علائم و درمان بیماری پسوریازیس

تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 982

پسوریازیس بیماری مزمنی می باشد، و وقتی ایجاد می شود که سیستم ایمنی سیگنال های اشتباهی را به سلول های پوست می رساند و سبب تکثیر سریع آن ها می شود. سرعت تکثیر سلول های پوست در پسوریازیس افزایش می یابد از این رو فرصت کافی برای ریختن سلول های پوست وجود ندارد. سلول های پوستی روی سطح پوست تجمع می یابند و پچ ها یا تکه های پسوریازیسی ایجاد می شود. اگر چه به نظر می رسد پسوریازیس مسری است اما پسوریازیس واگیردار نیست. ابتلا به بیماری پسوریازیس به زمینه ارثی فرد بستگی دارد و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود.

انواع بیماری پسوریازیس

بیماری پسوریازیس

انواع پسوریازیس عبارتند از:

1. پسوریازیس پلاک (که به آن پسوریازیس ولگاریس گفته می شود)
  2. پسوریازیس خالدار (Guttate)
  3. پسوریازیس معکوس (که به آن پسوریازیس flexural یا intertriginous گفته می شود)
  4. پسوریازیس Pustular
  5. پسوریازیس Erythrodermic (که به آن پسوریازیس اکسفولیاتیو گفته می شود)

برخی افراد ممکن است به بیش از یک نوع پسوریازیس دچار باشند. برخی اوقات فرد به یک نوع پسوریازیس دچار می شود و سپس نوع پسوریازیس تغییر می کند.

علائم پسوریازیس

بیماری پسوریازیس

بسته به نوع بیماری پسوریازیس علائم می تواند متفاوت باشد. شما ممکن است تعداد کمی از علائم زیر را تجربه کنید و یا ممکن است علائم بیشتری داشته باشید.

۱- علائم پسوریازیس پلاک (نام دیگر آن پسوریازیس ولگاریس می باشد):

• پچ ها و تکه هایی به نام پلاک روی پوست ظاهر می شود.
  • پلاک ها ممکن است پوشش سفید نقره ای داشته باشند که متخصصین پوست به آن پوسته می گویند.
  • پلاک ها ممکن است در هر جایی از پوست ظاهر شوند.
  • اغلب پلاک ها در زانو، آرنج، کمر و سر (پسوریازیس سر) ظاهر می شوند.
  • پلاک ها ی پسوریازیس می توانند با خارش همراه باشند.
  • خاراندن پلاک های پسوریازیسی می تواند سبب ضخیم شدن آن ها شود.
  • پلاک های پسوریازیسی به لحاظ سایز متفاوتند و می توانند گسترش یابند و نواحی وسیعی را پوشش دهند.
  • مشکلات ناخن: فرو ریختن ناخن از جمله علائمی است که می تواند در صورت بروز پسوریازیس اتفاق بیفتد.

۲- علائم پسوریازیس خالدار یا Guttate:

• لکه های قرمز کوچک روی شکم بازوها و پاها ظاهر می شود، این لکه ها ممکن است در ناحیه صورت، گوش ها و سر نیز تظاهر کند.
  • لکه های پسوریازیسی ممکن است سر تا سر بدن را بپوشاند
  • لکه های پسوریازیسی اغب بعد از بیماری هایی مانند گلودرد ظاهر می شوند.
  • لکه های پسوریازیسی ممکن است ظرف چند هفته تا چند ماه بدون درمان از بین بروند.
  • لکه ها ی پسوریازیسی ممکن است در کنار پلاک های پسوریازیسی ظاهر شوند

۳- علائم پسوریازیس Pustular:

• پوست قرمز و متورم می شود و برآمدگی هایی به شکل نقطه روی پوست ظاهر می شود که حاوی مایع می باشد.
  • برآمدگی های پسوریازیسی معمولا روی کف دست و پاها ظاهر می شود.
  • در نقاطی که برآمدگی ظاهر می شود درد وجود دارد.
  • برآمدگی های حاوی مایع خشک خواهند شد و به جای آن ها لکه های قهوه ای یا پوسته هایی ظاهر خواهد شد.

