درمان زخم های واژینال

واژینال

زخم های واژن می تواند به علت رابطه جنسی بوجود آید. اگر این زخم های واژینال را تجربه کرده اید، درمان های خانگی زیادی برای برطرف کردن علائم آن ها وجود دارد. اگر زخم واژن ظاهری نیست به دنبال درمان های پزشکی و حرفه ای باشید. شما می بایستی احتمال بیماری های واگیر دار عفونی جنسی و برخی سرطان ها را نیز بررسی کنید.اینها گام هایست که می توانید در آینده از بروز زخم های واژینال جلوگیری کنید. رابطه جنسی ایمن و همراه استفاده از نرم کننده ها را تمرین کنید تا از وقوع زخم های واژینال جلوگیری کنید.

درمان زخم های واژینال در خانه

۱- از کیسه یخ برای بی حس کردن منطقه درگیر استفاده کنید

قرص واژینال

اگر زخم واژینال دارید، برای کاستن از درد آن کیسه یخی روی منطقه درگیر بگذارید. دمای سرد کیسه های یخ، پایانه های عصبی را بی حس کرده و تحمل درد را راحت می کند. برای استفاده از کیسه یخ:

• کیسه یخ را در پارچه ای بپیچید. کیسه یخ را مستقیما روی پوست بگذارید چرا که ممکن است باعث سوختگی پوست شود.
  • کیسه یخ را به مدت ۳۰ – ۱۵ دقیقه روی محل مورد نظر بگذارید.
  • اگر کیسه یخ نداشتید می توانید از کیسه پلاستیکی پر از یخ و یا کیسه جای سبزیجات استفاده کنید و همچنین به یاد داشته باشید که آن را در پارچه ای بپیچید.

۲- در وان کوچکی خیس بخورید

پماد واژینال

وان کوچک، وان کم عمقی است که به طور ویژه برای تمیزی و کاهش التهابات تناسلی طراحی شده است. می توانید این وان های کوچک را از داروخانه محل تان تهیه کنید. وان را با آب گرم پر کنید و واژن زخمی خود را ۲۰ – ۱۵ دقیقه در آب گرم بخیسانید.

• حمام خنک نیز می تواند مفید باشد
  • قبل از استفاده از چیزهایی مانند نمک، جوش شیرین و یا سرکه با پزشکتان صحبت کنید.

۳- از محصولات معطر پرهیز کنید

واژینال چیست

صابون های عطری، مرطوب کننده ها، تامپون ها و نوار بهداشتی های معطر می تواند سبب زخمی شدن واژن شود. مواد شیمیایی مورد استفاده برای تهیه این محصولات می تواند اوضاع را وخیم تر کند و تا زمانی که زخم های واژن وجود دارند از محصولات معطر استفاده نکنید.

• از محصولات غیر عطری بویژه کاغذ توالت های غیر معطر استفاده کنید.

۴- از رابطه جنسی و لمس کردن واژن تان پرهیز کنید

این کار ممکن است سبب بدتر شدن درد شود. ممکن است بخواهید واژن را برای امتحان کردن آن لمس کنید. با این حال برای تشخیص علت زخم واژن، می بایستی ارزیابی حرفه ای و پزشکی انجام دهید.

• نظر خود را با متخصص زنان، در صورتیکه نگران زخم های واژنی هستید در میان بگذارید.
  • اگر در رابطه ای هستید، شما و شریک جنسی تان می بایستی از فعالیت های زیاد جنسی تا زمان بهبودی کامل زخم ها خودداری کنید.

۵- لباس زیرهای راحت بپوشید

سونو واژینال

می بایستی لباس زیر های صد درصد پنبه ای بپوشید. پنبه، پارچه ای بسیار نفوذپذیر به هواست که برای زخم های واژینال بسیار خوب است. با این کار تا حد امکان جریان هوای بیشتری در اطراف واژن خواهد بود.

