درمان تبخال با نسخه های خانگی و طبیعی

تبخال

تبخال ساده که با نام های زخم های سرد و یا تاول های تب دار هم شناخته می شود زخم های دردناکی هستند که معمولا روی لب، چانه، سوراخ بینی و یا گونه تشکیل می شود. تبخال ها معمولا زخم های زردرنگ پوسته داری هستند که حدودا با گذشت دو هفته ناپدید می شوند. متاسفانه افرادی که به تبخال مبتلا می شوند که بواسطه ویروس ساده تبخال (معمولا نوع ۱) بوجود می آیند، بارها و بارها تبخال در آن شیوع پیدا کرده که به شدت هم واگیر دار هستند. با اینکه علاج و یا واکسنی تاکنون برایش وجود نداشته، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش درد تبخال ها، سرعت بخشیدن به بهبود آن ها و جلوگیری از انتشار آن ها، انجام دهید.

تبخال را با تغییر سبک زندگی تان درمان کنید

۱- مطمئن شوید که تبخال زده اید

درمان تب خال

تبخال شبیه تاول های داغ و تب دار است اما زخم خوره و یا آکله که در دهان بوجود می آید نیست. زخم های دهانی و آکله که داخل دهان بوجود می آیند. تبخال ها معمولا کوچکتر از زخم های دهانی هستند و در ابتدا شبیه تاول هستند. زخم های داخل دهانی و آکله ها واگیر دار نیستند و بوسیله ویروس ایجاد نمی شوند. بنابراین درمانشان با تبخال ها یکی نیست.

۲- علائم شیوع بیماری را بشناسید

علت تب خال

قبل از دیدن تیخال، ممکن است احتمالا احساس خارش و یا سوزش در اطراف لب، جایی که تبخال ها جوانه خواهند زد داشته باشید. اگر بتوانید زودتر شیوع بیماری را تشخیص دهید، زودتر هم می توانید برای بهبودی عمل کنید.

• ممکن است احساس سفتی در پوست خود همراه با خارش کنید.
  • سایر نشانه های زودهنگام شامل خارش لب ها و پوست اطراف دهان، گلودرد، ورم غدد، درد در هنگام بلعیدن و تب می باشد.

۳- زخم ها را همراه با شیوع اولین علائم شان قرنطینه کنید

ویروس ساده تبخال بسیار واگیر دار است. بنابراین از بوسیدن و یا سایر برخورد های دهان به بدن در هنگام شیوع بیماری خودداری کنید. هم چنین از ظروف، لیوان و نی مشترک با سایر افراد پرهیز کنید و ظروف و بشقاب ها را با مواد ضدعفونی کننده کامل بشویید. شستشوی تاول ها به آرامی با صابون و آب نیز ممکن است از انتشار آن جلوگیری کند.

• مرتب دست های خود را بشویید. سعی کنید از دست زدن به زخم ها خودداری کنید. در صورتی که به زخم ها دست بزنید امکان پخش آن ها روی جاهای دیگر بدنتان از جمله چشم ها و آلت تناسلی و همچنین به سایر افراد وجود دارد.

۴- تب را درمان کنید

درمان تب خال لب

همانطور که از اسم تاول های تب دار پیداست، تبخال ها گاهی با تب، بویژه در بچه های کوچکتر همراه هستند. اگر تب دارید از داروهای کاهش دهنده تب مانند استامینوفن استفاده کرده و تب را به دقت کنترل کنید.

• به کمک دوش آب ولرم، کمپرس سرد در قسمت های داخلی ران ها، پاها، بازوها و گردن، نوشیدن چای گرم، خواب کافی و آبنبات های مخصوص این مریضی با تب مبارزه کنید.

۵- دردها را تسکین دهید

تبخال

کرم های فروش آزاد و بدون نسخه تبخال، مانند سایر مسکن های درد، آسپرین، استامینوفن و ایبوبروفن ها عمل می کند از آنجا که تبخال ها اغلب کودکان را مبتلا می کند، به یاد داشته باشید که به طور کلی آسپرین ها بایستی برای بچه ها تجویز شود، چراکه ممکن است سبب سندروم نادر اما کشنده (ری) شود.

۶- در صورتی که در معرض خطر ضعف سیستم ایمنی بدن بوده و یا شیوع این مریضی در شما شدید است، تب تان پایین نیامده و یا بیماری بیش از دو هفته را دنبال کنید

تب خال چیست

برخی از طغیان های این بیماری بسیار جدی است

• بویژه افرادی که اخیرا ضعف سیستم ایمنی بدن داشته بیشتر در معرض خطر عوارض طولانی مدت و یا حتی مرگ بر اثر طغیان تبخال هستند
  • سرایت تبخال به چشمها، یکی از عواملی است که منجر به کوری در خیلی از کشور ها شده است. بنابراین خیلی مراقب باشید که بیماری به چشم هایتان سرایت نکند و اگر زخمی در چشم هایتان دیدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

