چگونه حملات بیماری آسم را درمان کنیم؟

بیماری آسم به دلیل تورم و انسداد مجاری برونش اتفاق می افتد،این لوله ها به دم و بازدم هوا به شش ها کمک میکند. در سال  ۲۰۰۹اکادمی آسم و آلرژی و ایمونولوژی در آمریکا بیان داشت که از هر ۱۲نفریک نفر دچار آسم هست در سال۲۰۰۱ این نسبت یک به چهارده بوده است.در طی حملات آسم لوله های برونش تنگ شده و مسیر هوایی باریک میشود و شخص در تنفس دچار مشکل میگردد. یک روش رایج برای حملات بیماری  آسم شامل دفع آلژن هاست همانند: چمن ، درخت و گرده . محرک ها در هوا شامل دود و بو های غلیظ ، بیماری ها همانند آنفلانزا ،استرس و یا وضعیت آب و هوایی شدید مانند : گرمای زیاد و یا فشار های فیزیکی و یا تمرین های ورزشی یاد بگیرید که تشخیص دهید هنگامی که شما و افراد دیگر دچار حملات آسم میشود. وچگونه کمک کردن برای حفظ زندگی شخص را بیاموزید.

روش یک:
ارزیابی موقعیت

۱( تشخیص زود هنگام علائم حمله آسم

درمان آسم

افراد مبتلا به بیماری آسم مزمن معمولا دچار خس خس سینه هستند و برای کنترل علائم خود نیازمند استفاده از داروهای آسم هستند .حملات از نظر علائم و نتایج متفاوت هستند اگر علائم شدت پیدا کرد و ادامه یافت نیازمند توجه فوری است. نشانه های اولیه ای که یک حمله ممکن است داشته باشد شامل:

• خارش گردن
  • احساس تحریک پذیری، تندخویی عصبی و عصبانیت
  • حلقه تیره زیر چشم

۲) تشخیص شروع حملات آسم

علائم آسم

حملات آسم میتواند به یک وضعیت درمان در تمام طول عمر تبدیل شوند و نیازمند توجه درمانی فوری هستند. یاد بگیرید چگونه یک حمله آسم را تشخیص دهید تا بتوانید به سرعت درمان آن را شروع کنید. اگرچه نشانه ها و علائم حملات آسم در هر فردی متفاوت است اما تعدادی از این علائم  در همه مشترک است که شامل:

• خس خس یا سوت زدن در هنگام تنفس – در بیشتر موارد صدای خس خس در هنگام بازدم شنیده میشود اما ممکن است در هنگام دم نیز شنیده شود.
  • سرفه زدن – برخی از مبتلایان ممکن است برای پاک کردن راه های هوایی و دریافت اکسیژن بیشتر درون شش ها عمل سرفه زدن را انجام دهند. این قضیه در شب هنگام تشدید میشود.
  • تنگی نفس – افراد مبتلا به حملات بیماری آسم ازتنگی نفس شکایت میکنند. این افراد در بازه زمانی کوتاهی نفس  میکشند که تنفس آنها سریع تر از حد نرمال به نظر میرسد.
  • تنگی قفسه سینه – حملات معمولا ترکیبی از احساس تنگی سینه و یا درد در قسمت سمت چپ یا راست است.
  • پیک های ضعیف در جریان بازدمی یا. PEF پیک فلومتر که یک دستگاه کوچک اندازه گیری بیشترین سرعت بازدم به منظور کنترل ونظارت بر توانایی بازدم هوا و یا اندازه گیری بهترین بازدمهای شخص است . یعنی بازه ۵۰ تا ۷۹ از بهترین بازدم های فرد که این خود نشان دهنده حملات آسم است.

۳( علائم آسم در کودکان را بشناسیم

آسم کودکان

کودکان همانند بزرگسالان نشانه های یکسانی برای حملات بیماری آسم دارند. نشانه هایی همانند خس خس یا سوت زدن هنگام تنفس و یا تنگی نفس و احساس درد و گرفتگی سینه.

• تنفس سریع یکی از نشانگان آسم در کودکان است.
  • کودکان در هنگام حملات بیماری آسم رفتار انقباضی از خود نشان میدهند همانند کشیدن گردن و تنفس شکمی و دنده ای هنگام تنفس.
  • در بعضی از کودکان سرفه های شدید از علائم آسم است.
  • در این مورد ،نشانگان آسم در کودکان شامل سرفه می باشد و این علائم در هنگام عفونت های ویروسی و در هنگام خواب بدتر می شود.

