چگونه علائم آپاندیسیت را تشخیص دهیم؟

آپاندیسیت

اگر التهابی در نزدیکی قسمت های پایینی شکم خود احساس می کنید ممکن است آپاندیسیت (ورم و آماس آپاندیس) باشد. این حالت معمولا در افرادی بین سنین ۳۰- ۱۰ سال و بچه های زیر ۱۰ سال و زنان بالای ۵۰ سال رخ می دهد. اگر دچار آپاندیسیت شده اید، احتمالا نیاز به جراحی برای برداشتن آپاندیس، کیسه کوچکی در انتهای روده کوچکتان دارید. این وضعیت یک فوریت پزشکی است بنابراین مهم است که بدانیم چگونه علائم آن را تشخیص و خیلی سریع به خود کمک کنید.

علائم آپاندیسیت

در صورتی که چندین نشانه از علائم زیر را داشتید با پزشک تماس گرفته و یا فورا به یک مرکز اورژانس بروید.

• تب بالای ۳۸ درجه
  • دردپشت
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال و یا یبوست
  • ادرار دردناک
  • درد در مقعد، پشت و یا شکم

خودتان را برای یافتن علائم چک کنید

۱- به دنبال علائم رایج آپاندیس باشید

آپاندیسیت

رایج ترین نشانه دردهای کند و آرام نزدیک ناف است که به تدریج به طرف سمت راست و پایین شکم کشیده می شود. علائمی دیگر وجود دارند که رایج نیستند. اگر با چک کردن خود متوجه چند تا از آنها شوید زمان آن است که با پزشک صحبت کرده و یا به بیمارستان بروید. تاخیر در فرآیند رسیدگی و درمان احتمال پاره شدن آپاندیس را افزایش داده که برای زندگی تان خطرناک است. شما معمولا متوجه علائمی به مدت ۱۸ – ۱۲ ساعت می شوید، اما ممکن است حدود یک هفته نیز طول بکشد و با گذشت زمان شدید تر شوند. علائم شامل:

• کاهش اشتها
  • مشکلات معده مانند حالت تهوع، اسهال، یبوست بویژه اگر همراه استفراغ های مکرر باشند.
  • تب . اگر تبتان بالای ۴۰ درجه سانتی گراد است فورا به بیمارستان بروید. حتی اگر تبتان ۳۸ درجه سانتی گراد است اما علائم دیگری دارید نیز فورا بع بیمارستان بروید.
  • احساس لرز و سرما
  • درد پشت
  • ناتوانی در دفع گاز معده
  • تقلا و کوشش برای اجابت مزاج ( احساس دفع با ناراحتی).

خیلی از این علائم شبیه ورم معده و روده ویروسی است. تفاوتش این است که درد در آپاندیسیت عمومی بوده و تنها در معده و روده نمی باشد.

۲- به دنبال علائم کمیاب در آپاندیسیت باشید

به علاوه علائمی که ذکر شده ممکن است علائمی کمیاب تر در آپاندیسیت تجربه کنید در این جا این علائم کمیاب آورده شده که به دنبال آن ها باشید.

• ادرار دردناک
  • استفراغ قبل از شروع درد های شکمی
  • درد تیز و شدید و یا کند و آرام در مقعد، پشت، بالا و یا زیر شکم خود.

۳- به دردهای شکمی توجه داشته باشید

در بیشتر بزرگسالان، آپاندیس در طرف راست شکم و پایین آن بین ناف و استخوان باسن واقع شده است. توجه داشته باشید که این محل در مورد زنان باردار ممکن است متفاوت باشد. این درد تند و تیز از قسمت ناف ۲۴ – ۱۲ ساعت پس از تجربه علائم، به طرف آپاندیس حرکت می کند. اگر توجه کرده باشید دردی فزاینده و تصاعدی مانند این، هر لحظه قوی تر شده و نیاز به مراجعه به فوریت ها دارد.