• اگر ممکن بود، در شب هیچ نوع لباس زیری نپوشید. چرا که در این حالت هوای زیادی جریان پیدا خواهد کرد.
  • لباس های نرم و راحت بپوشید. لباس های تنگ ممکن است خیلی ناراحت باشند. پوشیدن شلوارهای نایلونی در روز را نادیده بگیرید و به جای آن از پیراهن، دامن و شلوارک های نرم و راحت استفاده کنید. سعی کنید لباس های نفوذپذیر پنبه ای بپوشید تا پوست تان بیشترین جریان هوا را احساس کند.

۶- تمرینات کگل را امتحان کنید

تمرینات کگل، که تمرینات عضلات کف لگنی است ممکن است سبب بهتر شدن دردها شوند. نمیدانید عضلات کگل دقیقا کجای بدنتان هستند، می توانید با متوقف کردن ادرارتان در هنگام خروج، آن ها را بشناسید. عضلاتی که برای متوقف کردن ادرار به کار می روند، عضلات کف لگنی هستند. مقاله ورزش کگل چیست و چگونه آن را انجام دهیم؟ به شما عزیزان کمک زیادی خواهد کرد.

• عضلات کف لگن خود را سفت کرده و پنج ثانیه نگه دارید. سپس به مدت ۵ ثانیه دیگر ریلکس و شل کنید. این مراحل را ۴ بار تکرار کنید. دوره های این چنینی را سه بار در روز انجام دهید.
  • تمرینات فشرده کردن ماهیچه های کف لگنی را به طور تناوبی به مدت ۱۰ ثانیه انجام دهید و این تمرینات چندین هفته طول می کشد.
  • درزمان انجام تمرینات کگل، تمرکز کنید. مطمئن باشید که عضلات کف لگنی را منقبض می کنید نه عضلات شکمی و عضلات ران و یا باسن.

مراقبت های پزشکی را دنبال کنید

۱- بدانید که چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

عفونت واژن

برخی اوقات، زخم های واژینال با دلایل مشخص ایجاد می شوند. اگر اخیرا زایمان داشته اید و یا رابطه جنسی و آمیزش خشن انجام داده اید، این ها می توانند علت زخم ها باشند. با این حال زخم های واژینال با دلایل نامشخص می بایستی توسط یک متخصص ارزیابی شود. در صورتیکه متوجه علائم زیر شدید، پیگیری اهمیت زیادی خواهد داشت.

• ترشحات واژینال با رنگ یا بوی غیر معمول
  • قرمزی، خراش و یا زخم
  • خونریزی مابین پریودی ها بعد از آمیزش و بعد از یائسگی
  • هر نوع توده و برآمدگی غیر معمول در واژن
  • هر نوع تاول داخل و یا خارج از واژن

۲- درباره داروها پرس و جو کنید

واژینال

داروهای مسکن بدون نسخه و فروش آزاد معمولا دردهای زخم های واژینال را تسکین نمی دهند در این مورد می بایستی برای تجویز دارو با پزشکتان صحبت کنید.

• داروهای ضد افسردگی آمیتتریپتلین و نورتریپتلین نیز ممکن است سبب کمتر شدن دردهای واژینال شوند.
  • در صورتیکه پزشکتان تشخیص دهد که این داروها برای دردهای زخم های واژینال موثر هستند آن ها را تجویز خواهند کرد. این داروها ممکن است سبب بی خوابی، خشکی دهان و افزایش وزن شوند و آخرین دسته از داروها پس از موثر واقع شدن سایر داروها برای تسکین دردهای واژینال هستند.
  • داروهای ضد صرع و غش، نیز می توانند دردهای واژینال را تسکین دهند. اما ممکن است این ها نیز عوارض جانبی مشابهی ایجاد کنند.

۳- غربالگری برای بیماری های عفونی واگیردار جنسی را انجام دهید

واژینال

دردهای واژینال ممکن است علائم بیماری های واگیردار آمیزشی و یا STis باشند. آزمایش دادن بسیار مهم است. اگر بیماری های واگیر دار جنسی دارید هر چه زودتر آن را درمان کنید بهتر است.

