روش های پیشگیری و درمان سلولیت

پیشگیری و درمان سلولیت

سلولیت یک نوع عفونت پوستی است که به علت زخم شدن، خراشیده شدن یا صدمه دیدن پوست و در معرض باکتری قرار گرفتن زخم آن ایجاد می شود. استرپتوکوک ها و استافیلوکوک ها متداول ترین انواع باکتری های عامل سلولیت می باشند که مشخصه آن یک بثورات قرمز و گرم است که می خارد، گسترش می یابد و باعث تب می شود. در صورتی که سلولیت به درستی درمان نشود، می تواند منجر به عوارضی مانند عفونت سپسیس استخوانی، مننژیت یا لنفنگیت شود. بنابراین، اگر علائم اولیه سلولیت را تشخیص دادید، حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص بیماری سلولیت

۱- از عوامل خطر آگاه باشید

راه های درمان سلولیت

سلولیت یک عفونت پوستی است که معمولا درقسمت پایینی پا یا ساق پا رخ می دهد. این بیماری ناشی از گسترش و رشد عفونت باکتریایی، (معمولا استرپتوکوک یا استافیلوکوک) است. عوامل خطر متعددی وجود دارند که باعث می شوند احتمال ورود این باکتری ها از یک نقطه به بدن شما افزایش یابد:

• آسیب پوستی، بریدگی، سوختگی یا خراش: آسیب های پوستی، پوست را از بین برده و راه ورود به بدن را برای باکتری فراهم می کنند.
  • بیماری های پوستی مانند اگزما، آبله مرغان، زونا و یا زگیل های خشک: این دسته از بیماری ها باعث می شوند از آن جایی که لایه بیرونی پوست دست نخورده نیست، احتمال ورود باکتری ها به پوست افزایش یابد.
  • سیستم ایمنی ضعیف: اگر شما به AIDS/HIV، دیابت، بیماری کلیوی و یا هر بیماری دیگری که سیستم ایمنی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، مبتلا باشید، احتمال ابتلایتان به عفونت پوستی افزایش میابد.
  • لنفدوم، که در واقع همان تورم مزمن پاها یا بازوها است: این بیماری می تواند سبب ترک خوردن پوست و در نتیجه بروز سلولیت شود.
  • چاقی با افزایش خطر ابتلا به سلولیت ارتباط تنگاتنگی دارد.
  • اگر در گذشته به سلولیت مبتلا شده اید، مستعد مبتلا شدن دوباره به آن نیز هستید.

۲- به دنبال علائم و نشانه ها بگردید

روش درمان سلولیت

سلولیت اغلب به صورت یک بثورات قرمز و خارش دار است که در یک منطقه پوست شما که آسیب دیده است، گسترش میابد. اگر بثوراتی در اطراف یک بریدگی، سوختگی یا ناحیه ای از پوست که آسیب دیده است، دیدید، به ویژه اگر این بثورات در قسمت پایینی پای شما قرار داشت، احتمال دارد این بثورات سلولیت باشد. به دنبال علائم زیر باشید:

• یک بثورات گرم و قرمز که می خارد، ورم می کند و گسترش می یابد. پوست در این ناحیه تنگ و کشیده شده به نظر می آید.
  • دردناک بودن و حساسیت پوست در اطراف ناحیه عفونی.
  • در صورت پیشرفت عفونت، تب، لرز و خستگی.

۳- تشخیص خود را تایید کنید

درمان سلولیت

اگر علائم سلولیت را در خود مشاهده کردید، حتی اگر بثورات خیلی گسترش پیدا نکرده بود، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید زیرا در صورتی که سلولیت فرصت پیشرفت پیدا کند، می تواند منجر به عوارض جدی شود. سلولیت همچنین می تواند نشانه ای از یک عفونت عمیق تر و خطرناک تر باشد که دارد گسترش پیدا می کند.

• هنگام مشورت با پزشک، علائم و نشانه های سلولیت که متوجه شده اید را شرح دهید.
  • علاوه بر انجام معاینه فیزیکی، پزشک شما ممکن است جهت اطمینان آزمایش های دیگری مانند شمارش کامل سلول های خون (CBC) و یا کشت خون نیز بر روی شما انجام دهد.

