نشانه های سرطان ریه چیست ؟

نشانه های سرطان ریه

سرطان ریه یکی از رایج ترین انواع سرطان است و یکی از سخت ترین سرطان ها برای تشخیص دادن است. بسیاری از مردم تا زمانی که سرطان به مرحله پیشرفته رسیده است، هیچ علائمی را تجربه نمی کنند. بعضی از انواع دیگر علائم دارند اما به دلیل اینکه این علائم خیلی مبهم هستند، به اشتباه آنها را به بیماری های جزئی تشبیه می کنند. بنابراین عاقلانه است که در مورد علائم و نشانه های سرطان ریه تا آنجا که ممکن است یاد بگیرید، به خصوص اگر شما سیگار می کشید و یا دیگر عوامل خطر را دارا هستید. این راهنما به شما کمک خواهد کرد که دنبال چه چیزی بگردید.

شناخت علائم اولیه سرطان ریه

۱- اگر سرفه های مکرر دارید یک پزشک را ملاقات کنید

علایم سرطان

یکی از شایع ترین نشانه های سرطان ریه، سرفه هایی هستند که از بین نمی روند. اگر سرفه کردن بیش از دو هفته طول بکشد، اگر شدت آن در طول زمان افزایش پیدا کند، یا خون سرفه کنید (هموپتیز) یا اگر خلط زیادی داریذ، پزشک را ببینید.

• به طرز طعنه آمیزی، افراد سیگاری که بیشترین خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند، تمایل زیادی به سرفه کردن دارند، و در نتیجه، به دنبال درمان این نشانه شایع نیستند. اگر سیگار می کشید، از تغییرات در سرفه کردن خود مطلع شوید و با پزشک خود ملاقات کنید. در هر چند ماه یکبار برای سرطان ریه آزمایش شوید.
  • شما همچنین باید به تغییرات سرفه کردنتان توجه داشته باشید. شما باید نگران باشید اگر، برای مثال، سرفه خشک ناگهان شروع به تولید خلط زیادی بکند. به همین ترتیب، اگر رنگ خلط شما تغییر کند، باید نگران باشید. مخصوصا به خلط قهوه ای شکلاتی، سیاه و یا سبز توجه کنید.

۲- مراقب هر گونه مشکلی در نفس کشیدنتان باشید

سرطان

تنگی نفس (دیسپنیا) یک علامت رایج در سرطان ریه است، اما اغلب به چاقی، پیری و یا تغییرات آب و هوایی ربط داده می شود. اگر دچار مشکل در تنفس کردن هستید، یک پزشک را ملاقات کنید، به خصوص اگر تنگی نفس شما بدون انجام دادن هر فعالیت شدیدی اتفاق بیفتد.

• در برخی موارد، یک بیمار مبتلا به سرطان ریه احساس درد در کمرش می کند که با هر بار تنفس عمیق تر بدتر می شود.

۳- درد ها را نادیده نگیرید

انواع سرطان

درد مزمن و مداوم در سینه، شانه ها و یا سینه ها می تواند نشانه های اولیه سرطان ریه باشد. این ناراحتی ممکن است پیشرفت کند تا شامل سوزش، بی حسی و حتی فلج شدن باشد.

۴- عفونت های مکرر مسیر هوایی را بررسی کنید

آب آوردن ریه

اگر برونشیت یا ذات الریه دارید، با پزشک خود در مورد احتمال ابتلا به سرطان صحبت کنید. تومورها می توانند راه های هوایی شما را مختل کرده و شما را به مبتلا شدن به این گونه عفونت ها مستعد کنند.

۵- به دنبال کاهش اشتها بگردید

شیمی درمانی

سرطان ریه، مانند سایر سرطانها، می تواند سبب از دست دادن اشتها شود. اگر متوجه شدید که اشتهای شما کم شده است، با پزشک خود ملاقات کنید.

