علائم و درمان مسمومیت الکلی

مسمومیت الکلی

بسیاری از مردم از نوشیدن نوشیدنی های الکلی در موارد خاص لذت می برند، اما استفاده بیش از حد از این نوشیدنی ها در مدت زمان کوتاه، می تواند منجر به مسمومیت الکلی شود. این شرایط می تواند در توانایی بدن تان برای عملکرد صحیح تاثیر بگذارد و حتی می تواند منجر به مرگ شود. اما با شناخت و درمان موردی از مسمومیت الکلی و نوشیدن با مسئولیت، می توانید از عواقب جدی سلامتی و یا حتی مرگ جلوگیری کنید.

شناسایی مسمومیت الکلی

۱- از در معرض خطر بودن خود نسبت به الکل آگاه باشید

ضرر نوشیدنی های الکلی

مسمومیت الکلی می تواند به علت زیاده روی در مصرف، که برای زنان حداقل چهار و برای مردان حداقل پنج نوشیدنی طی دو ساعت باشد. با این حال، عوامل خاصی می تواند خطر ابتلا به چنین شرایطی را افزایش دهد. این عوامل شامل:

• اندازه، وزن و سلامتی کلی شما
  • اگر اخیرا چیزی خورده باشید
  • استفاده از مواد مخدر
  • درصد الکل در نوشیدنی تان
  • میزان تکرار و کمیت مصرف الکل تان
  • سطح تحمل شما، که اگر دما بالا باشد، آب بدن تان کم شده باشد و یا از لحاظ فیزیکی از خود کار کشیده باشید، می تواند خطرناک شود.

۲- مراقب نرخ مصرف باشید

نوشیدنی های الکلی

توجه کنید که شما یا دوست تان تا جایی که ممکن است چقدر می نوشید. این کار ممکن است به شما کمک کند که علائم و نشانه های مسمومیت الکلی را به راحتی تشخیص داده، پرسنل پزشکی را مطلع کرده و یا حتی خطر ابتلا به این مشکل را به حداقل برسانید. یک نوشیدنی برابر است با:

• ۱۲ اونس (۳۵۵ میلی لیتر) آبجو معمولی حاوی حدودا ۵ درصد الکل.
  • ۸-۹ اونس (۲۳۷-۲۶۶ میلی لیتر) مشروب مالت حاوی حدودا ۷ درصد الکل.
  • ۵ اونس (۱۴۸ میلی لیتر) شراب حاوی حدودا ۱۲٪ الکل
  • ۵ اونس (۴۴ میلی لیتر) از مشروبات الکلی سنگین با میزان خلوص ۸۰ حاوی حدودا ۴۰ درصد الکل. نمونه های مشروبات الکلی سنگین شامل جین، رم، تکیلا، ویسکی و ودکا است.

۳- علائم فیزیکی را مشاهده کنید

مضرات نوشیدنی های الکلی

مسمومیت الکلی معمولا با علائم فیزیکی خاص همراه است که شما باید حواستان به آن ها باشد. شما نباید همه علائم را داشته باشید تا بگویید دچار مسمومیت الکلی شده اید، اما باید مراقب عوامل زیر باشید:

• تنفس آهسته، که کمتر از هشت نفس در دقیقه تعریف می شود.
  • تنفس نامنظم، که بیش از ۱۰ ثانیه در هر نفس تعریف می شود.
  • پوستی که رنگ آن پریده یا آبی کم رنگ شده است.
  • هیپوترمی، یا دمای پایین بدن
  • بی هوش شدن

۴- حواستان به علائم شناختی باشد

نوشیدنی های الکلی

علاوه بر علائم فیزیکی مسمومیت الکلی، تعدادی علائم شناختی از این بیماری نیز وجود دارد. شما یا دوست تان باید مراقب عوامل زیر باشید:

• سردرگمی ذهنی
  • بهت زدگی
  • اغماء یا بیهوشی
  • ناتوانی در از خواب بیدار شدن
  • از دست دادن جهت گیری/تعادل

۵- سریعا درخواست کمک کنید

کالری نوشیدنی های الکلی

مسمومیت الکلی یک مورد اضطراری است و می تواند منجر به عواقب جدی مانند مرگ شود. اگر گمان کردید که کسی بیش از حد الکل مصرف کرده است، جلوی آن ها را بگیرید و بلافاصله مراقب های پزشکی را اعمال کنید. عدم دریافت کمک در زمان مناسب می تواند به عواقب پزشکی زیر منجر شود:

• خفگی بر اثر استفراغ
  • تنفس آروم یا متوقف شده
  • آریتمی قلبی یا ضربان قلب نامنظم
  • توقف ضربان قلب
  • هیپوترمی یا دمای پایین بدن
  • هیپوگلیسمی یا قند خون پایین، که می تواند منجر به تشنج شود
  • کم آبی شدید بعلت استفراغ که می تواند منجر به تشنج، آسیب مغزی دائم و مرگ شود
  • پانکراتیت حاد
  • مرگ

درمان مسمومیت الکلی

۱- درخواست خدمات پزشکی اورژانسی کنید

نوشیدنی های الکلی

اگر مشکوک به مسمومیت الکلی شدید، با خدمات پزشکی اورژانسی تماس بگیرید یا فرد را به یک بیمارستان محلی ببرید، حتی اگر فرد علائم و نشانه های چنین شرایطی را نشان ندهد. این کار می تواند اطمینان حاصل کند که فرد دچار شرایط خاص دیگر و یا مرگ نمی شود، و درمان لازم برای غلبه بر مسمومیت الکلی را دریافت می کند.

