در زمان حمله قلبی چه کنیم ؟

حمله قلبی

آیا می‌ توانید از قفسه‌ سینه، ناراحتی‌ ها و درد های بالاتنه چشم‌ پوشی کنید؟ حملات قلبی اغلب زمانی رخ می‌ دهند که مردم تنها هستند و دانستن علائم حمله قلبی می‌ توانند وقتی که حملات سراغ شما آمدند زندگی شما را نجات دهند. مردم گاهی علائم حمله قلبی کشنده را به عنوان دردهای ساده، ضعف، سوهاضمه یا استفراغ در نظر می گیرند و از آن سرسری می گذرند. برای اطلاعات بیشتر بخوانید .

شناخت علائم خطر در حمله قلبی

۱- انتظار داشته باشید که اگر سابقه حمله قلبی نداشته باشید، پزشک و پزشکان در اتاق اورژانس مطمئن نیستند که وقتی علائم را دارید چه اتفاقی می‌ افتد

این به شما بستگی خواهد داشت که علائم خود را به آن‌ ها بگویید، اگر می‌ توانید. آن ها می توانند از شما نوار قلب بگیرند، به قلب شما گوش دهند و می‌توانند سی‌ تی‌ اسکن را انجام دهند. اگر احساس می‌ کنید علائم شما واقعی و خطرناک هستند، حتما تست ها را انجام دهید.

۲- علائم معمول را نادیده نگیرید

حملات قلبی

از بارزترین نشانه‌ های حمله قلبی درد یا ناراحتی در قفسه‌ سینه است، اما علائم مختلفی وجود دارند که شما باید از آن آگاه باشید. ناراحتی قفسه ‌سینه معمولا در مرکز سینه اتفاق می‌افتد و شامل موارد زیر است:

• سنگینی، تنگی، فشار، درد، سوزش، بی‌ حسی، پر بودن و یا فشرده شدن, و درد می‌ تواند بعد از چند دقیقه، از بین برود و مکررا برگردد. علائم را نادیده نگیرید و سرسری از آن ها نگذرید.
  • درد های تعریف نشده در قسمت بالا تنه بدن از جمله بازوها، شانه چپ، کمر، گردن، فک یا شکم.
  • احساس نفس تنگی و بالا نیامدن نفس
  • عرق کردن یا تعرق سرد
  • احساس پر بودن، سوهاضمه یا خفگی
  • تهوع یا استفراغ
  • سر درد خفیف، سرگیجه و احساس ضعف
  • خستگی غیر طبیعی، ضعف شدید (به طوری که نتوانید کارهای معمول را انجام دهید) یا اضطراب شدید نسبت به علائم
  • ضربان سریع یا نامنظم قلب

۳- مراقب باشید

حملات قلبی خفیف

علائم در خانم ها می‌ توانند تا حدودی متفاوت باشند. حتی با وجود اینکه زنان اغلب دردهای سینه و سایر نشانه‌ های حمله قلبی را تجربه می‌ کنند، احتمالا علائم غیرعادی را داشته باشند. نشانه‌ های حمله قلبی در زنان عبارتند از:

• احساس درد در بازوی چپ
  • خستگی غیر طبیعی به مدت چند روز
  • سخت خوابیدن
  • احساس تپش قلب
  • زنان ممکن است حداقل یک نشانه معمول یا غیر معمول را بیش از یک ماه قبل از حمله قلبی داشته باشند. تا ۷۸ درصد از بیماران حمله قلبی، چنین هشدارهایی را تجربه کردند.

۴- هرگز علائم را دست کم نگیرید

علائم حمله قلبی در مردان

مردم اغلب انتظار دارند حملات قلبی آنی و چشم گیر باشد، اما حقیقت این است که بسیاری از حملات قلبی خفیف هستند و می‌ توانند یک ساعت یا بیشتر ادامه یابند. حملات قلبی خفیف می توانند جدی و سخت باشند بنابراین اگر شما هر یک از علائم توصیف‌ شده در اینجا را به مدت ۵ دقیقه تجربه کردید، باید برای حفظ سلامتی خود قدمی بردارید.

• شما باید از همان ابتدای شروع علائم حمله، اقدامی را برای درمان آن انجام دهید. اگر عجله نکنید و صبر کنید قلب سخت تر می تواند سلول های آسیب دیده یا مرده عضلات قلب را ترمیم کند. هدف نهایی این است که سرخرگ تنگ شده را در عرض ۹۰ دقیقه باز کنید تا میزان آسیب را تا حد ممکن به حداقل برسانید.
  • مردم اغلب در درمان علائم عجله نمی کنند چون علائم با آنچه انتظار دارند متفاوت هستند یا فکر می‌ کنند علائم مربوط به مسائل دیگری هستند. آن‌ ها همچنین ممکن است به دلیل اینکه در سنین جوانی هستند آن را به تعویق بیندازند، در مورد جدیت علائم شک کنند و از اینکه به بیمارستان رفته و بفهمند که اشتباه فکر می کرده اند خجالت بکشند.

۱- به سرعت با ۱۱۵ تماس بگیرید

حملات قلبی

مهم ترین کاری که پس از تشخیص حمله قلبی باید انجام بدهید این است که با اورژانس تماس بگیرید.

