۲۴ آوریل سالروز کشف واکسن بیماری سل

سل
تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 643
بیماری سل از جمله بیماری‌های واگیر‌دار است که همچنان در کشورهای جهان سوم موجب مرگ و میر شمار زیادی از انسان‌ها می‌شود. سل بیماری مهلکی است که ابتدا ریه‌ها را هدف قرار می‌دهد و پس از آن در سیستم عصبی مرکزی، غدد لنفاوی، دستگاه گوارش، استخوان‌ها، سیستم‌ گردش خون و حتی پوست نیز عوارضی ایجاد می‌کند.
معمولا درمان این بیماری با مشکلات و محدودیت‌های زیادی برای فرد بیمار همراه است و مدت زمان زیادی به طول می‌انجامد. علاوه بر این لازم است در درمان این بیماری از آنتی‌بیوتیک‌های متفاوتی استفاده کرد تا بتوان در فرآیند درمان به یک موفقیت نسبی دست یافت. واکسن بیماری سل که ۸۵ سال از کشف آن می‌گذرد، ۲۴ آوریل ۱۹۲۷ میلادی توسط آلبرت کالمت و کامیل گرین که از باکتری‌شناسان معروف فرانسوی بودند کشف شد و به پاس تلاش‌های این دو محقق، واکسن بیماری سل تحت عنوان باسیل کالمت گرین به اختصار BCG (ب.ث.ژ)‌ نامگذاری شد. اگرچه اصلی‌ترین راه برای مبارزه با این بیماری مهلک و خطرناک شناسایی افراد مبتلا به بیماری و درمان آنها از طریق تجویز داروهای مناسب است، اما انجام واکسیناسیون نیز می‌تواند تا حدودی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاثیرگذار باشد. در حال حاضر براساس دستورالعمل‌های بین‌المللی تصویب شده واکسن ب.ث.ژ هنگام تولد و تنها در یک نوبت برای نوزادان تزریق می‌شود.

بررسی‌ها و مطالعات انجام شده نیز نشان داده، تزریق این واکسن به دفعات نمی‌تواند احتمال مصونیت در برابر این بیماری را افزایش دهد. اگرچه تزریق واکسن سل در گسترش و شیوع این بیماری در سطح جامعه چندان تاثیری ندارد، اما در موارد خطرناک از مرگ و میر و همچنین انتشار آلودگی در دیگر اعضای بدن تا حدی پیشگیری می‌کند. این بیماری در مراحل اولیه معمولا نشانه‌ خاصی ندارد و تنها از طریق معاینه اطرافیان، فرد بیمار قابل شناسایی است.

سرفه خشک، تب و کم‌اشتهایی و همچنین نارسایی در رشد کودکان را می‌توان از نشانه‌های این بیماری در مراحل بعدی به شمار آورد.

در مراحلی که بیماری شدیدتر می‌شود شدت سرفه‌ها افزایش یافته و اثراتی از خون نیز در سرفه افراد دیده می‌شود. اگر بیماری به موقع تشخیص داده شده و درمان به طور صحیح انجام شود می‌توان به راحتی با بیماری مبارزه کرد در غیر این صورت هر فرد بیمار می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ نفر دیگر را نیز به جمعیت افراد مبتلا به این بیماری اضافه کند. در شرایطی که فرد بیمار تحت درمان صحیح قرار نگیرد، میکروب سل مقاوم به دارو در بدن فرد ایجاد می‌شود و به این ترتیب دیگر هیچ دارویی بر روند بیماری اثر نمی‌گذارد.

رسانه دکتر سلامت خانواده