علائم و درمان عرق سوز شدن

درمان عرق سوز شدن
تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 853

عرق سوز شدن یا Heat rash فقط برای نوزادان اتفاق نمی افتد. عرق سوز شدن می تواند افراد بالغ را نیز تحت تاثیر قرار دهد و مخصوصا در طول فصل های گرم و مرطوب اتفاق می افتد. علت عرق سوز شدن به انسداد منافذ تعریق اشاره دارد که منجر به دام افتادن عرق در زیر پوست می شود. علائم عرق سوز شدن شامل تاول های سطحی تا عمیق و توده های قرمز مختلف می باشد. برخی انواع این حالت احساس خارش شدیدی را به دنبال دارد. عرق سوز شدن معمولا خود به خود برطرف می شود. فرم های شدید عرق سوز شدن ممکن است به درمان های دارویی نیاز داشته باشد، اما بهترین راه تخفیف علائم، خنک کردن پوست و پیشگیری از تعریق می باشد. عرق سوختگی در افراد بالغ معمولا در جایی که پوست چین خورده است و یا جایی که لباس سبب اصطکاک می شود بروز می کند. در نوزادان عمدتا در گردن، شانه و قفسه سینه اتفاق می افتد. همچنین نشان داده شده است که عرق سوز شدن می تواند در زیر بغل و کشاله های ران نیز اتفاق بیفتد.

علائم عرق سوز شدن

درمان عرق سوز

انواع عرق سوختگی بر اساس عمق انسداد مجاری عرق طبقه بندی می شود. علائم برای هر نوع عرق سوختگی متفاوت می باشد:

1. یک نوع عرق سوز شدن، مجاری تعریق در لایه بالایی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. در این فرم لایه بالایی پوست تحت تاثیر قرار می گیرد که به آن میلیاریا کرلیستالینا گفته می شود. علائم این نوع عرق سوز شدن تاول های پر از مایع و پاپول های می باشد که به راحتی پاره می شود.
  2. نوعی دیگر در بخش های عمیق تر پوست اتفاق می افتد که به آن میلیاریا روبرا گفته می شود. علائم آن عبارت است از سوزش، خارش و توده های قرمزی که در نواحی آسیب دیده اتفاق می افتد. در برخی موارد میلیاریا روبرا ملتهب شده و چرکی می شود که به آن miliaria pustulosa گفته می شود. در فرم miliaria profunda که شیوع کمتری دارد، درمیس، لایه عمیق تر پوست تحت تاثیر قرار می گیرد. عرق احتباس شده به خارج از غدد عرق پوست نشت می کند و سبب ایجاد ضایعاتی می گردد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

برای رفع عرق سوز شدن، خنک کردن پوست و عدم قرار گرفتن در معرض گرما کافی خواهد بود. اگر علائم کودک بیش از چند روز به طول انجامید و راش ها بدتر شدند و یا متوجه علائم عفونی شدید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. باید به علائم زیر توجه داشته باشید:

• افزایش درد، تورم، قرمزی و یا حرارت در نواحی عرق سوز شده
  • ترشحات چرکی از ضایعات
  • غدد لنفاوی متورم در زیر بغل، گردن و یا کشاله های ران
  • تب و لرز

علت عرق سوز شدن

عرق سوز

عرق سوختگی زمانی ایجاد می شود که مجاری غدد عرقی مسدود شود. به جای این که عرق بر روی پوست تبخیر شود، در زیر پوست به دام می افتد و سبب التهاب و راش می شود. علت انسداد غدد تعریق مشخص نمی باشد، اما به نظر می رسد برخی فاکتورها در این میان نقش دارند:

1. عدم بلوغ مجاری تعریق: مجاری تعریق نوزادان به طور کامل شکل نگرفته است. آن ها می توانند به سادگی پاره شوند و عرق را به زیر پوست به دام بیندازند. عرق سوز شدن می تواند در هفته اول زندگی نوزاد رخ دهد، مخصوصا اگر نوزاد در انکوباتور تحت گرما قرار گیرد، لباس خیلی گرم بپوشد و یا دچار تب شود.
  2. آب و هوای استوایی: آب و هوای گرم و مرطوب می تواند فاکتوری بسیار موثر باشد.
  3. فعالیت فیزیکی: ورزش شدید، کار سخت و یا هر فعالیتی که سبب تعریق سنگین شود.
  4. گرمای بیش از حد: گرمای بیش از حد به طور کلی می تواند منجر به عرق سوز شدن شود.
  5. استراحت طولانی مدت در بستر: عرق سوز شدن می تواند در افرادی رخ دهد که مدت طولانی در بستر می خوابند، مخصوصا اگر با تب همراه باشد.

