چگونه اگزما را از راش پروانه ای تشخیص دهیم؟

تشخیص اگزما از راش پروانه ای

اگزما و راش پروانه ای ۲ شرایط متفاوت اند.اگزما که به درماتیک آتوپیک نیز شناخته میشود،قسمتهای خشک، خارشی،ترک خورده و قرمز روی پوست ایجاد میکند.راش پروانه ای که به راش مالار نیز شناخته میشود،نشانه ای از بیماری لوپوس است.راش پروانه ای معمولا به شکل یک بیماری پوستی که از روی بینی میگذرد و روی دو طرف گونه ها شکل پروانه ای میگیرد،ظاهر میشود.اگر مطمئن نیستید که کدام یک از این دو حالت را دارید،به پزشک بروید تا معاینه تان کند.

قسمت اول
آزمایش کردن بیماری پوستی

۱)  به قسمت بیمار پوستتان نگاه کنید.

تشخیص اگزما از راش پروانه ای

اگزما و راش پروانه ای مشخصات متفاوتی دارند که به شما برای تشخیص آن دو از هم کمک خواهد کرد:

• اگزما حالتی است که در آن قسمتهایی از پوست قرمز،خارشی،ترک خورده،خشک،خشن و دردناک میشود.این حالت میتواند در هر قسمتی از بدنتان رخ دهد اما رایجترین جای آن قسمتهای چین دار بدن مانند دست و انگشتان،قسمت داخلی آرنج ،پشت زانوها،صورت و پوست سر است.از آنجایی که پوستتان را التیام میدهد،ممکن است موقتا بدون رنگ شود.
  • راش پروانه ای به این جهت به این اسم نامگذاری شده است که به صورت پروانه از روی بینی و روی دو طرف گونه ها به شکل پروانه ای تشکیل میشود.قرمز و برآمده است و ممکن است فلس مانند،خارشی و دردناک باشد.ممکن است روی سایر قسمتهای صورت یا روی دستها و مچ ظاهر شود.هرچند،معمولا چین های بینی را پوشش نمی دهد.چینهای بینی قسمتهای زیر دو طرف بینی هستند.

۲)محرکهای بیماری پوستیتان را شناسایی کنید.

تشخیص اگزما از راش پروانه ای

اگزما و راش پروانه ای محرکهای متفاوتی دارند که تشخیص این که کدام محرک مربوط به کدام موقعیت است به شما برای تشخیص این دو کمک میکند.

• اگزما معمولا به وسیله ی محرکهایی مانند: صابون،نرم کننده یا سایر مواد شیمیایی،تاثیرات محیطی مانند سرما،خشکی یا رطوبت،آلرژن هایی مانند گرد و غبار،موی حیوانات خانگی،گرده ی گیاهان یا قارچ،حساسیت های غذایی از جمله شیر،تخم مرغ،بادام زمینی،سویا یا جو دو سر،حساسیت به پارچه ها مانند پشم یا مواد یا تغییرات هورمونی در خانوم ها طی پریود یا حاملگی،تحریک میشود.
  • راش پروانه ای ممکن است بدون هیچ محرکی یا بعد از قرار گیری در معرض نور آفتاب ظاهر شود.در این شرایط باید به یک پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشانه ی بیماری لوپوس باشد.

۳)اگر نشانه ی دیگری نیز دارید،آنها را در نظر بگیرید.

تشخیص اگزما از راش پروانه ای

راش پروانه ای خود نشانه ای از بیماری لوپوس است در حالی که اگزما نشانه ای از بیماری خاصی نیست.

• افراد دارای اگزما معمولا آلرژی،تب یونجه،آسم یا عضو خانواده ای با این شرایط دارند.
  • افراد دارای راش پروانه ای معمولا نشانه های دیگری از لوپوس دارند که ممکن است در زمانهایی شعله ور شوند.این نشانه ها شامل خستگی،تب،حساسیت به آفتاب،درد قفسه سینه،سردرد،گیجی،فراموشی،سختی در تنفس،خشکی چشم و درد و تورم مفاصل و انگشتان دست و پا است که در معرض سرما و استرس سفید یا آبی میشوند.

