راه های درمان بیماری کم خونی

علائم کم خونی
تعداد بازدید ها : تعداد بازدید ها : 915

اگر احساس خستگی و بی حوصلگی غیر عادی دارید بررسی کنید که کم خونی دارید یا نه. کم خونی شرایطی است که در آن بدن گلبول قرمز کافی برای عملکرد بهتر بدن تولید نمی کند. اگر بدن شما گلبول قرمز کافی تولید نکند، گلبول های قرمز موجود توسط بدن از بین می روند و باعث کم خونی می شوند. برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کنید. در حالی که شما نیاز به پیروی از درمان مخصوصی که پزشکتان برای شما در نظر گرفته دارید، به این نیاز دارید که مکمل هایی استفاده کنید، رژیم خود را تغییر دهید و از درمان های دیگر استفاده کنید.

رژیم غذایی برای کم خونی

۱- آهن دریافتی خود را افزایش دهید

علائم کم خونی

اگر شما از مکمل آهنی که پزشکتان تجویز کرده استفاده می کنید، بهتر است که سطح آهن بدن تان را در طول زمان ارتقا بدهید چون ممکن است بتواند کم خونی حاصل از فقر آهن را درمان کند. استفاده از این مکمل های آهن عوارضی نظیر تیرگی مدفوع، ناراحتی معده، سوزش قلب یا معده و یبوست به همراه دارد. اگر شما کم خونی خفیف دارید پزشکتان به شما توصیه خواهد کرد که مواد غذایی دارای آهن را بیشتر مصرف کنید. موارد زیر منابع خوبی برای آهن هستند.

• گوشت قرمز (گوشت گاو و جگر)
  • طیور ( مرغ و بوقلمون)
  • غذاهای دریایی
  • نان های دارای آهن
  • حبوبات (نخود، عدس، لوبیای قرمز و سفید پخته شده، سویا و نخود فرنگی)
  • پنیر سویا (توفو)
  • میوه های خشک شده ( آلو، زردآلو، کشمش)
  • اسفناج و سایر سبزیجات دارای برگ های سبز تیره
  • آب آلو
  • ویتامین ث کمک به جذب آهن می کند، بنابراین پزشک شما توصیه می کند علاوه بر مکمل های آهن یک لیوان آب پرتقال یا غذاهای سرشار از ویتامین ث را در کنار غذای خود بخورید.

۲- ویتامین ب۱۲ دریافت کنید

رفع کم خونی

اگر کمبود ویتامین باعث کم خونی شده باشد، با توجه به تجویز پزشک از مکمل های ویتامین ب۱۲ استفاده کنید. اکثر اوقات پزشک به شما آمپول یا قرص این ویتامین را یک بار در ماه تجویز می کند. پزشک شما سطح گلبول های قرمز خون شما را اندازه می گیرد و تعیین می کند که چه مقدار دوره درمانی نیاز دارید. همچنین می توانید ویتامین ب۱۲ را از مواد غذایی دریافت کنید. موارد زیر، مواد غذایی سرشار از ب۱۲ هستند:

• تخم مرغ
  • شیر
  • پنیر
  • ماهی
  • حلزون و صدف
  • طیور
  • مواد غنی از ب۱۲

۳- فولیک اسید بیشتری دریافت کنید (فولات)

بهترین درمان کم خونی

فولیک اسید نوعی دیگر از ویتامین ب است که برای رشد کافی گلبول های خون لازم است. کمبود فولات می تواند باعث کم خونی شود به طوری که پزشک شما به احتمال زیاد مقداری مکمل برای درمان بیماریتان توصیه می کند. اگر نشانه های این بیماری برای شما متوسط تا شدید باشد، ممکن است لازم باشد تزریق فولات یا مصرف قرص ها را تا ۲ الی ۳ ماه ادامه دهید. شما همچنین می توانید از مواد غذایی فولات دریافت کنید. مواد غذایی که شامل مقدار زیادی فولات هستند:

• نان و ماکارانی و برنج غنی شده با فولیک اسید
  • اسفناج و بقیه گیاهان دارای برگ سبز رنگ تیره
  • لوبیای چشم بلبلی و لوبیای خشک شده
  • گوشت قرمز و جگر
  • تخم مرغ
  • موز، پرتقال و آب پرتقال و بقیه میوه ها و آبمیوه ها

درمان های پزشکی کم خونی

۱- خون دریافت کنید

درمان کمخونی

اگر شما کم خونی حاد حاصل از یک بیماری مزمن دارید، پزشک به شما انتقال خون را پیشنهاد خواهد کرد. شما خون سالمی را که با گروه خونی شما هماهنگی دارد دریافت خواهید کرد. این کارانجام می شود که سریعا شما مقدار زیادی گلبول قرمز دریافت کنید. انتقال خون بین ۱ تا ۴ ساعت طول خواهد کشید.

