علائم بیماری ایدز چیست؟

بیماری ایدز

HIV (ویروس اختلال پادتن های انسانی) ویروسی است که مسبب بیماری ایدز (سندروم اکتسابی پادتن) است .HIV به سیستم پادتن ها حمله می کند، گلبول های سفید را که باعث می شوند بدن در برابر بیماری ها مقاوم باشد را ازبین می برد. آزمایش دادن، تنها راه مطمئن شدن برای داشتن این ویروس است. علائمی وجود دارند که هشداری برای مبتلا شدن هستند.

علائم اولیه ایدز را تشخیص دهید

۱- داشتن خستگی بیش از حد و بدون دلیل قانع کننده

علائم بیماری ایدز چیست؟

خستگی، می تواند یکی از علائم تمام بیماری ها باشد. اما خیلی از افرادی که HIV را تجربه کرده اند، آن را علامت این بیماری می دانند. این علامت، هشدار بزرگی برای داشتن بیماری نیست، اما باید دید قدم بعدی چیست.

• خستگی بیش از حد، احساسی مانند خواب آلودگی است. آیا کل مدت احساس خستگی می کنید؟ حتی وقتی که خواب خوب شبانه دارید؟ آیا عصرها بیشتر از همیشه  چرت می زنید؟ و از فعالیت های شدید خودداری می کنید، برای اینکه احساس می کنید انرژی کافی ندارید؟ این نوع از خستگی، نگرانی ایجاد می کند.
  • اگر این علامت در طی چند هفته و چند ماه ادامه پیدا کرد، برای جلوگیری از HIV آزمایش دهید.

۲- علائم تب و عرق کردن بیش از حد در شب ها

علائم بیماری ایدز در بدن

این علائم، معمولا در اوایل وجود ویروس در بدن مشاهده می شود. اوایل یعنی چیزی که به وهله ی اول حاد بودن ویروس گفته می شود. البته بیشتر افراد این علائم را ندارند، اما آنهایی که تجربه کرده اند، بعد ۲ یا ۴ هفته از مبتلا شدن بودند.

• تب و عرق های شبانه هم علائم عمومی آنفولانزا و سرماخوردگی هستند. اگر فصل سرما و آنفولانزا است، ممکن است باعث شود آن را تجربه کنید.
  • سرماخوردگی، دردهای مفاصل، گلو درد و سر درد که علائم سرما خوردگی و آنفولانزا هستند، ممکن است علامت های اولیه HIV هم باشند.

۳- برآمدگی های غده زیر گلو، زیربغل ها یا ران را چک کنید

اولین علائم بیماری ایدز

برآمدگی و ورم لنف ها، علامت های عفونت جسم است. برای هرکسی که علائم اولیه HIV را دارد، اتفاق نمی افتد، اما در بین کسانی که داشتند، یکی از علائم است.

• برآمدگی بیش از حد لنف زیرگردن، ورم غده های زیر بغل و ران، عفونت های ویروس هستند.
  • ورم لنف گردن، ممکن است به دلایل زیادی از عفونت ها باشد، مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا. بررسی های بیشتر برای مطمئن شدن نیاز است.

۴- موارد حالت تهوع، استفراغ و اسهال را یادداشت کنید

علایم ایدز

این علائم که علائم عمومی برای آنفولانزا هستند، هم می توانند علائم اولیه ویروس باشند. اگر علائم ادامه دار بودند، آزمایش دهید.

۵- به زخم دهان ودستگاه تناسلی توجه کنید

علایم ایدز در مردان

اگر در طول مدتی که دیگر علائم را یادداشت می کنید بر روی دهانتان زخمی مشاهده کردید، مخصوصا اگر معمولا زخم نمیشد، ممکن است یکی از علائم اولیه ویروس HIV باشد. زخم های دستگاه تناسلی هم ممکن است یکی از علامت ها باشد.

علائم پیشرفته را تشخیص دهید

۱- از سرفه های خشک نگذرید

آزمایش ایدز

این سرفه ممکن است در مراحل بعدی بیماری رخ دهد. گاهی اوقات بعد ازسال ها بعد از مبتلا شدن به بیماری در بدن ظاهر می شود. ظاهرا علامت های بی ضرر، در ابتدا خیلی آسان تر نادیده گرفته می شوند، مخصوصا وقتی که فصل آلرژی و سرماخوردگی و سرفه باشد. اگر سرفه خشک دارید، نباید خیلی سریع داروهای آلرژِی و مسکن استفاده کنید، ممکن است یکی از علائم بیماری ایدز باشند.

۲- توجه کردن به لک های بی قاعده (قرمز، قهوه ای، صورتی یا رنگ های بنفش) روی پوست

ایدز

افراد در مراحل بعدی ابتلا به ویروس، معمولا روی پوست شان جوش هایی می بینند. مخصوصا روی صورت و پایین تنه. اینها ممکن است داخل دهان و بینی هم ظاهر شوند. این علامتی است که نشان می دهد که HIV به سمت ایدز درحال پیشرفت است.

