نشانه ها و علائم آنفولانزا را بشناسیم

علائم آنفولانزاعلائم آنفولانزا

علائم شایع آنفولانزا تب، بدن درد و خستگی می تواند باعث شود بسیاری از افراد تا زمان بهتر شدن در رختخواب بمانند. علائم آنفولانزا بعد از عفونت مابین 1 تا 4 روز نشان داده می شوند. علائم آنفولانزا غالباً ناگهانی ظاهر می شوند و بسیار شدید هستند. خوشبختانه، علائم معمولاً در طی 1 یا 2 هفته از بدن خارج می شوند. در برخی از افراد، به ویژه آنهایی که در معرض خطر بالایی قرار دارند، آنفولانزا ممکن است منجر به عوارض جدی تر شود. التهاب در مجاری هوایی کوچک ریه با عفونت، معروف به پنومونی، یک عارضه جدی مربوط به آنفولانزا است. پنومونی در افراد در معرض خطر زیاد یا اگر درمان نشود می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

نشانه ها و علائم آنفولانزا

علائم آنفولانزا

شایع ترین علائم آنفولانزا عبارتند از:

• تب بیش از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد)
  • لرز
  • درد بدن و عضلات
  • از دست دادن اشتها
  • سرفه خشک
  • گلو درد
  • آبریزش بینی یا بینی دچار احتقان

گرچه بیشتر علائم 1 یا 2 هفته پس از شروع کاهش می یابد، سرفه خشک و خستگی عمومی بدن می تواند چندین هفته دیگر طول بکشد. از دیگر علائم احتمالی آنفولانزا می توان به سرگیجه، عطسه و خس خس سینه اشاره کرد. حالت تهوع و استفراغ علائم شایعی در بزرگسالان نیست، اما بعضی اوقات در کودکان رخ می دهد.

علائم اورژانسی آنفولانزا

افرادی که در معرض خطر بالای عوارض ناشی از آنفولانزا قرار دارند، شامل افرادی می شود که:

• زیر 5 سال سن دارند (مخصوصاً افراد کمتر از 2 سال)
  • 18 سال دارند یا جوان تر هستند و داروهای حاوی آسپرین یا سالیسیلات مصرف می کنند
  • 65 ساله یا مسن تر هستند
  • حامله هستند یا 2 هفته از زایمان شان می گذرد
  • شاخص توده بدنی (BMI) حداقل 40 دارند
  • دارای اصل و نسب بومی آمریکا (هندی آمریکایی یا آلاسکایی) هستند
  • در خانه های سالمندان یا مراکز مراقبت مزمن زندگی می کنند

نکات مهم:

1. افرادی که به دلیل شرایط سلامتی خاص و یا استفاده از داروهای خاص سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز در معرض خطر بالایی هستند.
  2. افراد در معرض خطر بالای عوارض ناشی از آنفولانزا در صورت بروز هرگونه علائم آنفولانزا باید با پزشک خود تماس بگیرند. این امر به خصوص در صورتی که یک بیماری مزمن مانند دیابت یا بیماری مزمن انسداد ریوی داشته باشید صادق است.

افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی شان به خطر افتاده ممکن است این عوارض را تجربه کنند:

• تنفس سخت
  • کبودی پوست
  • گلو درد شدید
  • تب بالا
  • خستگی و ضعف شدید

علائم شدید آنفولانزا

علائم آنفولانزا

در صورت مشاهده این علائم آنفولانزا باید در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید:

• بدتر شدن علائم
  • اگر علائم بیش از 2 هفته طول بکشد
  • وخامت حالتان باعث نگرانی شما شود
  • گوش درد یا تب بیش از 103 درجه فارنهایت (39.4 درجه سانتیگراد)

1- چه هنگام بزرگسالان باید به دنبال مراقبت های اضطراری باشند؟

براساس منبع مورد اعتماد مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بزرگسالان در صورت تجربه هر یک از علائم زیر باید به دنبال فوریت های پزشکی باشند:

• اشکال در تنفس یا تنگی نفس
  • درد یا احساس فشار در قفسه سینه یا شکم
  • سرگیجه ناگهانی یا شدید
  • غش
  • گیجی
  • استفراغ شدید یا ثابت
  • علائمی که از بین می روند و دوباره با وخامت سرفه و تب ظاهر می شوند

2- چه موقع به دنبال مراقبت های اضطراری برای نوزادان و کودکان باشیم؟

با توجه به CDC، اگر کودک یا نوزاد شما هر یک از علائم زیر را دارد، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

• تنفس نامنظم، مانند اشکال در تنفس یا تنفس سریع
  • رنگ آبی پوست
  • ناتوانی در نوشیدن مقدار کافی مایعات
  • به سختی از خواب بیدار شدن، بی قراری
  • وقتی کودک را از سر جایش بلند می کنید گریه او شدیدتر می شود
  • نبودن قطرات اشک هنگامی که کودک گریه می کند
  • علائم آنفولانزا که از بین می روند اما با تب و سرفه شدید دوباره ظاهر می شوند
  • تب با راش های پوستی
  • از دست دادن اشتها یا عدم توانایی در خوردن غذا
  • کاهش میزان پوشک های مرطوب

علائم پنومونی

پنومونی یک عارضه شایع آنفولانزا است. این امر به ویژه در مورد برخی از گروه های پرخطر، از جمله افراد بالای 65 سال، کودکان خردسال و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف شده صادق است.

