علائم و درمان بیماری سارکوئیدوز

درمان بیماری سارکوئیدوز

سارکوئیدوز رشد و تجمع سلول های التهابی در قسمت های مختلف بدن است، به ویژه گره های لنفاوی، ریه، چشم ها و پوست. در نهایت، سلول ها توده یا گره های غیر طبیعی ایجاد می کنند که می توانند ساختار و عملکرد بافت را تغییر دهند. علت بیماری سارکوئیدوز به طور کامل درک نشده است، اما به نظر می رسد که مربوط به پاسخ ایمنی به چیزی است که از هوا استنشاق شده است احتمالا قارچ، باکتری یا ذرات ویروسی. هیچ درمانی برای بیماری سارکوئیدوز وجود ندارد و گاهی اوقات به طور کامل خود به خود از بین می رود، اما اکثر افراد می توانند با استفاده از اقدامات احتیاطی اولیه و جستجوی درمان های محافظه کارانه با آن مقابله کنند.

۱- علائم سارکوئیدوز را بشناسید

بیماری سارکوئیدوز

سارکوئیدوز یک بیماری است که در آن سلولها به نام گرانولومها در چشم ها، ریه ها، پوست و گره های لنفاوی انباشته می شوند. برای بسیاری از مردم، بیماری سارکوئیدوز با علائم عمومی مانند خستگی بی دلیل، تب خفیف، غدد لنفاوی متورم و کاهش وزن شروع می شود. با این حال، به علت اینکه درگیری ریه با سارکوئیدوز خیلی رایج است، علائم ریه شروع به تسلط یافتن می کنند. سرفه مداوم خشک، تنگی نفس و تنگی قفسه سینه و یا درد. نشانه های پوست معمولا شامل بثورات حاوی برآمدگی های قرمز مایل به بنفش و یا گره هایی فقط در زیر پوست است. علائم چشم معمول نیستند، اما ممکن است شامل قرمزی چشم و درد، تاری دید و حساسیت به نور باشند. تقریبا ۹۰٪ از بیماران مبتلا به سارکوئیدوز دچار نوعی مشکل ریه هستند و تقریبا ۱/۳ آن ها علائم تنفسی مانند سرفه، مشکل تنفس و درد قفسه سینه را تجربه می کنند.

• ۲۵٪ از بیماران مبتلا به سارکوئیدوز مشکلات پوستی را تجربه می کنند.

۲- با پزشکتان مشورت کنید

بیماری سارکوئیدوز

بیماری سارکوئیدوز اغلب نشانه های قابل توجهی را ایجاد نمی کند (به ویژه در مراحل ابتدایی آن) و اغلب پس از چند ماه خود به خود از بین می رود، بنابراین پزشکان همیشه نگران درمان بیماری با دارو نیستند. علاوه بر این، درمان های دارویی معمولا تنها در صورتی پیشنهاد می شود که اقدامات بهداشتی خوب (پایین را ببینید) برای جلوگیری از پیشرفت سارکوئیدوز موثر نیست. دکتر شما یک معاینه کامل از شما را انجام خواهد داد، قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا درمان دارویی ضروری است، تمرکز بر مناطقی که معمولا مبتلا به سارکوئیدوز شده اند همانند ریه ها، گره های لنفاوی، پوست، چشم ها هستند لازم است.

• شما نیاز دارید که دکتر خود را برای معاینه فیزیکی و همچنین بعضی از آزمایش های تشخیصی ملاقات کنید. تست های تشخیصی ممکن است شامل آزمون TB، اکس ری قفسه سینه (برای یافتن آسیب های ریه یا گره های لنفاوی بزرگ)، آزمایش خون (سطح کلسیم، عملکرد کلیه و کبد)، CT اسکن، EKG، آزمایش عملکرد ریوی، آزمایش چشم و بیوپسی پوست ( برای یافتن گرانولوموس ) باشند.
  • اکثر بیماران (> 75٪) می توانند از طریق مصرف داروهای ضد التهابی بدون نسخه (ایبوپروفن، ناپروکسن) در حالی که در خانه هستند از علائم درد تسکین پیدا کنند.