قسمت دوم
مراقبتهای پزشکی انجام دهید.

۱)اگر بیماری پوستی غیر قابل توجیهی دارید،به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص اگزما از راش پروانه ای

اگر نمیدانید راش پروانه ای یا اگزما دارید،به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دهد.بیماری پوستیتان مهم است، مخصوصا اگر:

• نشانه های دیگری نیز دارید که ممکن است نشانه های بیماری مهمی از جمله لوپوس باشد.هرچند،برای تشخیص لوپوس به کارهای آزمایشگاهی و تست های دیگری از جانب پزشک نیاز خواهید داشت.
  • بیماری پوستی دارید که نشانه هایی از عفونت از جمله ترشح چرک،وجود رگه های قرمز،دلمه های زرد یا درد و تورم تساعدی،دارد.
  • پوستتان به قدری خارشی و دردناک است که توانایی زندگی کردن عادی و خواب شب را ندارید.

۲)برای ملاقات با پزشکتان آماده شوید.

تشخیص اگزما از راش پروانه ای

با آماده شدن از قبل،میتوانید بیشترین استفاده را از قرارتان ببرید.هم از نظر اطلاعاتی که میخواهید از پزشک بگیرید هم اطلاعاتی که میخواهید به خاطر بسپارید تا به او بگویید.لوپوس میتواند نشانه هایی داشته باشد که به بیماریهای دیگری نیز شبیه باشد.پس اگر پزشک به لوپوس مشکوک شد،لازم است برای تشخیص قطعی به متخصص مراجعه کنید.

• لیستی از سوالاتی که از پزشک دارید تهیه کنید.ممکن است بخواهید بپرسید که چه مدت طول میکشد تا این بیماری پوستی درمان شود،و چه روشها و درمانهای خود مراقبتی پیشنهادی برای این بیماری وجود دارد.
  • لیستی از نشانه هایی که تجربه کردید از جمله زمان شروع و تناوب تکرار آنها تهیه کنید.
  • لیستی از تمام داروهای با نسخه و بدون نسخه،درمانهای طبیعی،مکمل ها،ویتامین ها و گیاهان دارویی که مصرف میکنید،تهیه کنید.مقدار و زمان استفاده از آنها را بنویسید.اگر آسانتر است،میتوانید قوطی های قرصهایتان را ببرید و به پزشک نشان دهید.این مورد برای این که پزشک تشخیص دهد نشانه هایتان پاسخی به داروهای مصرفی میباشند یا نه،بسیار مهم است.بعلاوه،اگر پزشک بخواهد برایتان دارویی تجویز کند،باید مطمئن باشد تا با داروهای دیگرتان تداخل نداشته باشد.

۳)به پزشک اجازه دهید که در صورت نیاز برایتان آزمایش بنویسد.

تشخیص اگزما از راش پروانه ای

اگر اگزما داشته باشید،معمولا پزشک با نگاه کردن به آن و پرسیدن سابقه ی پزشکی میتواند آن را تشخیص دهد.اگر به راش پروانه ای مشکوک شد،آزمایشات دیگری نیز باید انجام دهید تا اگر لوپوس دارید،تشخیص داده شود.

هیچ تست مشخصی برای تشخیص لوپوس وجود ندارد،اما وابسته به نشانه ها،این تست ها میتوانند به پزشک برای جمع آوری اطلاعات لازم برای تشخیص کمک کنند:

• آزمایش خون و ادرار برای آزمایش عملکرد کلیه ها و کبد
  • عکس قفسه سینه برای تشخیص وجود مایع یا التهاب در ریه ها که ممکن است در لوپوس اتفاق بیافتد.
  • اکوکاردیوگرام که در آن از امواج صوتی برای تصویربرداری از قلب استفاده میشود.اینکار پزشک را قادر میکند تا اگر آسیبی به علت لوپوس ایجاد شده است،آن را بیابد.