تشخیص علائم بیماری های جنسی واگیردار در نوجوانان

بیماری های جنسی

بیماری های جنسی واگیردار (STD) همچنین با نام عفونت های واگیر دار جنسی (STI) و یا بیماری های مقاربتی می توانند همه جوره از آسیب رسان تا قبل از درمان و غیر قابل درمان و حتی مرگبار باشند. این مهم این است که بدانیم چگونه ین علائم را شناسایی و درمان کنیم. علائم STD می تواند شامل ترشحات، زخم ها، تورم غدد، تب و خستگی باشد. اما برخی از بیماری های جنسی واگیردار علائم قابل توجهی ندارند و به همین دلیل ضروری است، در صورتی که فعالیت جنسی دارید، برای این بیماری ها آزمایش بدهید. اگر فهمیدید که به STD مبتلا هستید ضروری است که دستور پزشک را برای درمان وضعیت خود دنبال کرده و آن را بسنجید تا از انتشار STD ها به خوبی جلوگیری کنید.

شناسایی علائم بیماری های جنسی

۱- به پزشک مراجعه کنید و یا به یک درمانگاه برای انجام آزمایش بروید

بیماری جنسی

برخی از بیماری های جنسی واگیردار علائمی ندارند و تنها با آزمایش دادن شناسایی می شوند. اگر نگران مبتلا شدن به این بیماری هستید، بهترین کاری که می توانید بکنید دادن آزمایش است. بسیاری از ایالات ها قوانینی دارد که به افراد بالای ۱۳ سال اجازه می دهد که بدون رضایت والدین برای بیماری های STD آزمایش دهند. همچنین می توانید با پزشک خانوادگی تان صحبت کرده و یا به کلینیک های درمانی تنظیم خانواده رفته و آزمایش دهید. برخی از آزمایش های معمول  STD شامل:

• آزمایش ادرار: ممکن است پزشک به نمونه ادرار شما برای تعیین اینکه آیا به کلامیدیا و سوزاک در بیماری رایج واگیر دار جنسی، مبتلا هستید یا نه، احتیاج داشته باشد. نمونه جمع آوری شده ادرار شما به آزمایشگاه برای آزمایش فرستاده می شود.
  • نمونه خون: نمونه خون می تواند نشان دهد که آیا سفلیس ایدز، تبخال جنسی و یا هپاتیت دارید یا نه. پرسنل آزمایشگاه با سوزن نمونه گیری از شما خون را گرفته و آزمایش را ترتیب می دهند.
  • آزمایش پاپ اسمیر: در مورد زنانی که هیچ علائمی را نشان نمی دهند، این تنها راه کشف ویروس پاپیلومای انسانی HPV است. اگر آزمایش پاپ اسمیر شما تغییرات غیر معمولی را نشان دهد، آزمایش DNA می تواند HPV را نشان دهد. این آزمایش تنها برای زنان در دسترس است و تاکنون راه قابل اطمینانی برای تشخیص HPV در مردان نبوده است.
  • آزمایش نمونه برداری: نمونه برداشته شده از منطقه آلوده می تواند نشان دهد که تریکومونیاز دارید یا خیر. شخص نمونه گیر، سمبه جراحی پنبه ای را در منطقه آلوده زده و آن را برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد. از آنجا که تنها ۳۰ درصد افراد با آلودگی تریکومونیاز علائم پیشرفته را نشان می دهند، دادن آزمایش تنها راه شناختن آن است. نمونه برداری برای بیماری های کلامیدیا و سوزاک نیز به خوبی تبخال تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد.

۲- به هر گونه مشکل در زمان ادرار کردن و هر ترشح توجه کنید

بیماری های جنسی

رنگ، بافت و بوی ترشحات می تواند در شناسایی ابتلا به STD مانند درد در هنگام ادرار کردن کمک نماید. تنها شما هستید که بدنتان را می شناسید، اگر فکر می کنید ترشحات و ادرارتان غیر معمولی است می تواند نشانه های:

• سوزاک. که در زنان و مردان باعث افزایش ترشحات از اندام تناسلی(معمولا سفید، زرد و یا متمایل به سبز) و یا احساس سوزش در هنگام دفع ادرار می شود. همچنین زنان ممکن است قاعده گی های نامنظم و آلت تناسلی را تجربه کنند. از هر ۵ زن ۴ نفر آن ها و از هر ده مردی که سوزاک دارند یک نفر آن ها علائمی ندارند.
  • تریکومونیاز. ممکن است در هر دو جنس زن و مرد همراه با سوزش ادرار و یا در زنان با بوهای غیر معمول واژن و ترشحات (شفاف، سفید و یا زرد مانند) همراه باشد. با این حال حدود ۷۰ درصد افراد آلوده نشانه و علائمی ندارند.
  • کلامیدیا. این بیماری نیز ممکن است در زنان و مردان همراه با ترشحات و یا ادرار دردناک باشد. زنان همچنین ممکن است دردهای شکمی و یا اصرار برای ادرار کردن بیش از حد معمول داشته باشند. فقط به یاد داشته باشید که ۹۵ – ۷۰ درصد زنان و ۹۰ درصد مردان که کلامیدیا دارند هیچ علائمی از خود بروز نمی دهند.
  • باکتریال واژینوس. در زنان همراه با ترشحات شیری رنگ و بوی ماهی مانند همراه است.

