چگونه از مبتلا شدن به بیماریهای عفونی در سفر پیشگیری کنیم؟

تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 635

تحقیقات نشان داده است بسیاری از مسافران راجع به توصیه های عمومی پرسیده اند،اما بعضی از مسافران خواستار توصیه های سلامتی سفر هستند.زمانی که سفر می کنید،ممکن است در معرض بیماریهایی قرار بگیرید که بدنتان تا به حال ندیده است و در نتیجه ایمنی طبیعی بدن کم است.مسافری ناآگاهی نباشید!

• مراحل

۱)به خود آموزش دهید.

بیماریهای عفونی در سفر

زمانی که دارید برای سفرتان برنامه ریزی می کنید،راجع به بیماریهای عفونی بومی آن محل تحقیق کنید.مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها، یک وبسایت مفید را پیشنهاد میدهد که به شما اجازه میدهد به آسانی بیماریهای کشورهای مختلف را شناسایی کنید.شناختن بیماریهایی که ممکن است در معرض آنها قرار بگیرید به شما اجازه میدهد تا به طور مناسب آماده شوید!

۲)با پزشکتان صحبت کنید.

بیماریهای عفونی در سفر

6-4 هفته قبل از این که به سفر بروید،به پزشکتان مراجعه کنید.مطمئن شوید که واکسنهای معمول مانند سرخک،اوریون،سیاه سرفه و کزاز را زده اید و واکسنهایی که قبل از سفرتان لازم است را بزنید.بعضی از واکسن ها پیشنهاد می شوند اما در موارد دیگر اجازه نخواهید داشت تا بدون مدرک واکسینه شدن وارد یک کشور دیگر شوید.

• واکسیناسیون:اگر به منطقه ای سفر می کنید که آمار بیماری هایی مانند دیفتری،هپاتیت A،B،C یا E،آنفلونزا،مننژیت ویروسی،انسفالیت ژاپنی،پولیومیلیت،هاری،روبلا،حصبه یا تب زرد،بالا است،برای محافظت از خود،واکسیناسیون را در نظر بگیرید.
  • دارو:اگر به منطقه ای سفر می کنید که در آنجا مالاریا وجود داشته باشد،با پزشکتان راجع به داروهای ضد مالاریا صحبت کنید.
  • دورکننده ی حشرات:بسیاری از عفونت ها توسط نیش حشرات مانند مالاریا،تب استخوان شکن،trypanosomaisis،chikungunya،تب زرد و ویروس west nile ایجاد می شوند.درمان شناخته شده ای برای این بیماریها وجود ندارد،پس با استفاده از دور کننده ی حشرات،خودتان را از قرار گرفتن در معرض آنها محافظت کنید.بدنبال محتویات فعال و قوی مانند DEET،Picaridin،روغن لیمو،اکالیپتوس و IR3535 باشید و لباس های آغشته به permethrin بپوشید.

۳)اگر لازم است سفرتان را کنسل کنید،دوباره برنامه ریزی کنید یا برنامه ی سفر دیگری بچینید.

بیماریهای عفونی در سفر

در بعضی مواقع،ممکن است بخواهید سفرتان را کنسل کنید،به زمانی دیگر موکول کنید یا دوباره برنامه ریزی کنید.برای مثال،مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها قویا پیشنهاد می کند که زنان باردار از سفر به مناطقی که بیماری مالاریا در آنجا رایج است،پرهیز کنند.اگر باردار هستید و باید به کشوری سفر کنید که در آنجا مالاریا وجود دارد،با پزشکتان راجع به داروهای ضد مالاریا صحبت کنید.

۴) از توصیه ها و هشدار های سفر آگاه باشید.

بیماریهای عفونی در سفر

مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها اطلاعات ارزشمندی راجع به بیماریهای عفونی پیشنهاد می کند و به طور منظم هشدار های سفر را بروز می کند.

۵)همیشه در ذهن داشته باشید که غذا و آب را سالم و ایمن نگه دارید.

بیماریهای عفونی در سفر

میتوانید از طریق خوردن غذا و نوشیدن آب آلوده به ویروس مبتلا شوید.منطقه هایی با بهداشت آب ضعیف یا سیستم فاضلاب نامناسب میتوانند باعث ابتلا به عفونت شوند.

• در این مناطق،با نوشیدن از بطری های باز نشده ی آب،از آب ها و یخ های آلوده پرهیز کنید.نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه که حاوی آب جوشیده شده هستند،اشکالی ندارند.
  • از غذاهای آلوده ی احتمالی مانند گوشت هایی که سرد شده اند(دستفروش های خیابانی)،سالاد های حاوی سبزیجات خام ،میوه های خام،مگر این که با آب تمیز شسته شده و پوست کنده شده باشد و لبنیات غیرپاستوریزه،پرهیز کنید.

۶)در زمان سفر علائم را شناسایی کنید و هنگامی که برگشتید،پزشکتان را ملاقات کنید.

بیماریهای عفونی در سفر

مسافران معمولا اسهال را تجربه می کنند که معمولا میتواند با استراحت و رسیدن آب کافی به بدن درمان شود.

• اگر اسهال ادامه داشت،با پزشکتان تماس بگیرید.
  • اگر در کل تب را تجربه کردید،زمانی که برگشتید،به پزشکتان اطلاع دهید.
  • اگر به سختی بیمار شدید،به نزدیک ترین سفارت یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران زنگ بزنید.آنها میتوانند به شما کمک کنند تا یک پزشک نزدیک در محل سفرتان را پیدا کنید.
  • برای اطلاعات بیشتر درباره ی بیماریهای سایر کشورها،تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها را برای کسب مراقبت های سلامتی در خارج از کشور،مطالعه کنید.