علائم و درمان آبله مرغان در کودکان

تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 680

آبله مرغان، یک بیماری ویروسی واگیردار است که در اثر ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود. این ویروس موجب شکل گیری برآمدگی های قرمز و خارش دار در سطح پوست می شود که به سختی از بین می روند. دریافت واکسن آبله مرغان در کودکان در سن 12 ماهگی انجام می شود. در هر حال، طبق گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری شیوع آبله مرغان در کودکان زیر 1 سال، بسیار پایین آمده است. زمانی که تعداد زیادی از جمعیت در برابر یک بیماری واکسینه می شوند، شیوع آن بیماری کاهش می یابد. بنابراین با ارائه واکسن آبله مرغان، احتمال اینکه نوزادان قبل از دریافت واکسن در معرض ویروس آبله مرغان قرار بگیرند، پایین آمده است.

شما همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله های بیماری سندرم ری چیست؟، علائم و درمان عفونت لوزه در کودکان و عفونت گوش میانی در کودکان که توسط سایت رسانه دکتر سلامت تهیه شده است، مراجعه کنید.

علائم آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان در کودکان

اولین علائم آبله مرغان در کودکان معمولا شامل تب، احساس ناخوشی، گلودرد و بی اشتهایی است. راش های ناشی از آبله مرغان در کودکان اغلب 1 روز بعد از بروز این علائم، ظاهر می شوند.

• راش آبله مرغان در کودکان به صورت خوشه ای از تاول های قرمز، کوچک و خارش دار ایجاد می شوند که در نهایت متلاشی می گردند. بعد از ترکیدن تاول های آبله مرغان، این ضایعات خشک شده، پوسته پوسته می شوند و اثراتی از جای زخم ایجاد می کنند. راش های ناشی از آبله مرغان عموما در صورت، قفسه سینه و پشت یا اندام ها شکل می گیرند و خوشه های جدیدی از تاول ها در طول چند روز بعد از علائم اولیه ظاهر می شوند.

1- دوره کمون آبله مرغان چه قدر است؟

آبله مرغان یک بیماری بسیار واگیردار است که از طریق تماس مستقیم با تاول ها، بزاق یا مخاط فرد مبتلا به این عفونت، انتقال می یابد. آبله مرغان همچنین از طریق سرفه یا عطسه کردن فرد مبتلا و انتشار ویروس آبله مرغان در هوا قابل انتقال است.

• علائم آبله مرغان، عموما 10-21 روز بعد از قرارگیری در معرض ویروس در قسمت های مختلف بدن ظاهر می شوند.

آبله مرغان در کودکان

2- مدت زمان واگیری آبله مرغان چه قدر است؟

کودک مبتلا به عفونت آبله مرغان تقریبا 2 روز قبل از آغاز بروز راش ها می تواند ویروس را منتقل کند.

• بیمار مبتلا به آبله مرغان تا زمانی که هر تاول خشک شده و پوسته ریزی کند، می تواند ویروس آبله مرغان را انتقال دهد. این حالت اغلب به 5 روز یا بیشتر زمان نیاز دارد. بنابراین انتظار می رود که کودک مبتلا به آبله مرغان به مدت 7-10 روز بعد از شروع تب در خانه استراحت کنند.

3- چه زمان باید برای آبله مرغان در کودکان، به متخصص اطفال مراجعه کرد؟

زمانی که متوجه راش ها و علائم خفیف آبله مرغان در کودک خود شوید، ممکن است بخواهید به متخصص اطفال مراجعه کنید.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر در کودک پزشک را مطلع سازید:

• تب 38.9 درجه سانتی گراد یا بالاتر
  • ایجاد راش در 1 یا هر 2 چشم
  • راش که با لمس متوجه گرمی آن می شوید.
  • خواب آلودگی شدید یا ناتوانی در بیدار شدن
  • سفتی گردن
  • سرفه شدید
  • ضربان قلب تند
  • مشکل در تنفس
  • لرزش ماهیچه ای

درمان آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان در کودکان

از آن جایی که یک ویروس عامل بروز آبله مرغان در کودکان است، آنتی بیوتیک ها در درمان آبله مرغان در کودکان موثر نخواهند بود. در هر حال، در صورت بروز یک عفونت باکتری هایی در اطراف تاول های آبله مرغان، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها را تجویز نماید. خاراندن و خراشیدن تاول های ناشی از آبله مرغان، موجب ایجاد عفونت می شود.

• برای پیشگیری از عفونت ناشی از خراشیدن تاول های آبله مرغان در کودکان، می توانید از دستکش های مخصوصی برای پوشاندن دست های کودک و همچنین کوتاه کردن ناخن های او استفاده کنید. خودداری از مالیدن پوست کودک حین حمام کردن نیز در پیشگیری از آسیب به راش های آبله مرغان کمک کننده است.
  • اگر کودک شما در معرض عوارض آبله مرغان قرار دارد، پزشک ممکن است داروی ضدویروس تجویز نماید. تجویز این داروها برای آبله مرغان زمانی صورت می گیرد که کودک زودتر از زمان موعد متولد شده و یا سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد.

سایر روش ها برای درمان آبله مرغان در کودکان، به منظور حفظ راحتی آن ها انجام می شوند:

• کاهش خارش ناشی از آبله مرغان به کمک لوسیون کالامین
  • استراحت کافی کودک