علائم و درمان بارداری پوچ

تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 299

در شرایط طبیعی وقتی زن و شوهری با هدف بچه دار شدن اقدام به نزدیکی می کنند، اگر شرایط فراهم باشد یک اسپرم که از همه سریع تر و قوی تر بوده خودش را به تخمکی که از تخمدان زن آزاد شده می رساند و آن را بارور می کند. تخمک بارور شده به سمت رحم حرکت می کند تا در آنجا شروع به لانه گزینی کند و به دیواره رحم بچسبد. این مرحله که تمام شود و لانه گزینی با موفقیت به اتمام برسد، تقسیمات سلولی جنین هم آغاز می شود و جفت کم کم شکل می گیرد و بارداری روند طبیعی خود را ادامه می دهد. اما گاهی مواقع اشکالی در این روند وجود دارد که منجر به بارداری پوچ می شود. یعنی طی یک فرایند غیر طبیعی تقسیم سلول های جنینی ادامه پیدا نمی کند یا اصلا شروع نمی شود و این فرایند منجر به پوچی بارداری می گردد. دراین حالت شما ساک حاملگی دارید و جفت هم به وجود آمده است ولی خبری از خود جنین نیست.

انواع بارداری پوچ

حاملگی پوچ

حاملگی پوچ دو نوع کامل و جزئی دارد.

1. حاملگی پوچ کامل: در این نوع حاملگی پوچ، جنین یا جفت طبیعی وجود ندارد.
  2. حاملگی پوچ جزئی: در این نوع حاملگی پوچ، جنین غیر طبیعی و جفت تا حدی طبیعی است، جنین شروع به رشد می کند، اما ناقص و بدشکل است و زنده نمی ماند.

دلایل بارداری پوچ

بارداری پوچ

بارداری پوچ عارضه‌ ای بسیار ناشناخته است. از هر هزار زن باردار یک مورد دچار این مشکل می‌ شود. فاکتورهای زیر اما بی‌ تاثیر نیستند:

1. سن خانم باردار: بارداری پوچ معمولا در خانم‌ هایی با سن بالاتر از ۳۵ سال یا کمتر از ۲۰ سال رخ می‌ دهد.
  2. گروه‌های قومی خاص: طبق بررسی‌ ها، برخی گروه‌ ها بیشتر دچار این عارضه می‌ شوند. خانم‌ های مقیم خطه جنوبی‌ آسیا بیشتر دچار این بیماری می‌ شوند.

علائم بارداری پوچ

حاملگی پوچ

متاسفانه بارداری پوچ ابتدا دقیقا مثل یک بارداری طبیعی است. یعنی علائم بارداری طبیعی مانند قطع عادت‌ ماهیانه خستگی و حساس شدن پستان‌ ها را هم می‌ توان مشاهده کرد به علاوه تست بارداری هم مثبت است، اما در برخی موارد نشانه‌ هایی را هم از خود بروز می‌ دهد، پس اگر یکی از نشانه‌ های زیر را مشاهده کردید حتما به پزشک تان مراجعه کنید:

• خونریزی تیره یا قهوه‌ ای در ماه اول بارداری
  • حالت تهوع و سرگیجه متوالی
  • فشار یا درد لگنی

بعد از مراجعه به پزشک او نیز مواردی را برای تشخیص بررسی می‌ کند و در نظر می‌ گیرد:

حاملگی پوچ در ابتدا همانند یک بارداری طبیعی به نظر می رسد

در این حالت دکتر شما موقع انجام سونوگرافی فقط یک حفره سیاه می بیند که همان ساک حاملگی است. متاسفانه بدن به صرف تشکیل ساک فکر می کند که شما باردار هستید. بنابراین سطح هورمون بتا در خون تان بالا رفته و کم کم سر و کله علائم بارداری هم پیدا می شود و اتفاقا ممکن است این علائم شدید هم باشند. علی رغم وجود این علائم شما واقعا باردار نیستید و این بارداری نمی تواند ادامه پیدا کند ولی ممکن است کمی طول بکشد تا علائم بارداری افت پیدا کند.

• بارداری پوچ زمانی ایجاد می شود که نوعی نقص کروموزومی در تخمک بارور شده وجود دارد و بدن به شکلی هوشمندانه ای برای اینکه از تشکیل جنین ناقص جلوگیری کند، اجازه تشکیل آن را نمی دهد ولی این مساله ربطی به ساک حاملگی ندارد و به همین خاطر است که احتمالا در سونوگرافی به شما می گویند که ساک حاملگی دیده می شود ولی جنینی در آن نیست. این ساک معمولا چیزی حدود ۲۰ تا ۲۲ میلی متر رشد می کند بدون اینکه جنینی داخلش باشد. معمولا بارداری پوچ نه از روی علائم که موقع انجام سونوگرافی تشخیص داده می شود. البته در اغلب موارد پزشک از شما می خواهد ۱۰ روز تا دو هفته صبر کرده و مجددا اقدام به سونوگرافی کنید تا وضعیت جنین دوباره بررسی شود. علتش هم این است که ممکن است حاملگی درست در همان موقعی که شما تصور می‌کنید اتفاق نیفتاده باشد و جنین به این زمان نیاز داشته باشد تا رشد طبیعی پیدا کند.

درمان بارداری پوچ

بارداری پوچ

بارداری پوچ نمی تواند به عنوان یک حاملگی زنده ادامه یابد. برای جلوگیری از بیماری، بافت پوچ باید برداشته شود. درمان معمولا شامل یک یا چند مورد زیر است:

۱- کورتاژ (D & C)

برای درمان بارداری پوچ، پزشک بافت پوچ را از رحم در طول کورتاژ بر می دارد. کورتاژ یک عمل جراحی سرپایی است که در بیمارستان انجام می شود. در طول درمان، یک بیهوشی موضعی یا عمومی انجام خواهد شد. دکتر برای معاینه لگن برای دیدن دهانه رحم، یک اسپکولوم را به واژن وارد می کند. سپس پزشک دهانه رحم را گشاد می کند و با استفاده از یک دستگاه خلاء بافت رحم را برمی دارد. معمولا عمل کورتاژ حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد.

۲- هیسترکتومی

اگر بافت پوچ دیده شود و تمایلی برای بارداری در آینده نداشته باشید، ممکن است جراحی برداشتن رحم (هیسترکتومی) نیاز داشته باشید.

• نظارت بر HCG بعد از برداشتن بافت پوچ، دکتر سطح HCG را اندازه گیری می کند تا زمانی که به حالت طبیعی بازگردد. اگر همچنان HCG در خون داشته باشید، ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشید. هنگامی که درمان بارداری پوچ کامل شد، پزشک شما به مدت شش ماه تا یک سال به اندازه گیری سطح HCG می پردازد تا مطمئن شود هیچ بافت پوچی باقی نمانده است. از آنجا که حاملگی مانع از نظارت بر سطح HCG می شود، پزشک توصیه می کند تا زمان تکمیل نظارت، باردار نشوید.

علائم و درمان بارداری پوچ
5 (100%) 1 vote