علائم، دلایل و درمان میخچه کف پا

تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 466

میخچه کف پا، چیزهای زائد کوچکی هستند که معمولاً‌ روی پاشنه یا سایر قسمت های پا که وزن را تحمل می کنند ظاهر می شوند. همچنین این فشار ممکن است باعث شود تا این میخچه ها به سمت داخل لایه ای سخت و ضخیم از پوست (پینه) رشد کنند. میخچه کف پا به دلیل HPV یا ویروس پاپیلوم انسانی ایجاد می شود. این ویروس از طریق بریدگی های کوچک، شکستگی یا سایر نقاط ضعیف کف پا وارد بدن انسان می شوند. میخچه کف پا یک مشکل جدی برای سلامتی نبوده و معمولاً در نهایت بدون هیچ درمانی از بین می روند. می توانید خودتان روش های درمانی را امتحان کرده و یا به پزشک مراجعه کنید تا این میخچه ها برداشته شوند.

علائم میخچه کف پا

میخچه کف پا

علائم و نشانه های میخچه کف پا عبارتند از:

• ضایعه (زخم) دانه ای کوچک، گوشتی و زبر در قسمت کف پا، معمولاً در سمت انگشتان و پنجه پا و یا پاشنه
  • پوست (پینه) سخت و ضخیم بر روی یک قسمت مشخص شده روی پوست، که میخچه داخل آن رشد کرده است
  • نقاط سیاه که معمولاً دانه های زگیل نامیده می شوند، اما در واقع رگ های خونی لخته شده هستند
  • ضایعه ای که خطوط و برآمدگی های طبیعی پوست را قطع می کند
  • احساس درد یا حساسیت هنگام راه رفتن یا ایستادن

در شرایط زیر به دکتر مراجعه کنید:‌

• اگر این ضایعه دچار خونریزی یا درد شده و یا رنگ و ظاهر آن تغییر کرد.
• سعی کرده اید تا این میخچه ها را درمان کنید، اما درمان نشده و همچنان باقی مانده اند و یا پخش شده و عود کرده اند.
• ناراحتی به دلیل این میخچه ها، در فعالیت هایتان مداخله می کنند.
• اگر دیابت داشته یا در پاهایتان احساس ضعف می کنید.
• به دلیل مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، HIV/ایدز یا سایر اختلالات سیستم ایمنی، سیستم ایمنی بدن تان ضعیف شده است.
• اگر مطمئن نیستید که آیا این ضایعه میخچه است یا خیر؟.

دلایل به وجود آمدن میخچه کف پا

میخچه کف پا

میخچه کف پا در اثر عفونت با HPV در لایه خارجی پوست کف پا ایجاد می شود. این میخچه ها زمانی که ویروس از طریق بریدگی های کوچک، شکستگی ها یا دیگر نقاط ضعیف کف پا وارد بدن می شوند، توسعه می یابند. HPV بسیار شایع بوده و بیش از ۱۰۰ نوع از این ویروس وجود دارد. اما فقط تعداد محدودی از آنها باعث ایجاد این میخچه ها زیر پا می شوند. انواع دیگر HPV به احتمال زیاد باعث ایجاد میخچه در مناطق دیگر پوست یا روی غشاهای مخاطی می شوند.

انتقال ویروس: سیستم ایمنی بدن هر فرد پاسخ متفاوتی به HPV می دهد. هر فردی که با این ویروس در تماس باشد، دچار آن نمی شود. حتی افراد یک خانواده نیز به طور متفاوتی به این ویروس واکنش نشان می دهند.

• ویژگی های HPV که باعث ایجاد میخچه کف پا می شوند، بسیار مسری نیستند. بنابراین این ویروس به سادگی از طریق تماس از یک فرد به فرد دیگر منتقل نمی شود. اما در محیط های گرم و مرطوب رشد می کند. در نتیجه، ممکن است هنگام پابرهنه راه رفتن در اطراف استخر یا رختکن های ورزشی به این ویروس دچار شوید. اگر این ویروس از اولین محل عفونت خود پخش شود، ممکن است میخچه های بیشتری ایجاد شوند.

