راه های کاهش التهاب ریه

درمان التهاب ریه

التهاب ریه بر راه های هوایی و بافت های ریه تاثیر می گذارد. این التهاب ناشی از پاسخ ایمنی بدن به آسیب یا پاتوژن ها است و می تواند حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (طولانی مدت) باشد. بیماری های مرتبط با التهاب حاد ریه شامل عفونت حاد ریوی، ذات الریه و سندرم نامنظمی تنفسی حاد (ARDS) می باشند. بیماری های مرتبط با التهاب مزمن ریه شامل آمفیزم، اختلال انسداد مزمن ریوی (COPD)، فیبروز ریوی و سرطان ریه می باشند. هر کسی می تواند التهاب ریه مبتلا شود، اما عوامل خطر خاصی وجود دارد که شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. همین عوامل خطر همچنین می توانند در صورت ابتلای بیمار به التهاب ریه باعث بدتر شدن وضعیت او شوند.

کاهش خطر ابتلا به پاتوژن ها و ذرات معلق در هوا

۱- تماس خود را با پاتوژن های قارچی و باکتریایی کاهش دهید

علائم التهاب ریه

پاتوژن ها میکروارگانیسم هایی هستند که می توانند باعث بیمار شدن شما شوند. برخی از گونه های باکتری و قارچ می توانند باعث ملتهب شدن ریه شوند. قرار گرفتن در معرض برخی از این پاتوژن ها می تواند به دلیل شرایط شغلی یا محیطی باشد. به عنوان مثال “ریه حمامی” و “ریه کشاورز” نام دو نوع التهاب ریه است که توسط عوامل قارچی بوجود می آیند. قارچ می تواند در اکثر مکان هایی که به اندازه کافی مرطوب است رشد کند. طبق اطلاعات جمع آوری شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست EPA، نکته ی کلیدی در کنترل رشد قارچ ها، کنترل رطوبت محیط است.

• برای جلوگیری از رشد قارچ ها در خانه، میزان رطوبت را بین ۳۰-۶۰٪ حفظ کنید.
  • اگر کپکی پیدا کردید، سطح آلوده را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کرده و سطح را به طور کامل خشک کنید.
  • با عایق کردن سطوح، از میعان جلوگیری کنید. از قرار دادن فرش بر روی زمین حمام یا آشپزخانه جلوگیری کنید، زیرا پاشیدن آب از شیر آب و سینک ها بر روی فرش باعث افزایش رطوبت فرش و مساعد شدن این محیط برای رشد قارچ ها خواهد شد.
  • هنگام تمیز کردن مناطق قارچ زده، از تجهیزات حفاظتی مناسب مانند ماسک یا دهان بند طبی استفاده کنید.

۲- تماس و حساسیت خود را به پاتوژن های ویروسی کاهش دهید

التهاب ریه

آنفولانزا علت شایع پنومونی (عفونت و التهاب ریه ها) است. در اکثر موارد آنفولانزا منجر به پنومونی نمی شود، اما هنگامی که این اتفاق بیفتد، بیماری بسیار حاد و جدی خواهد بود. هم آنفولانزا و هم پنومونی با واکسیناسیون قابل پیشگیری اند.

• اگر می توانید برای این دو بیماری واکسینه شوید، حتما این کار را انجام دهید.
  • از تماس با افراد مبتلا به آنفولانزا و یا ذات الریه جلوگیری کنید.
  • اگر مجبور به برقرار کردن تماس با افراد مبتلا به آنفولانزا و یا ذات الریه هستید، از محافظ مناسب مانند ماسک و دستکش استفاده کنید.

۳- سعی کنید تا جای ممکن در معرض آلودگی هوا قرار نگیرید

علت التهاب ریه

آلاینده های نامریی مختلفی در هوای خارج از منزل وجود دارند که این آلاینده ها محصول فرایندهایی از قبیل آتش سوزی و عملیات صنعتی می باشند. شش آلاینده به عنوان معیارهای آلاینده هوا توسط سازمان EPA تعیین شده اند. این عوامل شامل اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن، ذرات جامد، منوکسید کربن و سرب می باشند. این عوامل توسط EPA نظارت می شوند و توسط برخی مقررات کنترل می شوند. ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر بیشتر از سایر ذرات مضر می باشند، زیرا آن ها می توانند تا عمق بیشتری از ریه ها نفوذ کنند. قرار گرفتن در معرض اینگونه آلاینده ها می تواند به خصوص برای کسانی که از قبل مشکلات ریوی دارند، مشکل ساز باشد.

• شاخص کیفیت هوا را در منطقه ای که در آن زندگی می کنید را مدام کنترل کنید.
  • اگر قرار است در محیطی باشید که در آن ذرات هوایی معلق یا بخارات شیمیایی وجود دارد، حتما از تجهیزات حفاظتی مناسب استفاده کنید.
  • از ماسک استفاده کنید.

