راه های درمان بیماری بواسیر

بواسیر

بواسیر و یا کومه (توده) می تواند به دلیل حاملگی، رژیم های غذایی فقیر، کشش و فشارهای زیاد در حرکات روده و تقلا و زور زدن در هنگام یبوست بوجود می آید. بواسیر در واقع، ورید یا رگ گشاد شده در مقعد و یا در روده بزرگ است که به این قسمت ها از بدنتان فشار می آورد.آن ها برخی اوقات ورم کرده خونریزی می کنند و زخم می شوند که می تواند سبب ناراحتی و اذیت شما شود. به طور کلی بواسیر وضعیت خیلی حاد و جدی نمی باشد، اما افرادی که کم خونی و یا مشکلات سیروز کبدی دارند ممکن است خونریزی های طولانی و قابل توجهی داشته باشند. خوشبختانه روش های مختلف زیادی برای خلاص شدن از بواسیر و جلوگیری از بازگشت آن وجود دارد.

درمان خانگی بواسیر

۱- حمام نیم تنه کنید

بیماری بواسیر

حمام نیم تنه تکنیکی است که باسن و کپل شما در آب گرم خیس می خورد گرمای مرطوب حمام نیم تنه، به نرم شدن و کاهش مقداری از درد و خارش بواسیر کمک می کند.

• می توانید از آب کم عمق و یا دستگاه های ویژه ای که روی توالت نصب می شود استفاده کنید.
  • برای تشکیل سریعتر و موثرتر، ناحیه مقعدی را دو یا سه بار در روز به مدت ۱۵ – ۱۰ دقیقه در آب گرم خیس کنید.

۲- از دستمال مرطوب استفاده کنید

بواسیر درمان

اگر بواسیر را تجربه کرده باشید، کاغذ توالت های خشک می تواند سبب خراش و یا پاره شدن عروق ملتهب و متورم این نواحی شود. به جای کاغذ توالت از دستمال های بدون بو کودک و یا فشار آب برای تمیز کردن استفاده کنید.

• مطمئن باشید که از دستمال بدون بو و بدون الکل استفاده می کنید چراکه این ها سبب تحریک و خراش بواسیر می شوند.

۳- داروهای موضعی استفاده کنید

بواسیر چیست

داروهای موضعی زیاد و بدون نیاز به نسخه وجود دارد که برای درمان بواسیر طراحی شده اند. مانند کرم ها، پمادها، پاک کننده های طبی و شیاف ها.

• اغلب داروهای موضعی حاوی عصاره فندق و هیدروکورتوزون ها هستند که به تسکین درد و خارش بواسیر کمک می کنند.
  • سایر داروهای موضعی حاوی استروئید، بی حس کننده ها، داروهای قابض و ضدعفونی کننده هستند.
  • از داروهای موضعی بدون نسخه یا فروش آزاد به مدت بیشتر از یک هفته استفاده نکنید مگر اینکه تحت نظر مستقیم پزشکتان باشید.

۴- داروهای مسکن فروش آزاد و یا بدون نسخه مصرف کنید

بواسیر و درمان

خیلی از افراد دارای بواسیر، درد زیادی بویژه در هنگام حرکات روده و در حین اجابت فراج تجربه می کنند. اگر این چنین دردی را داشته اید درمان موضعی (مخصوص بواسیر) را امتحان کنید

• از مصرف داروهای بدون استروئید ضد التهاب (ایبوبروفن) و آسپرین، در صورتی که خونریزی بواسیر و یا خونریزی معده دارید، خودداری کنید چرا که سبب اختلال در انعقاد خون می شوند. به علاوه آسپرین را به کودکان و نوجوانان ندهید. آسپرین با یک وضعیت نادر اما جدی در نوجوانان و کودکان به نام سندروم ری، پیوستگی دارد که این نشانگان یا سندروم سبب ایجاد تورم در مغز و کبد شده و می تواند منجر به مرگ شود.

۵- کمپرس سرد به کار ببرید

عمل بواسیر

از آن جایی که هموروئید و یا بواسیر موجب ایجاد تورم و رگ های ملتهب می شود، یک کیسه یخ و کمپرس سرد با کاهش جریان خون به این محل ها سبب کاهش التهاب می شود. یک کیسه یخ و یا کمپرس سرد را داخل پاکت ساندویچ گذاشته و برای تسکین سریعتر روی مقعد بگذارید.

• از کیسه یخ و یا کمپرس سرد بیش از ۲۰ دقیقه استفاده نکنید. قبل از آن که کیسه را بردارید حداقل ۱۰ دقیقه از آن استفاده کنید.

