تشخیص مشکلات و علائم بیماری کیسه صفرا

کیسه صفرا

کیسه صفرا یک عضو کوچک گوارشی است که وظیفه اصلی آن ذخیره ی صفرا ایجاد شده توسط کبد است. گاهی اوقات کیسه صفرا به درستی کار نمی کند و ممکن است با سنگ صفرا پر شود. بیماری کیسه صفرا در زنان، افراد دارای اضافه وزن، افراد مبتلا به مشکلات دستگاه گوارش و کسانی که سطح کلسترول بالا دارند، شایع است.  مولفه ژنتیکی نیزتاثیردارد.سنگهای قارچی(Gallstones) علت اصلی بیماری کیسه صفرا هستند. دو علت غیر معمول: سرطان کیسه صفرا و حمله کیسه صفرا (Cholecystitis) وجود دارند. شناسایی علائم و درمان بیماری های کیسه صفرا به شما کمک می کند تا از ناراحتی و عوارض پزشکی جلوگیری کنید.

تشخیص مشکلات کیسه صفرا

۱- اطلاعات بیشتر در مورد سنگهای صفراوی

کیسه صفرا

هنگامی که مایعات گوارشی صفرا رسوب می کند، می تواند سنگ های صفراوی ایجاد کند. این رسوبات می توانند اندازه یک توپ گلف بزرگ شوند.

۲- نشانه های زردی را بدانید

کیسه صفرا چیست

شما متوجه رنگ زرد پوست یا سفیدی پوست و مدفوع سفید یا زرد خواهید شد. زردی معمولا وقتی رخ می دهد که سنگ های صفراوی مجرای صفرا را مسدود می کند. باعث ماندن و ترشح صفرا در کبد می شود. صفرا ممکن است شروع به نشتی در جریان خون شما کند.

۳- تشخیص علائم التهاب کیسه صفرا(Cholecystitis)

کبد

(Cholecystitis)، التهاب کیسه صفرا است. این می تواند به علت سنگ های صفراوی، تومورها یا دیگر مشکلات صفرا باشد. این حملات اغلب باعث درد شدید می شوند که عموما در سمت راست بدن یا ما بین استخوان پهن شانه رخ می دهد. این درد اغلب با تهوع و سایر ناراحتی معده همراه است.

• ایجاد صفرا بیش از حد در کیسه صفرا، باعث حملات کیسه صفرا می شود.
  • افراد حملات صفرا متفاوتی دارند. اگرچه درد به طور معمول در سمت راست و یا بین تیغه های شانه است، ممکن است آن را نیز مانند کمر درد، گرفتگی عضلات، و مانند اینها احساس کنید.

۴- می دانید که رژیم غذایی بر کیسه صفرا تاثیر می گذارد؟

برداشتن کیسه صفرا

وعده های غذایی پرچرب و سنگین می تواند یک حمله صفراویی را ایجاد کند. این حملات اغلب در شب، در عرض چند ساعت پس از خوردن غذا رخ می دهد.

• حملات کیسه صفرا معمولا علامتی را نشان می دهد که با کیسه صفرا اشتباه می شود. اگر عملکرد کیسه صفرا به خطر بیافتد و کیسه صفرا به همان اندازه که لازم است تخلیه نشود، ممکن است حملات کیسه صفرا اتفاق بیفتد.

شناسایی علائم بیماری کیسه صفرا

۱- علائم اولیه را مشاهده کنید

علایم سنگ کیسه صفرا

بعضی از علائم اولیه بیماری صفرا عبارتند از: گازمعده، اروغ زدن، خلط، سوزش سر دل، احساس پف کردن، یبوست یا سوء هاضمه. این علائم می تواند به راحتی تشخیص داده شود یا به عنوان یک مشکل جدی تر حل شود، اما مداخله زودهنگام می تواند کلیدی باشد.

• این علائم نشان می دهد که غذا به درستی هضم نمی شود، یک بیماری معمول بین بیمارهای صفرا است.
  • همچنین ممکن است “درد شدید ناگهانی” یا دردی وجود داشته باشد که احساس گاز زیاد معده یا گرفتگی عضلات باشد.

۲- از علائمی که شبیه آنفولانزای معده یا موارد ملایم مسمومیت غذایی هستند آگاهی داشته باشید

عمل سنگ صفرا

این علائم عبارتند از استفراغ، تهوع، خستگی مداوم و قی کردن.

