چگونه بفهمیم عفونت سینوس داریم؟

عفونت سینوس

عفونت سینوس ها که به سینوزیت نیز معروف است،یک عفونت بسیار شایع مجاری بالایی تنفسی است که سالانه میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار میدهد.این اتفاق زمانی رخ میدهد که غشاهای سینوس های نزدیک بینی،که فضاهای کوچک پر از هوا بین استخوان اطراف بینی تان هستند،ملتهب شوند.این اتفاق باعث ایجاد فشار در سینوس ها میشود که به ساخته شدن هوا و مخاط در حفره ی بینی میشود.اگر درد سینوس ها را تجربه میکنید،مراحل ساده ای را دنبال کنید تا اگر عفونت سینوس دارید،متوجه شوید و راههایی یاد بگیرید تا علائمتان را آرام کنید.

• قسمت اول
    شناسایی عفونت سینوس

۱)بدنبال گرفتگی سینوس و درد باشید.

عفونت سینوس

علائم شایع زیادی برای عفونت سینوس وجود دارد.یکی از علائم اصلی،گرفتگی سینوس است.این مورد معمولا به درد سینوس نیز مرتبط است.این درد در ناحیه ی اطراف و روی بینی تان،با توجه به فشار از حفره ی سینوس ملتهب،پدید می آید.این فشار معمولا موجب سردرد میشود.

• ممکن است زمانی که سرتان را به جلو خم می کنید یا زمانی که به ناحیه ای که حفره های سینوسی تان زیر آن قرار دارد دست می زنید،درد داشته باشید.سینوس های آرواره ای که زیر چشمهایتان قرار دارند نیز ممکن است زمانی که آنها را فشار میدهید یا لمس میشوند،دردناک و ناراحت کننده باشند.
  • علائم میتوانند بسیار شبیه به سرماخوردگی معمولی باشند.تفاوت اصلی این است که در سرماخوردگی،گرفتگی خواهید داشت،اما درد سینوس و فشار به آن اندازه مزمن نخواهد بود.

۲)ببینید اگر ترشحات بد رنگ سینوسی دارید.

عفونت سینوس

یکی دیگر از علائم اصلی عفونت سینوس ها،ترشحات بد رنگ سینوسی یا آب بینی است.رنگ ترشحات سبز،زرد یا کمی خونی خواهد بود.این مربوط به ویروسِ درون سیستم تان است که باعث میشود آب بینی تان تغییر رنگ دهد.

• همچنین میتواند غلیظ و خارج کردن آن سخت باشد.
  • این راه اصلی دیگری برای تشخیص عفونت سینوسی از سرماخوردگی معمولی است.ترشحات بینی که در سرماخوردگی معمولی آن را تجربه می کنید بسیار زیاد اما شفاف است.ترشحات در عفونت سینوسی همیشه کدر و رنگی هستند.

۳)متوجه سرفه باشید.

عفونت سینوس

همراه با علائم مربوط به بینی،ممکن است سرفه نیز بکنید.ترشحات بینی معمولا در گلو و شش هایتان ریزش دارد که آبریزش پشت بینی شناخته می شود.ممکن است آبریزش پشت گلویتان را حس کنید.این آبریزش میتواند باعث سرفه ای شود که میتواند خلط تولید کند یا میتواند تولید نکند.

• ممکن است تب پایینی نیز داشته باشید.
  • این سرفه در شش هایتان ایجاد نمی شود.یک عفونت سینوسی باعث تولید مخاط در شش هایتان نمی شود.سرفه ای که همراه با عفونت سینوسی دارید راهی است که بدنتان به آبریزش پشت بینی عکس العمل نشان میدهد.به سادگی سعی می کند خلطی که به سمت شش هایتان می رود را خارج کند.

۴)سینوزیت مرتبط با آلرژی مزمن را تشخیص دهید.