عوامل خطرساز:

هر فردی ممکن است دچار میخچه کف پا شود، اما این نوع میخچه به احتمال زیاد افراد زیر را تحت تاثیر قرار می دهد:

1. کودکان و نوجوانان
  2. افرادی که سیستم ایمنی بدن شان ضعیف شده است
  3. افرادی که قبلاً میخچه کف پا داشته اند
  4. افرادی که در محل های مستعد این نوع ویروس پابرهنه راه می روند، مانند رختکن های ورزشی

عوارض:

هنگامی که این میخچه ها باعث ایجاد درد می شوند، ممکن است وضعیت طبیعی یا حالت راه رفتن تان را تغییر دهید، شاید بدون آنکه متوجه شوید. در نهایت، این تغییر در نحوه ایستادن، راه رفتن یا دویدن می تواند باعث ایجاد ناراحتی عضلات یا مفصل ها شود.

آماده شدن برای مراجعه به پزشک:

احتمالاً ابتدا به دیدن پزشک مراقبت های اولیه خود بروید. او ممکن است شما را به یک متخصص در زمینه اختلالات پوستی متخصص پوست ارجاع دهد. نکات زیر می تواند به شما در آماده شدن برای قرار ملاقات کمک کند.

• لیستی از داروهایی که به صورت منظم مصرف می کنید، از جمله داروهای بدون نسخه و مکمل های رژیمی و همچنین دوز مصرفی آنها را همراه خود ببرید.

همچنین می توانید سوالاتی مانند موارد زیر از دکترتان بپرسید:

• آیا می توانم میخچه کف پا را در خانه درمان کنم؟
  • اگر درمان های خانگی را پیش گرفتم، تحت چه شرایطی با شما تماس بگیرم؟
  • اگر روش درمانی اول جواب ندهد، چه روش دیگری را امتحان خواهیم کرد؟
  • اگر این ضایعه میخچه کف پا نباشد، چه آزمایش هایی باید انجام بدهم؟
  • چه مدت زمان طول می کشد تا به نتیجه برسم؟
  • چگونه می توانم از میخچه جلوگیری کنم؟

پزشکتان ممکن است سوالاتی مانند موارد زیر از شما بپرسد:

• این ضایعه برای اولین بار کی ظاهر شد؟
  • آیا اندازه یا شکل ظاهری آن تغییر کرده است؟
  • آیا قبلا میخچه داشته اید؟
  • آیا دیابت دارید و یا در پاهایتان احساس ضعف می کنید؟
  • آیا دچار شرایطی هستید یا دارویی مصرف می کنید که توانایی تان را در مبارزه با بیماری کاهش داده باشد؟
  • آیا درمان های خانگی را امتحان کرده اید؟ اگر چنین است، چه مدت از آنها استفاده کرده اید و آیا کمکی کرده اند؟
  • آیا از استخر یا رختکنی استفاده کرده اید که ممکن است باعث ایجاد این ویروس های میخچه شده باشند؟

کارهایی که می توانید در عین حال انجام دهید:

اگر مطمئن هستید که میخچه کف پا دارید، می توانید داروهای بدون نسخه یا رویکردهای دارویی جایگزین را امتحان کنید. اگر دچار شرایط زیر هستید، قبل از استفاده از روش های درمانی خانگی با پزشک خود مشورت کنید:

• احساس ضعف در پا
  • سیستم ایمنی ضعیف شده

نکته مهم:

• اگر فشار روی این میخچه ها باعث ایجاد درد می شود، از کفش های طبی استفاده کنید، مانند کفش های ورزشی که به طور مساوی کف پا را نگه داشته و مقداری از فشار را از روی آن برمی دارد. از پوشیدن کفش های نامناسب خودداری کنید.

