راه های درمان التهاب زانو

درمان التهاب زانو

اگر زانوی تان قرمز، متورم، زخم، یا هنگام لمس گرم است، ملتهب شده است. التهاب زانو می تواند ناشی از بسیاری از دلایل مختلف، مانند آرتروز، تاندونیت، آماس کیسه های مفصلی یا آسیبی به عضلات یا تاندون های اطراف زانو باشد. هنگامی که زانو آسیب دید، التهاب زمانی که زانو شروع به بهبود یافتن می کند، آغاز می شود. درمان التهاب زانو معمولا در خانه با مراقبت های کلی و تغییرات سبک زندگی، انجام می پذیرد. با این حال، اگر التهاب مداوم یا شدید دارید، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

درمان التهاب زانو در خانه

۱- به زانوهایتان استراحت بدهید

درمان التهاب زانو

اگر زانوهایتان ملتهب شد، باید تا جایی که ممکن است به آن ها استراحت بدهید. فعالیت زانوها فقط التهاب را افزایش می دهد. استراحت کردن به بدن تان فرصتی برای درمان علت اساسی این مشکل می دهد.

• زانوهایتان را تا جای ممکن استراحت دهید. اکثر مردم هنوز هم نیاز دارند راه بروند و حرکات ساده با زانویشان که دچار التهاب شده است انجام دهند. اگر شما اینگونه هستید، حداقل سعی کنید که از انجام فعالیت های شدید زانو جلوگیری کنید.
  • اگر التهاب پس از ۱ تا ۲ روز بهبود نیافت، به دیدن دکترتان بروید.

۲- آن ناحیه را سرد کنید

درمان التهاب زانو

التهاب زانو را می توان با یخ گذاشتن، کاهش داد. کاهش دمای ناحیه، رگ های خونی را منقبض کرده، که اینکار باعث کاهش تورم می شود. اینکار همچنین باعث کاهش درد با بی حس کردن ناحیه می شود.

• هر ساعت یک بار به مدت ۱۵ دقیقه، یک بسته یخ روی ناحیه بگذارید. انجام اینکار به مدت ۳ تا ۴ ساعت متوالی، التهاب را به شدت کاهش می دهد.
  • می توانید از یک بسته یخ واقعی برای کاهش التهاب زانو نیز استفاده کنید. با این حال، یک کیسه سبزیجات یخ زده نیز به خوبی جواب می دهد. کیسه یخ زده را با یک حوله بپوشانید تا از پوست تان در مقابل سرما محافظت کنید.

۳- ناحیه را فشرده کنید

درمان التهاب زانو

اعمال کمی فشار بر زانویی که دچار التهاب شده است، می تواند از تورم جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهد. ناحیه زانوی تان را برای فشرده کردن، با بانداژهای فشاری ببندید. بانداژهای فشاری در اکثر دارو فروشی ها و فروشگاه های بزرگ موجود است.

• اطمینان حاصل کنید که این ناحیه را خیلی محکم نبسته اید. بانداژ خیلی محکم می تواند گردش خون به بقیه اندام ها را متوقف سازد. برای اینکه مطمئن شوید خیلی محکم نبسته اید، ببینید که آیا می توانید یکی از انگشت هایتان را زیر بانداژ حرکت داده و آن را کمی بلند کنید. همچنین، اگر انگشت یا پای تان شروع به بی حس شدن کرد، نشانه این است که باید باند را شل تر کنید.
  • هر چند ساعت یکبار، باند را از خودتان باز کنید.
  • اگر نیاز به راه رفتن دارید، بستن زانو می تواند به پشتیبانی از آنها نیز کمک کند.

۴- زانوی تان را بالا بگیرید

التهاب زانو

زانوی تان را به بالای قلب تان بلند کرده تا گردش خون در آنها افزایش یابد. اگر دراز بکشید، اینکار آسانتر خواهد بود. هنگامی که دراز کشیدید، از کسی بخواهید بالش هایی زیر زانوی تان بگذارد، تا جایی که از قلب تان بالاتر برود.

• هر زمانی که دارید استراحت می کنید، زانوی ملتهب تان را بالا بگیرید. اگر می خواهید تلویزیون تماشا کنید، کتاب بخوانید یا چرت بزنید، زانوی تان را بالا بگیرید.

۵- داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه مصرف کنید

درمان التهاب زانو

داروهای ضد التهابی ساده ای که به نسخه نیاز ندارند، مانند ایبوپروفن، می توانند تورم زانو را کاهش دهند. این داروها هر دردی که به دلیل آسیب تان بوجود آمده است را نیز کاهش می دهد.

• دستورالعمل های میزان مصرفی موجود روی بسته بندی را دنبال کنید.
  • در صورتی که هر سوالی در مورد تاثیرات احتمالی دارو یا مشکلاتی در مصرف داروهای ضد التهابی با سابقه بیماری خاص تان دارید، با دکترتان صحبت کنید.

کاهش التهاب زانو با تغییر سبک زندگی

۱- فعالیت هایی که برای زانو دشوار است را حذف کنید

اگر دوباره دچار التهاب در زانو شدید، باید با ملایمت شروع به درمان آن کنید. فعالیت هایی که التهاب تان را تشدید می کنند، مانند تمرینات با شدت بالا، مانند دویدن یا تنیس، را از بین ببرید.

