خار پاشنه پا

خار پاشنه برآمدگی های ریزی از ذخایر کلسیمی هستند که میتوانند در نزدیکی قاعده ی استخوان پاشنه ایجاد شوند.خار پاشنه میتواند توسط فعالیت های تکراری مانند رقصیدن یا دویدن ایجاد شوند یا به همراه آماس کف پا که نوعی التهاب رباط (التهاب پلانتار)در زیر پایتان است،شکل بگیرند.زمانی که التهاب کف پا سفت است و به استخوان پاشنه تان فشار می آورد،استخوان کلسیم آزاد میکند تا سعی کند خودش را درمان کند.ذخایر اضافی کلسیم در بعضی مواقع میتواند باعث ایجاد خار پاشنه  شود.
اگر در زیر پایتان،در نزدیکی پاشنه احساس درد دارید،درد بعد از ورزش یا فعالیت،یا اولین درد در صبح یا بعد از مدت زیادی نشستن،ممکن است خار پاشنه داشته باشید.خار پاشنه درمان جادویی ندارد،اما میتوانید از راههایی برای آرام کردن درد از جمله درمان پزشکی و درمان خانگی خار پاشنه و سرانجام رهایی از آنها استفاده کنید.

• روش اول
    درست کردن میله ی چوبی

۱)به یک سخت افزار فروشی بروید.

درمان قطعی خار پاشنه پا

یک میله ی چوبی به قطر ۲۰ میلی متر و طول ۱۵۰ میلی متر بخرید یا ممکن است یک عصا یا چوب آماده به همین ابعاد پیدا کنید.

۲)روبروی یک صندلی بایستید و دستتان را محکم از آن بگیرید در حالی که قسمت دردناک پایتان را محکم روی میله ی چوبی که به صورت افقی روی زمین قرار دارد،فشار میدهید.

علائم خار پاشنه پا

میله را با پایتان روی زمین روی محلی که درد دارد،به جلو و عقب غل بدهید.درد در ابتدا شدید است اما همانطور که ادامه میدهید کمتر میشود.

۳)این کار را چندبار در روز انجام دهید یا اگر پشت میز نشسته اید،کفشتان را در آورید و در طول روز به این کار ادامه دهید.

خار پاشنه پا

بعد از گذشت چند روز،هیچ دردی را تجربه نخواهید کرد اما سختی کف پا از ساییده شدن و خون مردگی است.

۴)این کار را تا زمانی که پاشنه دیگر دردناک نیست و میتوانید راه بروید،ادامه دهید.

خار پاشنه و درمان

• ممکن است نیاز باشد این کار را ادامه دهید و بعضی اوقات ممکن راحت نباشد.
  • روش دوم
    درمانهای پزشکی

۱)راجع به تزریق برای رهایی از درد پاشنه ی پا،با پزشک صحبت کنید.

خار پاشنه پا و درمان آن

پزشکتان ممکن است داروی کورتیکواستروئید به شما تزریق کند و به همراه آن از یک بی حسی موضعی مانند زایلوکائین استفاده کند.بعضی پزشکان ممکن است برای آرام کردن التهاب پاشنه پا،به پایتان بوتاکس تزریق کنند.

۲)درمان با امواج شوک خارجی(ESWT) را امتحان کنید.

خار پاشنه پا و درمان آن

ESWT از امواج صوتی استفاده می کند تا به آرامی به بافت های اطراف پاشنه صدمه بزند که میتواند بخش هایی که ایجاد درد میکنند را درمان کند.

۳)اگر درمانهای دیگر جواب نداد،جراحی کنید.

علائم خار پاشنه

قبل از جراحی،پزشکان معمولا تا یکسال برای نتیجه گرفتن،از درمانهای خانگی و درمان با کفش مناسب استفاده می کنند.زمانی که این درمانها دیگر درد را آرام نکند،در ادامه به مواردی پرداخته شده است که لازم است راجع به انتخاب های جراحی بدانید:

• فاشیاتومی پاشنه کف پا:پزشکان قسمتی از لبه ی پاشنه را برمیدارند تا فشاری که روی اعصاب پایتان است را کم کنند.
  • اندوسکوپی:این جراحی نیز عملکردی مشابه در پاشنه ی پا دارد اما از برش کوچکتری استفاده میشود تا زودتر بهبود یابید.هرچند اندوسکوپی خطر بیشتری برای آسیب به عصب دارد پس قبل از این که این روش را انتخاب کنید،این مورد را در نظر بگیرید.
  • آماده باشید تا یک زیر زانویی فلزی برای راه رفتن ببندید تا درد جراحی کم شود و روند بهبود را سرعت بخشید.این زیر زانویی ها معمولا بهتر از عصا برای تسریع بهبودتان عمل میکنند.
  • روش سوم
     درمان خانگی خار پاشنه پا

۱)از یک کیسه ی یخ استفاده کنید.