• پوسته پوسته شدن، قرمز شدن پوست هم علامت دیگر مراحل بعدی ویروس هستند. جوش ها ممکن است به صورت التهاب و برآمدگی باشند.
  • لک های پوستی، معمولا علائم سرماخوردگی و آنفولانزا نیستند. اگر آنها را در طی بروز دیگر علائم دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۳- به التهاب ریه توجه کنید

بیماری ایدز

التهاب ریه، معمولا برای افرادی اتفاق می افتد که سیستم دفاعی بدنشان ضعیف باشد. افرادی که در مراحل بعدی ویروس  HIV هستند، در معرض ابتلا به التهاب ریه هستند که منشا آن میکروب هایی اند که معمولا باعث بیماری نمی شوند.

۴- مخمر خود را چک کنید، مخصوصا در داخل دهان

علائم بیماری ایدز در دهان

در مراحل بعدی ابتلا، عموما بیماران نشانه هایی از خمیر شدن بر روی دهان خود می بینند که به آن برفکی می گویند. شرایط آن طوری است که جوش های سفید بر روی زبان و داخل دهان ایجاد می شوند. این علامت هشدار دهنده ای برای این است که سیستم دفاعی بدن نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد.

۵- ناخن های خود را برای دیدن قارچ بررسی کنید

علائم ایدز در روزهای اول

ناخن ها زرد و قهوه ای و شکننده هستند. معمولا علائم مراحل پیشرفته بیماران است. ناخن ها بیشتر در معرض قارچ گرفتگی اند، درحالی که بدن درحال جنگ با دیگر شرایط نرمال است.

۶- کاهش وزن بی دلیل

علائم اولیه ایدز

در مراحل اولیه ابتلا، ممکن است باعث اسهال بیش از حد شوید. در مراحل بعدی که تلف شدن شناخته شده است، و یک نیروی جسمانی قوی درحال نشان دادن عکس العمل به ویروس HIV است.

۷- با پیامد روانشناختی آن آشنا باشید

علائم بیماری ایدز در مردان

ممکن است باعث از دست دادن حافظه، افسردگی و دیگر پریشانی های روانشناختی شود .HIV روی سیستم روانی مغز تاثیر می گذارد. این علائم خیلی جدی هستند و باید به آنها توجه کرد هر چه که باشند.

ویروس HIV را بشناسیم

۱- اگر در معرض خطر هستیم، آن را بدانیم

راه های زیادی برای اطلاع از چگونگی اطلاع از ابتلا به ویروس وجود دارند. اگر یکی از موارد زیر را تجربه کرده اید، در معرض خطر هستید:

• یکی از رابطه های جنسی مقعدی، واژنی و دهانی را داشته اید.
  • سوزن و سرنگ خود را به اشتراک گذاشته اید.

۲- آزمایش HIV دهید

آزمایش ایدز

این کار بیشترین مقدار اطمینان از ابتلا را نشان می دهد. با یک مرکز درمان تماس بگیرید. ضربدر قرمز، مطب پزشکتان، یا دیگر جاهایی که می توانید برای آزمایش به آنجا بروید.

• آزمایش دادن، آسان و قابل اطمینان است. (در بیشتر موقعیت ها) بیشترین آزمایش با نمونه برداری از خون است. آزمایش هایی از اوره هم وجود دارد. حتی آزمایش هایی وجود دارند که می توانید در خانه انجام دهید.
  • اگر یک دکتر مشخص ندارید، که از شما آزمایش بگیرد، به مراکز درمانی مراجعه کنید.
  • اگر آزمایش دادید، نگذارید که ترس شما را از گرفتن جواب منع کند. بدانید که چه بخواهید چه نخواهید برای شرایط بهبودی بیشتر شانس بیشتری خواهید داشت. یا طرز زندگی خود را عوض کنید تا بتوانید از بیماری جلوگیری کنید.
  • خیلی از مراکز سلامت پیشنهاد می دهند که هرروز آزمایش دهید، حتی اگر فکر می کنید که در معرض خطر نیستید.
  • زود درک کردن و رفتار با HIV می تواند کمک به دانستن عواقب بعدی بیماری کند.

۳- صبر نکنید که علائم ظهور کنند تا به آزمایش بروید

علائم بیماری ایدز

خیلی از افراد مبتلا نمی دانند که مبتلا هستند. ویروس می تواند در بدنتان تا سال ها بماند و نشانه ای از خودش بروز ندهد. اگر دلیلی دارید که فکر می کنید که به ویروس مبتلا هستید، اجازه ندهید که کمبود علائم شما را از آزمایش دادن منصرف کند. بهترین کار این است که خیلی زود آن را بفهمید.

۳ دیدگاه

• سلام من یک سوال داشتم ۵ روز قبل همراه یک دوجنسه بوسه فرانسوی انجام دادم و همچنان سینه انرا مکیدم نمیدونم ایدز گرفتم یاخیر