چگونگی درمان تورم بیضه

درد و تورم بیضه بنا به دلایل گوناگونی مثل عفونت های ویروسی و باکتریایی ، ایجاد اختلال و آسیب های فیزیکی اتفاق می افتد اما کشف علت اتفاق نقشی مهم دارد چرا که علت های متفاوت درمان های متفاوت دارند.
از دلایل معمول درد بیضه می توان به پیچش بیضه و یا عفونت های ویروسی از جمله اوریون و ورم بیضه و یا عفونت باکتریایی اپیدیدیم همراه است اما هیچ یک نشانه ی وجود سرطان بیضه نیست چرا که معمولا سرطان بیضه با درد همراه نیست.
در این بخش با راه هایی برای درمان درد بیضه آشنا خواهید شد.

درمان سریع

۱-از مسکن های بدون نیاز به نسخه استفاده کنید:

تورم بیضه

از مسکن های آزاد مثل ایبوپروفن یا پاراستامول و یا آسپرین برای از بین بردن درد و تورم استفاده کنید چرا که این داروها با مهار تولید عناصر شیمیایی به نام پروستاگلاندین ها که از عوامل التهاب هستند درد را کاهش می دهند و در اینجا طریقه ی مصرف دوز هریک به شرح زیر می باشد:

• ایبوپروفن: بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میل ،روزی ۳بار ، همراه یا بعد از غذا.
  • آسپرین: ۳۰۰میل، ۴ بار در روز.
  • پاراستامول: ۵۰۰ میل ، ۳ بار در روز.
  • هرگز این داروها را همراه هم مصرف نکنید چرا که مصرف بیش از حد دارو و اوردوز با عوارض جانبی جدی همراه است.

۲-دراز بکشید:

تورم بیضه

تا زمان اثر کردن و کمک داروها در وضعیتی که احساس راحتی می کنید دراز بکشید چرا که دوری از استرس و کمک زیادی در این امر دارد.

• همچنین برای افزایش مراقبت از بیضه بند نیز استفاده کرد ، که قادر است با جلوگیری از برخورد و اصطحکاک بیضه با پاها و حرکت کیسه ی بیضه ها و یا هرگونه برخورد خارجی دیگر مانع آزردگی و درد بیضه شود.

۳-از کیسه یخ استفاده کنید:

تورم بیضه

در صورت درد و ورم ناگهانی از کیسه یخ و یا بسته ی سبزیجات منجمد استفاده کرده و آن را به آرامی روی محل قرار دهید.

• تا زمانی که تورم علت جدی نداشته باشد استفاده از کیسه یخ کمک مناسبی برای محافظت از بیضه می باشد.
  • پیش از قرار دادن کیسه یخ بر روی محل برای جلوگیری از سرمازدگی آن را به درون پارچه ای خشک بپیچید.

۴-از فعالیت های شدید اجتناب کرده و استراحت کنید:

تورم بیضه

به دفعات درد و تورم بیضه تنها با اجتناب از فعالیت های تشدید کننده مثل کشیدن بار سنگین ، دویدن و یا تمرینات سنگین ورزشی درمان شده است.

• اکر استراحت ممکن نیست استفاده از زیرپوش ها و کمربندهای محافظتی کارساز خواهد بود.

دنبال نشانه ها باشید

۱-عوامل خطرناک را شناسایی کنید:

تورم بیضه

عواملی که به صورت مشترک هم در عفونت های ویروسی و باکتریایی مسبب درد بیضه هستند به شرح زیر می باشند:

• فعالیت های جنسی
  • انجام مداوم فعالیت های سنگین مثل راندن موتور یا دوچرخه
  • نشستن های طولانی مدت
  • سابقه ی عفونت پروستات یا عفونت ارداری
  • جراحی یا تورم خوش خیم پروستات ، معمولا در افرا د مسن تر
  • نقص در آناتومی مثل مشکا جا به جایی مجرای ادرار

۲-وجوداختلال را بررسی کنید:

تورم بیضه

درد ناشی از جراحت در بیضه که با نام پیچش بیضه نیز شناخته می شود و شامل درد در بیضه ها و اپیدیدیم که لوله ی زیرین بیضه می باشد است و برای ارزیابی این مسئله نیاز به ارزیابی دقیق فیزیکی می باشد و اگر هرگونه جراحت در بیضه حس کردید به خصوص پیچش بیضه که به دلیل پیچ خوردگی عروق می باشد می تواند نشانه ای از یک تحدید جدی برای بیضه باشد.

• ممکن است پزشک انقباض و رفلکس ماهیچه کرماستر را نیز آزمایش کند که در موارد سالم بودن بیضه با حرکت چکش روی قسمتی از ران باعث ورم بیضه جهت محافظت از خود می شود.
  • معمولا در پیچش بیضه با ظاهر شدن درد ناگهانی خود را نشان می دهد.