فاکتور های خطر در عرق سوز شدن:

• سن: نوزادان برای عرق سوز شدن بسیار مستعد هستند.
  • آب و هوای استوایی: افرادی که در آب و هوای استوایی زندگی می کنند احتمالا بیشتر مستعد عرق سوز شدن هستند و این در مقایسه با افرادی است که در آب و هوای معتدل زندگی می کنند.
  • فعالیت فیزیکی: هر گونه فعالیتی که سبب تعریق بیش از حد شما شود می تواند منجر به عرق سوز شدن شود.

عوارض عرق سوز شدن:

این حالت اغلب مشکلی را برای شما در پی ندارد، اما عرق سوز شدن می تواند با عفونت باکتریایی همراه شده و سبب التهاب و ایجاد تاول های چرکی شود.

• برای درمان این ناراحتی پوستی نیازی به مراجعه به پزشک وجود ندارد. اما اگر راش ها شدیدتر شد، می توانید به پزشک عمومی یا متخصص پوست مراجعه کنید. علت ایجاد راش، نحوه درمان آن، توجه به فعالیت های فیزیکی و نحوه پیشگیری از آن در آینده از مواردی است که می توانید آن را با پزشک مطرح سازید.

تشخیص عرق سوز شدن:

• برای تشخیص عرق سوز شدن نیازی به تست های تشخیصی نخواهد بود. پزشک بر اساس ظاهر فرد عرق سوز شدن را تشخیص می دهد.

درمان عرق سوز شدن

در مورد راش های خفیف ناشی از عرق سوز شدن می توانید از گرمای بیش از حد اجتناب کنید. در صورت خنک کردن پوست این مشکل به سرعت برطرف می شود.

پماد جهت عرق سوز شدن:

در موارد شدید برای رفع عرق سوز شدن لازم است پمادهایی روی پوست استفاده شود. برخی درمان های موضعی عبارت است از:

1. لوسیون کالامین: لوسیون کالامین می تواند خارش را برطرف سازد.
  2. لانولین بدون آب: می تواند مانع از انسداد مجاری عرق و ایجاد ضایعات جدید شود.
  3. استروئیدهای موضعی: که در موارد بسیار شدید استفاده می شود.

درمان های خانگی عرق سوز شدن:

نکاتی وجود دارد که می تواند به بهبود عرق سوختگی در شما کمک کند:

• در آب و هوای داغ لباس های آزاد و سبک بپوشید.
  • تا جایی که ممکن است در فضاهای بسته و خنک بمانید.
  • با شوینده ای ملایم و آب خنک دوش بگیرید و اجازه دهید پوست تان در مجاورت هوا به آرامی خشک شود.
  • از لوسیون کالامین و یا کمپرس های خنک استفاده کنید تا خارش و تحریک پوست برطرف شود.
  • از کرم ها و پمادهای حاوی پترولیوم یا روغن مینرال استفاده نکنید، زیرا می تواند به انسداد بیشتر عروق کمک کند.

پیشگیری از عرق سوز شدن

درمان عرق سوز

برای پیشگیری از عرق سوز شدن در خودتان و فرزندتان به نکات زیر توجه داشته باشید:

• از پوشیدن لباس زیاد بپرهیزید. در تابستان، از لباس های نخی و سبک استفاده کنید. در زمستان کودکان نیز همانند بزرگسالان باید به نحوی لباس بپوشند که تنها گرم شوند.
  • از پوشیدن لباس های تنگ که منجر به تحریک پوست می شود بپرهیزید.
  • در هوای گرم از سایه و سیستم خنک کننده هوا استفاده کنید. همچنین می توانید از پنکه برای چرخش هوا و جریان داشتن آن استفاده کنید.
  • محل خواب خود را خنک نگه دارید و به تهویه مناسب آن توجه کنید.

علائم و درمان عرق سوز شدن
5 (100%) 2 votes