پسوریازیس
تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 635

پدیدار شدن بیماری پسوریازیس یک تجربه ی چالش برانگیز است. باید پسوریازیس را در طول زندگی خود مدیریت کنید، و در زمان بیماری شرایطی ممکن است خود را بروز دهد و سبب زخم های جدیدی بر پوست با دیگر درد ها و ناراحتی ها گردد. پسوریازیس حتی با انجام بهترین وضعیت مدیریت با کمک پزشک نیز می تواند پدیدار شود. عملکرد پسوریازیس برای هر فردی متفاوت است. ممکن است متوجه شوید که یک حرکت خاص یا موقعیت هایی سبب شد که پسوریازیس شما شعله ور گردد، حتی گاهی اوقات علت آن به خوبی قابل تشخیص نیست.علت دیگری هم ممکن است در شما پدیدار گردد زیرا طرح درمان فعلی شما نیاز به ارزیابی دوباره دارد. پسوریازیس یک بیماری مزمن است که نیاز به مراقبت منظم دارد. نیازهای درمانی شما ممکن است با زمان تغییر کند.

پسوریازیس و بدن

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث می شود سلول پوست بیش از حد سریع رشد کند. این باعث جراحت در پوست می گردد. پسوریازیس متوسط و شدید تنها نیاز به درمان پوست ندارد، بلکه حتی سیستم ایمنی بدن را هم باید درمان کرد.

محققان سعی در تشخیص این مطلب دارند که ژنی که سبب پسوریازیس می شود چگونه با رفتن به درون سیستم ایمنی، باعث پسوریازیس می شود، و چگونه به طور مؤثرتری می توان آن را درمان کرد. تا زمانی که این ژن ها بهتر شناخته شوند، دکتر به شما پیشنهاد اقدام به دوره هایی می کند که علائم پسوریازیس را به حداقل می رساند. این درمانها می تواند شامل موارد زیر باشد:

• کرم موضعی و داروها
  • داروهای خوراکی و تزریق کننده سیستم ایمنی بیولوژیک
  • نور درمانی

علل پسوریازیس و مدیریت آن

احتمال دارد که این عارضه با ضربه به سیستم ایمنی آن را بیش از حد فعال کند و سبب شود که پسوریازیس شما پدیدار گردد. سیستم ایمنی بدن حساس به عوامل  واکنش انگیز است، و این واکنش انگیز ها برای هر شخص منحصر به فرد است. ممکن است علت وقوع پسوریازیس را بر اساس تاریخچه شرایط خود متوجه شوید یا متوجه نشوید. شناسایی علت بروز آن می تواند در مدیریت پسوریازیس شما بهتر کمک کند.

هنگام ارزیابی پسوریازیس اخیر خود علل زیر را مد نظر قرار دهید:

• استرس

ممکن است استرس علت پدید آمدن پسوریازیس شما باشد. آیا مدت زمان طولانی مشغول کار هستید شاید در تقویم خود بدون در نظر گرفتن زمان برای استراحت و ورزش کردن بیش از ظرفیت خود جا رزرو کردید؟ تجربه داشتن استرس می تواند در نتیجه التهاب باشد و ممکن است سیستم ایمنی بدن را بپوشاند، باعث تولید بیش از حد سلول های پوست گردد.

یادگیری چگونگی مهار استرس کلید زندگی با پسوریازیس است. باید تلاش کنید که استرس را در زندگی خود بر دارید و همچنین تمرین هایی برای آرامش بدست آوردن را انجام دهید. یوگا، مدیکیشن، ورزش و به اندازه کافی خوابیدن ممکن است به کم شدن میزان استرس  در شما کمک کند. اگر خودتان نمی توانید استرس خود را کم کنید، با یک متخصص صحبت کنید. شما باید حتما مراقب سلامتی روانی خود نیز باشید، از آنجا که پسوریازیس می تواند به اضطراب و افسردگی منجر شود.