۳-تشخیص درد در اثر عفونت:

تورم بیضه

سن نقش بسیار مهمی در تشخیص عفونت دارد.
عفونت علت درد بیضه ها و همچنین عفونت باکتریایی در بیضه ها و اپیدیدیم است و عموما در مردان بزرگتر از ۳۴سال و جوان تر از ۱۴سال این باکتری به انتهای روده ی بزرگ راه پیدا می کند و معمولا در مردان جوان بین ۱۵تا۳۵ سال عمومی ترین دلیل بروز آن ابتلا به بیماری های باکتریایی مقاربتی مثل گلامیدیا و سوزاک می باشد.
ممکن است پزشک در هنگام معاینه با بالا بردن بیضه میزان کاهش درد را بررسی کند که در این صورت نیاز به آزمایشات دیگر نیز هست و ممکن است در هنگام انجام آزمایش احساس درد کنید.

• درمان عفونت نقش به سزایی در بهبود درد و مقابله با وخامت وضعیت و یا کاهش احتمال عفونت چرکی و گندیدگی دارد.
  • رفلکس ماهیچه کرماستر با درد همراه خواهد بود.

۴-وجود ورم در بیضه را بررسی کنید:

تورم بیضه

ورم بیضه واکنشی به عفونت ویروسی می باشد که همراه با درد و تورم شدید در بیضه ظاهر می شود ، همچنین تورم در اثر ویروس اوریون که انتشار عفونت ویروسی به دلیل عدم انجام واکسیناسیون در کودکی می باشد و تقریبا ۲۰ تا ۳۰% از کودکانی که نسبت به اوریون واکسینه نشده اند به تورم بیضه در اثر اوریون مبتلا خواهند شد و معمولا یک هفته پس از شروع اوریون همراه با تورم غدد بناگوش در زیر فک رخ می دهد.

• درمانی برای تورم بیضه در اثر ویروس اوریون وجود ندارد و ممکن است سبب ناباروری شود و در حال حاضر تنها مراقبت ممکن استفاده از داروهای مسکن و کیسه یخ است.

۵-وجود عفونت های مقاربتی(STIs)را بررسی کنید:

تورم بیضه

اینگونه بیماری ها با علائمی مثل درد بیضه و همچنین سوزش ادرار همراه بوده و شروع آن تدریجی و ممکن است پس از چند هفته ظاهر شوند و درد بیضه ها با حالت تهوع و استراغ و دل درد همراه خواهد بود اما رفلکس ماهیچه کرماستر طبیعی می باشد.

• با انجام سونوگرافی می توان وضعیت عروق ، غده های عفونی و ورم چرکی یا بوجود آمدن آبسه را مشاهده کرد.
  • ممکن است با علائم دیگری همچون وجود خون در ادرار همراه باشد.

۶-به دنبال نشانه هایی از تورم اپیدیدیم باشید:

تورم بیضه

در حاصل از این نوع عفونت باکتریایی به سرعت افزایش خواهد یافت و اپیدیدیم و بیضه ها به سرعت ورم کرده و قرمز و بسیار حساس می شوند و درد شدیدی همراه خواهند داشت.

• حتی ممکن است به عفونتی متفاوت مثل عفونت مجاری ادرار نیز دچار شوید.

۷-آزمایشات آزمایشگاهی انجام دهید:

تورم بیضه

پزشک شما ممکن است دستوری جهت آزمایش ادرار و یا بررسی باکتری ای کولی (E-coli) صادر کند که انجام این آزمایشات کمک زیادی در تشخیص عفونت دارد و اگر شما مردی از نظر جنسی فعال هستید نیاز به انجام آزمایشات متعدد واکنش زنجیره ای پلیمرا(M-PCR)برای تشخیص کلامیدیا و سوزاک می باشد.

• معمولا سونوگرافی برای تورم در کیسه بیضه یا ورم کلی و یا مشکلات پیچیده تر انجام می شود.

درمان دردهای دائمی

۱-مقابله با عفونت های باکتریایی در هر رده ی سنی مردان قابل مشاهده می باشد اما در سنین بالاتر تورم پروستات نقش مهمی در انتشار عفونت دارد و انباشته شدن باکتری ها در پروستات و تورم آن موجب اختلال در تخلیه ی عادی مثانه می شود به همین دلیل باکتری E-coli یا دیگر باکتری های دستگاه گوارشی نقشی فرعی در ایجاد عفونت دارند.

تورم بیضه

.در این موارد درمان از طریق مصرف کوتریموکسازولDS و آنتی بیوتیک های گینولون و در دوره ی درمانی حدود ۱۰ روز قابل درمان است مگر اینگه پروستات هم دچار مشکل باشد که در این صورت مدت درمان طولانی تر می شود.

• در صورت احساس درد می توانید از مسکن هایی مانند تیلنول یا موترین و یا در صورت شدید شدن درد از مسکن های مخدر استفاده کنید.