زمانی که این برآمدگی های پسوریازیسی سطح بدن را می پوشاند، شخص ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

• پوست قرمز روشن می شود
  • فرد احساس خستگی دارد
  • بروز تب و لرز
  • احساس خارش شدید
  • نبض سریع
  • از دست رفتن اشتها
  • ضعف ماهیچه ای

۴- پسوریازیس معکوس (که به آن پسوریازیس flexural یا intertriginous گفته می شود):

• در پسوریازیس معکوس در نگاه اولیه تکه های پوستی قرمز روی پوست وجود خواهد داشت. این تکه های پوستی در نواحی مانند زیر بغل ،کشاله ران، اندام تناسلی، و باسن ظاهر می شود. در خانم ها در ناحیه زیر سینه ها نیز ممکن است این تکه های پوستی ظاهر شوند.
  • هنگام بروز این نوع از پسوریازیس احساس درد در پوست وجود خواهد داشت.

۵- علائم پسوریازیس Erythrodermic (که به آن پسوریازیس اکسفولیاتیو گفته می شود):

• پوست به نظر سوخته می آید.
  • اغلب بخش های بدن به رنگ قرمز روشن در می آیند.
  • بدن نمی تواند دمای نرمال ۹۸،۹ درجه فارنهایت را حفظ کند. افراد احساس داغی و یا سردی بیش از حد دارند.
  • ضربان قلب افزایش می یابد.
  • احساس خارش شدیدی وجود دارد.
  • احساس درد شدیدی وجود دارد.

بروز این نوع از بیماری پسوریازیس (پسوریازیس اکسفولیاتیو) بسیار خطرناک می باشد و فرد باید فورا در بیمارستان بستری شود.

علت بیماری پسوریازیس

بیماری پسوریازیس

افرادی که به بیماری پسوریازیس دچار می شوند معمولا در خانواده خود سابقه ابتلا به آن را دارند. در آمریکا حدود ۷،۵ میلیون نفر به پسوریازیس دچارند. حدود ۸۰ درصد افراد به پسوریازیس پلاک دچارند. پسوریازیس می تواند در هر سنی بروز کند. اغلب افراد بین سال های ۱۵ تا ۳۰ سالگی به پسوریازیس دچار می شوند. اغلب افراد تا قبل از ۴۰ سالگی به پسوریازیس مبتلا می شوند. بازه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال نیز بازه شایعی برای ابتلا به پسوریازیس می باشد. نوزادان و کودکان بیشتر به پسوریازیس معکوس و guttate دچار می شوند.

• دانشمندان در تلاش هستند که علت بروز پسوریازیس را بدانند. اما تا به این جا مشخص است که پسوریازیس مسری نیست.
  • شنا کردن در استخرهای عمومی و یا داشتن رابطه جنسی نمی تواند منجر به سرایت پسوریازیس شود.
  • سیستم ایمنی و ژن نقش مهمی در این میان ایفا می کند. به نظر می رسد ژن های زیادی در ایجاد پسوریازیس نقش دارند. دانشمندان در واقع می دانند باید میکس صحیحی از ژن های دخیل در پسوریازیس در فرد وجود داشته باشد و سپس فرد در معرض عامل مناسب محیطی قرار گیرد. در آن صورت پسوریازیس بروز پیدا خواهد کرد.

خیلی از افراد بعد از تجربه موارد زیر، دچار بیماری پسوریازیس می شوند:

1. یک رویداد استرس زا
  2. گلودرد
  3. مصرف برخی داروها مانند لیتیم یا داروهایی که برای پیشگیری از مالاریا استفاده می شوند
  4. آب و هوای سرد و خشک
  5. برش، خراش یا سوختگی با آفتاب

تشخیص بیماری پسوریازیس

بیماری پسوریازیس

پزشک ابتدا پوست، ناخن و سر بیمار را به لحاظ علائم بیماری پسوریازیس معاینه می کنند. از سابقه خانوادگی در ابتلا به پسوریازیس سوال خواهد شد. پزشک در مورد شرایط استرس فرد و بیماری های اخیر و داروهای مصرفی او سوال هایی خواهد پرسید.برای تشخیص پزشک ممکن است بخشی از پوست بیمار را بردارد (بیوپسی پوست). نمونه پوست زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا تشخیص پسوریازیس تایید شود.

