نشانه ها و علائم سکته مغزی

سکته مغزی

زمانی که جریان خون در مغز شما متوقف می شود، سکته مغزی رخ می دهد که باعث می شود که سلول های مغز شما بمیرند چرا که اکسیژن و مواد مغذی لازم برای عملکرد ندارد. سکته مغزی باعث ۱۰٪ مرگ در سراسر جهان می شود. مهم است که شما بدانید که چگونه علائم سکته مغزی را تشخیص دهید، به ویژه کسی که بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارد. درمان و کاهش آسیب ناشی از سکته مغزی امکان پذیر است، اما فرد باید یک ساعت پس از ظهور علائم به بیمارستان منتقل شود.

شناخت علائم سکته مغزی

۱- تفاوت بین سکته مغزی و یک سکته خفیف مغزی را درک کنید

علائم سکته

دو نوع سکته مغزی وجود دارد: یک سکته مغزی ایسکمیک(ischemic) است که توسط لخته شدن خون در مغز شما ایجاد می شود. و سکته مغزی خونی ایجاد شده توسط یک رگ خون در مغز شما که باعث پارگی و خونریزی مغز می شود. سکته مغزی هموراژیک از سکته مغزی ایسکمیک کمتراست، زیرا حدود ۲۰ درصد سکته مغزی است. هر دو نوع سکته مغزی جدی هستند و اگر فرد در اسرع وقت درمان نشود، ممکن است تهدید کننده زندگی باشد.

• سکته مغزی خفیف، همچنین حملات ایسکمیک گذرا (TIA) نامیده می شود، زمانی اتفاق می افتد که مغز شما خونی کمتر از حد نرمال به مغز می رسد. سکته از چند دقیقه تا یک روز ممکن است طول بکشد. بسیاری از افراد مبتلا به سکته مغزی خفیف حتی متوجه سکته مغزی نمی شوند، اما سکته خفیف می تواند یک نشانه هشدار دهنده یک سکته کامل باشد. اگر کسی یک سکته خفیف را تجربه کند، باید به موقع از او مراقبت شود.

۲- به دنبال دو یا چند نشانه سکته مغزی باشید

علائم سکته مغزی

اکثر افراد مبتلا به سکته مغزی دو یا چند مورد از شایع ترین نشانه های سکته مغزی را شامل می شود:

• بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازو یا یک طرف بدن.
  • ندیدن ناگهانی یک یا دو چشم افراد.
  • مشکل ناگهانی حرکتی و همچنین سرگیجه و از دست دادن تعادل.
  • سردرگمی ناگهانی و مشکل صحبت کردن یا درک نکردن حرفای طرف مقابل.
  • سردرد ناگهانی بدون دلیل روشن.

۳- آزمایش F.A.S.T انجام دهید

علایم سکته مغزی

برای افراد مبتلا به سکته مغزی ممکن است دشوار باشد تا علائم خود را توضیح دهند. برای تأیید اینکه فرد مبتلا به سکته هستند، می توانید یک آزمایش سریع انجام دهید، به نام F.A.S.T. تست:

• از شخص در خواست کنید که لبخند بزند و بررسی کنید که اگر یک سمت صورت او بی حس و افتاده بود، و یا یک قسمت صورت ان نا هموار بود علائم سکته مغزی است.
  • از شخص درخواست کنید که هر دو دست خود را بالا ببرید. اگر آنها نمی توانند دستان خود را بلند کنند، یا اگر یک دست به سمت پایین حرکت کند، احتمالا از یک سکته مغزی رنج می برند.
  • با شخص صحبت کنید و از فرد سؤال ساده، مانند نام یا سن او را بپرسید. توجه داشته باشید که اگر کلمات آنها در هنگام پاسخ دادن به شما دچار مشکل هستند یا خیر.
  • زمانی که اگر فرد هر یک از این علائم را مشاهده کرد، با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید. شما همچنین باید چک کنید تا زمانیکه علائم شخصی برای اولین بار ظاهر شد تایید شود، زیرا کارکنان پزشکی از این اطلاعات برای مراقبت بهتر از این فرد استفاده خواهند کرد.

توجه پزشکی به قربانی سکته مغزی

۱- در اسرع وقت با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید

سکته خفیف

هنگامی که شخص سکته مغزی می کند، باید اقدام فوری انجام دهید و با۱۱۵ تماس بگیرید. پس از آن باید به فرستنده بگویید که فرد مبتلا به سکته مغزی بوده و به پزشک فوری نیاز دارد. سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است، جریان خون بیشتر به مغز وابسته است، و بیشترین آسیب را به مغز می رساند.

۲- برای انجام آزمایش و چک کردن به پزشک مراجعه کنید

سکته مغزی چیست

هنگامی که یک فرد سکته مغزی را به یک بیمارستان می برید، دکتر از او سوالات فردی می پرسد، مانند آنچه اتفاق افتاده است و زمانی که آنها ابتدا علائم را تجربه کردند. این سوالات به پزشک کمک می کند تا مشخص کند که آیا فرد به طور واضح فکر می کند و یا سکته مغزی شدید کرده است. دکتر همچنین واکنش شخص را آزمایش می کند و چندین آزمایش را انجام می دهد، از جمله:

• آزمایشات تصویربرداری: این تست ها یک تصویر واضح از مغز فرد، از جمله CT اسکن و MRI را فراهم می کند. آنها به پزشک کمک خواهند کرد که آیا سکته ناشی از انسداد یا خونریزی در مغز ایجاد شده است یا خیر.
  • آزمایش های الکتریکی: یک EEG (الکتروانسفالوگرام) برای ضبط ضربات الکتریکی و فرآیندهای حسی مغز و یک EKG (الکتروکاردیوگرام) برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی قلب انجام می گیرد.
  • آزمایش جریان خون: این آزمایش ها هر گونه تغییر در جریان خون به مغز را که ممکن است رخ دهد را نشان می دهد.

۳- برای درمان با دکتر صحبت کنید

علت سکته مغزی

برخی از سکته های مغزی می توانند با داروهایی به نام tPA درمان می شوند که لخته های خون را که مانع جریان خون مغز می شود، حل می کند. با این حال، فرصت برای درمان سه ساعت است، و دارای دستورالعمل های خاصی برای کاربرد آن است. ضروری است که فرد در عرض ۶۰ دقیقه از سکته مغزی به بیمارستان منتقل شوند و درمان را انجام دهید.

• مطالعات اخیر توسط موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS) دریافتند که برخی از بیماران مبتلا به سکته مغزی که طی سه ساعت پس از شروع علائم سکته مغزی درمان شوند، ۳۰ درصد بیشتر سکته های مغزی سه ماه بعد از بهبودی بدون معلولیت بهبود می یابند.
  • اگر فرد نمی تواند tPA را داشته باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد ترومبولیت یا یک نیتروژن خون برای TIA یا سکته خفیف را تجویز می کند.
  • اگر فرد سکته مغزی داشته باشد، پزشک ممکن است دارو را برای کاهش فشار خون فرد تجویز کند. او همچنین ممکن است فرد را از هر نوع داروهای ضد ترومبولیت یا نیتروژن خون بگیرد.
  • جراحی در بعضی موارد گزینه درمان است.

نشانه ها و علائم سکته مغزی
5 (100%) 2 votes