زمان و نحوه تزریق واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا
تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 14K

بیماری آنفولانزا یک عفونت ویروسی است که می تواند موجب عواقب جدی بخصوص در کودکان، افراد مسن و افرادی با شرایط خاص پزشکی شود. تزریق واکسن آنفولانزا موثر ترین راه در پیشگیری از عفونت آنفولانزا و عوارض ناشی از آن می باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها تزریق واکسن آنفولانزا را به طور سالیانه را برای کودکان 6 ماهه و بزرگ تر توصیه می کند. در زیر به برخی سوالات رایج در مورد تزریق واکسن آنفولانزا پاسخ می دهیم.

شما همچنین می توانید مقاله های علائم و درمان آنفولانزای پرندگان، پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا و راه های تشخیص علائم آنفولانزا و سرماخوردگی که توسط سایت رسانه دکتر سلامت تهیه شده است، را مطالعه کنید.

علت تزریق سالانه واکسن آنفولانزا

بیماری آنفولانزا

واکسن های جدید آنفولانزا هر سال وارد بازار می شوند تا بتوانند با ویروس آنفولانزا که به سرعت می تواند مقاوم شود، مقابله کنند. از آن جایی که ویروس آنفولانزا می تواند به مرور زمان تغییر شکل دهد، تزریق واکسن آنفولانزا در سال گذشته نمی تواند در برابر ویروس های امسال شما را ایمن سازد.

• بعد از انجام تزریق واکسن آنفولانزا، سیستم ایمنی شما آنتی بادی هایی را برای محافظت از شما در برابر ویروس های آنفولانزای موجود در واکسن تولید می کند. به طور کلی، افت تعداد آنتی بادی ها در طول زمان دلیل دیگری برای تمدید تزریق واکسن آنفولانزا به صورت سالیانه است.

1- چه کسانی باید واکسن آنفولانزا را بزنند؟

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، واکسیناسیون آنفولانزا را به طور سالیانه و برای افراد بالای 6 ماه توصیه می کند. انجام واکسیناسیون آنفولانزا خصوصا برای افرادی که در معرض خطر بالای عوارض آنفولانزا قرار دارند، بسیار اهمیت دارد. این افراد در گروه های زیر قرار می گیرند:

• خانم های باردار در سه ماهه دوم یا سوم
  • افراد مسن
  • کودکان

نکته مهم:

• کودکان بین 6 ماه تا 8 سال برای کسب ایمنی کامل در برابر بیماری آنفولانزا، ممکن است به تزریق دو دوز از واکسن آنفولانزا با فاصله حداقل 4 هفته از یکدیگر نیاز داشته باشند. در این مورد با متخصص بیماری های عفونی مشورت کنید.

برخی بیماری ها و شرایط مزمن نیز می توانند خطر بروز عوارض آنفولانزا را افزایش دهند. از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

2- چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا را بزنند؟

قبل از تزریق واکسن آنفولانزا در مورد شرایط خود با متخصص بیماری های عفونی مشورت کنید.

• اگر به تخم مرغ آلرژی دارید: بیشتر انواع واکسن آنفولانزا دارای مقدار کمی پروتئین تخم مرغ هستند. اگر شما آلرژی خفیف پوستی به تخم مرغ دارید، می توانید تزریق واکسن آنفولانزا را بدون احتیاط های اضافی انجام دهید. اگر شما به آلرژی شدید تخم مرغ دچار هستید، شما باید تزریق واکسن آنفولانزا را در یک مرکز درمانی انجام دهید و توسط یک پزشک که می تواند واکنش های شدید آلرژیک را تشخیص داده و کنترل کند تحت نظر باشید. برخی از انواع واکسن آنفولانزا نیز پروتئین های تخم مرغ را ندارند و برای تزریق در افراد 18 سال و بالاتر از سازمان غذا و دارو آمریکا تاییدیه دریافت کرده اند. در مورد گزینه هایی که برای تزریق واکسن آنفولانزا در اختیار دارید، با پزشک مشورت کنید.
  • اگر واکنش شدیدی به واکسن قبلی نشان داده اید: واکسن آنفولانزا هرگز برای فردی که در تزریق واکسن آنفولانزای قبلی واکنش شدیدی نشان داده است، توصیه نمی شود. در این باره با پزشک صحبت کنید. برخی از واکنش ها ارتباطی با واکسن آنفولانزا ندارند.

واکسن آنفولانزا

3- چه راه هایی برای دریافت واکسن وجود دارد؟

دریافت واکسن آنفولانزا تنها در فرم ترزیقی توصیه می شود. در حالی که واکسن آنفولانزا در فرم اسپری بینی (حاوی دوز پایین از ویروس آنفولانزا زنده اما ضعیف شده) نیز به تایید سازمان غذا و دارو رسیده است، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، استفاده از این فرم واکسن آنفولانزا را برای مدت طولانی تایید نکرده است، زیرا در چندین فصل اخیر، اسپری بینی واکسن آنفولانزا تقریبا بدون اثر بوده است.

• واکسن تزریقی آنفولانزا حاوی واکسن غیر فعال ساخته شده از ویروس های کشته شده است. از آن جایی که ویروس های موجود در این واکسن آنفولانزا کشته (غیر فعال) شده اند، واکسن تزریقی آنفولانزا موجب ابتلا شما به بیماری آنفولانزا نمی شود، اما موجب تحریک سیستم ایمنی و تولید آنتی بادی هایی که با ویروس آنفولانزا به مقابله می پردازند، می گردد.
  • تزریق واکسن آنفولانزا معمولا در عضله بازو انجام می شود. اگر شما سنی بین 8 تا 64 سال دارید، شما می توانید واکسن آنفولانزا درون پوستی را انتخاب کنید.

4- آیا واکسن موجب بیماری آنفولانزا می شود؟

خیر. تزریق واکسن آنفولانزا ابتلا به بیماری را در پی ندارد. اما ممکن است به دلایل مختلفی که در زیر آمده اند دچار علائم شبه آنفولانزا شوید:

• واکنش به واکسن: برخی افراد برای 1 یا 2 روز بعد از تزریق واکسن آنفولانزا دچار درد عضلانی و تب می شوند. این ممکن است یک اثر جانبی از تولید آنتی بادی های محافظ بدن شما باشد.
  • بازه 2 هفته ای: اعمال اثر کامل واکسن آنفولانزا اغلب به 2 هفته زمان نیاز دارد. اگر شما اندکی قبل یا در طول این دوره در معرض ویروس آنفولانزا قرار بگیرید، ممکن است به بیماری آنفولانزا دچار شوید.
  • ویروس های آنفولانزای نامناسب: در برخی موارد، ویروس های آنفولانزایی که برای تولید واکسن به کار می رفتند با ویروس هایی که در فصل آنفولانزا شیوع می یافتند، هماهنگی نداشتند. در این صورت، واکسن تزریقی آنفولانزا اثرگذاری کمتری دارد، اما همچنان سطحی از ایمنی را ایجاد می کند.
  • سایر بیماری ها: بسیاری از بیماری ها مانند سرماخوردگی نیز علائم شبه آنفولانزا ایجاد می کنند. بنابراین ممکن است بعد از تزریق واکسن آنفولانزا تصور کنید که به بیماری آنفولانزا مبتلا شده اید.