در مورد بیماری گواتر بیشتر بدانیم

گواتر
تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 690

گواتر، تورم غده تیروئید است که موجب تشکیل یک برآمدگی در ناحیه گردن می شود. برآمدگی هنگام بلع به بالا و پایین حرکت می کند. غده تیروئید یک غده پروانه ای شکل در گردن درست در جلوی نای است. این غده هورمون هایی تولید می کند که متابولیسم بدن یا فرآیندهای شیمیایی که در بدن اتفاق می افتند، را تنظیم می کنند.

شما همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله های علت و علائم تیروئید در کودکان، علائم و درمان بیماری گواتر ساده و خطرات و جبران کمبود مواد مغذی در بدن که توسط سایت رسانه دکتر سلامت تهیه شده است، مراجعه کنید.

علائم گواتر

گواتر

اندازه گواتر در افراد مختلف متفاوت است. در بیشتر موارد، ورم کوچک است و علائمی را به دنبال ندارد.

در صورتی که گواتر شدید باشد، علائم عبارتند از:

1. سرفه
  2. احساس سفتی در گلو
  3. تغییراتی در صدا مانند خشن شدن صدا
  4. مشکل در بلع
  5. مشکل در تنفس

علل گوناگونی موجب بروز گواتر می شوند:

1. بیش فعالی غده تیروئید (هایپرتیروئیدیسم)
  2. فعالیت کم غده تیروئید (هیپوتیروئیدیسم)
  3. تغییرات هورمونی در طول بلوغ، بارداری یا یائسگی
  4. عدم وجود ید کافی در رژیم غذایی (یک ماده معدنی موجود در ماهی و غذاهای گیاهی)
  5. مصرف برخی داروها مانند لیتیوم (دارویی که برای درمان برخی مشکلات ذهنی استفاده می شود)
  6. التهاب غده تیروئید (تیروئیدیت)
  7. انجام پرتو درمانی در ناحیه گردن یا قفسه سینه (مانند پرتو درمانی برای سرطان گردن)
  8. ندول ها یا کیست هایی در تیروئید
  9. سرطان تیروئید

درمان گواتر

تیروئید

درمان گواتر شامل دارو درمانی، هورمون درمانی و جراحی است.

انتخاب نوع درمان گواتر به عوامل زیر بستگی دارد:

1. اندازه گواتر
  2. علائم گواتر
  3. وجود یا عدم وجود یک مشکل زمینه ای در تیروئید

قبل از درمان، برای تعیین این که غده تیروئید به خوبی کار می کند و گواتر کوچک است تست هایی انجام می گیرند. اگر گواتر تنفس یا بلع شما را دچار مشکل کرده باشد و به سایر راه های درمان گواتر پاسخ ندهد، پزشک جراحی را برای برداشتن بخشی یا تمام غده و بدین ترتیب درمان گواتر انتخاب می کند. این جراحی تیروئیدکتومی نام دارد.

1- درمان مشکلات غده تیروئید:

اگر تست ها نشان دهنده وجود مشکل در غده تیروئید باشند، شما بدین ترتیب درمان گواتر را انجام می دهید:

• بیش فعالی تیروئید: در این روش برای درمان گواتر از داروهایی به نام تیونامیدها یا پرتو درمانی یا درمان پرتو ید، استفاده می شود.
  • فعالیت کم تیروئید: در صورتی که هیپوتیروئیدیسم موجب گواتر شده باشد، از یک داروی هورمونی مصنوعی به نام لووتیروکسین برای جایگزین کردن عملکرد طبیعی تیروئید و در نتیجه درمان گواتر (هورمون درمانی) استفاده می شود.

2- درمان گواتر با مکمل ید:

همان طور که گفته شده کمبود ید از جمله علل بیماری گواتر است. یک رژیم غذایی متعادل معمولا ید مورد نیاز بدن را تامین می کند و نیازی به دریافت مکمل ید برای درمان گواتر نخواهد بود. در صورت نیاز، پزشک مکمل ید را برای درمان گواتر تجویز می کند.

• مقدار ید مورد نیاز برای درمان گواتر در افراد مختلف متفاوت است، به همین دلیل در مورد میزان مکمل مصرفی با پزشک خود مشورت نمایید.
  • مصرف بیش از حد ید در درمان گواتر، مشکلات دیگری را به دنبال داشته و مضر خواهد بود.

3- درمان گواتر با تیروئیدکتومی:

قبل از انجام تیروئیدکتومی برای درمان این بیماری، شما بیهوشی عمومی دریافت می کنید، بدین ترتیب در طول جراحی چیزی احساس نخواهید کرد.

• در طول جراحی، پزشک یک برش در جلوی گردن شما ایجاد می کند، تا به غده تیروئید دسترسی داشته باشد. این که چه مقدار از غده طی جراحی برداشته می شود، به علت زمینه ای گواتر بستگی دارد. جراحی برای درمان گواتر اندازه توده و مقدار هورمون تولید شده در غده را کاهش می دهد.
  • پزشک در تلاش است که مقداری از غده را بردارد که هم درمان حاصل شود و هم مقدار کافی و نرمالی از هورمون ها همچنان تولید شود. در هر حال، در غیر این صورت شما بعد از درمان گواتر با جراحی به هورمون درمانی نیاز خواهید داشت.
  • جراحی برداشتن تیروئید برای درمان گواتر معمولا ایمن است، اما همانند سایر روش های جراحی خطر عواقبی چون عفونت بعد از جراحی وجود دارد.

عوارض جراحی برداشت تیروئید:

خطر بروز عواقب جراحی برداشت تیروئید در حدود 1 تا 2 درصد تخمین زده می شود که شما باید پیرامون این خطرات با پزشک خود مشورت کنید.

از جمله عوارض جراحی برداشت تیروئید برای درمان گواتر، عبارتند از:

• آسیب عصبی: غده تیروئید فاصله کمی با اعصاب حنجره ای که تارهای صوتی شما را کنترل می کند، دارد. اگر طی جراحی برای درمان گواتر این اعصاب آسیب ببینند، صدا و تنفس شما تحت تاثیر قرار می گیرند. آسیب دائمی به اعصاب حنجره در حدود 1 تا 2 نفر از هر 100 نفری که این جراحی را انجام می دهند، رخ می دهد. آسیب موقتی نیز 5 نفر از هر 100 را درگیر می کند.
  • آسیب غدد پاراتیروئید: غدد پاراتیروئید در تنظیم سطح کلسیم در بدن کمک کننده هستند. اگر این غدد طب جراحی برای درمان گواتر آسیب ببینند، شما باید برای باقی عمر خود مکمل کلسیم مصرف کنید.

در مورد بیماری گواتر بیشتر بدانیم
5 (100%) 2 vote[s]