۶- بهداشت را رعایت کنید

درد بواسیر

یکی از بهترین کارهایی که برای مراقبت از هموروئید یا بواسیر می توانید انجام دهید این است که نواحی مقعد را تمیز نگه دارید. روزانه حمام کنید و یا دوش بگیرید و پوست و نواحی اطراف مقعد را به آرامی با آب گرم بشویید. ممکن است این کار را با صابون و یا بدون آن انجام دهید، ولی ممکن است صابون باعث خراش هموروئید شود.

از عود مجدد بواسیر جلوگیری کنید

۱- در هنگام دفع و اجابت مزاج از فشار و زور زدن خودداری کنید

علائم بواسیر

یکی از متداول ترین دلایل بوجود آمدن هموروئید فشار و زورزدن های شدید در هنگام اجابت مزاج است. که ممکن است به دلایل یبوست ، اسهال های مزمن، به همراه بیماری های گوارشی نظیر سندروم روده تحریک پذیر بیماری های مزمن بوجود آید همچنین ممکن است به دلیل نشستن های طولانی مدت روی توالت، و یا عوارض بازی کردن با گوشی های همراه و یا حواس پرتی هنگامی که در حال اجابت مزاج هستید، بوجود آید.

• بیش از زمانی که نیاز است روی توالت ننشینید
  • هنگام نشستن روی توالت سعی کنید کمی پاهایتان را بلند کنید این سبب آسان تر و روان شدن حرکات شدید روده در هنگام دفع می شود.
  • یبوست می تواند عوارض داروهای فروش آزاد و بدون نسخه ای باشد که اغلب استفاده می کنید. بنابراین با پزشکتان در رابطه با هر دارویی که مصرف می کنید صحبت کنید تا آن را با چیزهایی که احتمال کمتری برای ایجاد یبوست دارد تعویض کند.

۲- به تحریکات روده برای دفع پاسخ دهید

شقاق

اگر مستعد بواسیر هستید، مهم است که در هنگام نیاز به دفع مزاج فورا به توالت بروید. طفره رفتن از اجابت مزاج و یا منتظر ماندن برای فرصتی مناسب می تواند موجب یبوست و دفع دردناک شود که منجر به ایجاد بواسیر و یا بدتر شدن شرایط موجود می شود.

۳- رژیم غذایی خود را تغییر دهید

علت بواسیر

اگر به صورت متداول به بواسیر مبتلا می شوید، تغییر در رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از عود مجدد بواسیر کمک کند. غذاهای مناسب بخورید و از غذاهای مضر خودداری کنید، نوشابه ها و نوشیدنی ها می توانند حرکات روده را تنظیم کنند و خطر مبتلا شدن به یبوست را کاهش دهند.

• فیبرها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. منابع خوب فیبر شامل میوه ها، سبزیجات، همه نان های گندم و پاستاها، برنج و غلات کامل، دانه ها، آجیل و جودوسر.
  • از مکمل های فیبر دار استفاده کنید. منابع مکمل های فیبری شامل پوسته و یا سبوس اسفرزه، دکسترین گندم، و متیل سلولز می باشد. مصرف روزانه مکمل هل می تواند این اطمینان را به شما بدهد که ۳۰ – ۲۰ گرم فیبر در روز دریافت کرده اید.
  • به بدنتان آب برسانید و همیشه سیراب باشید. نوشیدن آب کافی در روز کمک می کند بیرون روی منظم داشته و شانس ابتلا به بواسیر را کاهش می دهد در روز بین ۸ – ۶ لیوان آب بنوشید.
  • از کافئین و الکل پرهیز کنید زیرا می تواند اجابت مزاج و حرکات روده تان را تحت تاثیر قرار دهد.
  • از نرم و روان کننده مدفوع استفاده کنید. می توانید یک نرم کننده ساده خودتان بسازید. یک قاشق سوپخوری از روغن های معدنی به غذاهای نرم مانند سس سیب و یا ماست اضافه کنید و آن را با یکی از وعده های غذایی خود میل کنید. اما این دستورالعمل را به مدت طولانی مصرف نکنید.

۴- ورزش کنید و وزن خود را کاهش دهید

درمان خانگی بواسیر

چاق بودن، به دلیل اضافه فشار بر روی عروق کمک بسیاری به مبتلا شدن به بواسیر می کند. تمرینات بدنی می تواند به کاهش وقوع یبوست کمک کند

۵- طب جایگزین را امتحان کنید

راه درمان بواسیر

هر چند اغلب درمان های پزشکی موثر است، درمان با گیاهان خاص و یا برخی ویتامین ها می توانند به تسکین هموروئید کمک کند. هیچ مکمل و یا داروهای طب جایگزین را بدون مشورت و چک کردن توسط پزشک و یا داروساز مصرف نکنید چراکه می توانند با سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید تداخل ایجاد کنند.