• بسته به شرایط شما، پزشکتان به شما دریافت خون منظم پیشنهاد خواهد کرد.

۲- از قرص کاهش آهن استفاده کنید

علائم کمخونی

اگرشما به طور منظم خون دریافت می کنید، سطح آهن شما بالا می رود. سطح بالا آهن می تواند به قلب و کبد شما آسیب برساند، پس شما نیاز دارید که میزان آهن بدن تان را کاهش دهید. پزشک شما ممکن است آمپولی برای کاهش سطح آهن به شما بدهد یا اینکه دارویی برای آن تجویز کند.

• اگردارو برای شما تجویز شد، نیاز دارید که قرص را در آب حل کنید و محلول را بنوشید و معمولا این کار باید روزی یک بار انجام شود.

۳- پیوند مغز استخوان انجام دهید

علائم کمخونی

مغزاستخوان شما شامل سلول های بنیادی است که به گلبول های خونی مورد نیاز بدن شما گسترش داده می شوند. اگر کم‌ خونی ناشی از شکست بدن برای توسعه سلول‌ های خونی عملکردی ( کم‌ خونی آپلازی، تالاسمی، یا کم‌ خونی سلول داس یا بیماری داسی گویچه ) را دارید، پزشک شما می‌ تواند پیوند مغز استخوان را پیشنهاد کند. سلول‌ های بنیادی به خون شما تزریق می‌ شوند و از آنجا به مغز استخوان شما منتقل می‌ شوند.
زمانی که سلول‌ های بنیادی به مغز استخوان و مفاصل شما می‌ رسند، شروع به ایجاد سلول‌های خونی جدید می‌کنند که به طور بالقوه کم‌ خونی را درمان می کنند.

تشخیص علائم کم خونی

۱- علائم کم خونی خفیف را شناسایی کنید

درمان کمخونی

علائم این بیماری در برخی مردم خفیف و ملایم است که آنها علائم را تشخیص نمی دهند اما علائم ریز قابل شناسایی دارند. اگر علائم خفیف را دارید، با پزشک خود دیدار داشته باشید. علائم کم خونی خفیف:

• حس ضعف و خستگی ناشی از نرسیدن اکسیژن به عضلات
  • کوتاه بودن نفس ها که نشان می دهد بدن شما اکسیژن بیشتری نیاز دارد. ممکن است شما فقط زمانی متوجه این موضوع شوید که مشغول فعالیت فیزیکی هستید.
  • رنگ پریدگی پوست که به علت کمبود گلبول های قرمز است که به صورت شما رنگ می بخشد.

۲- علائم کم خونی شدید را تشخیص دهید

علائم کمخونی

علائم شدید نشانه هایی هستند که بیشتر ارگان های بدن شما را با کاهش اکسیژن در رگ های خونی شما تحت تاثیر قرار داده و خون بیشتری را در بدن شما به گردش در می آورند. همچنین نشان داده شده که مغز شما را نیز تحت تاثیرقرار می دهد. اگر علائم کم خونی شدید را دارید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. همچنین ممکن است بخواهید به قسمت اورژانس بروید که زودتر به شما رسیدگی شود. علائم حاد و شدید کم خونی:

• سر گیجه
  • سر درد
  • کاهش قدرت شناسایی
  • ضربان قلب شدید

۳- برای آزمایش خون نزد پزشک خود بروید

کمخونی

پزشک شما با یک آزمایش خون ساده که شمارش کامل خون (CBC) نامیده می شود، کم خونی را تایید می کند که در آن نشان میدهد که تعداد گلبول های قرمز خون شما کم است. پزشک شما می تواند کمک کند که تشخیص دهید کم خونی شما شدید و زودگذر است یا اینکه حاد و مزمن است. اگر شدید و زودگذر باشد در خطر زیادی نیستید ولی اگر مزمن باشد به این معنا است که که یک مشکل سلامتی مهمی دارید که که این مشکل سریعا باید شناسایی شده و ازخطرناک ترشدن آن جلوگیری شود. زمانیکه علت آن مشخص شد باید درمان صحیح باید شروع شود.

• پزشک شما ممکن است یک اسکن بدن (مثل سی تی اسکن یا ام ار آی) یا آزمایش خون پیشرفته تری برای شما تجویز کند. اگر انجام تمام این آزمایشات نتیجه بخش نبود، باید یک نمونه برداری مغز استخوان انجام دهید.

راه های درمان بیماری کم خونی
4.8 (95%) 4 votes