علت و درمان درد دنبالچه

علت درد دنبالچه

کوکسیدینی، که به درد دنبالچه هم شناخته می شود، می تواند به علت ناهنجاری های ساختاری، یا افتادن پدید بیاید، ولی در یک سوم کیس ها علت نامشخص است. درد دنبالچه زمانی که بیش از حد می نشینید بیشتر می شود. در بعضی موارد، درد حادی وجود دارد که وقتی بیمار از ایستادن به نشستن تغییر حالت می دهد یا هنگام رابطه جنسی یا حتی حرکات روده هم می تواند وجود داشته باشد.

درمان درد دنبالچه با کمک پزشک

۱- برای معاینه نزد پزشکتان بروید

درمان درد دنبالچه

پزشک شما می داند دنبال چه چیزی بگردد وقتی که دارد میزان درد را می سنجد، ممکن است که او یک سی تی اسکن یا ام آر آی درخواست کند. تستی که بیشترین تاثیر را بر روی تشخیص دادن دنبالچه دارد این است که یک بی حسی موضعی در منطقه دنبالچه تزریق کنند، تا ببینند آیا موقتی درد را تسکین می دهد یا نه؟ و بعد مقایسه کردن x-rays (اشعه ایکس) که در حالت ایستاده و نشسته گرفته شده اند تا ببینند که آیا کوکسیکس وقتی شما می نشینید جا به جا می شود یا نه؟

• پزشک شما همچنین ممکن است دنبال کیست های مویی نیز بگردد، این کیست ها، کیست هایی هستند که فقط در منطقه دنبالچه می رویند و به وسیله ی عفونتی که از فولیکول های موی رشد نکرده به وجود می آیند. درمان مناسب این نوع کیست ها ممکن است که به آرام شدن دردتان یا از بین رفتن آن کمک کند.

۲- خودتان را با علائم آسیب دنبالچه آشنا کنید

درد دنبالچه

شما برای تشخیص دادن نیاز دارید که به پزشکتان مراجعه کنید، اما دانستن علائم ممکن است به شما کمک کند تا مطمئن شوید که آیا دنبالچه باعث این درد شده است یا نه؟ و شناسایی کردن علائم می تواند به پزشک شما اطلاعات ارزشمندی بدهد. علائم آسیب دنبالچه شامل این ها هستند:

• درد در کوکسیکس یا دنبالچه در پایین کمر.
  • درد داشتن هنگامی که از یک حالت نشسته به ایستاده تغییر حالت می دهید.
  • درد شدید داشتن هنگام نیاز به مدفوع کردن.
  • آرام شدن درد هنگامی که روی پایتان یا روی یک طرف باسنتان می نشینید.

۳- دلایل بالقوه درد دنبالچه را جدی بگیرید

اگر به دنبالچه تان آسیب زدید به پزشکتان بگویید و این کار به پزشکتان کمک می کند که درمان مناسب را برای شرایط شما انتخاب کند.

• براساس برخی تخمین ها درد دنبالچه تا ۵ برابر در زن ها بیشتر از مردها شایع است، این می تواند به دلیل مشکلاتی باشد که در طی زایمان برای زن ها پیش می آید.

۴- از پزشکتان درباره داروهای تجویزی بپرسید

علت کوکسیدینی

بعضی از داروها ممکن است که به تسکین درد دنبالچه شما کمک کنند. برای مثال ضد صرع ها و ضد افسردگی ها برای درد دنبالچه موثر بوده اند، از پزشکتان بپرسید که آیا ممکن است که یکی از این دو دارو را بخورید یا نه؟

• در ذهنتان داشته باشید که داروهای مخدر تا زمانی که شکستگی در دنبالچه تان وجود نداشته باشد تجویز نمی شوند، پزشک شما ممکن است برای تسکین درد شما یک مسکن بنویسد، یک اسکن اشعه ایکس برای اینکه بفهمید شکستگی وجود دارد یا نه ضروری است.

۵- اگر راه های دیگر به شکست ختم شدند، به جراحی فکر کنید

درد دنبالچه هنگام نشستن

بیشتر بیمارانی که جراحی می کنند، درمان های بدون اثر دیگری را نیز امتحان کرده اند، راه های دیگری را قبل از اینکه کار به جراحی دردناک و ناتوان کننده بکشد امتحان کنید.