• در بزرگسالان علائم ورم آپاندیس ممکن است در حدود ۸ – ۴ ساعت وخیم تر شود. اگر به ورم آپاندیس مبتلا شده اید می بایست فورا توجهات پزشکی دریافت کنید.

۴- روی شکمتان را فشار دهید

علائم آپاندیسیت

اگر حتی لمس کردن شکمتان برایتان دردناک است بویژه قسمت پایین شکم، حتما به فوریت های پزشکی بروید. ممکن است زمانی که قسمت های پایین شکم را فشار دهید احساس درد کنید.

• به دنبال دردهای ارتجاعی و برگشت پذیر باشید. اگر قسمت پایین سمت راست شکمتان را با دست فشار داده و سپس سریعا دستتان را بردارید و درد شدیدتری احساس کنید ممکن است آپاندیسیت بوده و نیاز به فوریت پزشکی دارید.

۵- به هر سفتی و توده در شکمتان توجه داشته باشید

وقتی که شکمتان را فشار می دهید آیا انگشتانتان کمی در شکم فرو می رود؟ و یا احساس سفتی غیر معمول دارید؟ اگر مورد دوم است احتمالا نفخ تان به خطر آپاندیسیت و از نشانه های آن است.

• اگر دردهای شکمی داشته اما حالت تهوع و کاهش اشتها ندارید، ممکن است آپاندیسیت نباشد. دلایل زیادی برای دردهای شکمی وجود دارد که نیازی به فوریت های پزشکی ندارد. اگر تردید و شبهه دارید در صورتی که دردی بیش از سه روز طول کشید می توانید به پزشک مراجعه کنید.

۶- سعی کنید صاف ایستاده و راه بروید

علایم آپاندیسیت

اگر نتوانستید این کار را بدون دردهای شدید انجام دهید، احتمالا آپاندیسیت دارید. اگر بتوانید با دراز کشیدن به یک سمت و یا خوابیدن به حالت نوزادی درد را تسکین دهید، نشان دهنده آپاندیسیت است و می بایستی سریعا به پزشک مراجعه کنید.

• توجه کنید که آیا دردهایتان در هنگام سرفه زدن و یا تکان های ناگهانی بدتر می شود یا نه.

۷- متوجه علائم متفاوت در زنان باردار و کودکان باشید

در زنان باردار درد ممکن است در جای متفاوتی باشد چرا که در بارداری آپاندیس بالاتر می رود. در بچه های دو ساله و یا کوچکتر دردهای شکمی معمولا در قسمت های پایین تر و همراه با استفراغ و ورم شکم است. کودکان نوپا که به آپاندیسیت دچار می شوند گاهی اوقات سختی در بلع دارند و ممکن است حتی از خوردن خوراکی های مورد نظرشان اجتناب کنند.

• در بچه های بزرگتر درد در ناحیه ناف شروع شده به سمت پا و پایین شکم می رود و در صورتی که کودک دراز بکشد دردش بهتر نمی شود اما اگر کودک حرکت کند ممکن است بدتر نیز شود. در صورتی که آپاندیس در کودکان بترکد ممکن است متوجه تب بالایی شوید.

به دنبال توجهات پزشکی باشید

۱- تا زمانی که درمان نشده اید از خوردن داروها پرهیز کنید

آپاندیس

اگر متوجه علائم ورم آپاندیس شدید، خیلی مهم است که تا زمان رفتن به اورژانس و شروع درمان وضعیت را بدتر نکنید در این جا کارهایی آورده شده که تا هنگام درمان از آن ها پرهیز کنید:

• از ملین و یا داروهای مسکن استفاده نکنید، ملین ها ممکن است سبب زخم در روده هایتان شده و یاعث می شود دردهای شدیدتر را احساس کنید.
  • از آنتی اسیدها استفاده نکنید چرا که دردهای آپاندیسیت را بیشتر می کنند.
  • از برچسب یا پدهای گرمازا استفاده نکنید چرا که باعث التهاب و ترکیدن آپاندیس می شوند.
  • تا زمانی که مورد آزمایش قرار نگرفته اید چیزی نخورید و ننوشیده پرا که در حین عمل جراحی ممکن است سبب خفگی شود.

