ارگوتامین سی برای چیست؟

ارگوتامین سی
تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 569

عملکرد ارگوتامین سی عمدتا بر روی عروق مغزی می باشد و منجر به باریک شدن عروق می گردد. این دارو همچنین در تسکین میگرن نقش دارد. ارگوتامین سی عوارض متعددی دارد و همچنین مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی خطرناک می باشد.

ارگوتامین سی چیست؟

ارگوتامین سی

نام ژنریک: ارگوتامین سی

نام لاتین: Ergotamine-C

نام تجاری: ®Cafergot

گروه دارویی – درمانی:

• آلکالوئید ارگوت و کافئین
  • آنتی میگرن
  • تنگ کننده عروق

طبقه بندی در بارداری: گروه X

اشکال دارویی:

قرص روکش دار: ارگوتامین تارترات 1 میلی گرم + کافئین 100 میلی گرم

موارد مصرف، روش و دوزاژ:

پیشگیری و درمان سردرد های عروقی (میگرن و سردرد خوشه ای):

• بالغین: با پیدایش اولین علائم سردرد 2 قرص ارگوتامین سی تجویز می شود و در صورت نیاز هر نیم ساعت 1 قرص تجویز می شود. حداکثر دوز ارگوتامین سی طی هر مرحله 6 قرص و حداکثر در طول یک هفته 10 قرص می باشد.

مکانیسم اثر:

• ارگوتامین سی با مهار بازجذب نوراپی نفرین، فعالیت تنگ کنندگی عروق را اعمال می کند و جریان خون خارج جمجمه را کاهش می دهد.

فارماکوکینتیک:

• جذب ارگوتامین سی متغیر است. کافئین میزان جذب و سرعت آن را افزایش می دهد.
  • نیمه عمر این دارو تقریبا 2 تا 3 ساعت است.
  • دارو عمدتا از طریق مدفوع دفع می شود.

نکات مهم:

• بیشترین اثر درمانی ارگوتامین سی زمانی ظاهر می گردد که با بروز اولین علائم و قبل از تشدید سردرد مصرف شود.
  • این دارو برای مصرف روزانه و طولانی مدت مناسب نمی باشد.
  • در صورتی که در 24 ساعته گذشته از سایر داروهای ضد میگرن مانند سوماتریپتان استفاده کرده اید، باید پزشک را در جریان قرار دهید.
  • مصرف همزمان ارگوتامین سی با برخی داروها مانند اریترومایسین، ایتراکونازول و کتوکونازول می تواند منجر به ضعیف شدن جریان خون به دست ها، پاها و یا مغز شود. این عارضه در برخی موارد می تواند کشنده باشد. بنابراین این دارو را نباید همزمان با این داروها مصرف کرد.
  • در صورتی که به بیماری های عروق خونی، بیماری های قلبی، کبدی یا کلیوی دچارید، همچنین در صورت بروز عفونت های شدید به پزشک اطلاع دهید.
  • مصرف ارگوتامین در کودکان مورد تایید نمی باشد.

موارد منع مصرف:

• حساسیت شدید به ارگوت
  • اختلالات عروق محیطی

موارد احتیاط:

• بی خوابی
  • اضطراب
  • اختلالات قلبی شدید

تداخلات دارویی:

• مصرف همزمان کافئین با محرک های سیستم عصبی مرکزی خطر تحریک شدید عصبی را در بردارد.
  • مصرف همزمان ارگوتامین سی با مهار کننده مونوآمین اکسیداز احتمال آریتمی و هایپرتنشن را افزایش می دهد.

عوارض جانبی:

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز شود. اگر چه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود، ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

• Other: سرگیجه، تهوع و استفراغ، اسهال، بی حسی و گزگز شدن، خارش در اندام تحتانی، ادم موضعی

مصرف در بارداری و شیردهی:

• مصرف ارگوتامین سی در بارداری: مطالعاتی مبنی بر انتقال جفت و یا تاثیرات تراتوژنیک ناشی از ارگوتامین در دست نیست. ارگوتامین می تواند در مقادیر اندک از جفت عبور کند و این مقدار برای داشتن تاثیرات سمی بر رویان کافی نیست. انقباض عروقی طولانی مدت عروق رحم و افزایش تون ماهیچه ای میومتر می تواند جریان خون جفت و میومتر را کاهش دهد که نتیجه آن محدویت رشد جنین می باشد که در مطالعات حیوانی مشاهده شده است. ارگوتامین نباید در دوران وضع حمل و زایمان استفاده شود، زیرا تاثیرات سمی آن در سه ماهه سوم بارداری به حد ماکزیمم می باشد. مصرف ارگوتامین در دوران بارداری ممنوع می باشد.
  • مصرف ارگوتامین سی در شیردهی: ارگوتامین در شیر انسان ترشح شود و سبب بروز استفراغ، اسهال، نبض ضعیف و فشار خون ناپایدار در نوزاد شیر خوار شود. داروی ارگوت به طور مشخصی پرولاکتین را مهار می کند، گر چه گزارشی مبنی بر کاهش ترشح شیر در دسترس نیست.

توجهات پزشکی – پرستاری:

• به خصوصیات سردرد عروقی توجه کنید: شدت، طول مدت، عوامل تسکین دهنده یا تشدید کننده، علائم همراه و بروز اورا. این نشانه ها را بعد از تجویز ارگوتامین سی مورد بازبینی قرار دهید.
  • به نشانه های مسمومیت با ارگوت توجه داشته باشید: تهوع و استفراغ، ضعف و پارستزی، درد عضلانی، تنگی نفس، هایپرتنشن، هایپوتنشن، نبض تند و ضعیف، هذیان.
  • همزمان با تجویز ارگوتامین سی به مداخلات محیطی توجه کنید: اتاق آرام و تاریک و کاهش سر و صدای محیط، آرامش درونی.

نکات مهم:

• غذا تاثیری بر جذب ارگوتامین ندارد، بنابراین بیمار می تواند ارگوتامین سی را با و یا بدون غذا استفاده کند.
  • ارگوتامین سی را در آغاز حمله و قبل از شدت یافتن سردرد تجویز کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

توجهات بیمار – خانواده:

• در طول درمان با ارگوتامین سی از مصرف هرگونه داروهای غیر نسخه ای بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.
  • در طول درمان با ارگوتامین سی از مصرف کافئین (چای و قهوه) و شکلات خودداری کنید. مصرف این ترکیبات همزمان با ارگوتامین سبب افزایش ضربان قلب و عصبی شدن می گردد.
  • ارگوتامین سی را مطابق با دستور پزشک و با دوز معین مصرف کنید. از اوردوز دارویی اجتناب کنید.
  • در طول مصرف ارگوتامین سی از انجام فعالیت هایی که به هوشیاری و تمرکز کافی دارند، بپرهیزید.
  • ارگوتامین سی را از دسترس اطفال دور سازید.
  • علائم و عوارض جانبی ارگوتامین سی را گزارش کنید (سردی و پارستزی انتها، ضعف، تهوع و استفراغ، تنگی نفس)
  • در صورتی که از آب گریپ فروت استفاده می کنید، پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • ارگوتامین سی تاثیرات ناخواسته بر جنین در حال رشد به همراه دارد. در صورت بارداری و یا داشتن قصد بارداری نباید از ارگوتامین سی استفاده کنید.
  • اثر ارگوتامین سی بر قلب می تواند قابل توجه باشد، بنابراین در صورتی که به فشار خون بالا، چربی بالا، اضافه وزن، دیابت و سابقه استفاده از سیگار دچارید، باید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

شرایط نگهداری دارو:

• ارگوتامین را در دمای 15 تا 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.