درمان های خانگی درد دنبالچه

۱- روی نقطه مورد نظر یخ بگذارید

کوکسیدینی چیست

گذاشتن یخ بر روی دنبالچه تان درد و التهاب را کاهش می دهد. برای ۴۸ ساعت اولیه بعد از آسیب زدن به دنبالچه تان شما می توانید هر یک ساعت تا زمانی که بیدارید روی آن نقطه یخ بگذارید. یک حوله را در یک بسته نخی بپیچید و بیست دقیقه روی دنبالچه تان قرار دهید، شما ممکن است بعد از ۴۸ ساعت یخ را فقط برای سه بار در روز استفاده کنید.

۲- از یک مسکن بدون نسخه استفاده کنید

درد دنبالچه

داروهای غیر استیروئیدی و غیر التهابی درد و ورم را کاهش می دهند، داروهای بدون نسخه همانند ایبوپروفن یا استامینوفن می تواند از هر داروخانه ای خریداری شود.

• ۶۰۰میلی گرم ایبوپروفن را هر هشت ساعت بخورید، یا ۵۰۰ میلی گرم استامینوفن هر ۴ ساعت بخورید. از ۳۵۰۰ میلی گرم استامینوفن در روز فراتر نروید.

۳- طرز ایستادن و نشستنتان را تصحیح کنید

درمان کوکسیدینی

نشستن غیر صحیح می تواند به درد دنبالچه شما بیافزاید، سعی کنید کاملا صاف بنشینید. گردنتان را صاف نگه دارید و کمرتان کمی شیب دار باشد. اگر موقع بلند شدن درد شدیدی را تجربه می کنید به کنار خم شوید و کمرتان را شیب بدهید قبل از اینکه بلند شوید.

۴- روی یک پشتی بنشینید

علت کوکسیدینی

پشتی های مخصوص، با یک قسمت برش داده شده زیر دنبالچه خصوصا برای افرادی طراحی شده که درد دنبالچه را تجربه می کنند. این وسیله به تسکین دردی که به وسیله نشستن ایجاد شده کمک می کند. این امکان پذیر است که پشتی خودتان را از یک تکه فوم درست کنید، فقط وسط آن را برش بزنید تا شکل یک صندلی توالت شود .

• پشتی هایی که به شکل دونات هستند از نظر بیشتر بیماران مفید شناخته نمی شوند آنها برای این طراحی شده اند که فشار را از روی اندام جنسی بر دارند و برای دنبالچه ساخته نشده اند، با دکترتان درباره استفاده از یک بالش گود صحبت کنید.

۵- یک پد گرمایشی استفاده کنید

کوکسیدینی

مطالعات نشان داده است که گرما دادن به دنبالچه ممکن است از درد آن بکاهد. از یک پد گرمایشی چهار بار در روز برای بیست دقیقه استفاده کنید.

• اگر پد گرمایشی ندارید از یک کمپرس گرم یا حمام گرم استفاده کنید.

۶- برنامه غذایی برای استراحت و بهبودی تان بریزید

درد دنبالچه هنگام نشستن

اگر آزمایش ها نشان داد که شما یک شکستگی استخوان دارید. شما آن نقطه را نمی توانید گچ بگیرید. شما فقط باید استراحت کنید و از هرگونه فعالیت شدیدی برای هشت تا دوازده هفته بپرهیزید، اگر شما یک کار فیزیکی دارید نیاز دارید که برای یک مدت مرخصی بگیرید تا بدنتان بهبود پیدا کند.

۷- از هرگونه حرکات شدید حین حرکات روده خودداری کنید

یک سری از مردم در حین مدفوع کردن درد شدیدی را تجربه می کنند که این یک نشانه از درد دنبالچه است، همه تلاشتان را بکنید که یبوست نگیرید، در رژیم غذایی تان فیبر و مایعات زیاد بگنجانید حتی اگر ممکن است از ملین ها در طول دوره درمانتان استفاده کنید.

علت و درمان درد دنبالچه
4 (80%) 4 votes