درمان خار پاشنه پا

حداقل ۲ بار در روز به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه یک کیسه ی یخ روی پاشنه پایتان قرار دهید.اگر خار پاشنه تان با التهاب پاشنه همراه است، میتوانید غل دادن پایتان روی یک بطری یا قوطی یخ را نیز امتحان کنید.

۲)برای آرام کردن درد از داروهای بدون نسخه استفاده کنید.

خار پاشنه درمان

از استامینوفن یا بروفن استفاده کنید.

۳)کمی استراحت کنید.

درمان گیاهی خار پاشنه

لازم است تا به پای دردناکتان تا جایی که ممکن است و حداقل برای یک هفته استراحت دهید و از آن استفاده نکنید.

در زمان استراحت راجع به دلایل احتمالی این مشکل و تغییراتی که میتوانید ایجاد کنید،فکر کنید.بعضی عواملی که میتوانند در ایجاد خار پاشنه همکاری داشته باشند شامل:

• زیادی دویدن یا دویدن روی سطوح سخت مانند سیمان
  • ماهیچه ی ساق پای محکم
  • کفش هایی که در جذب ضرب پا ضعیف هستند
  • به آرامی به انجام فعالیت هایتان برگردید.در بسیاری از موارد،برای انجام دادن فعالیت های سخت و شدید معمول که فشار زیادی به پاشنه تان وارد می کنند،درد زیادی خواهید داشت.به بدنتان توجه کنید و به انجام فعالیت های دیگری مانند شنا یا دوچرخه سواری روی آورید تازمانی که خار پاشنه تان بهبود یابد.

۴)از شکسته بند مناسب استفاده کنید.

درمان گیاهی خار پاشنه

استفاده از شکسته بند باعث میشود تا لبه ی پاشنه تان زمانی که خواب هستید،کشیده شود.برای مثال،میتوانید یک وسیله ای بپوشید که از یک شکسته بند فایبرگلاسی L شکل تشکیل شده است و دور آن را بانداژ ببندید تا زمانی که خواب هستید،آن را ثابت نگه دارد.

۵)ورزش های خاصی انجام دهید.

علائم خار پاشنه

ورزشهایی که لبه ی پاشنه ی تان را قوی و طویل می کنند نیز میتوانند برای خار پاشنه بسیار سودمند باشند.بعضی از فعالیت های زیر را امتحان کنید:

• کشش ماهیچه ی ساق پا:دستهایتان را روی یک دیوار بگذارید.یک پایتان را در جلوی دیوار با زانوی خم قرار دهید و با پای دیگرتان ۱ قدم ۰.۳ متر)با زانوی صاف به عقب بروید.باسنتان را به سمت دیوار فشار دهید و برای ۱۰ ثانیه این کشش را انجام دهید.باید در ماهیچه ی ساق پایتان یک کشیدگی حس کنید.این کشش را ۲۰ بار برای هرپا تکرار کنید.
  • کشش لبه ی پاشنه:این حرکت را در صبح قبل از این که هر ایستادن یا راه رفتن دیگری انجام دهید،امتحان کنید.پای آسیب دیده تان را روی زانوی پای دیگرتان بیاندازید.انگشتان پایتان را بگیرید و به آرامی آنها را به سمت خودتان بکشید.اگر دستتان به انگشتانتان نمی رسد،یک حوله دور آنها ببندید و حوله را بکشید.۱۰ ثانیه بکشید و این حرکت را ۲۰ بار برای هرپا تکرار کنید.
  • روش چهارم
    کفش مناسب

۱)کفش های جدیدی انتخاب کنید که اندازه ی آن مناسب باشد.