در صورت بروز علائم پنومونی، فوراً به اورژانس مراجعه کنید، از جمله:

• سرفه شدید و مقادیر زیادی خلط
  • سختی در تنفس یا تنگی نفس
  • تب بالاتر از 102 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) که ادامه دارد، به خصوص اگر همراه با لرز یا تعریق باشد
  • دردهای حاد قفسه سینه
  • لرز شدید یا تعریق

نکته مهم:

• پنومونی درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی و حتی مرگ شود. این امر به ویژه در بزرگسالان مسن، افراد سیگاری و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف صادق است. پنومونی به خصوص برای افرادی که دارای بیماری مزمن قلبی یا ریوی هستند، تهدید کننده زندگی است.

آنفولانزای معده

علائم آنفولانزا

بیماری ای که معمولاً با عنوان “آنفولانزای معده” شناخته می شود، به گوارش ویروسی شده یا گاستروانتریت (GE) گفته می شود، که شامل التهاب دیواره معده است. با این حال، آنفولانزای معده به دلیل ویروس هایی غیر از ویروس های آنفلوانزا ایجاد می شود، بنابراین واکسن آنفولانزا مانع مبتلا شدن به آنفولانزای معده نخواهد شد.

• به طور کلی، گاستروانتریت می تواند توسط تعدادی از عوامل بیماری زا از جمله ویروس ها، باکتری ها و انگل ها و همچنین دلایل غیر عفونی ایجاد شود.
  • علائم شایع گاستروانتریت ویروسی شامل تب خفیف، تهوع، استفراغ و اسهال است. از طرف دیگر، ویروس آنفلوانزا به طور معمول باعث تهوع یا اسهال نمی شود، مگر در بعضی اوقات در کودکان خردسال.
  • دانستن تفاوت بین علائم آنفولانزای شایع و آنفولانزای معده مهم است تا بتوانید درمان مناسبی را دریافت کنید.
  • کودکان خردسال، سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در معرض خطر بیشتری برای عوارض مربوط به گاستروانتریت ویروسی درمان نشده هستند. این عوارض می تواند شامل کم آبی شدید و گاهی مرگ باشد.

درمان آنفولانزا

بر خلاف عفونت های باکتریایی، ویروس آنفلوانزا با استراحت در تخت به بهترین شکل درمان می شود. بیشتر افراد بعد از چند روز احساس بهتری دارند.

مایعات، مانند موارد زیر نیز در درمان علائم آنفولانزا مفید هستند:

• آب
  • چای گیاهی
  • سوپ های آبکی
  • آب میوه های طبیعی

در بعضی موارد، پزشک ممکن است داروی ضد ویروسی تجویز کند. داروهای ضد ویروسی به طور کامل از شر آنفولانزا خلاص نمی شوند، زیرا ویروس را از بین نمی برند، اما ممکن است دوره ویروس را کوتاه کنند. این داروها همچنین ممکن است به جلوگیری از عوارضی مانند پنومونی کمک کنند.

نسخه های ضد ویروسی رایج عبارتند از:

• زانامیویر (رلنزا)
  • اوسلتامیویر (تامی فلو)
  • پرامیویر (راپی واب)
  • سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) همچنین در اکتبر سال 2018 داروی جدیدی به نام بالاکسوویر (زوفلوزا) را تصویب کرد.

نکات مهم:

1. داروهای ضد ویروسی باید تا 48 ساعت بعد از شروع علائم مصرف شوند تا مؤثر باشند. اگر در این مدت زمان مصرف شوند، می توانند به کوتاه شدن طول آنفولانزا کمک کنند.
  2. داروهای تجویز شده برای آنفولانزا به طور کلی به افرادی که ممکن است در معرض خطر عوارض باشند، ارائه می شود. این داروها می توانند خطر عوارض جانبی مانند تهوع، کابوس و تشنج را به همراه داشته باشند.
  3. از پزشک خود در مورد مصرف داروهای بدون نسخه برای تسکین درد و تب، مانند ایبوپروفن (ادویل) یا استامینوفن (تایلنول) سؤال کنید.

جلوگیری از آنفولانزا

علائم آنفولانزا

بهترین راه برای جلوگیری از علائم آنفولانزا جلوگیری از شیوع ویروس در وهله اول است. هر کسی از نوزاد 6 ماهه و افراد سنین بالاتر باید واکسیناسیون آنفولانزای سالانه دریافت کند. واکسن های آنفولانزا برای خانم های باردار نیز توصیه می شود. اگرچه کاملاً موثر نیست، واکسن آنفولانزا می تواند خطر ابتلا به آنفولانزا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

همچنین می توانید با این کارها از ابتلا به آنفولانزا و شیوع آنفولانزا جلوگیری کنید:

1. جلوگیری از تماس با دیگران که مریض هستند
  2. دور ماندن از جمعیت، به ویژه در فصل اوج آنفولانزا
  3. مرتباً دستان خود را بشویید
  4. از دست زدن به دهان و صورت خود و یا خوردن مواد غذایی قبل از شستن دستهایتان خودداری کنید
  5. در صورت نیاز به عطسه یا سرفه، بینی و دهان را با آستین یا دستمال بپوشانید

نکته مهم:

علائم آنفلوانزا به طور کامل تا 2 هفته طول می کشد تا از بین برود، اگر چه بدترین علائم آنفولانزای شما معمولاً پس از چند روز فروکش می کند. اگر علائم آنفولانزا بیش از 2 هفته بیشتر طول کشید، یا اگر از بین رفت و بعد از آن دوباره ظاهر شد، با پزشک خود مشورت کنید.