مراقبت از پا در دیابت

دیابت
تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 824

مراقبت از پا در دیابت بسیار اهمیت دارد، زیرا مشکلات مربوط به پا در بین بیماران دیابتی بسیار شایع می باشد. خوشبختانه اغلب این مشکلات با مراقبت مناسب قابل پیشگیری می باشد. اگر عارضه ای بروز کند با مراقبت و توجه روزانه می توان از بروز خیلی از مشکلات جلوگیری کرد. دیابت منجر به مشکلات مختلفی در پا می گردد که از جمله آن می توان به عفونت قارچی به نام پای ورزشکار و برخی ناهنجاری ها اشاره کرد که از زخم های سطحی تا عفونت های عمیق را شامل می شود. اگر قند خون به مدت زیادی بالا بماند، عروق خونی آسیب می بیند و جریان خون در پاها کاهش خواهد یافت. گردش خون ضعیف سبب تضعیف پوست شده و منجر به ایجاد زخم هایی می گردد. گردش خون ضعیف بهبود زخم ها را نیز مختل می سازد. افزایش مقدار قند خون سبب تقویت برخی باکتری ها و قارچ ها می گردد و احتمال بروز عفونت های قارچی و باکتریایی در پوست و ایجاد زخم های مزمن افزایش می یابد. جدی ترین عارضه ای که ممکن است رخ دهد، عفونت های عمیق پوستی و عفونت استخوانی می باشد. احتمال بروز قانقاریا به دنبال عفونت وجود دارد و پیشرفت قانقاریا احتمال قطع عضو را به همراه دارد.

شما همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله های راه های پیشگیری از دیابت، فایل صوتی رفع زخم دیابتی ها با زردچوبه و تشخیص و درمان دیابت بارداری که توسط سایت رسانه دکتر سلامت تهیه شده است، مراجعه کنید.

مراقبت از پا در دیابت

دیابت

اهمیت مراقبت پا در دیابت از آن جایی آغاز می شود که افزایش قند خون در طول زمان به اعصاب پا آسیب می رساند و توانایی فرد در احساس درد و فشار کاهش می یابد. بدون درک درد احتمال پیشرفت آسیب پوستی، بافتی و مفصلی وجود دارد. در طول زمان استخوان و مفاصل آسیب دیده وسبب دفرمه شدن شکل پا می گردد. آسیب به اعصاب اندام یا نوروپاتی سبب تضعیف ماهیچه های پا و دفرمه شدن بیشتر می گردد.

• بیمارانی که قبلا به زخم پا دچار شده اند بیشتر در خطر تجربه چنین عوارضی قرار دارند. در این شرایط مراقبت پا در دیابت بسیار اهمیت می یابد. آسیب به عصب، گردش خون ضعیف و بالا بودن قند خون در طول زمان احتمال ایجاد عوارض مربوط به پا را در دیابت افزایش می دهد.

معاینه پا در بیماری دیابت:

افراد مبتلا به دیابت نوع یک (زمانی که حداقل 5 سال از بیماری آن ها می گذرد) باید حداقل 1 بار در سال معاینه پا را انجام دهند. افراد مبتلا به دیابت نوع دو نیز باید حداقل همین بازه زمانی را در مورد انجام معاینه پا رعایت کنند. این معاینه در مراقبت پا در دیابت نقش بسزایی دارد. در طول معاینه پزشک متخصص علائم مربوط به گردش خون ضعیف، آسیب عصبی، تغییرات پوستی و دفرمیتی ها را در نظر خواهد داشت. بیمار هر گونه تغییری که در پای خود احساس کرده را باید به اطلاع متخصص خود برساند. با استفاده از معاینه پا کاهش یا فقدان وجود رفلکس ها یا کاهش توانایی در احساس کردن فشار، لرزه و تغییرات دمایی مشخص می گردد. با استفاده از برخی دستگاه ها می توان وسعت آسیب عصبی را تعیین کرد. با استفاده از دستگاهی به نام monofilament که از رشته بسیار نازک و منعطف تشکیل شده احساس فشار در نقاط مختلف پا تعیین می شود. با استفاده از دستگاه دیگری می توان احساس لرزه را در بخش های مختلف پا و مفاصل انگشتان پا تعیین کرد.