• خیلی از بیماری های STis با یک دوره مصرف آنتی بیوتیک ها درمان می شوند، پزشکتان این داروها را برایتان تجویز خواهد کرد. همه آنتی بیوتیک های تجویز شده را مصرف کنید.
  • برخی بیماری های STis نظیر تب خال تناسلی و HIV، علاجی ندارند. شما در این موارد می بایستی با پزشکتان درباره گزینه هایی برای درمان علائم و عوارض آن ها صحبت کنید.

۴- برای آزمایشات تکمیلی تحت نظر باشید

کرم واژینال

زخم های واژینال ممکن است به دلیل برخی سرطان های خاص، کیست های واژینال و یا سایر مشکلات پزشکی بوجود آیند. با این حال اغلب عوامل، عفونت های مخمری حساسیت به پودرهای لباسشویی، شیوع تبخال های جنسی، اندولتر ها و تومورها، هستند. بسته به علائم تان پزشکتان می بایستی آزمایشات مختلفی ترتیب دهد تا بتواند در مورد این احتمالات رای صادر کند. در مورد علائم و یا تاریخچه پزشکی خود با دکتر صحبت کنید، او در صورت نیاز آزمایشاتی را ترتیب خواهد داد.

جلوگیری از زخم های واژینال

۱- در طول رابطه جنسی از مواد نرم کننده (لابریکنت ها ) استفاده کنید

عفونت واژینال

لابریکنت های واژینال در حین آمیزش می توانند موثر واقع شوند. این مواد عملکردی شبیه ترشحات طبیعی واژن دارند. اگر به طور مداوم دردهایی را در حین آمیزش احساس می کنید، این مواد می توانند موثر واقع شوند.

• از این ژل ها ۱۰ دقیقه زودتر از عمل آمیزشی استفاده کنید. اگر دردهایتان مدام و پیوسته است، می توانید در طول روز به طور منظم از نرم کننده و لابریکنت ها استفاده کنید.
  • اگر پس از مصرف احساس سوزش کردید، فورا لابریکنت را با آب بشویید

۲- با پزشکتان در مورد درمان های هورمونی برای یائسگی تان صحبت کنید

واژینال

تغییرات هورمونی در طول یائسگی می تواند منجر به زخم های واژینال شود، حلقه های استروژنی، قرص های استروژنی و سایر درمان های هورمونی سبب بهتر شدن زخم های واژینال که در اثر یائسگی بوجود آمده اند، می شود.

• با پزشکتان در مورد گزینه های درمان صحبت کنید. او درمانی را مناسب با سن، علائم و تاریخچه پزشکی تان تجویز خواهد کرد.

۳- رابطه جنسی متعهد داشته باشید

واژینال

پیشگیری از بیماری های واگیر دار جنسی STis می تواند از ایجاد زخم های واژینال جلوگیری کند. اگر از وضعیت جنسی شریک خود خبر ندارید، همیشه در رابطه های جنسی تان از کاندوم استفاده کنید. به طور منظم نیز برای بیماری های STis آزمایش دهید. اگر به تازگی مبتلا شده باشید می توانید آن را به سرعت درمان کنید.

۴- از مصرف تمیز کننده ها و اسپری ها خودداری کنید

واژن دارای باکتری های مفیدی است که آن را تمیز و بدون عفونت نگه می دارد. استفاده از اسپری و تمیز کننده هایی که از سوپر مارکت و یا داروخانه ها تهیه می کنید می تواند این باکتری ها را از بین ببرد، علائم را وخیم تر کرده و یا خودش نیز سبب ایجاد زخم شود. اگر می خواهید از ایجاد زخم های واژینال جلوگیری کنید از این محصولات استفاده نکنید.