۷- با برخی روش ها از طغیان تبخال جلوگیری کنید

داروی تب خال

اگر چه تبخال ساده تا کنون، غیر قابل مداوا بوده شما می توانید از شیوع آن جلوگیری کنید. بوسیله:

• استفاده از ضد آفتاب مخصوص لب ها و سایر مناطق حساس. زینک اکسید (اکسید دوزنگ)در افرادی که شیوع بیماری در آن ها به علت در معرض خورشید بودن است می تواند از طغیان بیماری جلوگیری کند.
  • شستشوی حوله، لباس و روبالشتی در آب در حال جوش پس از استفاده از آن ها .
  • توجه داشته باشید در صورتی که روی دهان خود تبخال دارید از رابطه جنسی دهانی خودداری کنید. این کار سبب پخش تبخال روی آلت تناسلی شده، حتی اگر تبخال ها و تاول ها مشخص نباشند.

۸- صبور باشید

تب خال

اگر درمان را شروع نکنید یک تبخال ممکن است ۱۰ – ۸ روز طول بکشد تا آن زمان، کار زیادی نیست که بخواهید انجام دهید. از فشار دادن وکندن زخم خودداری کنید چرا که سرعت بهبودی را کاهش می دهد.

۹- استرس تان را کاهش دهید

تب خال

مطالعات نشان می دهند که ممکن است همبستگی بین سطوح استرس و افزایش احتمال برای مبتلا شدن به تبخال وجود داشته باشد. برای جلوگیری از عواقب شیوع بیماری و کاهش زمان آن، زمان هایی را برای کاهش سطوح اضطراب و استرس اختصاص دهید.

استفاده از درمان های خوراکی

۱- سرد کردن زخم

تبخال

عملکرد یخ به این شکل است که محیطی نامناسب برای رشد ویروس تبخال ایجاد کرده و همچنین دردهای ناشی از تبخال را به خوبی کاهش می دهد. بهتر است از کیسه یخ استفاده کنید تا اینکه خود یخ را مستقیما به کار ببرید و کیسه یخ را در اطراف به حرکت در بیاورید. در یک زمان بیش از ۱۵ – ۱۰ دقیقه از یخ استفاده کنید.

۲- از شیرین بیان استفاده کنید

پماد تبخال

نشان داده شده که عناصر و ترکیبات موجود در شیرین بیان زمان بهبودی تبخال را سرعت می بخشد. به طور منظم شیرین بیان بخورید (حواستان باشد شیرین بیان باشد نه بادیان رومی) و یا مکمل های شیرین بیان مصرف کنید. می توانید کمی از پودر مکمل شیرین بیان را به صورت خمیر در آورده و چندین بار در روز به طور مستقیم روی محل زخم ضربه ای استفاده کنید.

۳- اسید آمینه لیزین بیشتری مصرف کنید

تبخال

پروتئین اصلی در ویروس هپاتیت که باعث ایجاد تبخال می شود می تواند با پروتئین موجود در لبنیات (لیزین) مبارزه کند. روزانه پنیر، ماست و شیر بخورید همچنین در فروشگاه های مواد غذایی به دنبال مکمل های لیزین باشید.

۴- از آرژنین (نوعی اسید آمینه) پرهیز کنید

تبخال چیست

برخی تغییرات ارتباط بین طغیان تبخال با آمینو اسید آرژنین که در غذاهایی مانند حبوبات، نوشابه ، نخودفرنگی، شکلات، ژله و بادام زمینی وجود دارد را نشان می دهند. تحقیقات در این مورد قطعی نیست. اما اگر به طور مداوم تبخال در شما طغیان می کند می توانید مصرف این غذاها را محدود و یا در زمان شیوع مصرف را قطع کنید.

۵- داروهای ضد ویروس خوراکی مصرف کنید

تبخال تناسلی

تجویز چند داروی ضد ویروس خوراکی مانند پنکیکلوویر، آسیکلوویر و فامیکلوویر برای درمان طغیان ویروس تبخال مناسب بوده است. این داروها تبخال را درمان و یا از شیوع آن جلوگیری نمی کنند، اما می توانند سرعت بهبودی را افزایش و از شدت بیماری بکاهند. به خصوص زمانی بیشترین تاثیر را دارند که خیلی زود متوجه علائم بیماری شده و از آن استفاده کنید.

• اگر مکررا به تبخال دچار می شوید ممکن است پزشکتان این داروها را تجویز کند که به صورت روزانه مصرف کنید حتی از زمانی که علائم بیماری را ندارید تا شیوع بعدی بیماری را متوقف کند. توقیف درمانی ممکن است در برخی افراد موثر واقع شود اما تحقیقات آزمایشگاهی موقعیت گسترده ای را نشان نداده است.
  • داروهای ضد ویروس برای ویروس تبخال، از طریق تداخل در سرعت تکثیر ویروس عمل می کند. بیشترین مداخله در تکثیر DNA ویروس اکثرا زمانی است که سیستم ایمنی بدن شما نیز با بیماری مبارزه می کند.