• بسیاری از التهاب ها ریشه در آسیب های وارده به تاندون ها و عضلات اطراف زانو دارند. ورزش های با شدت بالا می توانند موجب بدتر کردن آسیب های قدیمی به این مناطق شوند، چرا که نیروی این فعالیت ها به مفاصل وارد می شود.
  • به طور مشابه، فعالیت های روزانه می تواند مشکلات زانو را برای کسانی که بیماری هایی مانند آرتروز دارند را تشدید کند. مقیاس فعالیت هایتان را با نیازهایتان متناسب کنید.

۲- شروع به انجام فعالیت هایی کنید که برای زانو مناسب است

فعالیت های با شدت بالا را با فعالیت هایی که برای زانوها راحت تر هستند، جایگزین کنید. فعالیت های با شدت پایین، مانند شنا، سبب کاهش التهاب شده و سلامت کلی را افزایش می دهد.

• برخی دیگر از انواع تمرینات با شدت پایین شامل دوچرخه ثابت، اسکی فضایی، ایروبیک در آب، تمرینات کششی و تمرینات با صندلی است.
  • تمرینات با شدت پایین روزانه به زانوهایتان کمک کرده به مرور زمان بهبود یابند.

۳- غذاهای ضد التهاب مصرف کنید

التهاب زانو

التهاب زانو می تواند با التهاب کلی بدن مرتبط باشد. برای کاهش میزان التهابی که دچار آن هستید، سعی کنید غذاهای ضد التهاب مصرف کنید. برخی از این غذاها عبارت اند از:

• گوجه فرنگی
  • روغن زیتون
  • برگ سبزیجات سبز مانند اسفناج، کلم و کاهو.
  • آجیل
  • ماهی های چرب، از جمله قزل آلا، ماهی اسقومری، تن و ساردین
  • میوه

۴- وزن تان را کم کنید

التهاب زانو

فشار بر زانوی ملتهب می تواند آن را بیشتر ملتهب کرده و توانایی آن برای بهبود را کاهش دهد. اگر وزن تان که به صورت روزانه باید تحمل کند را کم کنید، می تواند توانایی اش را برای درمان موثر افزایش دهد.

• در حالی که بسیاری از برنامه های کاهش وزن، طرفدار افزایش فعالیت هایی است که انجام می دهید، به یاد داشته باشید که هنگام تمرین، باید مراقب زانوی تان که آسیب دیده است نیز باشید.

دریافت مراقبت های پزشکی برای التهاب زانو

۱- برای تشخیص و درمان قطعی، به دیدن دکترتان بروید

علل التهاب زانو

درد زانو و تورم، باید توسط یک دکتر درمان شود. دکتر می تواند آزمایش هایی مانند اشعه ایکس، ام آر آی، یا سونوگرافی که تشخیص خاصی در مورد این مشکل را به شما می دهد، انجام دهد. اینکار به دکتر اجازه خواهد داد تا درمان هایی که برای مشکلی خاص طراحی شده اند را تجویز کند.

• اگر دوباره دچار التهاب از یک آسیب یا شرایطی مانند آرتروز شدید، هنگامی که برای معاینه می روید، با دکترتان در مورد این ها صحبت کنید. آنها ممکن است قادر به ارائه برخی از پیشنهادات در مورد چگونگی جلوگیری و درمان این مشکل باشند.

۲- در مورد گزینه هایی برای مدیریت درد بحث کنید

درمان التهاب زانو

اگر داروهای بدون نسخه درد شما را به صورت رضایت بخش کاهش نمی دهند، دکترتان ممکن است چیزی برایتان تجویز کند که جواب بدهد. با دکترتان در مورد میزان دردتان صحبت کرده و ببینید که آیا مسکن های قوی تر مانند داورهای تریاک یا کورتیکواستروئیدها برای وضعیت شما مناسب هستند یا خیر.

• دکترتان همچنین ممکن است کرم کپساسین تجویز کند. این کرم یک مسکن درد موضعی است که می تواند به التهاب مفاصل کمک کند.
  • کورتیکواستروئیدها معمولا به داخل مفصل تزریق می شوند. اینکار در مطب دکتر انجام می شود و یک داروی طولانی مدت برای درد و ورم است.
  • مشتقات دارویی تریاک مانند کدئین، ممکن است اعتیادآور باشند. هنگام استفاده از آنها مراقب باشید و فقط زمانی که نیاز دارید درد را کنترل کنید، از آن استفاده کنید.

۳- در مورد گزینه های درمانی جراحی صحبت کنید

التهاب زانو

در بعضی موارد آسیب شدید زانو، دکترتان ممکن است درمان جراحی پیشنهاد کند. اگر التهابی که دچار آن هستید در معرض آسیب شدید است به طوری که با روش های دیگر قادر به درمان آن نبودید، در نظر بگیرید که این موضوع گزینه ای است برای شما.

• انواع مختلفی جراحی زانو وجود دارد که ممکن است پیشنهاد شود. آنها در شدت با هم متفاوت هستند. بعضی از مردم به سادگی نیاز به عمل جراحی آرتروسکوپی سرپایی دارند. برخی دیگر به روش های بسیار شدیدتری که ماه ها طول می کشد تا بهبود یابد نیاز دارند، مانند جایگزینی کامل زانو.

• سلام وقتتان بخیر و شادی
    مطالبتان بسیار عالی بود خیلی موارد را یادداشت کردم تا دوباره مطالعه کنم