۴( وضعیت خاص را مورد ارزیابی قرار دهید

آسم چیست

تشخیص اینکه چه اتفاقی افتاده و آیا به توجه اورژانس درمانی نیازی هست و یا کدام درمان در این لحظه باید انجام بگیرد.اشخاصی که نشانگان کمی از آسم دارند میتوانند با داروهایی که به سرعت در بدن عمل میکنند خود را درمان کنند.این گونه اشخاص در هنگام  پریشانی های بیشتر باید توسط کادر اورژانس درمانی ویزیت شوند.در هنگام وقوع حملات آسم قبل از انجام هرگونه امور درمانی از افراد در دسترس بخواهید با اورژانس تماس بگیرند .تشخیص دهید که هم اکنون در چه وضعیتی قرار دارید.

افراد مبتلا به آسم که نیازمند درمان هستند ولی به توجه درمان سریع نیاز ندارند :

• به آرامی خس خس می کنند اما سبب پریشانی آنها نیست.
  • ممکن است برای باز شدن راه های هواییشان سرفه کنند.
  • تنگی نفس دارند اما قادر به راه رفتن و صحبت کردن هستند.
  • عصبی یا پریشان به نظر نمی رسند.
  • قادرند به شما بگویند که آسم دارند و جای داروهای آنها کجاست.

افرادی که مبتلا به پریشانی قابل ملاحظه هستند و نیازمند درمان فوری هستند.

•  ممکن است لب ها و انگشتانشان تیره یا مایل به آبی به نظر برسند.
  • تمامی نشانه های افراد بالا را دارد ولی میزان این نشانه ها خیلی بیشتر و شدید تر است.
  • برای تنفس به قفسه سینه شان فشار وارد می شود.
  • تجربه ی تنگی نفس شدید که سبب نفس نفس زدن های کوتاه می شود.
  • خس خس سینه در دم و بازدم .
  • افزایش عصبانیت به دلیل وضعیت موجود.
  • ممکن است نسبت به قبل گیج تر باشند و پاسخگویی آنها کندشود.
  • مشکل در تنفس و صحبت کردن به دلیل تنگی نفس.
  • نمایش نشانگان ثابت.

روش دو:
حمله ی آسم خود را درمان کنید.

۱) یک برنامه ی عملیاتی برای مقابله با بیماری آسم تدارک ببینید.

علائم آسم

به محض تشخیص بیماری آسم ،یک برنامه عملیاتی برای آسم بنویسید البته با کمک دکتر متخصص آلرژی یا پزشک خود.این برنامه باید از اساس یک فرآیند گام به گام باشد شامل اینکه در هنگام مواجه با حملات چه کاری باید انجام داد؟این برنامه  شامل شماره تلفن های اضطراری و همچنین شماره تلفن های خانواده و فامیل و دوستان که در صورت نیاز به ملاقات شما در بیمارستان بیایند.

• وقتی شما عارضه را تشخیص دادید با دکتر خود برای تشخیص بدتر شدن علائم آسم و مواجه با آن مشورت کنید مثلا استفاده از دارو یا رفتن به اتاق اورژانس.
  • روش استفاده از داروهای نجات دهنده استنشاقی یا (همان اسپری های مخصوص آسم )را یادبگیرید.
  • برنامه را بنویسید و آن را همیشه با خودتان داشته باشید.

۲) از تماس با محرک های حملات آسم خودداری کنید.

آسم در کودکان

به طور کلی بهترین راه جلوگیری از علائم آسم مدیریت و درمان آسم است.اگر میدانید که وضعیت سبب تحریک حملات آسم می شود (همانند نزدیک شدن به حیوانات پشمالو و هوای بسیار گرم یا سرد)پس تا حد ممکن از این وضعیت ها دوری کنید.

۳ ( از داروهای استنشاقی که توسط پزشکتان تجویز شده استفاده کنید.

اسپری آسم

دو نوع مختلف از داروهای ناجی وجود دارند که ممکن است توسط دکترتان تجویز شود ،MDI) دوزهای استشاقی سنجش گر . پودهای خشک استنشاقی ( DPI).