درمان زخم های پا در دیابت:

زخم های سطحی که تنها لایه های بالایی پوست را درگیر می سازد، با تمیز نگاه داشتن و برداشتن بافت مرده توسط فردی آموزش دیده قابل کنترل است. اگر پا دچار عفونت شده باشد، در آن صورت آنتی بیوتیک تجویز می گردد. در این شرایط مراقبت پا در دیابت مستلزم تمیز نگاه داشتن زخم ها و تعویض بانداژ به مدت 2 بار در روز می باشد. همچنین به منظور مراقبت پا در دیابت بیمار باید از راه رفتن روی پای آسیب دیده بپرهیزد. 1 بار در هفته زخم ها باید توسط پزشک بررسی گردد، تا از روند بهبود اطمینان حاصل گردد. زخم هایی که به لایه های عمیق تر مانند ماهیچه ها و استخوان ها نفود می کند، نیاز به مراقبت بیمارستانی دارد. در این شرایط باید تست های آزمایشگاهی و عکسبرداری های متعددی انجام شود. در این شرایط مراقبت پا در دیابت مستلزم دریافت آنتی بیوتیک تزریقی می باشد. در برخی موارد انجام جراحی به منظور برداشت استخوان عفونی ضروری است. در صورتی که بخشی از پا به نحوی آسیب ببیند که سبب مرگ بافتی گردد، ممکن است بخشی از اندام یا همه آن قطع گردد. قطع عضو در بیمارانی مورد توجه می باشد که با وجود درمان های شدید بهبودی نشان نداده اند یا بیمارانی که پیشرفت قانقاریا زندگی آن ها را به خطر انداخته است. عدم درمان قانقاریا می تواند کشنده باشد. بیمارانی که علاوه بر زخم پا به بیماری عروق خونی محیطی دچار هستند، برای بهبود جریان خون در پا به انجام جراحی نیاز دارند.

• برخی رویکردهای آزمایشی به منظور درمان زخم پای دیابتی و مراقبت پا در دیابت مورد بررسی و تحقیق قرار دارد. این انتخاب های درمانی جدید عبارتند از بانداژ سنتتیک زخم ها، استفاده از ترکیبات محرک بهبود زخم، تحریک الکتریکی و قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی از اکسیژن.

نحوه مراقبت پا در دیابت:

کنترل مقدار قند خون می تواند از آسیب عصبی و آسیب عروقی بکاهد. در صورت وقوع زخم پا کنترل مناسب قند خون به کاهش احتمال قطع عضو کمک می کند. مراقبت پا در دیابت احتمال ایجاد چنین زخم هایی را کاهش می دهد.

• به خاطر داشته باشید سیگار کشیدن سبب تشدید مشکلات قلبی و عروقی می شود و جریان خون پا را کاهش می دهد، بنابراین کنار گذاشتن سیگار می تواند سهم مهمی در مراقبت پا در دیابت ایفا کند.
  • به منظور مراقبت پا در دیابت بهتر است کفش های مناسبی بپوشید. کفش های تنگ سبب فشار بر زخم ها می گردد. از پا برهنه راه رفتن حتی در خانه اجتناب کنید زیرا احتمال آسیب به پا افزایش می یابد.
  • عدم استفاده از پد های حرارتی و بطری آب داغ نیز از اصول مراقبت پا در دیابت می باشد. علاوه بر این پاهای خود را به طور مرتب و روزانه با استفاده از آب ولرم و صابون بشویید، آن را خشک کرده و از لوسیون مناسبی استفاده کنید.
  • سطح هر دو پای خود را به لحاظ وجود تاول، تورم و قرمزی مخصوصا در فضای بین انگشتان پا بررسی کنید که این نکته تاثیر مهمی در مراقبت پا در دیابت ایفا می کند.