امپرازول برای چیست ؟

امپرازول
تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 309

امپرازول سبب کاهش تولید اسید معده می شود. متداول ترین علت تجویز امپرازول درمان علائم ناشی از رفلاکس می باشد. از عوارض خطرناک امپرازول می توان به علائم مربوط به افت میزان منیزیم اشاره کرد.

امپرازول چیست؟

امپرازول

نام ژنریک: امپرازول

نام لاتین: Omeprazole

نام تجاری: ®Prilosec

گروه دارویی – درمانی:

• مشتقات بنزایمیدازول
  • ضد اسید معده

طبقه بندی در بارداری: گروه C

اشکال دارویی:

• کپسول: 20 میلی گرم
  • سوسپانسیون: 20 میلی گرم در هر ساشه

موارد مصرف، روش و دوزاژ:

1. اوزوفاژیت ناشی از ریفلاکس: بالغین: 20 میلی گرم امپرازول خوراکی روزانه 2 بار به مدت 4 تا 8 هفته
  2. سندرم زولینگر الیسون: بالغین: 60 تا 70 میلی گرم امپرازول روزانه در دوزهای منقسم و سپس تعدیل دوز امپرازول حداکثر تا 120 میلی گرم روزانه
  3. زخم دئودنوم: بالغین: 20 میلی گرم امپرازول روزانه یک بار به مدت 4 تا 8 هفته تجویز می شود.

مکانیسم اثر:

امپرازول با سیستم آنزیمی H+/K+ ATPase اتصال برگشت ناپذیری ایجاد می کند و با مهار پمپ هیدروژن ترشح اسید معده را مهار می کند.

فارماکوکینتیک:

• جذب گوارشی این دارو ضعیف است.
  • نیمه عمر دارو یک ساعت می باشد و مدت اثر آن 72 ساعت است.
  • این دارو در کبد متابولیزه شده و عمدتا از طریق ادرار دفع می گردد.

نکات مهم:

• اگر این دارو برای زخم معده تجویز شود، مصرف امپرازول 40 میلی گرم به مدت 4 تا 8 هفته مورد نظر خواهد بود.
  • کپسول امپرازول همراه با سایر آنتی اسیدها در درمان زخم معده ناشی از عفونت اچ پیلوری به کار می رود.
  • امپرازول برای نوزاد مورد مصرف قرار ندارد. تجویز این دارو برای کودکان مناسب نیست.
  • اگر امپرازول به صورت غیر نسخه ای برای کنترل سوزش معده استفاده شود، برای مشاهده نتایج باید 12 روز متوالی مورد استفاده قرار گیرد.
  • سوزش معده ممکن است از علائم حمله قلبی باشد، بنابراین اگر دچار درد در قفسه سینه می باشید، فورا به متخصص بیماری های قلبی عروقی مراجعه کنید.
  • اگر از داروهای ضد اچ آی وی استفاده می کنید، پیش از مصرف این دارو پزشک را در جریان قرار دهید.
  • عوارض مصرف طولانی مدت امپرازول شامل فقر ویتامین B12 می باشد. در مورد مصرف مکمل B12 در طول درمان با امپرازول با پزشک خود مشورت کنید.
  • عوارض خطرناک این دارو شامل بروز مشکلات کلیوی، درد مفاصل، تغییراتی در ضربان قلب، ترمور و کرامپ های ماهیچه ای می باشد.
  • از شایع ترین عوارض این دارو می توان به گاز، اسهال، درد شکمی یا سردرد اشاره کرد.

موارد منع مصرف:

• حساسیت شدید به امپرازول

موارد احتیاط:

• کودکان

تداخلات دارویی امپرازول عبارت است از:

• امپرازول غلظت دیازپام را افزایش می دهد.
  • امپرازول سطح باربیتورات ها، فنی توئین و وارفارین را نیز افزایش می دهد.

عوارض جانبی:

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگر چه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود، ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

عوارض امپرازول عبارت است از:

• CNS: سردرد، سرگیجه، لرزش، توهم، افسردگی، تحریک پذیری
  • GI: تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال، نفخ، شکم درد
  • CV: ادم محیطی، تاکیکاردی، افزایش فشار خون، درد قفسه سینه، تپش قلب
  • Other: درد مفصلی، درد عضلانی، تکرر ادرار، هماچوری، احتباس ادراری، تاری دید، رفتار تهاجمی

مصرف در بارداری و شیردهی:

• مصرف امپرازول در بارداری: مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است، احتمال بروز ناهنجاری های عمده به دنبال مصرف امپرازول در بارداری بعید می باشد. مطالعات حیوانی در مورد مصرف این دارو در بارداری تاثیراتی را متناسب با افزایش دوز نشان داده است. اما به طور کلی مشخص نیست، آیا مصرف امپرازول در بارداری بر جنین در حال رشد تاثیر می گذارد یا خیر؟ اگر باردارید یا قصد باردار شدن دارید، پیش از مصرف ااین دارو در بارداری با پزشک مشورت کنید.
  • مصرف امپرازول در شیردهی: امپرازول در شیر انسان ترشح می شود. مصرف این دارو در شیردهی توصیه نمی شود.

توجهات پزشکی – پرستاری:

• پیش از تجویز امپرازول به نشانه های گوارشی بیمار اعم از برگشت اسید، تورم، شکم درد، بی اشتهایی و صداهای روده ای توجه کنید.
  • در طول درمان با این دارو بیمار را از نظر هماچوری و دفع پروتئین در ادرار مورد بررسی قرار دهید.
  • این دارو قبل از غذا و همراه با یک لیوان آب تجویز می شود.
  • این دارو را می توان همراه با آنتی اسیدها تجویز نمود.
  • در صورت بروز اسهال شدید مصرف کپسول امپرازول یا سوسپانسیون آن باید قطع گردد.

توجهات بیمار – خانواده:

• در صورت ابتلا به دیابت مصرف کپسول امپرازول یا سوسپانسیون آن ممکن است، احتمال بروز افت قند خون را به دنبال داشته باشد.
  • در شروع درمان با کپسول امپرازول به دلیل گیجی بهتر است، از انجام فعالیت هایی که به هوشیاری کامل نیاز دارند، اجتناب کنید.
  • اگر به بیماری های کبدی، بیماری های قلبی یا کاهش سطح منیزیم دچارید پیش از مصرف کپسول امپرازول یا سوسپانسیون آن پزشک را در جریان قرار دهید.
  • سوسپانسیون امپرازول را پیش از مصرف به خوبی تکان دهید.
  • مقدار مصرف امپرازول همچنین دوز این دارو توسط پزشک تعیین می شود. طول دوره درمان با این دارو را به دقت طی کنید.
  • از مصرف الکل و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی همزمان با این دارو خودداری کنید.

شرایط نگهداری دارو:

• امپرازول باید در دمای 15 تا 30 درجه سانتی گراد نگهداری شود.

امپرازول برای چیست ؟
5 (100%) 1 vote