عفونت سینوس

عفونت سینوسی میتواند نتیجه ای از آلرژی باشد.همان عوامل بیماریزایی که باعث ایجاد سینوزیت میشوند با آلرژی نیز ظاهر میشوند که علائم عفونت را نیز دارند.برای این مدل از عفونت سینوسی،ممکن است برای چند روز،فشار و درد سینوسی داشته باشید که به شروع عفونت منجر شود.زمانی که ترشحات بینی تان تغییر رنگ دهند،متوجه میشوید که بافت های سینوسی تان از آلرژی به عفونت در حال تغییر هستند.

• افرادی که از آلرژی مزمن رنج میبرند،ممکن است پلیپ بینی نیز داشته باشند که مانع از آبریزش میشود و زمینه را برای بروز عفونت مهیا می کند.

۵)تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید.

عفونت سینوس

مدت زمان طول کشیدن علائم مهم ترین عاملی است که تعیین می کند به مراجعه به پزشک نیاز دارید یا خیر.اگر بیشتر از ۷ روز از علائم عفونت سینوس رنج میبرید،و علائم بهتر نشده اند،لازم است تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.احتمال زیادی دارد که باکتریها در سینوس هایتان رشد کرده باشند که میتواند باعث ایجاد عفونت ثانویه شود.این مورد،موقعیت را بدتر میکند و درد و ناراحتی بیشتری ایجاد می کند.

• سینوزیت های باکتریایی به عنوان یک سرماخوردگی،با درد شدید سینوسی و فشاری که از بین نمی رود،ظاهر میشوند.
  • درمانتان وابسته به پزشک متفاوت است.کمی اختلاف نظر وجود دارد که آنتی بیوتیک ها برای عفونت سینوسی مفید هستند یا خیر زیرا هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند به ویروس ها کمک میکنند.ویروس هایی که سینوزیت را ایجاد می کنند شامل rhinovirus،parainfluenza و آنفلونزا هستند.
  • اگر علائمتان کمتر از ۱ هفته طول کشید،لازم نیست به پزشک مراجعه کنید.تا ۷۰% آن دسته از عفونت های سینوزیتی بدون مصرف دارو و مراجعه به پزشک بهبود می یابند.
  • اگر پزشکتان در رابطه با عفونت درون جمجمه ای یا ورم بافته های زنبوری اوربیتالی،نگران است،ممکن است استفاده از داروهای ضد گرفتگی خوراکی مانند سودافدرین،یا داروهای موکولیتیک و آنتی هیستامین را تجویز کند.
    اگر با این موارد بهبود پیدا نکردید،معمولا برایتان آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین یا آگمنتین تجویز میشود.
  • تا جایی که لازم است از دستورات پزشک پیروی کنید.
  • قسمت دوم
    درمان عفونت های سینوسی در خانه

۱)از مواد معدنی استفاده کنید.

عفونت سینوس

درمانهای و راههای پیشگیری وجود دارند که اگر فکر میکنید عفونت سینوسی دارید یا در حال ابتلا به آن هستید،میتوانند به شما کمک کنند.زمانی که مشکوک میشوید که در حال ابتلا به عفونت سینوسی یا سرماخوردگی هستید،هرچه زودتر شروع به مصرف زینک کنید.تحقیقات نشان داده است که استفاده از زینک در ۲۴ ساعت اول شروع علائم سرماخوردگی،مدت طول کشیدن علائم را بسیار کاهش خواهد داد.

• تخقیقات نشان می دهند که مصرف روزانه ی ۱۵۰-۷۵ میلی گرم زینک،تا ۴۲% مدت طول کشیدن علائم را کاهش می دهد.
  • میتوانید زینک در لازنج ها را بدون نسخه از اکثر داروخانه ها تهیه کنید.مارک های شایع مانند Cold-EEZEرا امتحان کنید.برای مصرف،لازنج زینک را در یک پیمانه آب حل کنید و هر ۳-۱ ساعت برای میزان مصرف روزانه تان،بنوشید.

۲)ویتامین C مصرف کنید.