۶- به بالا یا پایین شدن وزنتان توجه کنید

علائم سرطان

سلول های سرطانی از مقدار زیادی از انرژی بدن شما استفاده می کنند و می توانند بر متابولیسم بدن تاثیر بگذارند و سبب کاهش وزن شوند. این موضوع گاهی اوقات ضعف اشتها برخی از بیمارها را تشدید می کند. اگر به طور ناگهانی یا بدون رژیم غذایی ۵ کیلو را از دست داده اید، با پزشک خود مشورت کنید.

۷- از خستگی و ضعف آگاهی داشته باشید

درمان سرطان

تمام سرطان ها می توانند خستگی ایجاد کنند، اما علامت آن بسیار مبهم است که همیشه مردم را به دنبال درمان نمی برد. اگر فاکتورهای خطر برای سرطان ریه یا علائم دیگری دارید، یا اگر خستگی شما مشخص می شود، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

نشانه های سرطان ریه پیشرفته

۱- به دنبال تغییرات در صدایتان بگردید

نشانه های سرطان

وقتی که سرطان ریه پیشرفت می کند، تومورها می توانند به تارهای صوتی آسیب برسانند و مانع عبور هوا شوند، که این اتفاق گاهی اوقات منجر به خس خس می شود.

۲- به دنبال هرگونه مشکل در بلع بگردید

انواع سرطان

هنگامی که یک تومور به مری می رسد، می تواند مشکل بلع (دیسفاژی) را ایجاد کند.

۳- درباره ضعف عضلانی بررسی شوید

سرطان

تومورها می توانند تجهیزات عصبی را قطع کنند و احساس ضعف به شما دست بدهد. این ممکن است منجر به احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی یا حتی فلج شود.

۴- برای هرگونه جمع شدن مایعات در ریه درمان بشوید

آب آوردن ریه

تجمع مایع در ریه ها (پلورال افیوژن) می تواند یک نتیجه از سرطان ریه باشد.

۵- به دنبال زردی بگردید

شیمی درمانی

اگر متوجه شدید که پوست یا چشم شما زرد است، ممکن است زردی داشته باشید. وقتی که سرطان ریه گسترش می یابد، می تواند بر سیستم گوارش و به ویژه کبد تأثیر بگذارد که موجب رخ دادن این اتفاق می شود.

۶- به دنبال ورم کردن بگردید

درمان سرطان

فشار ناشی از تومور بر روی رگ قفسه سینه می تواند منجر به تورم در گردن، بازوها و صورت شود.

• علاوه بر این تورم، این فشار همچنین می تواند پلک ها را پژمرده کند، که یک مردمک چشم کوچکتر از دیگری می شود.

۷- از هرگونه مشکلات مربوط به استخوان ها یا مفاصلتان آگاه باشید

علائم سرطان

در موارد پیشرفته سرطان ریه، سرطان ممکن است به استخوان گسترش یابد، منجر به درد و شکستگی های احتمالی می شود. درد و یا شکستگی نامشخص و بدون دلیل قطعا نیازمند یک چکاپ کامل پزشکی است.

۸- اگر حس می کنید مشکلات مرتبط با مغز و اعصابتان دارید با پزشکتان یک قرار ملاقات تنظیم کنید

نشانه های سرطان

هنگامی که سرطان ریه به مغز گسترش می یابد یا رگ های وناساوا را فشرده می کند (رگ های بزرگ که خون را به قلب می رسانند)، می تواند موجب سردرد، تاری دید، فلج و تشنج شود. این ها مشکلات جدی پزشکی هستند که بلافاصله به مداخله پزشک نیاز دارند.

۹- آگاه باشید که سرطان ریه می تواند مشکلات هورمونی ایجاد کند

سرطان

تومورهای ریه هورمون ترشح می کنند و می توانند علائمی را ایجاد کنند که به ریه ها مربوط نیست. این ها شامل این علائم می شوند:

• تپش و لرزش
  • پف داشتن در صورت
  • ظاهر باد کرده
  • افزایش سایز سینه ها در مردان

۱۰- هرگونه علائم عجیب دیگری را هم در نظر بگیرید

سرطان ریه

سرطان ریه همچنین می تواند تب بالا و تغییر شکل در ناخن های شما را ایجاد کند. اگر این علائم یا علائم بدون توضیح دیگری را متوجه شدید، به ویژه اگر علائم دیگری دارید یا خطر ابتلا به این سرطان را دارید، به پزشک مراجعه کنید.