۲- سریعا به مرکز فوریت ها و اورژانس بروید

علائم آپاندیس

اگر دلیل قانع کننده ای پیدا کردید که آپاندیسیت دارید تنها به گرفتن وقت ملاقات با پزشک در هفته آینده اکتفا نکنید، سریعا به بیمارستان بروید. آپاندیسیت اگر درمان نشود و بترکد می تواند تهدید بزرگی برای زندگی و سلامتی تان باشد.

• چند مورد از وسایل مورد نیاز برای شب را جمع آوری کنید مانند لباس خواب و مسواکتان، اگر آپاندیسیت داشته باشید، جراحی خواهید شد و مجبورید شب را در بیمارستان بگذرانید.

۳- علائمتان را برای اورژانس توضیح دهید

درد آپاندیس

خودتان را برای دادن توضیحات به پرستار اورژانس آماده کنید و بگویید که به آپاندیس آپاندیسیت مشکوک هستید. به این ترتیب در صف بیماران نیازمند درمان بنا به ضرورت قرار خواهید گرفت. این به آن معناست که اگر کسی با مورد صدمه به سر به اورژانس بیاید شما می بایستی کمی بیشتر منتظر بمانید.

• اگر مجبورید به منتظر ماندن بودید، عصبی و مضطرب نشوید، تا زمانی که در بیمارستان هستید خیلی امن تر از بودن در خانه است. حتی اگر آپاندیس تان در اورژانس بترکد، پرسنل می توانند شما را برای جراحی سریعا به اتاق عمل ببرند. سعی کنید صبور باشید و ذهنتان را از درد دور کنید.

۴- از آزمایش هایی که خواهید شد آگاه باشید

عمل آپاندیس

وقتی که پزشک را ملاقات می کنید، می بایستی علائم را دوباره توضیح دهید. به هر گونه حالت غیر نرمال در گوارش خود توجه کنید ( مانند یبوست و یا استفراغ) و سعی کنید به پزشک بگویید چه وقت متوجه دردها شدید. پزشک شما را برای نشانه های آپاندیسیت معاینه خواهد کرد.

• متعجب نشوید، دکتر ممکن است قسمت های زیرین شکم شما را محکم فشار دهد تا التهابات ناشی از ترکیدن آپاندیس را چک کند. اگر التهاب داشته باشید عضلات شکمی تان در هنگام فشار دادن منقبض خواهد شد همچنین ممکن است پزشک معاینه مقعدی انجام دهد.

۵- انتظار معاینات تکمیلی را داشته باشید

آپاندیس چیست

نتایج آزمایشگاهی و عکسبرداری برای تشخیص آپاندیسیت مهم است. تست ها شامل:

• تست خون. مقدار زیادی سلول های سفید خون که نشان دهنده عفونت حتی در دماهای پایین هستند را نشان می دهند. علاوه بر این آزمایش خون عدم تعادل در الکترولیت های خون و کم آبی را که می تواند عامل درد باشد را نشان می دهد. همچنین ممکن است پزشک تست بارداری نیز بنویسد.
  • تجزیه شیمیایی ادرار. این آزمایش امکان عفونت ادراری و یا سنگ کلیه که ممکن است همزمان سبب دردهای شکمی شده باشد را بررسی می کند.
  • سونوگرافی. در صورت وجود گرفتگی، ترکیدن و یا تورم و یا هر دلیل دیگر که باعث دل درد در آپاندیس باشد.نشان خواهد داد سونوگرافی امن ترین نوع تشعشعات به کار گرفته در پزشکی است و معمولا به عنوان اولین راه برای عکس برداری استفاده می شود.

