علائم و درمان دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱، یک بیماری مزمن است. در دیابت نوع ۱، سلول‌ های سازنده انسولین در لوزالمعده نابود می شوند و بدن قادر به تولید انسولین نمی باشد. انسولین هورمونی است که به سلول‌ های بدن شما کمک می کند تا از قند طبیعی به نام گلوکز برای ایجاد انرژی استفاده کند. بدن شما گلوکز را از غذاهایی که می خورید به دست می آورد. انسولین به گلوکز اجازه می دهد که از خون به سلول بدن شما منتقل شود. کلیه و بافت ماهیچه‌ ای شما گلوکز، قند خون اضافی را ذخیره می کند. زمانی که شما نیاز به انرژی بیشتری دارید مانند میان وعده‌ های غذایی، زمانی که ورزش می کنید و زمانی که می خوابید، این گلوکز اضافی آزاد می شود. در دیابت نوع ۱، به علت عدم وجود انسولین، بدن قادر به تولید گلوکز نمی باشد که این امر باعث افزایش سطح قند خون می شود و می تواند منجر به مشکلات کوتاه‌ مدت و بلند‌ مدت شود.

چه چیزی باعث ایجاد دیابت نوع ۱ می شود؟

دلیل اصلی دیابت نوع ۱ هنوز ناشناخته است. با این‌ حال، تصور می شود که یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن اشتباها به سلول‌ های بتا در لوزالمعده حمله می کنند. این سلول‌ ها همان سلول‌ هایی هستند که انسولین را می سازند. حمله سیستم ایمنی به سلول های بتا هم هنوز ناشناخته است.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ هستند؟

عوامل خطر برای دیابت نوع ۱ قابل‌ درک نمی باشند. با این‌ حال، بعضی از عوامل پیش‌ بینی شده‌اند:

سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی می تواند در بعضی موارد دیابت بسیار مهم باشد. اگر یکی از اعضای خانواده شما این نوع دیابت را دارد، خطر ابتلا به این بیماری برای شما بیشتر می شود. چند ژن مختلف درگیر این عارضه شده‌ اند. با این‌ حال، همه افراد درخطر ابتلا به دیابت نوع ۱ نمی باشند. بسیاری معتقدند که باید چند محرک برای ابتلا به این بیماری وجود داشته باشد که می تواند شامل مورد زیر شود:

• نژاد می تواند یک عامل خطر برای دیابت نوع ۱ باشد. این موضوع در افراد سفید پوست رایج‌ تر از سایر نژادها است.

علائم دیابت نوع ۱

دیابت

چند علائم مربوط به دیابت نوع ۱ در زیر آورده شده است:

1. گرسنگی بیش‌ از حد
  2. تشنگی بیش‌ از حد
  3. تاری دید
  4. خستگی
  5. ادرار بیش‌ از حد
  6. کاهش وزن شدید در یک بازه زمانی کوتاه
  7. همچنین کتواسیدوز، یکی از عوارض حاد دیابت است که نشانه‌ های آن شامل موارد زیر است:
  • نفس کشیدن سریع
  • خشکی دهان و پوست
  • سرخ شدن صورت
  • استفراغ یا درد شکم

اگر شما حداقل یکی از علائم دیابت نوع ۱ را دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. اما اگر علائم مربوط به کتواسیدوز را دارید، باید سریعاً به سراغ کمک پزشکی بروید. کتواسیدوز یک فوریت پزشکی است.

تشخیص دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱ معمولاً طی چندین آزمایش مختلف شناسایی می شود. به خاطر این‌ که اغلب دیابت نوع ۱ سریع پیشرفت می کند، در صورت مشاهده یکی از معیارهای زیر، این بیماری تشخیص داده می شود:

• قند خون ناشتا در دو آزمایش جداگانه بیشتر از ۱۲۶ باشد.
  • قند خون تصادفی بیشتر از ۲۰۰ باشد و علائم دیابت هم وجود داشته باشد.
  • هموگلوبین A1C در طی دو آزمایش جداگانه بیشتر از ۶.۵ باشد.

درمان دیابت نوع ۱

دیابت

اگر شما مبتلا به دیابت نوع ۱ باشید، بدن تان به‌ تنهایی نمی تواند انسولین مورد نیازش را بسازد. شما برای کمک به بدن تان برای استفاده از قند موجود در خون تان، نیاز به استفاده از انسولین دارید. علاوه بر آن، با ورزش و رژیم مناسب می توانید سطح قند خون بدن تان را در اندازه مناسب نگه‌ دارید.

۱- انسولین

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، باید روزانه از انسولین استفاده کنند. انسولین معمولاً با تزریق وارد بدن می شود اما برخی افراد از پمپ انسولین استفاده می کنند. روش کار پمپ این است که انسولین با استفاده از یک لوله و مجرا به پوست تزریق می شود. این روش می تواند برای برخی افراد نسبت به استفاده از سوزن آسان‌ تر باشد و به‌ علاوه می تواند میزان کم و یا زیاد شدن قند خون را اندازه بگیرد.

• مقدار انسولین مورد نیاز شما در طول روز متفاوت است. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، باید قند خون خود را به‌ طور مرتب اندازه‌ گیری کنند تا میزان انسولین مورد نیاز خود را به دست آورند. رژیم غذایی و ورزش هم می توانند سطح قند خون را کنترل کنند.

۲- رژیم غذایی و ورزش کردن

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، برای ثابت نگه‌ داشتن سطح قند خون خود باید خوراک منظمی داشته باشند. متخصص تغذیه آشنا به دیابت می تواند یک رژیم غذایی مناسبی را برای فرد مبتلا به این نوع دیابت تنظیم کند. همچنین ورزش کردن می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند. مقادیر انسولین ممکن است نیاز باشد که با توجه به سطح ورزش شما تنظیم شود.

عوارض دیابت نوع ۱

قند خون بالا می تواند به بخش‌ های مختلف بدن آسیب بزند. اگر دیابت به‌ درستی مدیریت نشود، باعث افزایش خطر عوارض زیر می شود:

دیابت همچنین می تواند به عصب آسیب برساند و باعث ایجاد بیماری نوروپاتى دیابتی شود. این بیماری در پا بسیار شایع است. بریدگی های کوچک، مخصوصاً در کف پا، باعث می شود که سریعاً منجر به زخم‌ های شدید و عفونی شود. این به خاطر آن است که نمی توان به‌ خوبی آن‌ ها را حس کرد و دید. به همین دلیل در صورتی که دیابت نوع ۱ دارید، بسیار مهم است که به‌ طور منظم پاهای خود را بررسی کنید. اگر هر گونه جراحتی در پای خود پیدا کردید حتماً به پزشک خود نشان دهید.

نکته مهم:

دیابت نوع ۱ را می توان با درمان مناسب مانند انسولین، رژیم غذایی سالم و ورزش کردن کاملاً کنترل کرد. افرادی که دیابت خود را کنترل کنند می توانند زندگی سالمی داشته باشند.