• داروهای MDI استنشاقی از نوع اسپری های بسیار معمول هستند .این داروها از طریق یک قوطی کوچک مجهز به پیشرانه شیمیایی که دارو را به ریه ها هل میدهد و همچنین دارای یک فضای خالی است که دهان را از دمنده جدا میکند و سبب می شود تا دارو به راحتی وارد ریه ها شود و فرد در هنگام دریافت دارو توانایی تنفس هم داشته باشد.
  • داروی DPI که به صورت پودر خشک در یک دستگاه دمنده واقع شده و پودر خشک ناجی مخصوص آسم را بدون نیروی محرکه به بدن انتقال می دهد.  نام شرکتی این داروهای DPI شامل Flovent ،Serevent،Advair است.DPI نیازمند تنفس سریع و عمیق است.که در هنگام حملات آسم  استفاده از آن مشکل است.
  • اگر با نسخه این دارو برایتان تجویز شده به یاد داشته باشید که این دارو را همیشه با خودتان حمل کنید.

۴( استفاده از. MDI

علایم آسم

.به یاد داشته باشید که در هنگام حملات آسم از یک MDI  پر شده برای نجات و مداوایتان استفاده کنید ویا از باز کننده های برونش (albuterol) استفاده کنید و هورمون های استرویئدی با اثرگذاری طولانی مدت beta-2 agonist     از جمله باز کننده های برونش هستند.ترکیب اسپری را برای ۵ ثانیه تکان دهید و یا مخلوط را در قوطی ترکیب کنید.

• قبل از استفاده از اسپری ها به میزان کافی هوا وارد شش هایتان کنید.
  • چانه تان را بالا بکشید و لب هایتان را محکم به دهانه اسپری بچسبانید .
  • از محفظه های هوا استفاده کنید و حال شما میتوانید هنگام دریافت دارو به آرامی و به صورت نرمال تنفس کنید.اسپری را استفاده کنید به طوری که ابتدا یک فشار بدهید و شروع به تنفس کنید.
  • نفستان را حبس کنید تا زمانی که دیگر هیچ هوایی برایتان باقی نماند.
  • نفستان را به مدت ۱۰ ثانیه حبس کنید و حداقل یکبار دیگر این کار را انجام دهید اما بیشتر بین هر بار استفاده یک دقیقه استراحت کنید،همیشه طبق برنامه دستورالعملتان پیش بروید.

۵) از DPI استفاده کنید.

درمان گیاهی آسم

این داروها از یک سازنده به سازنده دیگر متفاوت هستند پس یادتان باشد که قبل از استفاده دستورالعمل آنها را بخوانید.

• هوای بیشتری را به بیرون بدمید.
  • دهانتان را به ورودی اسپری بچسبانید و تا آنجایی که میتوانید هوا به داخل شش هایتان وارد کنید.
  • نفستان را به مدت ۱۰ ثانیه حبس کنید.
  • داروی DPI را از دهانتان بیرون بکشید و به آرامی بازدم کنید.
  • اگر بیشتر از یک دوز تجویز شده ،این کار را بعد از یک دقیقه انجام دهید.

۶) وضعیت اضطراری آسم را تشخیص دهید.

بیماری آسم

هنگامی که نشانه های آسمتان بدتر شد حتی بعد از استفاده از دارو،شما ممکن است نیاز به کمک های اضطراری داشته باشید.اگر میتوانید با اورژانس تماس بگیرید.اگر شما به دلیل سختی در تنفس توانایی صحبت هم ندارید شما در آن حال به شخصی احتیاج دارید تا به جایتان با اورژانس تماس بگیرد آن شخص میتواند دوست یا اعضای خانواده و حتی یک عابر باشد.

• یک برنامه عملکردی خوب می تواند شامل سرویس های اورژانس محلی باشد .به علاوه دکتر شما میتواند به شما بگوید که چه زمانی علائم بیماری بدتر می شود و در این صورت میتوانید تشخیص دهید که چه هنگام باید کمک بگیرید.چند دقیقه پس از استفاده اسپری اگر حمله ی شما بهبود پیدا نکرد با اورژانس محلی تماس بگیرید.

۷) تا زمان رسیدن پرسنل اورژانس استراحت کنید.

درمان آسم

تا زمانی که پرسنل اورژانس از راه می رسند بنشینید و استراحت کنید.نشستن به صورت سه پایه در حالت خم شده به جلو و دست ها را بر روی زانو بگذارید زیرا این حرکت می تواند فشار را روی دیافراگمتان کم تر کند.

• سعی کنید آرام باشید.عصبانی شدن سبب افزایش نشانه های آسم میگردد.
  • از شخصی که در نزدیکیتان است بخواهید که در کنارتان بنشیند تا بتوانید تا رسیدن اورژانس آرام بمانید.
چگونه حملات بیماری آسم را درمان کنیم؟
3.1 (62.86%) 7 vote[s]