

چگونه می توانم کودکم را از ابتلا به سرخک محافظت کنم؟

بهترین محافظت در برابر سرخک واکسیناسیون است. کودک شما باید 2 دوز واکسن سرخک دریافت کند. این واکسن‌ها باید شکل زیر تزریق شوند:

12 ماهگی – به عنوان بخشی از واکسن سرخک، اوریون، سرخجه (MMR)

18 ماهگی – به عنوان بخشی از واکسن سرخک – اوریون – سرخجه – واریسلا (MMRV)

با تزریق دو دوز واکسن سرخک حداقل به فاصله یک ماه، کودک تا 97 درصد از ابتلا به این بیماری در امان می‌ماند.

همه چیز درباره سرخک در کودکان و نوزادان

چه عوارضی ممکن است با سرخک ایجاد شود؟

از هر 10 نفر مبتلا به سرخک 1 نفر دچار عوارض می‌شود. در این بین کودکان زیر 5 سال بیشتر در معرض خطر عوارض هستند.

گاهی اوقات کودکان ممکن است دچار عفونت ثانویه شوند. این ممکن است عفونت گوش یا اسهال و استفراغ باشد. سایر عوارض می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• پنومونی (عفونت شدید ریه) – از هر 15 کودک 1 نفر
  • آنسفالیت (التهاب مغز) – حدود 1 در 1000 کودک
  • از بین کودکانی که دچار آنسفالیت می شوند، از هر 10 نفر 4 نفر دچار آسیب دائمی مغز می شوند.

احتمال ابتلای نوزاد من به سرخک چقدر است؟

این موضوع بستگی به این دارد که سرخک چه قدر در حال گردش است و سطح ایمنی جامعه در برابر سرخک چه اندازه است؛ اما به طور کلی بیشترین خطر ابتلا به بیماری شدید در افراد واکسینه نشده، به ویژه کودکان زیر 5 سال، وجود دارد. در مرحله بعدی افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ یا افرادی که به شدت دچار سوءتغذیه هستند و نهایتا زنان باردار خطر ابتلای بیشتری دارند.

چرا نوزادان زودتر واکسن MMR دریافت نمی کنند؟

زیرا واکسن MMR یک واکسن زنده است، به این معنی که حاوی اشکال ضعیف شده ویروس‌ها است. برای اینکه کار کند، اشکال ضعیف ویروس باید تکثیر شو‌د تا یک پاسخ ایمنی ایجاد کنند.

از آنجایی که محافظت طبیعی و ذاتی نوزادان از زمان تولد به تدریج در طی چند ماه از بین می‌رود، ویروس‌ها ممکن است نتوانند مانند زمانی که نوزاد کمی بزرگتر می‌شوند، تکثیر شوند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم اولین دوز واکسن MMR را از 12 ماهگی شروع کنید. نه به این دلیل که خطرناک است، بلکه به این دلیل که این واکسن در این سن بهترین عملکرد را دارد.

نکات مهم در مورد سرخک که والدین باید بدانند

سرخک می تواند جدی باشد

اگرچه برخی افراد سرخک را فقط یک بثورات و تب کوچک می‌دانند که در عرض چند روز برطرف می‌شود، اما سرخک می‌تواند عوارض جدی برای سلامتی به خصوص در کودکان کمتر از 5 سال ایجاد کند. هیچ راهی برای تشخیص شدت علائمی که کودک شما تجربه خواهد کرد وجود ندارد.

سرخک بسیار مسری است

سرخک زمانی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می کند از طریق هوا پخش می‌شود. آنقدر مسری است که اگر یک نفر به آن مبتلا شود، از هر 10 نفر اطراف او 9 نفر نیز در صورت عدم محافظت به این بیماری مبتلا می شوند. کودک شما فقط با قرار گرفتن در اتاقی که فرد مبتلا به سرخک در آن بوده است، حتی تا دو ساعت پس از خروج آن فرد می تواند به سرخک مبتلا شود. یک فرد مبتلا می‌تواند سرخک را به دیگران منتقل کند حتی قبل از اینکه بداند به این بیماری مبتلا است – از چهار روز قبل از ایجاد بثورات سرخک تا چهار روز پس از آن ویروس این بیماری توانایی و قدرت انتقال و ابتلا دارد.

واکسن بزنید

شما می‌توانید با یک واکسن ایمن و موثر از کودک خود در برابر سرخک محافظت کنید.

بهترین محافظت در برابر سرخک واکسن سرخک، اوریون، سرخجه (MMR) است. واکسن MMR محافظت طولانی مدت در برابر همه گونه‌های سرخک ایجاد می کند.

به یاد داشته باشید اگر خانواده شما به خارج از کشور سفر می کنند، توصیه های واکسن کمی متفاوت است.

منبع : https://gahvare.net/baby/health/illness