• قبل از تلاش برای تماس با دیگران, همیشه با ۱۱۵ تماس بگیرید. این تقریبا سریع‌ ترین راه برای درمان است, و حتی اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که آمبولانس ممکن است به سختی به آن جا برسد, ۱۱۵ می‌ تواند به شما کمک کند تا میزان آسیب را به حداقل برسانید.
  • کمک های اورژانسی می‌ تواند به محض رسیدن آن‌ ها شروع شود، که دلیل دیگری است که چرا این گزینه بهتر از تماس با دوست یا خویشاوند برای کمک گرفتن است.

۲- با کسی تماس بگیرید که فورا نزد شما بیاید

حملات قلبی

اگر یک همسایه یا خویشاوند قابل‌ اعتماد دارید که در نزدیکی شما زندگی می‌ کند، یک تماس تلفنی برقرار کرده و از فرد بخواهید که به نزد شما بیاید. اگر ناگهان ایست قلبی کنید بودن فردی کنار شما می تواند مفید باشد.

• شما تماس با آن فرد را زمانی باید انجام دهید که اعزام شده ۱۱۵ به شما اجازه دهد که تلفن را قطع کنید و یا اگر خط دیگری دارید با استفاده از آن این کار را انجام دهید.
  • تا زمانی که ۱۱۵ نگفته است سعی نکنید به کمک فرد دیگری به بیمارستان بروید. صبر کنید تا اورژانس برسد.

۳- آسپرین بخورید

اقدامات اولیه در حمله قلبی

یک قرص ۳۲۵ میلی گرمی آسپرین را بجوید و قورت دهید. اگر این کار را در ۳۰ دقیقه اول شروع علائم انجام دهید می تواند موثر باشد.
آسپرین پلاکت هایی را که از عوامل کلیدی در شکل گیری لخته خون هستند را مهار می کند. مصرف آسپرین می تواند ایجاد لخته خونی که در حمله قلبی می تواند سرخرگ ها را مسدود کند را به تعویق بیندازد.

• از قرص های پوشیده شده با لایه روغنی استفاده نکنید چون دیرتر در بدن پخش می شوند.
  • قبل از قورت دادن آسپرین آن را بجوید. با جویدن آن بیشتر دارو را مستقیما در معده آزاد می کنید و دارو می تواند زودتر به جریان خون برسد.
  • اگر شما دارویی دارید که با آسپرین در تعامل است یا اینکه دکتر شما گفته است که آسپرین مصرف نکنید, از این درمان استفاده نکنید.

۴- سعی نکنید رانندگی کنید

کمک های اولیه احیای قلبی

رانندگی کردن برای رسیدن به بیمارستان توصیه نمی شود و اگر علائم حمله قلبی را هنگامی که پشت فرمان هستید تجربه کردید، باید سریعا به کنار جاده بروید.

• تنها دلیلی که با توجه به آن شما می توانید با رانندگی کردن خودتان را به بیمارستان برسانید این است که بقیه گزینه ها قابل اجرا نباشند و این کار تنها درمان اورژانسی است.
  • اگر شما ایست قلبی کنید از جاده خارج می شوید و این دلیل اصلی برای توصیه نکردن رانندگی هنگام حمله قلبی است.

۵- آرامش خود را حفظ کنید

حمله قلبی خفیف

همان قدر که حمله عصبی ترسناک است، اضطراب داشتن و بودن در حالت عصبی و استرس مشکل را بدتر می کند. تا جایی که ممکن است آرام باشید تا ضربان قلب خود را ثابت و آرام نگه دارید.

• برای آرام کردن خود به خاطراتی آرام بخش فکر کنید و به خودتان اطمینان دهید که با چیزی که اتفاق می افتد آشنا هستید و کمک در راه است.
  • برای آرام شدن ضربان قلبتان آن ها را بشمارید. به اینگونه شمارش را انجام دهید: هزار و یک، هزار و دو و…

۶- دراز بکشید

حملات قلبی

به پشت دراز کشیده و پاهای خود را بالا ببرید. این کار دیافراگم را باز می کند و تنفس شما راحت تر شده و باعث می شود اکسیژن به خون برسد.

• با قرار دادن پاهای خود روی بالش یا هر شی دیگری، این کار آسان تر می شود. همچنین می توانید روی زمین دراز کشیده و پاهای خود را روی صندلی قرار دهید.
  • اگر نمی‌ توانید به سرعت دراز بکشید یا بنشینید، مثلا اگر روی نردبان مشغول کار هستید یا در ترافیک هستید، سعی کنید به دقت راه بروید و به مسیر مستقیم نگاه کنید. اگر سرگیجه دارید یا قادر به راه رفتن درست نیستید، تماشای راستای مانند افق، یا یک شی دیگر، ممکن است به آرامش شما کمک کند و به شما کمک کند تا وضعیت را کنترل کنید .

۷- از هوای تازه عمیق و پیوسته تنفس کنید

حمله قلبی

حتی اگر شما به طور طبیعی سریع نفس می کشید، بهترین راه برای حفظ تعادل مداوم اکسیژن و قلب شما این است که عمیق و آرام بکشید.