۳- به جوش ها و زخم ها توجه کنید

بیماری های جنسی

زخم و جوش ها در مناطق خاصی از بدن ممکن است نشان دهنده STD باشد. بویژه توجه زیادی به جوش هایی که روی آلت تناسلی و یا دهانتان زده می شود داشته باشید. چراکه اینها معمولا بیشتر همراه با STD هستند. اگر شیوع برخی از اینها را تجربه کردید تا حد امکان هر چه زودتر به پزشک و یا درمانگاه مراجعه کنید تا تشخیص دهند.

• زخم های بدون درد نیز می تواند نشان دهنده علائم سفلیس در زنان و مردان در مراحل اولیه اش باشد. این زخم ها( شانکر نامیده می شوند) معمولا نزدیک آلت تناسلی ظاهر می شوند و در حدود سه هفته تا ۹۰ روز پس از آلودگی ظاهر می شوند.
  • تبخال های دردناک و یا زخم هایی روی مناطق تناسلی و یا دهان ممکن است نشان دهنده افراد (زن و مرد) با آلودگی تبخال جنسی باشد. این تبخال ها ممکن است زودتر از دو روز بعد از تماس ظاهر شده و یا تا دو هفته طول بکشد.
  • زگیل های ناحیه تناسلی می تواند نشان دهنده آلودگی زنان و مردان با ویروس پاپیلومای انسانی باشد. آن ها معمولا به صورت برآمدگی کوچک و یا گروه هایی از برآمدگی ها در ناحیه تناسلی ظاهر می شوند، می توانند کوچک تا بزرگ، برآمده و یا صاف و یا مانند گل کلم باشند. و روس یا پاپیلومای انسانی یا HPV رایج ترین آلودگی واگیردار جنسی است و تقریبا همه تغراد با فعالیت جنسی چندین مرتبه در طول زندگی شان به آن مبتلا می شوند. در اغلب موارد HPV خود به خود از بین می رود. اما اگر نرود، انواع خاصی از HPV می تواند منجر به سرطان سرویکس در زنان شود.

۴- مشاهده علائمی شبیه سرماخوردگی

رابطه جنسی

برخی از STD ها به سختی تشخیص داده می شوند چرا که علائمی شبیه سرماخوردگی معمولی دارند. که شامل: سرفه و یا گلودرد، آبریزش و یا گرفتگی بینی، احساس سرما، خستگی، حالت تهوع و یا اسهال سردرد و یا تب. اگر علائمی شبیه سرماخوردگی را تجربه کردید با پزشک صحبت کنید تا بفهمد سرما خوردگی دارید و یا یک بیماری جنسی واگیردار.

• به عنوان مثال، وجود علائمی شبیه سرماخوردگی پس از آمیزش جنسی می تواند نشان دهنده سفلیس و یا HIV در زنان و مردان باشد.

۵- بدن خود را برای غدد متورم و یا تب چک کنید

بیماری های جنسی

برخی اوقات STD ها سبب ایجاد غدد متورم و یا تب می شوند. به عنوان مثال اگر غدد شما حساس شده و یا وقتی فشار می دهید درد و تب نیز دارید، ممکن است نشان دهنده تبخال جنسی باشد و اغلب اوقات، غدد متورم نزدیک محل آلودگی هستند و غدد در ناحیه کشاله ران ها اغلب متورم و همراه بیماری های جنسی هستند.

• اگر تبخال جنسی و یا هرپس داشته باشی، احتمالا علائم آن ۲۰ – ۲ روز پس از آلودگی ظاهر می شود.

۶- به احساس خستگی در خود توجه کنید

بیماری های جنسی

دلایل زیادی هست که باعث می شود احساس خستگی کنید. با این حال اگر احساس خستگی همراه با کاهش اشتها، درد مفاصل، دردهای شکمی، حالت تهوع و یا زردی دارید ممکن است علائم تماس و مبتلا با هپاتیت B باشد.

• از هر دو نفر بزرگسال که هپاتیت دارند یک نفر، هرگز علائمی ندارد. اما اگر علائم ظاهر شوند از بین ۶ هفته تا ۶ ماه بعد از آلودگی خواهد بود.