درمان های جایگزین معمول شامل:

• آلوئه ورا
  • ویتامین E
  • بومادران
  • برگ بو
  • ریشه گل مهر طلا
  • درخت مرمکی
  • بلوط سفید

رسیدگی های پزشکی را دنبال کنید

۱- بدانید که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

بواسیر

بواسیر کاملا قابل درمان و بدون خطر است هر چند ممکن است در برخی افراد بعرنج شود. اگر شما عوارض زیادی با بواسیر را تجربه کرده اید و یا اگر وضعیتتان بعد از حدود یک هفته بهتر شد و همچنین درمان های بدون نسخه و داروهای فروش آزاد موثر نبودند، فورا به پزشک مراجعه کنید.

• خون در مدفوع می تواند نشان دهنده بواسیر باشد، اما ممکن است علائم بیماری های جدی تر دیگری نیز باشد. اگر در مدفوع خود خون دیدید، هر چه سریعتر با پزشک خود تماس گرفته و یک وقت ملاقات بگیرید.
  • خونریزی های شدید و طولانی که در اثر بواسیر هستند می تواند در برخی از افراد منجر به کم خونی شود. کم خونی ناشی از کمبود سلول های قرمز خون می تواند توانایی بدن در انتقال اکسیژن به سلول ها را محدود کند.

علائم کم خونی شامل ضعف و خستگی های مزمن است.

• اگر جریان خون به سمت هموروئید به ناگهان قطع شود، منجر به وضعیتی می شود که اختفان و یا خفگی بواسیر گفته می شود. اینگونه بواسیر ها به شدت دردناک بوده و ممکن است فاسد شده و نسوج آن بمیرد و منجر به قانقاریا (فساد عضو بر اثر نرسیدن خون) شود.

۲- گزینه های درمان بدون جراحی را انتخاب کنید

هموروئید

گزینه های زیادی وجود دارد که پزشک تان می تواند به شما توصیه کند بدون آنکه نیاز به جراحی باشد. این گزینه ها واقعا امن و موثر هستند، که با کمترین عوارض و به صورت سرپایی می تواند اجرا شود.

انعقاد با بند و نوار پلاستیکی – این روش کم خطر با استفاده از نوارهای لاستیکی ظریف جریان خون به هموروئید را محدود می سازد. پزشک این نوار ها را دور تا دور پایه بواسیر قرار داده و در طول یک هفته بواسیر خشک شده و خواهد افتاد.

تزریق اسکلروتراپی این روش شامل تزریق مواد شیمیایی به بافت ملتهب بواسیر است. که سبب کوچک شدن و کاهش درد و التهاب بواسیر می شود. تزریق باعث درد نسبتا کمی می شود اما ممکن است تاثیر کمتری نسبت به باندهای پلاستیکی داشته باشد.

انعقاد – این روش از درمان های همزمان لیزر – اشعه مادون قرمز ویا گرما (دو قطبی) برای خشکاندن التهاب بواسیر استفاده می کند.

انعقاد دارای عوارضی نیز هست و به طور کلی در مقایسه با روش نوار پلاستیکی احتمال بیشتری برای عود کردن بواسیر دارد.

۳- روش جراحی

عمل بواسیر

در برخی موارد ممکن است بواسیر، به روش های غیر جراحی جواب ندهد. اگر با سایر درمان ها موفقیتی بدست نیاورده اید و یا بواسیر شما به طور غیر نرمال بزرگ است، ممکن است پزشکتان جراحی را برای برداشتن بواسیر پیشنهاد دهد. روش های مختلف جراحی وجود دارد که ممکن است بسته به شیوه جراحی و یا شدت بواسیر، به شکل سرپایی و یا بستری شدن در بیمارستان اجراء شود و روش جراحی ممکن است خطر خونریزی های طولانی ، عفونت و یا تراوش مدفوع را داشته باشد. هر چند این عوارض ناخوشایند بسیار نادر هستند.

• بواسیر برداری – این روش جراحی برداشتن بواسیر و بافت های پیرامون آن است. بواسیر برداری موثرترین روش برای خلاص شدن از هموروئیدی است که به سایر درمان ها جواب نداده است.
  • بست آهنی – بواسیر برداری/ تثبیت بواسیر شامل روشی است که با بست آهنی زدن به بواسیر سبب قعع جریان خون به ناحیه مبتلا می شود. مشخص شده که این روش نسبت به بواسیر برداری درد کمتری است، اما اغلب منجر به عود دوباره بواسیر و یا افتادگی روده می شود.