مقابله با سلولیت

۱- از خودتان و افرادی که اطراف شما هستند، محافظت کنید

بهترین راه درمان سلولیت

.MRSA (استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین) در حال شایع تر شدن است و این بیماری مسری است. هیچ وسیله شخصی، مانند تی شرت، حوله یا لباس را از کسی قرض نگیرید و به کسی قرض ندهید. همچنین اطمینان حاصل کنید که هر فردی که به سلولیت شما پماد می زند، قبل از تماس با سلولیت شما و قبل از دست زدن به هر شیئی که احتمال می دهید آلوده باشد، دستکش بپوشد.

۲- سلولیت خود را بشویید

درمان سلولیت

ناحیه عفونی را با آب و صابون معمولی به طور منظم شستشو دهید، سپس با پارچه ای خنک و مرطوب سلولیت را پانسمان کنید تا درد آن تسکین یابد. شستشو کمک می کند تا عفونت گسترش نیابد، اما باید برای درمان کامل آن با پزشک مشورت کنید.

۳- زخم خود را پانسمان کنید

درمان سلولیت

تا زمانی که پوست اطراف زخم چروک شود، شما باید زخم باز را پانسمان کنید. یک باند دور زخم بپیچید و یک بار در روز آن را تعویض کنید. این کار در طول زمانی که سیستم دفاعی بدن شما به حالت عادی خود باز می گردد، از شما در برابر میکروب ها محافظت خواهد کرد.

۴- دست هایتان را به صورت منظم بشویید

راه های درمان سلولیت

این کار از ورود باکتری ها به زخم شما جلوگیری خواهد کرد. این کار همچنین از انتشار باکتری ها از یک زخم به زخم های باز دیگر بر روی بدن شما، جلوگیری خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که دست های خود را قبل و بعد از تماس با زخم بشویید.

۵- مسکن مصرف کنید

درمان سلولیت

اگر زخم شما دردناک یا متورم باشد، مصرف استامینوفن ساده یا ایبوپروفن باعث کاهش تورم و درد خواهد شد. این دارو ها را فقط به اندازه توصیه شده مصرف کنید. اگر و تنها اگر پزشک شما برایتان داروی مسکن دیگری تجویز کرد، دیگر این دارو ها را مصرف نکنید.

پیشگیری و درمان سلولیت

۱- برای درمان سلولیت آنتی بیوتیک مصرف کنید

درمان سلولیت

مصرف آنتی بیوتیک متداول ترین درمان برای سلولیت است. نوع درمان تجویز شده بستگی به شدت عفونت و وضعیت سلامتی شما دارد، اما معمولا شامل نسخه ای برای آنتی بیوتیک های خوراکی است که عفونت را از بین خواهند برد. سلولیت باید ظرف چند روز شروع به عقب نشینی کند و بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ روز کاملا ناپدید شود.

• پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند هر ۶ ساعت یک بار به صورت دهانی ۵۰۰ میلیگرم سفالکسین مصرف کنید. اگر سلولیت شما مشکوک به MRSA باشد، پزشک ممکن است باکتریم، کلیندامایسین، داکسی سایکلین یا ماینوسیلین را تجویز کند. باکتریم متداول ترین دارو برای درمان MRSA است.
  • پزشک شما از شما خواهد خواست طی دو تا سه روز آینده باز به او مراجعه کنید تا تاثیر دارو ها بر روی سلولیت را به او گزارش دهید. اگر به نظر می رسید که سلولیت در حال عقب نشینی است هم باید دوره مصرف آنتی بیوتیک ها (معمولا ۱۴روز ) را برای اطمینان از نابود شدن کامل عفونت، کامل کنید. مصرف آنتی بیوتیک ها را متوقف نکنید و آن ها را منظم و به موقع مصرف کنید زیرا عدم انجام این کار درمان عفونت را سخت تر خواهد کرد.
  • در صورتی که شما سالم باشید و عفونت به پوست محدود شده باشد پزشک آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می کند، اما اگر عفونت به نظر می رسید عمیق تر باشد و موجب ایجاد علائم دیگر نیز شده باشد، آنتی بیوتیک های خوراکی برای از بین بردن و سرکوب کردن آن به اندازه کافی سریع عمل نمی کنند.