• واژن خودش را با تراوش و ترشحات طبیعی اش تمیز نگه می دارد، می توانید بخش خارجی آلت تناسلی تان و قسمت های بیرونی واژن که به صورت روزانه آن ها را شستشو می دهید تمیز کنید. از صابون های ملایم و غیر معطر برای تمیز کردن آلت تناسلی تان استفاده کنید.

درمان زخم های واژینال
4.2 (84.57%) 35 vote[s]

• با سلام و احترام خانم دکتر
        من یه مشکلی دارم ممنون میشم کمکم کنید.
        من سی ساله هستم و در این سی سال هرگز دنبال بکارت و نوعش نبودم. فقط میدونم در قسمت پایین واژنم به زائده ی گوشتی مثلث شکل وجود داره که سوراخیم نداره. سوراخ دیگه ای هم نمیبینم.
        من در تاریخ ۴ مهر رابطه ی جنسی بدون دخول داشتم که متاسفانه در کسری از ثانیه آلت ایشون لیز خورد خونریزی داشتم. وقتی تو آینه نگاه کردم دیدم که در قسمت چپ اون زائده ی گوشتی یه بریدگی وجود داره. چند روز ترشحات سفیدی داشتم. ترسیدم بکارتم باشه واسه همین به ماما مراجعه کردم. ایشون گفتن که این زائده بکارت نیست کو فقط یه قسمت از واژنته که زخمی شده و مثل بریدگی دست خودش خوب میشه. بعدش با کشیدن لابیاهام که خیلیم درد داشت گفت بکارتت حلقوی و کاملا سالمه. الان بعد از گذشت چند ماه هنوز اون بریدگی سر جاشه. نه درد داره ته خارش نه هیچ مشکل دیگه ای. فقط یه بریدگی با دهانه ی باز.
        به نظر شما مشکل چیه؟ این همون بکارته؟ اگه بکارت نیست چرا خوب نشده؟ لطفا کمکم کنید.

• سلام خانم دکتر.وقتتون بخیر. ناحیه بیرونی دهانه واژنم بعد از گذاشتن اسپکلوم جهت تست پاپ اسمیر خیلی شدید زخم شده تقریبا یک بریدگی عمودی به سمت پایین پیدا کرده.و با ادرار و یا شستشو میسوزه. ایا راه حلی برای بهبود سریعترش هست؟

• سلام خانم دکتر.
    اولین رابطه رو با همسرم تجربه کردم که البته با کمی درد بود. دو روز پشت سر هم این رابطه رو داشتیم الان چند روزی گذشته اما گاهی که برا دفع مدفوع که دچار یبوست هستم فشار میارم. از واژنم خون میریزه عین شیر آبی که وا کرده باشن همونطور روان و زیاد لخته نداره. و خونریزی هم فقط همون زمان دفع مدفوع هست بقیه موارد گااااهی لک اونم به صورت ترشح رنگی. در ضمن هیچ دردی ندارم. مشکل چیه. واقعا سردرگم و نگرانم و در این تعطیلات هم پزشکی نیست مراجعه کنم

• سلام خسته نباشین من چند روزه که خارش خیلی شدید دارم ومتاسفانه به خاطر خارش شدید قسمت بالایی ناحیه تناسلیم زخم شده برای ادرار مشکلی ندارم ولی اگر اب بریزه روش خیلی میسوزه احتمال میدم به دستمال کاغذی آلرژی داشته باشم، الان دیگه از دستمال استفاده نمیکنم چیکار کنم که این زخم ها زود تر خوب بشه، واین که اون ناحیه خیلی خشک شده وخارش شدید داره از نرم کننده استفاده بکنم تاثیر بدی روی بهبودی زخم ها نداره؟؟

• با سلام خدمت شما . یه سوال داشتم ازتون. زمانی که دخول رو انجام میدیم خانومم احساس درد میکنه . و بنده هم زمان دخول متوجه یک سری زخمها ابتدای دهانه وازن ایشون میشم علت چیه؟ خطر ناک هست ؟