۴- تماس خود را با آلاینده ها در محیط های داخلی کاهش دهید

کاهش التهاب ریه

قرار گرفتن در معرض آلاینده های داخلی می تواند موجب علائمی از جمله سردرد، خستگی و… شود. این پدیده گاهی اوقات باعث می شود تمامی اهالی یک ساختمان یا کارگران یک کارخانه بیمار شوند. آلاینده های داخلی هوا معمولا شامل موادی از جمله محصولات احتراق، ترکیبات آلی فرار و فرمالدهید می باشد.

• با استفاده از هواکش، هوای خانه خود را با هوای پاک فضای باز تعویض و تصفیه کنید.
  • در صورت امکان منبع آلاینده ها را دور بیندازید.
  • در محیط های بسته یک دستگاه تصفیه کننده هوای خانگی نصب کنید.

به سلامتی خود اهمیت داده و از آن مراقبت کنید

۱- در مورد شرایط پزشکی و بیماری هایتان تحقیق کنید

التهاب ریه

برای درک اینکه شرایط پزشکی شما ممکن است منجر به التهاب ریه شوند یا نه، تحقیق امر بسیار مهمی است. منابع زیادی در اینترنت در دسترس شماست.

• یا خودتان بیماریتان را تشخیص داده و این تشخیص را یادداشت کنید یا از یک پزشک بخواهید این کار را انجام دهد.
  • برای درک بهتر شرایط پزشکی خود از پزشک خود بخواهید منابعی را برای مطالعه به شما معرفی کند.

۲- درباره داروهای فعلی خود با پزشک تان مشورت کنید

التهاب ریه

شیمی درمانی، تشعشعات و برخی داروها می توانند باعث بروز التهاب ریوی شوند. داروهای دیگری نیز وجود دارد که در صورتی که پزشک بیماری شما را تشخیص داده باشد، می توانند باعث کاهش التهاب ریه شوند. مهم است بدانیم که عوارض هر دارو یا درمانی چیست.

• نام تمام دارو هایی که مصرف می کنید را لیست کنید و یا از پزشک خود بخواهید این کار را برایتان انجام دهد.
  • درباره داروهایی که مصرف می کنید و عوارض آنها مطالعه کنید.

۳- در مورد داروهای موجود برای کاهش التهاب ریه تحقیق کنید

کاهش التهاب ریه

انواع مختلفی از داروها موجود است که می توانند برای درمان التهاب ریه و شرایط مشابه استفاده شوند. نوع دارو برای درمان بستگی به نوع بیماری شما دارد. به عنوان مثال، اگر شما مبتلا به پنومونی هستید، به احتمال زیاد آنتی بیوتیک تجویز می شود که به از بین بردن پاتوژن هایی که باعث عفونت می شوند کمک می کند. اگر فیبروز ریه دارید، داروهای کمتری برای درمان این بیماری وجود دارد اما دارو های جدیدی برای درمان این بیماری روز به روز وارد بازار دارو می شوند. لیستی از داروهایی که می توانند التهاب ریه را کاهش دهند یا برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند، در زیر آمده است.

• بکتوماتازون دیپروپیونات (کورتیکواستروئید استنشاقی که برای درمان COPD استفاده می شود)
  • فلوتیکاسیون پروپیونات (کورتیکواستروئید استنشاقی که برای درمان COPD استفاده می شود)
  • فلونیسولید (کورتیکواستروئید استنشاقی که برای درمان COPD استفاده می شود)
  • بوتسئونید (کورتیکواستروئید استنشاقی که برای درمان COPD استفاده می شود)
  • ممتازون (کورتیکواستروئید استنشاقی که برای درمان COPD استفاده می شود)
  • سیکلسونید (کورتیکواستروئید استنشاقی که برای درمان COPD استفاده می شود)
  • متیل پردنیزون (استروئید خوراکی که برای درمان COPD استفاده می شود)
  • پردنیزولون (استروئید خوراکی که برای درمان COPD استفاده می شود)
  • پیشینسون (استروئید خوراکی که برای درمان COPD استفاده می شود)
  • هیدروکورتیزون (استروئید خوراکی که برای درمان COPD استفاده می شود)
  • دگزامتازون (استروئید خوراکی که برای درمان COPD استفاده می شود)
  • کرومولین سدیم (غیر استروئید استنشاقی استفاده شده برای درمان COPD)
  • سدیم ندروکرومیل (غیر استرویید استنشاقی استفاده شده برای درمان COPD)
  • آموکسی سیلین (آنتی بیوتیک مورد استفاده برای درمان پنومونی باکتریایی)
  • بنزیلپنیسیلین (آنتی بیوتیک مورد استفاده برای درمان پنومونی باکتریایی)
  • آزیترومایسین (آنتی بیوتیک مورد استفاده برای درمان پنومونی باکتریایی)
  • پیرفنیدون (دارویی که برای کاهش سرعت زخم شدن ریوی ناشی از فیبروز ریوی مورد استفاده قرار می گیرد)
  • نینتدانیب (دارویی که برای کاهش سرعت زخم شدن ریوی ناشی از فیبروز ریوی مورد استفاده قرار می گیرد)
  • سفتریازون (آنتی بیوتیک برای درمان پنومونی و عفونت های تنفسی)
  • کپسول اکسیژن (مورد استفاده برای کاهش علائم در طیف گسترده ای از اختلالات ریه)