۲-درمان بیماری های عفونی جنسی:

تورم بیضه

در زمینه ی اینگونه بیماری ها درمان آن با مصرف آنتی بیوتیک ها است و پزشک مربوطه ممکن است در حین درمان با زیتروماکس و داکسی سایکلین ، سفتریاکسون نیز تجویز کند و باید پس از ۲۴تا۴۸ ساعت درد بهبود پیدا کند و استفاده از کیسه یخ در حین عملکرد آنتی بیوتیک ها اثر بخش بوده و همچنین استفاده از مسکن های آزاد در روزهای اول کمک خوبی خواهد بود.

۳-مقابله با اختلال در بیضه:

تورم بیضه

این اتفاق زمانی رخ می دهد که در بیضه پیچشی رخ بدهد و خون کافی به اندام ها نرسد و در موارد گوناگون از اختلالات مثل دوچرخه سواری رخ می دهد که در برخی موارد نیاز به جراحی است و این وضعیت هر ساله در ۳.۸% از هر ۱۰۰.۰۰۰ مرد زیر ۱۸سال رخ می دهد.

• آخرین تحقیقات در مورد سوارکاری های طولانی یا فعالیت هایی از این قبیل و نداشتن رفلکس در ماهیچه کرماستر نیاز به جراحی برداشت بیضه الزامی بوده تا از بروز تورم شدید در بیضه جلوگیری شود.
  • حتی اختلالات نه چندان شدید نیز می تواند موجب بروز حالاتی مثل تورم ، حساسیت ، تب بالا و تکرر ادرار شود.
  • حد فاصل آسیب تا جراحی می تواند چیزی حدود ۴تا۸ ساعت باشد و با این کار از آسیب بیشتر لوله های اسپرم به کمک از بین بردن پیچش جلوگیری شده و دیگر نیازی به برداشت بیضه ها نیست و با وجود سرعت در کار تورم بیضه به صورت میانگین ۴۲% خواهد بود و هرگونه تاخیر در این روند موجب ورم و ناباروری می شود.
چگونگی درمان تورم بیضه
4.5 (90%) 10 vote[s]

۱۵ دیدگاه

• سرطان پروستات در سنین پایین ضخامت بیشتری دارد و با سرعت بیشتری گسترش می‌یابد اگر از این قضیه مطمین هستید لطفا به دکتر متخصص سریع تر مراجعه فرمایید به کسانی که در فامیل نزدیک خویش، پدر، عمو، دایی این سرطان را داشته‌اند، توصیه می‌کنند از ۳۵ سالگی آزمایش مخصوص پروستات (psa) را بدهند واز سلامت خویش مطمئن شوند.

• با سلام من و همسرم چند وقتیست اقدام به بارداری کردیم ..وقتی بنده آزمایش دادم متوجه شدم اسپرمم صفر هست و پزشکان علت ان را نگفتند. خودم چن سال قبل با مشاهده فیلم پورن دچار بیضه شدم در حدی که نمیتوانستم راه بروم اما با خودارضایی خوب شدم آیا ممکنه این اتفاق باعث شده باشه من اسپرمم صفر باشه یا خیر؟

• با سلام..مرد هستم ۳۸ ساله یکی دوهفته است مشاهده کردم بیضه سمت چپم از پایین یه بادکردگی اندازه نخود دارد .و هیچ دردی هم ندارم..لطفا راهنمایی فرمایید..ممنونم

• سلام دکتر خایه م سمت چپ وراست مث شبیه چربی داره وهیچ دردی نداره
    ایا چه ازمایشی بدم و
    به کدوم پزشک مراجهه کنم
    لطفا کمکم کنین

• سلام خسته نباشید،
    ۱۵ سالمه و چند روزی هست که احساس میکنم روی بیضه سمت چپ م یه ورم وجود داره البته با لمس کردن متوجه شدم،هیچ دردی ندارم فقط سوزش ادرار دارم.
    اگه میشه راهنمایی کنید ممنون

• سلام و خسته نباشید.پدر من ۷۵ سالشونه و متاسفانه حدود یک سالی میشه که مجبور شدن یکجا بشینن و یا دراز بکشن.الان دو روز هست که آلت و بیضشون باهم تورم پیدا کردن و هیچ دردی هم ندارن.با چه روشی میتونم درمان کنم این مساله رو؟ ضمنا ایشون از دکتر فراری هستن و نمیاد ببرمش دکتر.
    ممنون

• سلام پسرم ۹ساله است که یکی از بیضه هاش خیلی بزرگ است درد هیچی نداره البته چون کم شنوایی داره فریاد قبلا خیلی میزد تا سمعک براش گذاشتیم فریاد زدنش تموم شده لطف کنید راهنمایی کنید با تشکر

• سلام دکتر من در اثر تصادف با موتور سیکلت یکی از بیضه هما ضربه مختصری دیده یکم ورم و یکم درد میکنه شما چی توصیه میکنین؟