به منظور کاهش احتمال ابتلاء به این نوع میخچه:‌

• از تماس مستقیم با میخچه خودداری کنید. این تماس شامل میخچه های خودتان نیز می شود. پس از لمس میخچه، دستانتان را با دقت بشویید.
• پاهایتان را تمیز و خشک نگه دارید. کفش و جوراب هایتان را روزانه عوض کنید.
• از پا برهنه راه رفتن اطراف استخر و رختکن های ورزشی خودداری کنید.
• با این میخچه ها بازی نکرده و آنها را نخارانید.
• از سوهان ناخن، سنگ پا و ناخن گیری که برای پوست شامل میخچه استفاده می کنید، برای پوست سالم تان استفاده نکنید.

در بیشتر موارد، پزشک می تواند با استفاده از یک یا چند روش زیر وجود میخچه کف پا را تشخیص دهد:

• بررسی ضایعه
  • شکافتن این ضایعه با چاقوی مخصوص جراحی و بررسی علائم نقاط کوچک تیره – رگ های خونی کوچک و لخته شده
  • برداشتن قسمت کوچکی از ضایعه (بافت برداری از طریق تراشیدن) و ارسال آن به آزمایشگاه به منظور تجزیه و تحلیل
    درمان

میخچه های کف پا اکثراً بی ضرر بوده و بدون درمان از بین می روند، اگر چه ممکن است 1 یا 2 سال طول بکشد. اگر میخچه هایتان دردناک بوده یا درحال پخش شدن هستند، می توانید از داروهای بدون نسخه یا داروهای خانگی استفاده کنید. ممکن است برای از بین بردن کامل این میخچه ها درمان های مکرری را به کار بگیرید، گاهی بعد از درمان نیز این میخچه ها دوباره عود می کنند.

درمان میخچه کف پا

میخچه کف پا

اگر روش های درمانی خودتان به از بین بردن میخچه کف پا کمکی نکرد، با پزشک تان در مورد درمان های زیر صحبت کنید:‌

1- داروهای لایه بردار قوی تر (سالیسیلیک اسید): داروهای ضد میخچه تجویزی سالیسیلیک اسید هر بار کمی از لایه های میخچه را برداشته و با اینکار به مراتب تمام آنها را از بین می برد. این داروها همچنین ممکن است توانایی سیستم ایمنی بدن تان را در مبارزه با این میخچه ها تحریک کند.

• پزشک احتمالاً به شما توصیه می کند که این دارو را به طور مرتب در خانه و به دنبال ویزیت های گاه به گاه در مطب استفاده کنید.

2- سرما درمانی: سرما درمانی که در مطب دکتر انجام می شود شامل استفاده از نیتروژن مایع و اعمال آن به صورت اسپری یا چوب پنبه بر روی میخچه می باشد. این روش ممکن است دردناک باشد، بنابراین پزشک ابتدا منطقه میخچه را بی حس می کند.

• این ماده شیمیایی باعث ایجاد تاول در اطراف میخچه شده و بافت مرده طی یک هفته یا بیشتر از بین می رود. این روش ممکن است سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با میخچه تحریک کند. ممکن است لازم باشد تا برای درمان های مکرر 2 تا 4 هفته به مطب پزشک مراجعه کرده تا این میخچه ها به صورت کامل از بین بروند.

برخی مطالعات حاکی از آن است که سرما درمانی همراه با درمان با سالیسیلیک اسید مؤثرتر از تنها سرما درمانی است، اما مطالعات بیشتری لازم است.