عفونت سینوس

مصرف مقدار زیادی ویتامین C به طور طبیعی عملکرد ایمنی تان را افزایش میدهد.اینکار میتواند به مقابله با علائم عفونت سینوسی تان کمک کند.چند تحقیق نشان داده اند که مصرف روزانه ی ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین C،مزایای زیادی برای کاهش مدت و شدت علائم دارد.

• برای مقابله با علائم،لازم است روزانه حداقل ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C مصرف کنید.حتی میتوانید روزانه بیشتر از ۲۰۰۰ میلی گرم مصرف کنید زیرا هیچ عوارض جانبی از مصرف روزانه ی بیشتر از میزان پیشنهاد شده،گزارش نشده است.
  • میتوانید روزانه از مصرف مرکبات و سبزیجات برگدار سبز،ویتامین C بیشتری دریافت کنید.همچنین میتوانید مکمل های پودری،قرصی و جویدنی بدون نسخه خریداری کنید.

۳)از neti pot استفاده کنید.

عفونت سینوس

زمانی که احساس می کنید سوراخ های بینی تان ملتهب است،میتوانید از neti pot استفاده کنید تا به علائم کمک کنید.neti pot یک وسیله ی مینیاتوری شبیه به قوری چای است که مجاری سینوسی تان را با جاری کردن آب گرم از یکی از سوراخ های بینی و خارج شدن از دیگری،تمیز می کند.برای استفاده از این وسیله،آن را با آب گرم حدود ۱۲۰ درجه ی فارنهایت پر کنید.سرتان را به یک سمت خم کنید تا آب از سوراخ بینی سمت راست وارد و از سمت چپ خارج شود.

• اگر از این وسیله نادرست استفاده شود،میتواند خطرناک باشد.اگر در حین تمیز شدن بینی نفس بکشید،باکتریها میتوانند وارد حفره های بینی تان شوند و منجر به ذات الریه شود.
  • گزارش های کمی از عفونت آمیبی نادر در مناطقی با آب ناسالم شده است،که در آن مناطق این انگل مدفوعی از طریق بهداشت ضعیف منتقل شده است.این مورد در مناطقی با آب سالم و بهداشتی مشکلی نیست.اگر نگران سالم بودن آب مصرفی تان هستید،برای حداقل ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید و بگذارید تا دمای پیشنهاد شده برای مصرف،خنک شود.

۴)از اچیناسی استفاده کنید.

عفونت سینوس

برای کاهش طول کشیدن علائمتان،میتوانید از اچیناسی استفاده کنید.چند تحقیق ثابت میکنند که اچیناسی در این شرایط جواب میدهد.اگرچه تحقیق مبنی بر میزان مصرف روزانه ی آن وجود ندارد،اکثر متخصصین پیشنهاد می کنند زمانی که علائم غفونت سینوسی را دارید،روزانه برای ۱ هفته،۳ قرص ۳۰۰-۱۷۶ میلی گرمی باید مصرف شود.

۵)از داروهای آلرژی استفاده کنید.

عفونت سینوس

زمانی که از سینوزیت مرتبط با آلرژی مزمن رنج میبرید،داروهای آلرژی بدون نسخه ی متفاوتی وجود دارند که میتوانند به شما کمک کنند.این داروها به شکل قرص و اسپری بینی وجود دارند.از قرص هایی مانند Claritin و Zyrtec استفاده کنید.هر روز ۱۰-۵ میلی گرم مصرف کنید.همچنین میتوانید از اسپری های بینی مانند Flonase استفاده کنید که یک اسپری بینی استروئیدی غیر اعتیاد آور است و زمانی دارویی نسخه ای بوده است اما در حال حاضر میتوانید آن را بدون نسخه تهیه کنید.

• اسپری های بینی دیگری نیز قابل دسترس هستند اما عوارض جانبی مضری دارند.اسپری بینی ضدگرفتگی Neo-synephrine،خاصیت اعتیادآور دارد که اگر از اسپری به طور روزانه استفاده نشود،گرفتگی را بدتر می کند.