۳- با پزشکتان درباره کورتیکواستروئیدها صحبت کنید

راه درمان بیماری سارکوئیدوز

هنگامی که دارو درمانی برای مبارزه با بیماری سارکوئیدوز توصیه می شود، اهداف اصلی حفظ ریه ها و سایر اعضای بدن مبتلا شده که به درستی کار می کنند و همچنین برای رفع نشانه های تولید شده توسط اندام های آسیب دیده هستند. داروهای کورتیکواستروئید دارای خواص ضد التهابی قوی هستند و به عنوان درمان اولیه برای جلوگیری از تشکیل گرانولوم در سارکوئیدوز باقی می مانند. پردنیزون شایع ترین کورتیکواستروئید خوراکی است که برای بیماری سارکوئیدوز تجویز می شود، اگر چه فرمولاسیون های دیگر نیز می توانند به طور مستقیم به یک منطقه آسیب دیده اعمال شوند، همچنین می توانند از طریق کرم برای ضایعات پوستی و یا از طریق افشانه برای گرانولوما ریه استفاده شوند.

• سایر داروهایی که ممکن است پزشک شما تجویز کند شامل گلوکوکورتیکوئید، کلشیسین، آزاتیوپرین و سیکلوفسفامید هستند.
  • به یاد داشته باشید که در حال حاضر هیچ درمان دارویی وجود ندارد که باعث بروز زخم ریه (فیبروز) ناشی از سارکوئیدوز پیشرفته شود.
  • عوارض جانبی مصرف کورتیکواستروئیدها شامل تغییرات خلقی، احتباس آب و افزایش وزن، فشار خون بالا، آکنه، اشباع مواد معدنی در استخوان ها و اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن هستند.

۴- از پزشکتان درباره داروهای غیر مجاز بپرسید

علائم بیماری سارکوئیدوز

داروهای غیر مجاز داروهایی هستند که در اصل به تایید سازمان غذا و دارو نرسیده اند. پزشکان معمولا از داروهای غیر مجاز برای شرایط مختلف برای اثربخشی بیشتر استفاده می کنند. داروهای رایج غیرمجاز برای سارکوئیدوز عبارتند از: متوترکسات (مورد استفاده در برابر سرطان و آرتریت روماتوئید)، کلروکین (داروی ضد مالاریا)، سیکلوسپورین (مورد استفاده با پیوند عضو برای سرکوب ایمنی) و تالیدومید (داروی جذام)

• متوترکسات و کلروکین در حال حاضر بیشترین حمایت را از مطالعات برای مبارزه با اثرات جانبی سارکوئیدوز دارند.
  • آخرین تحقیق در مورد استفاده از داروهای بیولوژیک که مهارکننده عامل نکروز تومور (مهار کننده های TNF-alpha) می باشد، مانند آداالیمواب و انفلکسیماب است. مهار کننده های TNF-alpha به طور معمول برای آرتریت روماتوئید و پسوریازیس پوست استفاده می شود، اما همچنین با سارکوئیدوز استفاده می شوند.

کم کردن ریسک ابتلا به سارکووئیدوز

۱- سیستم ایمنی تان را تقویت کنید

بیماری سارکوئیدوز

برای هر گونه عفونت (باکتری، قارچی و ویروسی)، پیشگیری درست بستگی به سیستم ایمنی سالم و قوی دارد. سیستم ایمنی بدن شما شامل سلول های اختصاصی است که برای پاتوژن های احتمالی (مانند آنهایی که ممکن است باعث سارکوئیدوز شوند)، جستجو کنند و تلاش کنند تا آنها را از بین ببرند، اما زمانی که سیستم ایمنی ضعیف می شود، میکروارگانیسم های مضر رشد می کنند و عملا بدون کنترل رشد می کنند. در نتیجه، تمرکز بر راه هایی که سیستم ایمنی بدن شما را قوی می کند و به درستی عمل می کند، یک رویکرد منطقی و طبیعی برای جلوگیری از همه بیماری های عفونی است.