درمان قطعی خار پاشنه

زمانی که به مغازه ی کفش فروشی میروید،در عوض حدس زدن سایز کفشتان،آن را اندازه بگیرید.همچنین،کفش را در انتهای روز یا بعد از ورزش امتحان کنید،زمانی که پایتان در بزرگترین حد ممکن قرار دارد.برای این که مطمئن شوید اندازه است،جورابی بپوشید که معمولا با این نوع کفشی که دارید امتحان میکنید،میپوشید.

۲)قبل از این که کفش را بخرید،با آن راه بروید.

خار پاشنه پا و درمان آن

قبل از این که کفش را بخرید،کارهای زیر را انجام دهید:

• اگر میخواهید کفش ورزشی امتحان کنید،بند های آن را باز کنید.از بستن دورترین بند شروع کنید و همانطور که به انتهای بند نزدیک میشوید،فشار مساوی به ۲ طرف بند وارد کنید.
  • مطمئن شوید که میتوانید انگشتهای پایتان را آزادانه داخل کفش تکان دهید.همچنین مطمئن شوید که بین بلندترین انگشت پایتان و انتهای کفش،فضای کافی وجود دارد.باید به اندازه ی عرض شستتان در نوک کفش فضا وجود داشته باشد.
  • با کفش راه بروید تا مطمئن شوید که پشت پایتان اندازه است و از کفش در نمی آید.
  • با کفش راه بروید یا بدوید تا مطمئن شوید کفش راحت است.کفش هایی که اندازه ی مناسبی دارند،نیازی به تعویض یا تعمیر نخواهند داشت.

۳)از کفی کفش استفاده کنید.

خار پاشنه و درمان آن

میتوانید کفی را به صورت آماده از مغازه بخرید یا یک کفی اندازه ی پایتان درست کنید.یکی از گزینه های زیر را امتحان کنید:

• کفی پاشنه:این کفی ها استفاده میشوند تا استخوانهای پا را با هم منسجم کنند و پاشنه تان را زیر سازی کنند.زمانی که در ابتدا شروع به استفاده از این کفی ها میکنید،مراقب پوستتان برای تاول باشید.همچنین با استفاده از این کفی ها ممکن است پاهایتان بیشتر عرق کنند.پس جوراب ها و کفشهایتان را مرتبا عوض کنید.
  • کفی پنجه:میتوانید این کفی ها را از مغازه ی کفش ورزشی فروشی تهیه کنید.پایتان را فشار دهید تا مطمئن شوید کفی در نمی آید.اگر کفی تان کمی به تغییر احتیاج داشت،از فروشنده بخواهید تا آن را بسته به اندازه ی پایتان تغییر دهد.
  • یک متخصص ارتوپد میتواند برایتان کفی تهیه کند که مناسب پای شما باشد.این کفی ها میتوانند گران تر باشند اما از موادی ساخته میشوند که متناسب با نیازهای شما هستند و میتوانند تا ۵ سال دوام داشته باشند اگر پزشکتان هر ۲-۱ سال آنها را بررسی کند.
  • کفی پنجه ی متحرک:کمبود خاصیت ارتجاعی لبه ی پاشنه در پا،مشکل اصلی بسیاری از افراد است.اگر تاندون لبه ی پاشنه ی پایتان خاصیت ارتجاعی ضعیفی دارد،فقط کمی کشش اضافه لازم است تا تاندون پایتان کشیده شود و تا به بافت هایی که تاندون هایتان را به استخوان پاشنه تان متصل می کنند،آسیب برسد.این مورد باعث مورد التهابی و ایجاد التهاب پاشنه میشود.
  • درد همراه با التهاب پاشنه را معمولا میتوان از طریق استخوان پاشنه و جلوی پا متوجه شد.هرچند،این درد ممکن است در پاشنه ی پا،کنار پا،نوک پا و تا تاندون آشیل پا نیز نمایان شود.درمان با موج آب تنها درمانی است که به طور موثر برای مشکلات پاشنه استفاده جواب میدهد.اینکار با ورزش دادن تاندون های پا برای بدست آوردن قابلیت ارتجاعی لازم و همچنین رهایی از درد پاشنه با استفاده از جذب کننده ی ضرب بسیار مخصوص آبی و سیستم رهایی از فشار متحرک انجام میشود.
4.6 (92%) 5 vote[s]