بیماری های کودکان سلامت کودک

چگونه سرماخوردگی کودک را درمان کنیم؟

سرماخوردگی کودک
  • دیدن اینکه کودک شما از سرماخوردگی رنج می برد می تواند هم اعصاب خرد کن و هم دردآور باشد؛ مخصوصا اگر کودک شما نشانه های واضحی از ناراحتی را بروز دهد. کودکان زیر سه ماه ، باید به محض مشاهده علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنند. ولی کودکان بالای سه ماه می توانند تا موقعی که نشانه های بیماریشان خیلی حاد نشده صبر کنند. روی آسان کردن علائم بیماری به وسیله ی درمان های خانگی تمرکز کنید و از استفاده از دارو پرهیز نمایید. اگر کودک شما در طول یک هفته بدتر شد یا علائم بهبود نداشت، به پزشک مراجعه کنید.
  • گام ها

۱ از ترکیب محلول نمکی و کشیدن برای از بین بردن خلط اضافی استفاده کنید.سر کودک را کمی از عقب کج کنید و چند قطره ای محلول نمکی را به آرامی در سوراخ بینی بریزید. چند دقیقه ای صبر کنید، سپس با سرنگ مخصوص مخاط اضافی را از بینی خارج کنید.

سرماخوردگی کودک

۲ از وازلین استفاده کنید. مقدار کمی وازلین را به قسمت خارجی بینی نوزاد که قرمز و ملتهب شده است بمالید تا از زخم شدن آن جلوگیری کند.

سرماخوردگی کودک

۳ از دستگاه بخار استفاده کنید. یک دستگاه بخارساز رطوبت هوای اتاق را زیاد می کند و باعث می شودکه التهابات بینی کودک کم شود و از گرفتگی بینی جلوگیری کند. قرار دادن این دستگاه در اتاق کودک بیمار می تواند به راحت خوابیدن او کمک کند.

سرماخوردگی کودک

۴با کودک خود در حمام بخارگرفته بنشینید . کودک خود را با خود به حمام ببرید. در را ببندید و آب داغ را برای ۱۵ دقیقه باز بگذارید. اینکار باعث می شود که هوای حمام مرطوب شود و گرفتگی بینی را رفع نماید.

سرماخوردگی کودک

۵ مطمئن شوید که کودکتان به اندازه کافی استراحت می کند. بدن انسان مقدار زیادی انرژی را صرف جنگیدن با بیماری می کند. کودک خود را از وضعیت های استرس زا دور نگه دارید و او را به انجام بازی های آرام به جای بازی های انرژی بر تشویق کنید.

سرماخوردگی کودک

۶ اگر سن کودک شما بیش از سه ماه است ، از پماد های خنک کننده استفاده کنید. این پماد ها که از وازلین ، روغن و اکالیپتوس ساخته شده اند ، حس خنکی را در بینی ایجاد می کند که باعث می شود که نفس کشیدن ساده تر شود. این پماد را روی سینه ، گردن و پشت کودک بیمارتان بمالید، ولی آن را روی زخم قرار ندهید.

سرماخوردگی کودک

۷ از دارو های کاهش تب استفاده کنید . استامینوفن برای کودکان سه ماه به بالا امن است . ایبوپروفن برای کودکان شش ماه به بالا. دارو هارا در دوز های پایین و طبق دستورالعمل به کودکان بدهید. اگر سوالی درمورد مقدار دارویی که باید به کودک بدهید، دارید با پزشک صحبت کنید.

سرماخوردگی کودک

۸ از دادن داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه به کودکان زیر سن مجاز خودداری کنید . اداره ی خوراک و داروی آمریکا شدیدا توصیه می کند که از دادن این دارو ها به کودکان زیر دو سال خودداری کنید. و خیلی از سازندگان ساخت این داروها برای کودکان زیر چهار سال را متوقف کردند. این دارو شاید ظاهرا بیماری را بهبود دهد ولی می تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد . مانند تپش قلب و تشنج .

سرماخوردگی کودک

۹ مایعات بیشتری به کودکتان بدهید . نوشیدن مایعات زیاد از خشک شدن بینی جلوگیری می کند و ترشحات بینی را کم می کند. برای کودکان شش ماه به بالا از آب ، آبمیوه و بستنی یخی استفاده کنید. برای کودکان زیر شش ماه ، شیر مادر یا شیر خشک کافیست.

سرماخوردگی کودک

۱۰ به کودکتان مایعات گرم دهید . اگر کودک شش ماهه یا بزرگتر است ، می توانید از سوپ مرغ یا چای بابونه، و آب سیب گرم استفاده کنید. نوشیدنی های گرم می تواند گلو درد ، گرفتگی ها ، درد ها ، کوفتگی ها و … را درمان کند.

سرماخوردگی کودک

۱۱ قبل از یک سالگی کودک از عسل استفاده نکنید . عسل گرم یک درمان موثر برای گلودرد است و می تواند سرفه را خوب کند. ولی در کودکان زیر یک سال می تواند باعث ایجاد مسمویت غذایی حاد شود.

سرماخوردگی کودک

ما را در شبکه های اجتماعی نیز دنبال کنید:
در صورت مفید بودن مطلب امتیاز دهید :
چگونه سرماخوردگی کودک را درمان کنیم؟

نظر خود را بیان کنید

درباره ما

رسانه دکتر سلامت به منظور ارتقا دانش تمامی ایرانیان در زمینه سلامت و بهداشت خانواده در سال 1395 تاسیس شد. ما در این رسانه سعی داریم تا با آموزش و اطلاع رسانی در مورد مسائل روز دنیای سلامت و زیبایی به افزایش آگاهی در جامعه کمک کنیم .