چگونه علائم زخم معده را شناسایی کنیم؟

زخم معده

زخم یک جراحت است که روی پوست یا غشای مخاطی بدن ایجاد میشود.زخم هایی که در معده یا روده ی باریک ایجاد میشوند،به زخم های گوارشی شناخته میشوند.زخم گوارشی در معده به زخم گاستریکی نیز شناخته میشود.زخم ها ممکن است بر اثر خصوصیات سبک زندگی مانند رژیم غذایی یا استرس،یا مقدار زیاد اسید معده ایجاد شوند.هرچند،اکثر آنها توسط عفونتی ایجاد میشوند که توسط هلیکوباکتر پیلوری باکتریایی ایجاد میشود.علائم زخم معده برای بعضی افراد مشخص و برای سایرین خفیف است.بعضی اوقات زخم معده بدون علامت است،بدین معنی که فردی که زخم دارد هیچگونه علائمی را تجربه نمی کند.

• قسمت اول
    شناسایی علائم

۱)به هر درد شکمی،بین قفسه ی سینه و نافتان،توجه کنید.

زخم معده

درد در شدت و مدت میتواند متفاوت باشد،از ۲ دقیقه تا چند ساعت در هر ناحیه ای میتواند طول بکشد.این اتفاق معمول بین وعده های غذایی،زمانی که معده خالی است،میافتد و میتواند به عنوان دردی سوزشی،دردی مثل چاقو خوردن یا درد زیاد،توصیف شود.

• معمولا دردهای که توسط زخم معده ایجاد میشوند،میتوانند به طور موقتی توسط غذاخوردن که اسید معده را خنثی می کند یا توسط خوردن داروهای بدون نسخه ی آنتی اسید،آرام شوند.
  • اگر درد معده تان توسط زخم معده ایجاد شود،ممکن است در شب و هرزمانی که گرسنه باشید،رخ دهد.

۲)مراقب نشانه های دیگر زخم معده که افرادی که از زخم معده رنج میبرند گزارش کرده اند،باشید.

زخم معده

همه ی این علائم برای همه ی افراد اتفاق نمی افتد،اما ممکن است شما ترکیبی از هر کدام از آنها را تجربه کنید.

• افزایش گاز معده و آروغ زدن
  • احساس سیری و قادر نبودن به نوشیدن زیاد مایعات
  • گرسنه شدن ۲ ساعت بعد از خوردن وعده ی غذایی
  • تهوع خفیف،شایع ترین آن اول صبح است
  • احساس خستگی کلی و نداشتن حال مناسب
  • اشتها نداشتن

۳)علائم زخم معده ی مزمن را شناسایی کنید.

زخم معده

اگر زخم معده درمان نشود،میتواند منجر به خونریزی داخلی و مشکلات دیگری شود که منجر به اورژانس پزشکی شود.

• استفراغ،به خصوص همراه با خون،میتواند نشانه ی زخم معده ی پیشرفته باشد.
  • مدفوع تیره،قیر مانند یا چسبناک نیز میتواند نشانه ی زخم معده ی مزمن باشد.
  • مدفوع خونی

۴)اگر نشانه های زخم معده را تجربه میکنید،به پزشک مراجعه کنید.

زخم معده

زخم معده یک بیماری جدی است که نیاز به درمان پزشکی دارد.داروهای بدون نسخه ممکن است بتوانند رهایی از درد موقتی ایجاد کنند،اما بیماری را درمان نمی کنند.

۵)اگر مستعد بیماری زخم معده هستید،آگاه باشید.

زخم معده

اگرچه زخم معده میتواند به دلایل متفاوتی برای بیشتر افراد بروزکند،افرادی که بیشتر مستعد بروز این بیماری هستند شامل:

• افرادی که به باکتری هلیکوباکتر پیلوری آلوده هستند
  • افرادی که به طور منظم از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب مانند بروفن،آسپرین یا ناپروکسن استفاده می کنند.
  • افرادی با سابقه ی خانوادگی زخم معده
  • افرادی که به طور منظم الکل می نوشند
  • افرادی که بیماریهای در رابطه با کبد،کلیه یا ریه دارند
  • افراد بالای ۵۰ سال
  • قسمت دوم
    توصیه هایی کوتاه برای افرادی که از زخم معده رنج میبرند

۱)به پزشک مراجعه کنید.

زخم معده

اگرچه بیشتر زخم معده ها خودشان بهبود می یابند،بعضی زخم معده های مزمن نیاز به تشخیص و درمان توسط آندوسکوپی دارند.آندوسکوپ یک لوله ی کوچک و نورانی است که از مری تان به پایین فرستاده میشود.فقط پزشکتان میتواند این کار را انجام دهد.در این بین،تا زمانی که به پزشک مراجعه می کنید،بعضی از این راههای سریع را امتحان کنید.

۲)از داروهای سرکوب کننده ی اسید معده استفاده کنید.

زخم معده

بعضی اوقات داروهای سرکوب کننده ی اسید معده توسط پزشک توصیه میشوند تا ببینند آیا علائم بهبود میابند یا خیر.این کار به این دلیل است که ممکن است زخم معده به دلیل نامتعادل شدن مایعات گوارشی در معده و دوازدهه(بخش اول روده ی باریک)ایجاد شود.

۳)تغییرات مشخصی در سبک زندگی تان ایجاد کنید.

زخم معده

سیگار کشیدن،مشروب خوردن و استفاده از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب (NSAID)را متوقف کنید.سیگار کشیدن و مشروب خوردن هردو میتوانند باعث نامتعادل شدن مایعات گوارشی شوند،اگرچه استفاده از داروهای (NSAID) نیز اگر به میزان زیادی مصرف شوند،میتواند این تعادل را بهم زند.در زمانی که منتظر تشخیص توسط پزشکتان هستید،این ۳ کار را متوقف کنید.

۴)شیر ننوشید.

زخم معده

نوشیدن شیر ممکن است رهایی از درد موقت ایجاد کند،اما مانند این است که یک قدم به جلو و ۲ قدم به عقب برگردید.شیر برای مدت کوتاهی سطح معده تان را می پوشاند،اما همچنین تولید بیشتر اسید معده را تحریک میکند که در حتی در نهایت زخم معده را بدتر می کند.