تشخیص و درمان کهیر پوستی

تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 868

بیماری کهیر یا اورتیکاریا، یک واکنش پوستی است که موجب ورم های خارش دار پوست می شود. اندازه این ورم ها از نقطه های بسیار کوچک تا پلاک های بزرگ با ضخامت زیاد را شامل می شود. کهیر زمانی ایجاد می شود که یک واکنش، سلول های ایمنی پوستی را فعال می کند، سپس این سلول ها مواد شیمیایی طبیعی را آزاد می کنند. یکی از مواد شیمیایی موثر در این بیماری، هیستامین است که موجب خارش، قرمزی و تورم در ناحیه درگیر می گردد. در بیشتر موارد، کهیر به طور ناگهانی ظاهر شده و ظرف چند ساعت از بین می رود، و معمولا به خوبی به درمان که شامل مصرف برخی داروها و خودداری از قرارگیری در معرض عوامل محرک است، پاسخ می دهد. لازم به ذکر است بدانید که این واکنش پوستی، ممکن است در اثر خوردن برخی خوراکی ها، داروها یا سایر مواد ایجاد شود.

شما همچنین می توانید به مقاله های راه های مراقبت از پوست، انواع و درمان عفونت پوستی و انواع و درمان زگیل پوستی که توسط سایت رسانه دکتر سلامت تهیه شده است، مراجعه کنید.

تشخیص کهیر

کهیر

بسیاری از بیماران مبتلا به این مشکل پوستی، نیاز به انجام تست کهیر ندارند. تشخیص کهیر عموما بر اساس علائم شما و معاینه فیزیکی صورت می گیرد. در هر حال، در صورتی که این بیماری در طول 6 ماه برطرف نشود، تست آلرژی کهیر توصیه می شود.

1. تست پوستی کهیر: در صورتی که نگرانی هایی در مورد این که آلرژی ها عامل علائم باشند وجود داشته باشد، تست پوستی کهیر برای حساسیت های دارویی و غذایی توصیه می شود. این تست معمولا برای افراد مبتلا به کهیر حاد انجام می شود. کهیر مزمن ندرتا در اثر آلرژی ایجاد می شود.
  2. آزمایش خون: اگر کهیر برای چندین هفته ادامه پیدا کند، انجام آزمایش هایی خون توصیه می گردد. آزمایش خون احتمال وجود بیماری های زمینه ای مانند مشکلات کبدی یا تیروئیدی یا یک بیماری خودایمنی را بررسی می کند.
  3. بیوپسی پوست: بیوپسی پوست در تعیین علت نامشخص کهیر کمک کننده است. بیوپسی پوست برای افراد مبتلا به کهیر مزمن به همراه سایر علائم مانند تب مداوم، کهیر دردناک، کهیر تکی که برای چند روز وجود دارد یا کهیرهایی که با کبودی پوست همراه هستند، انجام می شود. بیوپسی پوست همچنین برای افرادی که علائم دیگر یا آزمایش های خون غیر طبیعی دارند، توصیه می گردد.

درمان کهیر

کهیر

1- خودداری از عوامل تحریک کننده:

اولین درمان کهیر تشخیص عوامل محرک این بیماری و سپس دوری کردن از آن ها است. حتی اگر شما نتوانید عوامل تحریک کننده را تشخیص دهید، کهیر معمولا در طول چند روز یا هفته به خودی خود برطرف می شود.

2- آنتی هیستامین ها:

آنتی هیستامین ها داروهایی هستند که خارش ناشی از کهیر را برطرف می کنند. بیشتر افراد به این درمان پاسخ می دهند. شما ممکن است به دوز بالا یا بیش از یک نوع آنتی هیستامین برای کنترل علائم کهیر نیاز داشته باشید. دو نوع از آنتی هیستامین ها برای درمان این بیماری وجود دارند که در عوارض جانبی، قیمت، مدت زمان اثرگذاری و نیاز به داشتن نسخه با یکدیگر متفاوت هستند:

آنتی هیستامین های قدیمی:

این داروها به خوبی و به سرعت کار خود را آغاز کرده و علائم کهیر را از بین می برند. آنتی هیستامین های قدیمی در 4 یا 6 دوز در روز مصرف می شوند و بسیاری از افراد دچار عوارض جانبی آزار دهنده ای می شوند. این عوارض شامل خواب آلودگی، خشکی دهان، تاری دید یا دو بینی و مشکل در ادرار کردن هستند. برخی از این عوارض رانندگی و انجام فعالیت هایی که به واکنش سریع نیاز دارند، را دچار مشکل می کنند.

• درمان با این دسته از آنتی هیستامین ها با دوز کم آغاز شده و به تدریج تا زمانی که عوارض جانبی مشکل ساز نباشند، افزایش می یابد. این عوارض معمولا با استفاده منظم از دارو در طول چند روز یا هفته برطرف می شوند.

آنتی هیستامین های قدیمی مورد استفاده در درمان کهیر عبارتند از:

• دیفن هیدرامین
  • کلروفنیرامین
  • هیدروکسی زین
  • سیپروهپتادین

آنتی هیستامین های جدید:

این داروها نوع دیگری از آنتی هیستامین ها هستند که اغلب برای درمان سوزش سر دل به کار می روند. اگر یک دارو به تنهایی در درمان کهیر موثر نباشد، پزشک این داروها را در کنار داروی دیگر تجویز می کند.

آنتی هیستامین های جدید مورد استفاده در درمان کهیر عبارتند از:

• رانیتیدین
  • نیزاتیدین
  • فاموتیدین
  • سایمتیدین
  • دوکسپین
  • کتوتیفن

نکات مهم:

• دوکسپین در درمان کهیر هایی به کار می رود که به درمان های دیگر پاسخ نداده اند. در هر حال، دوکسپین موجب خواب آلودگی شدید شده و مصرف آن حین رانندگی یا کار توصیه نمی شود. دوکسپین اغلب هنگام خواب برای کنترل علائم در افراد مبتلا به کهیر مزمن مصرف می شود.
  • کتوتیفن در برخی مواقع برای درمان این بیماری به کار می رود.

3- استروئید های خوراکی:

قبل از استفاده از راه های دیگر برای درمان کهیر، استفاده از دوز بالای آنتی هیستامین ها توصیه می شود. در هر حال، استروئید های خوراکی مانند پردنیزون می توانند در رفع کهیر حاد و شدید که به آنتی هسیتامین ها پاسخ نمی دهد، به کار روند. زمانی که بیماری بهبود می یابد، دوز استروئید به تدریج کم شده و مصرف آن متوقف می گردد.

• استروئید های خوراکی ممکن است به طور موقت برای رفع کهیر مزمن مصرف شوند، اما این داروها برای مدت طولانی قابل استفاده نیستند، زیرا استروئید ها در مصرف طولانی مدت عوارض جانبی جدی به دنبال دارند.

تشخیص و درمان کهیر پوستی
4 (80%) 4 vote[s]