۷- به خارش های غیر طبیعی توجه کنید

بیماری جنسی

برخی از بیماری های STD ممکن است باعث شود احساس خارش و یا سوزش در نواحی تناسلی تان داشته باشید بنابراین اگر این علائم را دارید به آن ها توجه کنید. به عنوان خارش و یا زخم روی آلت تناسلی مردان، می تواند نشانه تریکومونیاز در مردان و یا باکتریال واژینوس در زنان باشد. کلامیدیا نیز می تواند باعث خارش بویژه در ناحیه مقعدی شود.

• اگر علائم تریکومونیاز گسترش یابد، سه تا ۲۸ روز بعد خواهد بود.
  • اگر علائم باکتریال واژینوس گسترش یابد، ممکن است در هر زمانی از ۱۲ ساعت تا ۵ روز بعد باشد. باکتریال واژینوس هم چنین ممکن است از طریق سایر عوامل در کنار تماس جنسی ( مانند استفاده از کویل مسی به عنوان ابزار پیشگیری از بارداری، سیگار کشیدن و یا حمام حبابی متناوب) شخص را مبتلا سازد. بنابراین روی این موضوع که این بیماری جزء بیماری های STD طبقه بندی شود بحث و کشمکش وجود دارد.

درمان و جلوگیری از بیماری های جنسی

۱- به پزشک مراجعه کنید

بیماری های جنسی

اگر به این مشکوک شده اید که ممکن است بیماری های جنسی داشته باشید سریعا قرار ملاقاتی با پزشک گذاشته و یا به یک درمانگاه بروید. درمان سریع بیماری های جنسی کمک شایانی به جلوگیری از تاثیرات دراز مدت بیماری و انتشار آن به دیگران خواهد کرد.

• اگر بیماری های جنسی را درمان نشده باقی بگذارید سبب مشکلات سلامتی طولانی مدت و مرض خواهد شد. مانند، ریزش مو، ورم مفاصل، نقص مادرزادی، ناباروری، سرطان و به ندرت مرگ.

۲- دستورالعمل ها برای درمان بیماری تان را پیگیری کنید

بیماری های جنسی

برخی از بیماری های جنسی با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند در حالی که برخی دیگر علاج ناپذیرند. صرف نظر از موقعیت شما، ضروری است که دستورالعمل های پزشکتان برای درمان و یا مدیریت وضعیتتان پیگیری کنید. اگر تشخیص داده شود که یک نوع از بیماری های جنسی دارید، پزشکتان گزینه درمان را توصیه و اطلاعاتی به شما خواهد داد که از انتقال بیماری به سایر افراد جلوگیری کنید.

• پزشک داروهایی را برای درمان وضعیت و یا حداقل کم کردن شدت علائم تجویز خواهد کرد.
  • بیماری های ایدز، هپاتیت B، تبخال تناسلی، علاج ناپذیر هستند، با این حال درمان هایی برای کمک به تسکین دادن علائم در دسترس هست.

۳- هر کاری که می توانید برای جلوگیری از انتشار STDS ها انجام دهید

رابطه جنسی

چندین راه برای کاهش شانس ابتلا به بیماری های STD وجود دارد. مطمئن شوید روشی را انتخاب می کنید که با توجه به سبک زندگی تان برای شما بهتر است. روش هایی را که می توانید برای جلوگیری از مبتلا شدن به STD استفاده کنید شامل:پرهیز کردن. تنها راه امنی که مطمئن باشید که به STD مبتلا نخواهید شد، پرهیز از هرگونه رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژینالی است.

• از محافظ ها استفاده کنید. اگر انتخاب می کنید که فعالیت های جنسی داشته باشید و در رابطه ای هستید، از کاندوم های لاستیکی برای به حداقل رساندن احتمال ابتلا به بیماری های جنسی استفاده کنید.
  • تک همسری باشید. یکی از قابل تصورترین راه ها برای پرهیز از بیماری های جنسی این است که در یک رابطه متعهدانه و تک همسری باشید. قبل از نامزدی و انتخاب شریک مکالمه ای راحت با هر فرد مورد نظر درباره اینکه آزمایش داده است یا نه داشته باشید.
  • واکسینه شوید. می توانید خود را در برابر بیماری های هپاتیت B و HPV واکسینه کنید. این کمک می کند که مطمئن باشید حتی در صورت تماس با این بیماری ها در هنگام روابط جنسی به آن ها مبتلا نخواهید شد. واکسیناسیون برای هپاتیت B معمولا برای نوزادان به هنگام تولد انجام می شود و اما مطمئن باشید که آن را چک کرده اید. واکسیناسیون برای HPV نیز در ۳ مرحله تزریق باعث محافظت در برابر رایج ترین نوع HPV خواهد شد.