۳- درد خود را ارزیابی کنید

لاپاراسکوپی

مشکلات قلبی عروقی اغلب به عنوان درد ناحیه فوقانی شکم دیده می شود که اغلب (اما نه همیشه) به سمت راست شانه شما می رسد. این درد می تواند ثابت و یا متغیر باشد، که بسته به علت مشکل خاص صفرا باشد.

• این درد پس از وعده غذایی که پر چربی است، ممکن است بیشتر شود.

۴- به بوی بد بدن و تنفس بیش از حد بد و تلخ توجه کنید

کیسه صفرا

اگر شما همیشه بوی بد بدن یا هالیتوز (نفس مزمن و بد) داشته اید، بعید است به صفرا مربوط باشد. با این حال، اگر این ها به طور ناگهانی رشد پیدا کنند و در چند روز برطرف نشوند، ممکن است علائمی از یک مشکل اساسی مانند بیماری بدخیم کیسه صفرا باشند.

۵- مدفوع خود را چک کنید

کیسه صفرا

یکی از واضح ترین علائم مشکل کیسه صفرا، مدفوع است که در مدفوع پرتو نور یا سفید مانند موجود است. مدفوع شل تر ممکن است نتیجه ناکافی بودن صفرا باشد. همچنین ممکن است بدون این که مصرف اب شما کم شود ولی ادرار شما تیره رنگ شود.

• بعضی افراد مبتلا به اسهال می شوند که ممکن است تا سه ماه یا بیشتر طول بکشد و ممکن است تا ۱۰ حرکت روده در روز داشته باشند.

۶- نشانه های تب، لرز و تشنج، تماشا کنید

سنگ کیسه صفرا

این معمولا با مراحل پیشرفته بیماری کیسه صفرا رخ می دهد. باز هم این ها علائمی هستند که با بیماری های دیگر مشترک هستند، اما اگر دچار مشکلات معده و سایر شاخص های بیماری کیسه صفرا بوده اید، تب می تواند نشانه بدی باشد که بیماری در حال پیشرفت است.

جستجوی پزشکی

۱- اگر دچار علائم مربوط به بیماری کیسه صفرا هستید به پزشک خود مراجعه کنید

سنگ کیسه صفرا

اگر علائم شما با بسیاری از موارد فوق مطابقت داشته باشد، باید قطعا به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم را تجربه می کنید، اگر نشانه های شما بدتر می شود، یا علائم جدیدی ایجاد شد، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید.

• برخی از مشکلات کیسه صفرا، مانند سنگ های صفراوی کوچکتر، مستلزم درمان پزشکی فوری نیستند. اینها گاهی اوقات می توانند خود به خود حل شوند. با این حال، بازدید پزشک برای تعیین این مورد نیاز است.

۲- یک سونوگرافی از شکم خود را برنامه ریزی کنید

عمل کیسه صفرا

برای تعیین اینکه چگونه کیسه صفرا به طور موثر کار می کند یا اینکه مشکلی برای ارگان وجود دارد، سونوگرافی مورد نیاز خواهد بود. تکنسین اولتراسوند، سنگ های صفراوی، جریان صفراوی و علائم تومور (که نادر هستند) را بررسی می کند.

• اکثر پولیپ ها در کیسه صفرا در طول اولتراسوند بسیار کوچک هستند و نیازی به حذف ندارند. پزشک شما ممکن است از طریق بررسی های سونوگرافی متعدد نظارت کند، تا پولیپ های کوچکتر را کنترل کند تا مطمئن شود که آنها رشد نمی کنند. رشد پولیپ به طور کلی خطر ابتلا به سرطان کیسه صفرا را نشان می دهد.
  • حذف پولیپ های کیسه صفرا در اختیار پزشک شما است.

۳- در صورت لزوم جراحی کیسه صفرا را برنامه ریزی کنید

کیسه صفرا

بسیاری از مشکلات کیسه صفرا با حذف سنگ های صفراوی بزرگ یا خود کیسه صفرا (cholecystectomy) حل می شود. بدن می تواند به طور معمول بدون کیسه صفرا عمل کند، بنابراین اگر پزشک شما توصیه می کند آن را جراحی کنید.

• سنگ کیسه صفرا تقریبا هرگز با دارو درمان نمی شود. سالها طول می کشد تا سنگ را با دارو رفع کنند، و سنگ هایی که می توانند به طور موثر درمان شوند بسیار کوچک هستند و تقریبا هرگز ارزش آن را ندارند.
  • حذف کیسه صفرا گاهی اوقات عوارض جانبی (مانند مدفوع سست) را به همراه دارند، اما اغلب هیچ کدام از آنها وجود ندارد.