درمان بیماری پسوریازیس

بیماری پسوریازیس

درمان بیماری پسوریازیس منافعی را در پی دارد. درمان می تواند به کاهش علائم پسوریازیس کمک کند. پوست برخی افراد با استفاده از روند درمانی کاملا پاک می شود. درمان پسوریازیس هم چنین می تواند کیفیت زندگی فرد را ارتقا دهد.

• به لطف تحقیقات مستمری که در حال انجام است درمان های زیادی برای پسوریازیس وجود دارد. متخصص پوست شما را در یافتن بهترین روش درمانی که سازگار با شیوه زندگی تان باشد، یاری خواهد کرد. گزینه های درمانی مزایا، معایب و تاثیرات جانبی احتمالی را در پی دارد. باید یادآور شد پسوریازیس بیماری مزمنی است که با سیستم ایمنی ارتباط دارد. پسوریازیس درمان قطعی ندارد.

نکاتی برای افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس:

1. سعی کنید راجع به بیماری پسوریازیس اطلاعات کافی داشته باشید: این اطلاعات به روند درمانی شما کمک خواهد کرد و شما را در تصمیم گیری های آگاهانه یاری خواهد داد و به شما خواهد آموخت چه مواردی سبب بدتر شدن پسوریازیس خواهد شد.
  2. باید مراقب خودتان باشید: خوردن غذای سالم، ورزش کردن، عدم استفاده از سیگار و محدود کردن مصرف الکل می تواند بسیار کمک کننده باشد. سیگار کشیدن و اضافه وزن، پسوریازیس را تشدید می کند. رعایت این موارد سبب تقویت روند درمان می شود. افراد مبتلا به پسوریازیس با افزایش ریسک بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماری ها رو به رو هستند.
  3. اگر مفاصل تان احساس درد و یا سوزش دارد، حتما با متخصص پوست خود مشورت کنید: درد ماهیچه ها اولین علامت پسوریازیس می باشد. حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد افرادی که به پسوریازیس مبتلا می شوند، درد مفصل را تجربه می کنند.
  4. مراقب ناخن های خود باشید: هرگونه تغییر در بافت ناخن و یا تغییر رنگ آن می تواند نشانی از پسوریازیس داشته باشد.
  5. مراقب تغییرات خلقی خود باشید: اضطراب، افسردگی و رفتارهای خودکشی در افراد مبتلا به پسوریازیس بسیار شایع می باشد. به خاطر داشته باشید کمک گرفتن در این شرایط نشان از ضعف شما نخواهد بود.
  6. انتخاب های درمانی خود را بشناسید: در این مورد متخصص پوست شما را یاری خواهد کرد.
  7. قبل از قطع مصرف داروهای تان با پزشک تان مشورت کنید: قطع ناگهانی دارو می تواند شرایط بیماری را وخیم تر کند. قطع ناگهانی داروهای مصرفی سبب می شود برای مثال پسوریازیس پلاک به پسوریازیس guttate یا erythrodermic تبدیل شود که نتایج جدی را در پی خواهد داشت.
  8. در مصرف داروهای موضعی باید دقت شود تا دارو مطابق با دستورالعمل مصرف شود: برای سهولت در استفاده، بسته به موضع مصرف (زانو، کف سر و یا سایر بخش ها) مقدار مشخصی از دارو بر حسب بند انگشت اشاره اندازه گیری شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برای مثال در ناحیه کف سر (پسوریازیس سر) استفاده از سه بند انگشت کافی خواهد بود.

علائم و درمان بیماری پسوریازیس
5 (100%) 1 vote