جراحی بستن یا قطع سیاهرگ یک عمل جراحی سرپایی است که به منظور از بین بردن سیاهرگ آسیب دیده و پیشگیری از عوارض آن انجام می شود. در صورتی که سیاهرگ یا دریچه آن دچار مشکل شده باشد، آن رگ (یا قسمت آسیب دیده ی آن) از بدن خارج یا بسته می شود. در طی این جراحی، یک برش زیر محل رگ مورد نظر ایجاد شده و با استفاده از یک ابزار انعطاف پذیر، سیاهرگ آسیب دیده از بدن خارج می گردد.

در برخی موارد، یک یا چند برش در ناحیه ی رگ مورد نظر انجام می شود تا از طریق آن، رگ آسیب دیده بسته یا سلب شود. اگر این سلب منجر به بسته شدن یک دریچه ی مشکل دار شده باشد و ادامه ی رگ و دریچه های زیرین آن سالم باشند، رگ مورد نظر از جای خود حذف نمی شود تا به کمک دریچه های سالم و رگ های اطراف به جریان خون ادامه دهد.

چرا عمل جراحی واریس پا به شما پیشنهاد شده است؟

به گفته ی دکتر نادر افشاری دکتر واریس پا، جراحی بستن سیاهرگ عموماً روی رگ های واریسی بزرگ انجام می شود. موارد استفاده از عمل جراحی واریس:

• رهایی از رگ های واریسی برای علل ظاهری و زیبایی، در صورتی که مشکلات سلامتی دیگری به میزان خطر این عمل اضافه نکند.
  • وجود درد، ورم یا احساس سنگینی در پاها، به خصوص بعد از ایستادن طولانی مدت.
  • خونریزی رگ واریسی
  • زخم های باز در اثر مشکل واریس یا گردش خون ضعیف در سیاهرگ مورد نظر.
  • آسیب دیدگی یک سیاهرگ در محل پیوستن آن به سیاهرگ های سطحی یا عمقی در زانو یا کشاله ی ران.

اگر شما به هر دو مشکل رگ های واریسی بزرگ و رگ های عنکبوتی کوچک مبتلا هستید، ممکن است به بیش از یک نوع درمان نیاز داشته باشید. بعد از انجام جراحی بستن سیاهرگ برای درمان رگ ها واریسی بزرگ، معمولاً پزشک  اسکلوتراپی واریس را برای درمان رگ های واریسی کوچک تر پیشنهاد می کند.

عوارض جراحی واریس پا

چه کسانی نباید عمل جراحی واریس را انجام دهند؟

گروه های زیر نباید تحت درمان جراحی بستن و سلب سیاهرگ قرار بگیرند:

• سالمندان مبتلا به بیماری های دیگر، که خطر انجام عمل جراحی در آنها بالا است.
  • زنان باردار
  • افراد دارای گردش خون ضعیف در شریان های ناحیه ی پا
  • افرادی که به علت وجود مسدود شدگی در عروق لنفاوی (لنف ادم)، عفونت های پوستی یا مشکلات لخته شدن خون، دچار ورم و تجمع مایعات هستند.
  • افراد مبتلا به فیستول شریانی سیاهرگی.

میزان اثر بخشی عمل جراحی واریس چقدر است؟

عمل جراحی بستن و سلب سیاهرگ در 80 درصد مواقع موفقیت آمیز است. به بیان دیگر، تنها 20 درصد موارد این عمل ناموفق می باشد.

عوارض جراحی واریس پا

عوارض عمل جراحی واریس

عمل واریس عموماً بسیار اثربخش بوده و با کمترین عوارض جانبی همراه می باشد. بیشتر افراد تنها کبودی یا تغییر رنگ پوست در ناحیه ی درمان را تجربه می کنند. وجود ورم و کمی ناراحتی نیز طبیعی است. در بیشتر موارد، این عوارض جانبی طی چند روز فروکش کرده و در صورت نیاز، با مصرف دارو های مسکن قابل کنترل می باشد.

با وجود اینکه اکثر عوارض جانبی عمل جراحی واریس خفیف می باشند، احتمال بروز چند مشکل دیگر نیز وجود دارد:

• ایجاد لخته های خونی
  • ایجاد عفونت در ناحیه ی برش جراحی
  • آسیب دیدگی عصبی در ناحیه ی درمان
  • جای زخم ماندگار
  • آسیب دیدگی سیاهرگی دائمی
  • خونریزی شدید

پزشک، پیش از عمل در رابطه با عوامل خطرساز و راه های پیشگیری از آن با شما مشورت خواهد کرد. صلاحیت و تجربه ی پزشک می تواند به طور چشمگیری خطر بروز این عوارض جانبی را کاهش دهد.

پیشگیری از عوارض و خطر های احتمالی بعد از عمل واریس

قبل و بعد از انجام عمل جراحی واریس، پزشک دستور العمل مراقبت های بعد از جراحی را در اختیار شما قرار خواهد داد. برای جلوگیری از بروز خطرهای ذکر شده، باید حتماً از این دستور العمل ها به طور دقیق پیروی کنید. اغلب عوارض پس از جراحی واریس در افرادی دیده می شود که به طور جدی به این دستور العمل ها پایبند نبوده و موارد ذکر شده توسط پزشک را رعایت نکرده اند.

بیمار باید تمامی اطلاعات درخواست شده را به طور کامل در اختیار پزشک خود قرار دهد. این موارد معمولاً شامل سابقه ی سلامت، حساسیت ها، دارو های مصرفی و… می شود. علاوه بر این، انتخاب پزشک متخصص در زمینه ی واریس نیز می تواند به طور چشمگیری از خطر بروز این علائم کم کند. یک تیم پزشکی حرفه ای، به پیشگیری از عوارض خطرناک کمک کرده تا عملی ایمن و اثر بخش را تجربه کنید.

رگ های واریسی می تواند با درد یا ظاهری ناخوشایند همراه باشد. ورای اینکه شما به علت زیبایی یا هر چیز دیگری به دنبال درمان مشکل واریس خود هستید، این عمل با کمترین میزان برش جراحی و دوره نقاهت یک گزینه ی درمانی ایده‌آل محسوب می شود.