چگونگی تشخیص کم خونی(آنمی)

تشخیص کم خونی

کم خونی به وضعیتی گفته می شود که در آن بافت ها و اعضای بدن به دلیل کمبود یا نقص در عملکرد گلبول های قرمز ، اکسیژن کافی دریافت نمی کنند.
تاکنون بیش از ۴۰۰نوع متفاوت کم خونی شناسایی شده است که به ۳دسته ی کلی: غذایی ، آپلاستیک(آپلازی) و ژنتیک تقسیم می شوند و با وجود اشتراکات زیاد در بروز علائم روش های درمانی متفاوت دارند.

• تشخیص علائم کم خونی

۱-میزان احساس خستگی خود را بسنجید:

تشخیص کم خونی

این احساس یکی از علائم مشترک بین تمامی دسته های کم خونی می باشد و برای تشخیص مرتبط بودن این حالت با کم خونی و جدا بودن آن از مشکلات خواب به سوالات زیر پاسخ دهید و اگر پاسخ های شما بله بود ، شاید به کم خونی مبتلا هستید:

• آیا پس از بیدار شدن از خواب بازهم احساس خستگی دارید و این حالت را در طول روز هم حس می کنید؟
  • آیا به دلیل خستگی مفرط دچار مشکلات تمرکز در مدرسه و محل کار شده اید؟
  • آیا به علت عدم وجود انرژی کافی قادر به انجام کارهای ساده ی روزانه نیستید و یا این فعالیت ها شما را خیلی خسته می کنند؟

۲-تشخیص احساس ضعف و سرگیجه:

تشخیص کم خونی

بروز خستگی ممکن است به دلیل موقعیت های متفاوتی باشد اما زمانی که با ضعف و سرگیجه همراه می شود و یا پس از مدتی ایستادن به دلیل ضعف و سرگیجه نیاز به نشستن پیدا می کنید باید احتمال ابتلا به کم خونی را در نظر گرفت.

۳-اگر علائم شدیدی دارید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

تشخیص کم خونی

درمان نکردن کم خونی ممکن است تهدیدی برای زندگی محسوب شود پس اگر با هر یک از این علائم رو به رو شدید ملاقات با پزشک امر بسیار مهمی خواهد بود:

• بی حسی و سرما در پاها
  • پوست رنگ پریده
  • تپش قلب بالا یا غیر معمول
  • تنفس بریده و کوتاه
  • درد قفسه ی سینه
  • سرمای شدید در اندام ها ، و البته بدون در نظر گرفتن دمای محیط
  • آگاهی در مورد ملاقات با پزشک و اتفاقات در پیش رو

۱-در مورد سابقه ی پزشکی خود به دکتر توضیح دهید:

تشخیص کم خونی

به دلیل اشتراک این علائم با بسیاری دیگر از موارد ، پزشک سوالاتی برای کشف علت بروز علائم و درباره ی اطلاعاتی در مورده علائمی که دارید یا رژیم غذایی و سبک زندگی و یا سابقه ی سلامت افراد خانواده خواهد پرسید.

۲-آزمایش CBC را انجام دهید:

تشخیص کم خونی

اگر پزشک نسبت به وجود کم خونی تردید داشته باشد دستوری برای این آزمایش ، و شمارش و تعیین شکل گلبول های قرمز خون صادر خواهد کرد.

• اگر نتایج آزمایش ابتلا به کم خونی مثبت بود ، نوع آن نیز مشخص خواهد شد.
  • پزشک با توجه به نوع کم خونی درمان مخصوص را اجرا خواهد کرد.
  • درمان مناسب با کم خونی غذایی ، تغییر رژیم غذایی و مصرف ویتامین ، آهن و دیگر مکمل ها یا تزریق ویتامین B۱۲ خواهد بود اما در رابطه با کم خونی آپلاستیک(آپلازی) درمان از طریق تزریق خون و هرمون انجام می شود.
  • درک گونه های متفاوت کم خونی

۱-به دنبال نشانه هایی از کم خونی ناشی از فقر آهن(IDA)باشید:

تشخیص کم خونی

این نوع یکی از شایع انواع کم خونی است و به دلیل کاهش آهن رخ می دهد.
اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید شاید به IDA مبتلا باشید:

• خونریزی شدید در زمان عادت ماهانه(آهن از طریق خون دفع شده در زمان عادت ماهیانه از دست می رود)
  • آسیب فیزیکی که منجر به خونریزی شدید شود.
  • عمل جراحی که موجب خونریزی شدید شود.
  • زخم یا سرطان روده ی بزرگ.
  • رژیم غذایی با مقادیر پایین آهن.

۲-تشخیص کم خونی ناشی از کمبود ویتامین:

تشخیص کم خونی

این نوع از کم خونی در اثر فقر شدید B۱۲ ، که برای تولید سلول های خونی و سالم نگهداشتن سیستم عصبی عنصری مهم می باشد ، بروز می کند و اگر این موارد در مورد شما صادقند احتمال ابتلا به این نوع کم خونی وجود دارد:

• اگر به اختلال خود ایمنی یا مشکلات روده دچار شدید ، چرا که موجب عدم قدرت جذب ویتامین B۱۲ می شود.
  • این ویتامین از طریق مواد غذایی حیوانی دریافت می شود و افراد گیاهخوار در جذب این ویتامین با مشکل رو به رو هستند.

۳-از طریق پزشک خود درباره ی کم خونی ناشی از بیماری های خونی اطلاعات کسب کنید:

تشخیص کم خونی

در برخی موارد کم خونی ناشی از بیماری های اساسی می باشد که موجب عدم توانایی بدن برای تولید خون می شوند ، پس برای اطمینان از این مسئله به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات لازم را انجام دهید.

• بیماری های که روی کلیه تاثیر دارند ، در خونسازی نیز تاثیرگذار هستند.
  • برخی موارد کم خونی در اثر ابتلا به بیماری های خونی مثل کمبود سلول های داسی شکل یا تالاسمی بوجود می آید به خصوص اگر والدین فردی و یا حتی یکی از آن ها به این مشکلات دچار باشد ، که باعث استعداد فرد در ابتلا به این بیماری های می شود.
  • برخی موارد کم خونی در اثر قرار گرفتن در معرض سموم ، ویروس ها ، مواد شیمیایی و موارد مخدری که باعث ایجاد اختلال در ساخت گلبول های قرمز خون می شود بروز می کند.
به این مطلب امتیاز بدین