۲- در صورت حاد بودن سلولیت به بیمارستان بروید

درمان سلولیت

در موارد شدید سلولیت که در آن ها سلولیت به نواحی عمیق تری از بدن گسترش می یابد، ممکن است نیاز باشد شما یک شب در بیمارستان بستری شوید. برای درمان سلولیت حاد آنتی بیوتیک ها به صورت سرم یا تزریق وریدی یا عضلانی وارد بدن شما می شوند و عفونت را سریع تر و موثرتر از آنتی بیوتیک های خوراکی از بین می برند.

۳- زخم های خود را با دقت تمیز کنید

درمان سلولیت

سلولیت اغلب زمانی اتفاق می افتد که یک زخم باز به درستی پانسمان نشود و پوست در معرض عفونت باکتریایی قرار گیرد. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، تمیز کردن و پانسمان بلافاصله بریدگی، خراش و سوختگی ها می باشد.

• زخم را با آب و صابون شستشو دهید. تا هنگام بهبود کامل زخم، آن را هر روز شستشو دهید.
  • اگر زخم بزرگ یا عمیق بود، آن را با گاز استریل پانسمان کنید. تا هنگام بهبود کامل زخم هر روز این پانسمان را تعویض کنید.

۴- پاهای خود را بالا ببرید

درمان سلولیت

گردش خون ضعیف می تواند زمان بهبودی شما را کاهش دهد بنابراین بالا بردن ناحیه ای که سلولیت در آن قرار دارد برای بهبود هر چه سریعتر مفید خواهد بود. به عنوان مثال، اگر سلولیت روی پاهای شما قرار داشته باشد، بالا بردن آنها ممکن است به افزایش جریان خون و بهبود زخم کمک کند.

• جهت انجام این کار در رختخواب، پای خود را روی دو بالش قرار دهید.

۵- زخم خود را برای علائم عفونت مرتب چک کنید

درمان سلولیت

زخم را هر بار که پانسمان را تعویض می کنید بررسی کنید تا مطمئن شوید که دارد به درستی درمان می شود. اگر زخم شما شروع به التهاب، قرمز شدن یا خارش کرد، به پزشک مراجعه کنید. اگر زخم به نظر می رسد در حال آبدار شدن باشد، این نیز علامت دیگری است که ممکن است عفونی شده باشد. در این صورت نیز به پزشک مراجعه کنید.

۶- پوست تان را سالم نگه دارید

روش درمان سلولیت

از آنجایی که سلولیت معمولا بر روی افراد مبتلا به اختلالات پوستی تاثیر می گذارد، مراقبت خوب از پوست تان جهت پیشگیری از این بیماری یک اقدام پیشگیرانه مهم است. اگر پوست شما حساس یا خشک است یا دچار دیابت، اگزما و یا سایر اختلالاتی که بر روی پوست تاثیر می گذارند هستید، برای محافظت از پوست تان و جلوگیری از سلولیت می توانید از تکنیک های زیر استفاده کنید:

• پوست خود را مرطوب کنید تا از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری کنید و زیاد مایعات بخورید تا آب بدن تان تامین باشد.
  • از پاهایتان با پوشیدن جوراب و کفشهای محکم محافظت کنید.
  • با دقت ناخن هایتان را بگیرید تا به طور تصادفی پوست خود را زخم نکنید.
  • پای ورزشکار را بلافاصله درمان کنید تا تبدیل به عفونت شدیدتری نشود.
  • با درمان لنفدوم از ترک خوردن پوست تان جلوگیری کنید.
  • از انجام فعالیت هایی که باعث ایجاد زخم یا خراش بر روی پاها می شوند خودداری کنید (راه رفتن در مکان های دارای پوشش گیاهی خاردار، باغبانی و …).