تغییر شیوه زندگی برای کاهش التهاب ریه

۱- سیگار را ترک کنید

التهاب ریه

سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر مهم التهاب ریه، آمفیزم، اختلال مزمن انسدادی ریوی و سرطان ریه است. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار علاوه بر سرطان زا بودن شان، سیستم ایمنی بدن را نیز تغییر می دهند. ترک سیگار می تواند چالش برانگیز باشد، اما با پشتیبانی و برنامه ریزی مناسب، ممکن است. عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است باعث التهاب ریه شوند که کنترل آن ها دست شما نیست، اما سیگار کشیدن یکی از آنها نیست. ترک سیگار عملی است که سلامت ریه ها و بدن شما را به طرز قابل توجهی افزایش خواهد داد.

• اهداف تان را در نظر بگیرید و چیزهایی که در مورد سیگار کشیدن دوست ندارید را لیست کنید.
  • یک سیستم پشتیبانی داشته باشید. در مورد برنامه های خود برای ترک سیگار با دوستان و خانواده خود صحبت کنید. از تعداد افرادی که از تصمیم شما حمایت می کنند، متعجب خواهید شد.
  • با یک متخصص ترک سیگار مشورت کنید. متخصصین ترک سیگار می توانند به شما در ایجاد برنامه ای برای ترک سیگار کمک کنند تا موفق به ترک شوید.

۲- سیستم ایمنی بدن خود را سالم نگه دارید

درمان التهاب ریه

یک عامل خطر مهم برای بروز ذات الریه، سیستم ایمنی ضعیف یا سرکوب شده است. افرادی که اچ آی وی/ایدز دارند، دریافت کننده پیوند عضو هستند یا کسانی که برای مدت طولانی داروهای استروئیدی استفاده می کرده اند، بیشترین خطر ابتلا را دارند. البته کارهایی هست که شما می توانید انجام دهید تا از صحیح کار کردن سیستم ایمنی بدن تان اطمینان حاصل کنید.

• اطمینان حاصل کنید که ویتامین C کافی مصرف می کنید. ویتامین C و روی باعث بهبود سیستم ایمنی بدن انسان و همچنین بهبود ذات الریه و سایر عفونت ها می شوند.
  • به اندازه کافی بخوابید. مطالعات نشان داده اند افرادی که خواب کافی ندارند بیشتر در معرض خطر عفونت هستند و در صورت بیمار شدن به آرامی بهبود می یابند.

۳- سعی کنید وزن تان وزن سالمی باشد

التهاب ریه

اگر چه هیچ مطالعه انسانی به طور مستقیم التهاب ریه را به چاقی مرتبط نمی کند، مطالعات در حیوانات نشان می دهد که بین التهاب در ریه ها و مواد شیمیایی تولید شده توسط بافت چربی ارتباط وجود دارد. تصور می شود چاقی همچنین بتواند حساسیت به عفونت ها و آسیب های ریوی ناشی از عوامل محیطی را افزایش دهد.

• ۱۵۰-۳۰۰ دقیقه در هفته ورزش متعادل داشته باشید. پیاده روی سریع و یا شنا می توانند نمونه هایی از تمرین متعادل باشند.
  • غذاهایی سالم و با مواد مغذی زیاد مصرف کنید. از غذاهای فرآوری شده و الکل اجتناب کنید. اگر به یک برنامه غذایی سالم نیاز دارید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.
  • ثابت قدم باشید. وفادار ماندن به یک برنامه غذایی سالم، ورزش و احاطه کردن خود با یک گروه پشتیبان می تواند در دراز مدت باعث موفقیت شما شود.

۴- ریه های خود را به خصوص بعد از جراحی ورزش دهید

رفع التهاب ریه

عضلات اطراف ریه ها را می توان با ورزش تقویت کرد. این پدیده می تواند از بروز عفونت و ذات الریه جلوگیری کند، که بسیاری از افراد پس از جراحی در معرض خطر آن هستند. تنفس عمیق و منظم نفس می تواند باعث پاک شدن ریه های شما از ترشحات و تقویت ریه های شما شود. در برخی موارد، شما یک اسپیرومتر تشویقی و یک لیست از تمرینات دریافت خواهید کرد. بسیار مهم است که به توصیه های پزشک خود در رابطه با ورزش دادن ریه هایتان عمل کنید.