از درمان های موضعی استفاده کنید

۱- از روغن درخت چای استفاده کنید

تب خال

روغن چای می تواند به عنوان یک ضد ویروس موضعی طبیعی موثر مورد استفاده قرار بگیرد. کمی روغن درخت چای را در دو – سه برابر مقدار آن آب، حل کنید و به صورت متناوب روی محلی که قبلا تبخال تشکیل شده است به مدت چندین ساعت بزنید. این کار می تواند از دردهای تبخال تشکیل شده جلوگیری می کند.

۲- روی آن کمی شیر بمالید

قرص تبخال

پروتئین موجود در شیر به درمان زخم کمک می کند و از طرفی دمای سرد شیر نیز دردهای تبخال را کم خواهد کرد. توپک پنبه ای را در شیر زده و کاملا چندین بار در روز روی زخم بزنید. می توانید از همان لحظه که احساس کردید زخم ها تشکیل شده اند، از این مرهم استفاده کنید.

۳- روی آن وازلین بزنید

راه درمان تبخال

پوشاندن تبخال با وازلین باکتری ها و ویروس ها را که باعث بدتر شدن زخم ها می شوند را متوقف می کند. مقدار زیادی وازلین روی زخم تبخال به کار ببرید تا آن را پوشانده و تمام مدت مرطوب نگه دارد. مطمئن باشید که با دست های کاملا تمیز و گوش پاکن این کار را انجام دهید تا از پخش شدن باکتری های روی دستتان بروی زخم جلوگیری کنید.

۴- سرکه سیب به کار ببرید

تبخال بینی

سرکه باعث خشک شدن تبخال می شود، باکتری ها را کشته و حتی PU زخم را خنثی می کند. به کار بردن سرکه روی زخم باز ممکن است کمی سبب سوزش شود. از تکه ای پنبه برای مالیدن سرکه بروی زخم، چندین مرتبه در روز استفاده کنید.

۵- از پروکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) استفاده کنید

تبخال واژن

از ماده ضد باکتری باستانی، به صورت همزمان هم باکتری هایی که موجب آلوده شدن تبخل می شوند را می کشد و هم پوست نواحی تبخال را خشک می کند. مقداری از آن را روی زخم بریزید و یا با یک تکه پنبه چندین بار در روز روی زخم تبخال بزنید.

۶- روی آن چای کیسه ای بزنید

تبخال

مواد یا ترکیبات موجود در چای سبز به طرز خارق العاده درد زخم ها را کم و سرعت بهبودی را افزایش می دهد. یک فنجان چای سبز درست کنید و کیسه چای را مستقیما پس از سرد شدن روی زخم بگذارید. برای تسکین بیشتر کیسه چای را قبل از استفاده روی تبخال در فریزر بگذارید.

۷- کمی سیر را رنده کنید

تب خال

سیر از آن دسته از درمان های خانگی است که به نظر می رسد می تواند خیلی از بیماری های خفیف را درمان کند. خمیری از سیر له شده و یا رنده شده تهیه و آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی تبخال خود قرار دهید. مواد ضد باکتری موجود در سیر پیرامون تبخال را ضدعفونی کرده و سرعت بهبودی را افرایش می دهد. مراقب باشید سیر می تواند باعث کمی سوزش در موقع استفاده شود.

۸- کمی نمک روی آن بمالید

تبخال

اگر کمی سوزش ایجاد خواهد کرد، به کار بردن نمک به طور مستقیم روی تبخال سرعت بهبودی را افزایش می دهد. بگذارید چند دقیقه ای نمک روی تبخال بماند، سپس آبکشی کرده و به دنبال آن کمی آلوئه و زخم و بر طرف کردن دردی که در اثر زدن نمک بوجود می آید، می گردد.

۹- یک توپک پنبه ای را با عصاره وانیل خیس کنید

تب خال

این توپک را ۴ مرتبه در روز تا زمانی که تبخال بر طرف می شود روی زخم استفاده کنید. الکلی که در فرایند ساختن عصاره وانیل استفاده می شود، دلیل موثر بودن این عصاره در کمک کردن به مداوای تبخال است.

۱۰- از داروهای ضد ویروس موضعی استفاده کنید

تبخال

داروهای موضعی مانند دوکوزانول و ترومانتادین می توانند برای جلوگیری از طغیان تبخال مورد استفاده قرار بگیرند. اگر چه پزشکان دقیقا نمی دانند دوکوزانول چگونه با ویروس تبخال ساده مبارزه می کند، می دانند که این دارو وارد سیتوپلاسم سلول ها می شود. ترومانتادین از طریق تغییر در ترکیب سطحی سلول های پوست عمل می کند.

درمان تبخال با نسخه های خانگی و طبیعی
5 (100%) 1 vote