• اگر چه مشخص نیست که مواد خارجی باعث بروز واکنش غیرعادی بدن در سارکوئیدوز می شوند، مشاهده شده است که مواردی در گروه هایی از افراد مبتلا به تماس نزدیک و در گیرندگان پیوند عضو رخ می دهد، که این امر نشان دهنده توانایی عفونت بالقوه است.
  • بیشتر خوابیدن(یا بهبود کیفیت خواب)، خوردن غذاهای تازه تر، تمرین کردن رعایت خوب بهداشت، مصرف آب زیاد و ورزش منظم، همه روش های اثبات شده ای برای قوی حفظ کردن قدرت سیستم ایمنی بدن شما است.
  • عملکرد سیستم ایمنی شما نیز با کاهش دادن قند تصفیه شده (نوشابه، آب نبات، بستنی، محصولات پخته شده) و کمتر نوشیدن الکل (بیش از یک نوشیدنی در روز) بهتر خواهد شد.

۲- توتون مصرف نکنید

بیماری سارکوئیدوز چیست؟

از آنجایی که بیماری سارکوئیدوز اغلب بر ریه ها اثر می گذارد، اگر تشخیص داده شد که مبتلا به سارکوئیدوز هستید، باید سیگار نکشید. سیگار باعث می شود بیش از ۴،۰۰۰ مواد شیمیایی بر روی ریه ها اثر بگذارند، که موجب تحریک، التهاب، اختلال در عملکرد و تخریب بافت های مختلف می شود. برخی از مواد شیمیایی موجود در دود سیگار همچنین باعث جهش های سلولی می شوند که مکانیسم اصلی سرطان ریه است. سیگار کشیدن به طور مستقیم باعث بروز سارکوئیدوز نمی شود، اما مطمئنا می تواند وضعیت را بدتر کند.

• سارکوئیدوز معمولا در ریه ها و گره های لنفاوی در قفسه سینه شروع می شود، که نشان می دهد که عامل اولیه برای بیماری در معرض استنشاق است.
  • سایر بیماری ها و شرایط ریه ها که می توانند سارکوئیدوز را تقلید کنند، عبارتند از بریلیوز (التهاب ریه مربوط به اشعه بریلیم)، آسبستوسیت (التهاب مربوط به قرار گرفتن در معرض سنگ معدنی)، سل، بیماری ریه های مزرعه، مزوتلیوما، سرطان ریه و عفونت های قارچی.

۳- از قرار گرفتن در معرض دود و مواد شیمیایی پرهیز کنید

درمان بیماری سارکوئیدوز

علاوه بر سیگار کشیدن باید از قرار گرفتن در معرض مواد دیگری که به طور بالقوه برای ریه ها مانند گرد و غبار، بخارهای شیمیایی، گازها و مواد سمی است، اجتناب کنید. احتمالا سارکوئیدوز به طور مستقیم توسط آلرژن های شایع یا مواد شیمیایی سمی ایجاد نمی شود، اما هر گونه تحریک یا التهاب بیشتر ریه ها تنها به شدت یافتن بیماری می انجامد و علائم بدتر می شود.

• محصولات تمیزکننده خانگی خود را به موارد طبیعی تر مانند سرکه سفید، آب لیمو رقیق شده و یا نقره کلوئیدی، تغییر دهید.
  • برای جلوگیری از استنشاق گرد و غبار و سایر ذرات التهاب آور، اگر در فضای باز هستید یک ماسک معمولی پزشکی جراحی را بپوشید.

۴- رژیم غذایی تان را تغییر دهید

علائم بیماری سارکوئیدوز

بیماران مبتلا به سارکوئیدوز گاهی اوقات میزان بالایی از کلسیم را در خون خود دارند که دلیل آن مشخص نیست. با این حال، اگر شما دچار این مشکل هستید، پس اجتناب کردن از خوردن غذاهای غنی از کلسیم تا زمانی که بیماری به حالت بهبودی برسد یا ترکیب خون شما تغییر کند احتمالا ایده خوبی است. غذاهای غنی از کلسیم شامل محصولات لبنی، ساردین، ماهی سالمون کنسرو شده با استخوان، کلم، کلم بروکلی و پرتقال می باشند.

• اگر چه ویتامین D برای استخوان های قوی و عملکرد سیستم ایمنی مهم است، مکمل ها باید (کوتاه مدت) قطع شوند، زیرا این ویتامین مسئول افزایش جذب کلسیم در روده است.
  • در این حالت، ویتامین D توسط پوست شما در پاسخ به تابش آفتاب تابستان تولید می شود، در صورتی که سارکوئیدوز و میزان بالای کلسیم در خون یا ادرارتان دارید، باید از آفتاب گرفتن بیش از حد جلوگیری کنید.