3- جراحی یا سایر روش ها: اگر سالیسیلیک اسید و داروهای انجماد مؤثر نباشند، پزشک ممکن است یک یا چند مورد از درمان های زیر را توصیه کند:

• اسیدهای دیگر: پزشک سطح میخچه را تراشیده و تری کلرواستیک اسید را با یک خلال دندان چوبی بر روی آن اعمال می کند. به منظور معالجه مکرر هر هفته باید به مطب دکتر مراجعه کنید. عوارض جانبی این روش درمانی شامل سوزش و لک می باشد. بین هر بار مراجعه، ممکن است از شما خواسته شود تا سالیسیلیک اسید را روی میخچه بمالید.
  • ایمنی درمانی: در این روش از داروها یا محلول هایی برای تحریک سیستم ایمنی بدن برای مقابله با میخچه های ویروسی استفاده می شود. پزشک ممکن است یک ماده خارجی (آنتی ژن) به میخچه تزریق کرده یا بر روی آن کرم بمالد.
  • جراحی جزئی: پزشک قسمت میخچه ها را بریده و یا با استفاده از سوزن برقی (خشک کردن توسط الکترود و کورتاژ) آن را از بین می برد. این روش می تواند دردناک باشد، بنابراین پزشک ابتدا پوست شما را بی حس می کند. از آنجایی که جراحی باعث ایجاد جای زخم می شود، این روش معمولاً برای درمان میخچه کف پا مورد استفاده قرار نمی گیرد مگر اینکه سایر روش های درمانی موفق به درمان نشده باشند.
  • درمان با لیزر: درمان با لیزر رنگی پالس شده رگ های خونی کوچک بسته را می سوزاند. در نهایت بافت آلوده مرده و میخچه از بین می رود. این روش هر 3 تا 4 هفته به درمان های مکرر نیاز دارد. شواهد برای اثربخشی این روش محدود بوده و می تواند باعث ایجاد درد و زخم بالقوه شود.
  • واکسن: واکسن HPV در درمان میخچه موفقیت آمیز بوده است، اگرچه این واکنش به طور خاص برای درمان ویروس میخچه که باعث ایجاد اکثر میخچه های کف پا می شود، طراحی نشده است.

درمان خانگی میخچه کف پا

میخچه کف پا

بسیاری از مردم میخچه کف پا را با روش های درمانی خانگی زیر مداوا کرده اند:

• داروی لایه برداری سالیسیلیک اسید: داروهای غیرتجویزی از بین برنده میخچه به صورت چسب یا مایع در دسترس هستند. معمولاً به شما توصیه می شود که قسمت مورد نظر را شستشو داده، در آب گرم خیس کنید و لایه بالایی پوست نرم شده را به آرامی با استفاده از سنگ پا یا سوهان از بین ببرید. سپس بعد از اینکه پوست خشک شد، محلول یا چسب را به آن قسمت اعمال کنید. چسب ها معمولاً هر ۲۴ تا ۴۸ ساعت یکبار عوض می شوند. داروی مایع معمولاً به صورت روزانه استفاده می شوند. به منظور دستیابی به نتایج بهتر ممکن است نیاز باشد تا طی چند هفته یا چند ماه به صورت منظم از این داروها استفاده شود.
  • داروهای انجمادی: داروی بدون نسخه که برای سرما دادن به میخچه استفاده می شود شامل Compound W Freeze Off وDr. Scholl’s Freeze Away می باشد. سازمان غذا و دارو هشدار داده است که برخی از این داروها قابل اشتعال بوده و نباید از آنها در اطراف آتش، شعله، منابع گرمایشی (مانند اتوهای حالت دهنده مو) و سیگار روشن استفاده کرد.
  • نوار چسب: استفاده از نوار چسب به منظور برداشتن میخچه روشی بی ضرر اما تایید نشده است. برای استفاده از آن، میخچه را با نوار چسب های مخصوص به رنگ نقره ای پوشانده و هر چند روز یکبار آن را عوض کنید. هر از گاهی میخچه را خیس کرده و بافت مرده را به آرامی با استفاده از سنگ پا یا سوهان پاک کنید. سپس روی میخچه را باز گذاشته و هوا خورده و خشک بشود و بعد از مدتی دوباره روی آن را با نوار بپوشانید.
علائم، دلایل و درمان میخچه کف پا
4 (80%) 4 vote[s]