MRI برای جزئیات بیشتر اندام ها داخلی بدون استفاده از اشعه X، استفاده می شود. ممکن است در دستگاه MRI کمی تنگا ترسی (ترس از فضاهای بسته) وجود دارد چون یک فضای بسته است. خیلی از پزشکان ممکن است برای کمتر کردن اضطراب، از یک مسکن ضعیف استفاده کند. در MRI نشانه ها و علائمی متنند سونوگرافی اما کمی دقیق تر داده می شود.

• سی تی اسکن. در سی تی اسکن از امواج و اشعه X با تکنولوژی کامپیوتری برای نشان دادن تصاویر استفاده می کنند. محلولی به شما داده می شود که بنوشید و اگر آن را بالا نیاوردید می توانید روی تخت دراز بکشید تا سی تی اسکن را انجام دهید. این روش سریع و سخت است و مانند دستگاه MRI در آن دچار تنگاترسی نخواهید شد. این آزمایش نیز علائم و نشانه های التهابات ترکیدن و گرفتگی آپاندیس را مانند سایر روش های دیگر نشان می دهد.

۶- برداشتن آپاندیس

عمل آپاندیس

در صورتی که پزشکتان تشخیص آپاندیسیت بدهد تنها راه درمان آن برداشتن آپاندیس طی روش جراحی لاپاراسکوپی که جای زخم کمتری نسبت به سایر جراحی های آپاندیسیت به جای می گذارد.

• اگر پزشکتان فکر نمی کند که نیاز به جراحی داشته باشید، ممکن است که شما را به خانه فرستاده تا به مدت ۲۴ – ۱۲ ساعت تحت نظر باشید. در طول این مدت نبایستی آنتی بیوتیک، مسکن و یا ملین مصرف کنید. در این شرایط اگر وضعتان بدتر شد با پزشک تماس بگیرید. منتظر نباشید تا مشکل خود به خود حل شود. ممکن است نیاز باشد که همراه با نمونه ادرار به بیمارستان برای آزمایش دیگر باز گردید. در این صورت می بایستی چیزی نخورده و ننوشیده باشید چرا که در امر جراحی مشکل ایجاد خواهد کرد.

۷- طی کردن دوره ریکاوری

علائم آپاندیس

در روشهای جدید برداشتن آپاندیس، کمترین سختی وجود دارد و پس از مدت کمی بدون مشکلات زیاد به زندگی عادی باز خواهید گشت. اما به هر حال این نیز یک جراحی بوده و می بایستی به خوبی از خود مراقبت کنید. در اینجا کارهایی است که می بایستی انجام دهید تا به سرعت بعد از جراحی به زندگی عادیتان برگردید.

به راحتی می توانید از غذاهای جامد استفاده کنید. از آن جایی که در ناحیه گوارشتان جراحی داشته اید قبل از آنکه چیزی بخورید و بنوشید ۲۴ ساعت منتظر بمانید. پرستاران و پزشکتان به شما خواهند گفت که چه موقع می توانید مقادیر کمی مایعات و سپس غذاهای جامد استفاده کنید که همگی را به طور مشخص برایتان توضیح خواهند داد. سرانجام خواهید توانست که رژیم منظم و عادیتان را اجرا کنید.

• در اولین روز خود را مجبور به کار کردن نکنید، از این فرصت برای استراحت کردن و بهتر شدن استفاده کنید. بعد از چند روز فعالیت های سبک و تحرک داشته باشید، چراکه بدنتان از طریق تحرک شروع به بهتر شدن و باز یافتن سلامتی کامل می کند.
  • اگر متوجه مشکلی شدید با پزشک تماس بگیرید. درد، استفراغ، سرگیجه، احساس غش، تب، اسهال، ادرار و مدفوع خونی، یبوست، ترشحات و ورم در اطراف بخیه و زخم، همگی دلایلی هستند که می بایستی با پزشکتان تماس بگیرید. هر گونه علائم آپاندیسیت بعد از آنکه آن را برداشتید می بایستی مورد توجه بوده و با پزشک درباره آن تماس بگیرید.