بررسی میزان خطر برای ابتلا به سرطان ریه

۱- میزان استفاده از تنباکویتان را تحت نظر بگیرید

شیمی درمانی

افرادی که برای مدت طولانی سیگار کشیده اند و یا بیش از دو پاکت در روز سیگار می کشند خطر ابتلا به سرطان ریه بالاتری دارند. جویدن توتون و استنشاق تنباکو نیز خطر ابتلا را افزایش می دهد.

۲- مراقب دود سیگار تولید شده به وسیله اشخاص دیگر باشید

سیگار کشیدن

حتی اگر شما خودتان سیگار نمی کشید، تماس داشتن مکرر با دود سیگار شخص دیگر، خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، به ویژه اگر شما با یک فرد سیگاری زندگی می کنید.

۳- متوجه تاثیرات اشعه درمانی باشید

درمان سرطان

اگر شما برای درمان سرطان های دیگر رادیوتراپی می شوید، خطر ابتلا به سرطان ریه افزایش می یابد. به طور کلی، هرچند، تحت این موقعیت ها، مزایای درمان بیشتر از خطرات آن است.

۴- هرگونه در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتنی را که به سرطان می انجامد را در نظر بگیرید

علائم سرطان

بخار بنزین، بخار گازوئیل، گاز خردل، وینیل کلرید و محصولات زغال سنگ ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. این عامل توضیح می دهد که چرا افراد در مشاغل خاص دارای موارد بالاتری از ابتلا به بیماری هستند.

• قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی دیگر، از جمله آرسنیک، کروم و سنگ های معدنی، همچنین ممکن است باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه شود. با این حال، استنشاق این مواد شیمیایی عمدتا غیرممکن است و بنابراین اجتناب کردن از آن ها دشوار است.

۵- تاریخچه پزشکی خانواده تان را بدانید

نشانه های سرطان

اگر شما یک فامیل دارید که به سرطان ریه تشخیص داده شده است، ممکن است خطر بیشتری نیز برای ابتلا داشته باشید.

۶- جنسیت و سن خود را در نظر بگیرید

نشانه سرطان ریه

نرخ ابتلا به سرطان ریه با سن افزایش می یابد، و افراد بالای ۶۰ سال بیشترین خطر ابتلا را دارند. مردان به سرطان ریه بیشتر از زنان مبتلا می شوند.

نشانه های سرطان ریه چیست ؟
4.3 (85.71%) 21 vote[s]

۳ دیدگاه

• با سلام متاسفانه همسر بنده که ۲۳ سال سن داشت و هفته ۳۴ بارداری بود در بیمارستان قلب فرشچیان فوت کرد همسرم هیچگونه بیماری قبلی نداشت و تمام آزمایشات و سونوگرافی های انجام شده در طول یکسال نشان از سلامت مادر و جنین داشت و من بخاطر اینکه همسرم این اواخر دچار تنگی نفس شده بود به اورژانس بیمارستان مراجعه کردم و پس از ۱۰ روز بستری در ICU بیمارستان فرشچیان به ناگاه دچار مرگ مغزی شد و فوت کرد و بعد از شکایت بنده گفتن که همسر شما تومور در ریه داشته و نتونستن تشخیص بدن بنظر شما من چیکار کنم؟؟؟؟؟؟

• هوالباقی …. خدا رحمت کند همسر گرامی تان را و از خداوند منان می خواهم که به شما صبر عنایت فرماید… با تمام سوابق پزشکی به کمیسیون پزشکی پزشکی قانونی مراجعه نمایید …