• در مقابل یک پنجره باز دراز بکشید، در را باز کنید, پنکه یا کولر را روشن کنید. فراهم کردن جریان پیوسته‌ ای از هوای تازه می‌ تواند کمک بیشتری به تامین اکسیژن کند.

۸- سرفه CPR را امتحان نکنید

حمله قلبی

مدتی یک شایعه وجود داشت که شما می توانید با شیوه خاصی از سرفه کردن، از حمله قلبی جان سالم به در ببرید. این کار احتمالا پاسخ گو نمی باشد و ممکن است شما را در خطر جدی تری بیندازد.

• از cough CPR در بیمارستان ها برای بیمارانی که به سمت ایست قلبی می روند استفاده می شود اما این کار تحت نظارت پزشک انجام می شود.
  • به جای این کار می توانید مخالف ریتم تنفس خود نفس بکشید تا اکسیژن راحت تر وارد خون شود.

۹- از خوردن و نوشیدن اجتناب کنید

حملات خفیف قلبی

خوردن و آشامیدن احتمالا آخرین چیزی است که وقتی یک حمله قلبی را تجربه می کنید به ذهن شما می رسد، اما حتی اگر می خواهید هم نباید این کار را انجام دهید. خوردن چیزی غیر از آسپرین می تواند در درمانی که پزشک برای شما در نظر می گیرد اختلال ایجاد کند.

• اگر لازم شد برای خوردن آسپرین می توانید مقدار کمی آب بنوشید اما تا حد ممکن از انجام این کار اجتناب کنید.

پیگیری کردن حملات قلبی

۱- با پزشکتان در مورد اینکه در آینده چه کارهای انجام دهید صحبت کنید

حمله قلبی

ابتلا به یک حمله قلبی احتمال این اتفاق در آینده را افزایش می دهد. این بار که از حمله قلبی جان سالم به در بردید با پزشک خود در مورد راه هایی که شانس در امان ماندن از حمله قلبی را افزایش می دهند صحبت کنید. پزشک داروهای ویژه‌ ای برای درمان مشکلات قلبی تجویز می‌ کند.

• نیتروگلیسیرین برای کمک به گسترش رگ‌ های خونی و فشار کمتر بر رگ‌ ها.
  • مسدود کننده‌های بتا، هورمون‌های بتا را که مسئول ایجاد واکنش‌ های استرس در قلب و بافت اطراف قلب هستند را متوقف می کنند.
    رقیق کننده خون برای کاهش احتمال لخته شدن خون و دارو های ضد چسبندگی برای پلاکت ها هر دو به جلوگیری از حملات قلبی آینده به دلیل انسداد شریان‌ ها در قلب کمک می‌ کنند .
  • از کپسول های اکسیژن استتفاده کنید.
  • با پزشک خود درباره راه‌ هایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی بیشتر از طریق رژیم غذایی, ورزش و سبک زندگی صحبت کنید .

۲- یک دستگاه واکنش گر اورژانسی شخصی تهیه کنید

حمله قلبی در خواب

این دستگاه یک دستگاه الکترونیکی است که می‌ توانید دور گردن خود بگذارید و یا داخل جیبتان قرار دهید. شما می‌ توانید دستگاه را فعال کنید تا وقتی که یک حمله قلبی را تجربه می‌کنید یا دیگر وضعیت‌های اورژانسی پزشکی را تجربه می‌ کنید و نمی‌ توانید با تلفن تماس بگیرید با ۱۱۵ تماس بگیرد.

• حتی اگر این دستگاه را دارید اما اگر توانستید خودتان با ۱۱۵ تماس بگیرید این دستگاه به طور مستقیم با ۱۱۵ تماس نمی گیرد و اگر خودتان تماس بگیرید سریع تر تحت درمان قرار می گیرید.
  • قبل از خرید این دستگاه راجع به کارایی ها و ویژگی های مختلف انواع مختلف آن تحقیق کنید.

۳- لیستی از داروها و اطلاعات مورد نیاز اورژانسی را نگهداری کنید

اقدامات اولیه در حمله قلبی

اگر در معرض خطر حمله قلبی قرار دارید، باید لیستی از داروهای خود و مقدار آن ها و اطلاعات اورژانسی در کیف پول یا کیفتان داشته باشید تا به رسیدگی به کارها سرعت ببخشید.

• درک کنید که بیمارستان به شما اجازه نمی‌ دهد که داروهای خود را در بیمارستان ببرید. آن‌ ها باید داروهایی را که مصرف می‌ کنید را کنترل کنند. شما بهتر است همه را در یک کیسه نگه دارید تا به پزشکان در بخش اورژانس نشان بدهید.
  • یک کارت اطلاعات درمانی در کیف خود داشته باشید تا خانواده و بستگانتان از نوع و میزان داروهای مصرفی شما مطلع باشند.
  • همچنین لیستی از پزشکان و اعضای خانواده برای تماس سریع هنگامی که نیاز شد، داشته باشید.

در زمان حمله قلبی چه کنیم ؟
5 (100%) 2 vote[s]