• عفونت

ممکن است از عفونتی مریض شوید که منجر به پدید آمدن پسوریازیس گردد. سیستم ایمنی بدن ممکن است به عفونت ها یا بیماری های خاصی بیش از حد پاسخ دهد و علت پسوریازیس شما گردد. یکی از رایج ترین این عفونت ها که به پسوریازیس اثر می گذارد استرپتوکوکی گلودرد میکروبی (strep throat) است. ممکن است گلودرد میکروبی با هیچ نشانه ای آشکار باشد. اگر متوجه پدید آمدن آن بدون مشخص شدن علت آن شدید، از دکتر بخواهید که از شما برای گلودرد میکروبی آزمایش بگیرد.

عفونت های دیگری ممکن است بر پسوریازیس شما نیز اثر بگذارد باید علائم آن را با دقت دنبال کنید اگر عفونت دارید و اگر به عفونتی که علت پسوریازیس شما شده مشکوک بودید به دکتر خود مراجعه کنید.

• آسیب پوست

بدنتان را چک کنید تا آسیب های پوست مشخص شوند که ممکن است منشأ آن پدیدار شدن پسوریازیس باشد. آسیب پوست به اندازه آفتاب سوختگی جدی مهم می باشد و یا به اندازه یک بریدگی کوچک، خفیف باشد و یا ممکن است از منشأ خاریدن باشد. ظاهر شدن زخم پوستی جدید در بدن در نتیجه آسیب پوست به عنوان پدیده کوبنر شناخته شده است. این موضوع ممکن است مورد توجه دکتر باشد.

بیماری پوستی پسوریازیس

دارو های مشخص

داروهایی که مصرف می کنید و مرتبط با پسوریازیس نیست می تواند یک علت باشد. آیا مصرف داروی جدیدی را برای مشکلات دیگر شروع کردید؟ بعضی از این دارو هایی که ممکن است منجر به پدیدار شدن پسوریازیس شود عبارتند از:

• beta blocker
  • لیتیوم lithium
  • داروهای ضد مالاریا antimalarials
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی nonsteroidal anti-inflammatory

زمانی که در مورد پسوریازیس خود با دکتر مشورت می کنید لازم است که لیستی از داروهایی که مصرف می کنید را برای دکتر خود تهیه کنید. اگر دکتر های مختلفی را برای مشکلات مختلف دارید و آنها دارو های جدیدی تجویز می کنند یادتان باشد که حتی اگر پسوریازیس تحت کنترل هست هم ذکر کنید.

هوای سرد

ممکن است هوای سرد ماه های زمستان یکی دیگر از دلایل پدیدار شدن پسوریازیس باشد. آب و هوای سرد تأثیر بیشتری نسبت به آب و هوای معتدل و گرم بر پسوریازیس می گذارد. این بدین دلیل است که هوا خشک تر است و شما کمتر در معرض نور آفتاب قرار می گیرید، که به پسوریازیس می تواند کمک کند.

باید تقلا کنید که با عوامل آب و هوای سرد مقابله کنید. این شامل استفاده از یک مرطوب کننده چندین بار در روز بویژه بعد از حمام است.

اهمیت طرح یک درمان

کلید درمان پسوریازیس این است که علائم بیماری تحت کنترل نگه داشته شود. شما احتیاج به مراجعه منظم به دکتر برای برنامه های درمان هستید. روند اخیر در مدیریت پسوریازیس به مفهوم درمان را هدف قرار دادن است. این به شما اجازه می دهد که با دکتر خود برای پیشبرد اهداف درمان و ارزیابی نتایج درمان پس از یک دوره تعیین شده زمانی، کار کنید. این به شما کمک می کند بدانید که بدنتان به پسوریازیس چگونه واکنش نشان می دهد و اگر این زندگی و برنامه درمان کارساز بود مشخص گردد.

پسوریازیس

جلوگیری از پدیدار شدن در آینده

زندگی با پسوریازیس سبب می شود که با بدنتان میزان باشد، تمرین کنید که عادات سالم داشته باشید و مشکلات خود را با توجه به پیشنهاد دکتر درمان کنید. توجه داشته باشید که علل پسوریازیس چیست و اعمالی انجام دهید که از تأثیرات منفی آن جلوگیری کند. پسوریازیس قابل مدیریت است، اما بستگی به شما دارد که بر فراز این مشکل قرار گیرید.

4.3 (85%) 4 votes