• اگر الکل مصرف کردید رانندگی نکنید. بجای آن با ۱۱۵ تماس گرفته یا تا بیمارستان تاکسی بگیرید.
  • برای خدمات پزشکی اورژانسی یا دکترها هرگونه اطلاعاتی که ممکن است در درمان شما یا فرد دیگری کمک کند را فراهم کنید. این اطلاعات شامل نوع و میزان مصرف الکل هنگام مصرف می باشد.
  • اگر نگران هستید که درخواست کمک پزشکی کنید چرا که زیر سن قانونی الکل مصرف کرده اید، نگرانی ها را کنار گذاشته و درخواست کمک کنید. اگر سن تان برای نوشیدن کافی نیست، در حالی که ممکن است بترسید که توسط پلیس یا والدین تان به مشکل بربخورید، کمک نگرفتن می تواند عواقب جدی تری داشته باشد، از جمله مرگ.

۲- تا زمانی که پرسنل پزشکی برسد، بر فرد نظارت داشته باشید

نوشیدنی های الکلی

در حالی که منتظر پرسنل پزشکی هستید که برسد یا به بیمارستان برسید، بر فردی که گمان می کنید دچار مسمومیت الکلی شده است، نظارت داشته باشید. توجه به علائم و عملکرد بدن می تواند به شما در دفع کردن عواقب جدی و مرگ به اندازه ارائه یا اطلاعات به پرسنل پزشکی، به شما کمک کند.

۳- در کنار فرد ناخودآگاه بمانید

ضرر نوشیدنی های الکلی

اگر شما کنار کسی هستید که به خاطر الکل ناخودآگاه شده است، با او بمانید. این کار می تواند اطمینان حاصل کند که او دچار استفراغ و خفگی نمی شود یا تنفسش متوقف نمی شود.

• از مجبور کردن شخص برای استفراغ جلوگیری کنید، که ممکن است باعث خفگی او شود.
  • اگر فرد بیهوش شد، او را به پهلویش، در موقعیت بهبود، بچرخانید، که اینکار خطر خفگی بر اثر استفراغ را به حداقل می رساند.

۴- به فردی که در حال استفراغ کردن است کمک کنید

نوشیدنی های الکلی

اگر فردی که گمان می کنید دچار مسمومیت الکلی شده است در حال بالا آوردن باشد، سعی کنید که او را به حالت عمودی بنشانید. اینکار خطر خفگی و یا حتی مرگ را به حداقل می رساند.

• اگر فرد نیاز دارد که دراز بکشد، او را به پهلویش، در موقعیت بهبود قرار دهید تا دچار خفگی نشود.
  • سعی کنید که او را بیدار نگه دارید تا خطر بی هوشی را به حداقل برسانید.
  • اگر می تواند چیزی بنوشد، به او آب بدهید تا خطر کم آبی را به حداقل برسانید.

۵- فرد را گرم نگه دارید

کالری نوشیدنی های الکلی

روی فرد را با پتو، کت و یا هر چیز دیگری بپوشانید تا او را گرم نگه دارید. این کار خطر به شوک رفتن فرد را کاهش داده و موجب راحتی او می شود.

۶- از برخی اقدامات “کمکی” اجتناب کنید

نوشیدنی های الکلی

برخی چیزهایی هستند که ممکن است فکر کنید به هوشیاری فردی که دچار مسمومیت الکلی شده است کمک می کند، اما در حقیقت می توانند کاملا مضر باشند. عوامل زیر علائم را بر نمی گردانند و حتی ممکن است اوضاع را بدتر کنند:

• نوشیدن قهوه
  • دوش آب سرد
  • پیاده روی
  • نوشیدن الکل بیشتر

۷- در بیمارستان درمان شوید

مضرات نوشیدنی های الکلی

هنگامی که فردی در بیمارستان پذیرش شد، تحت بررسی و درمان مسمومیت الکلی قرار می گیرد. دکترها هرگونه علائم را مدیریت کرده و بر نظارت بر بیمار ادامه می دهند. درمان برای مسمومیت الکلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• قرار دادن لوله ای در دهان و حلق، که لوله گذاری نامیده می شود، تا راه هوایی را باز کرده، به تنفس کمک کرده و هرگونه انسداد را از بین ببرد.
  • قرار دادن یک IV]تزریق وریدی[داخل رگ برای تنظیم هیدراسیون، قند خون و میزان ویتامین.
  • قرار دادن یک کاتتر در مثانه.
  • پمپ کردن معده، که شامل قرار دادن یک لوله در دماغ یا دهان و تزریق کردن مایعات به بدن است.
  • دریافت درمان با اکسیژن
  • انجام همودیالیز، که ضایعات و سموم را از بدنتان تصفیه می کند.

نوشیدن با مسئولیت

۱- در مورد مصرف الکل یاد بگیرید

نوشیدنی های الکلی

اگر شما الکل می نوشید، با گذشت زمان به طور فزاینده ای نسبت به دارو مقاوم شده و حتی ممکن است به آن وابسته شوید. با این حال، با هوشمندی در میزان مصرف و انجام این کار در حد اعتدال، می توانید بدون ایجاد وابستگی، از الکل لذت ببرید.

• مقاومت به الکل زمانی است که بدن تان به مصرف مقدار خاصی از الکل عادت کند، مانند یک لیوان آبجو یا شراب.
  • وابستگی، مصرف مداوم و اجباری الکل است و برای انجام دادن کاری نیاز باشد تا بنوشید.

۲- میزان الکلی که می توانید تحمل کنید را برآورد کنید

کالری نوشیدنی های الکلی

بفهمید که میزان تحمل حال حاضر شما چقدر است. این کار ممکن است به شما کمک کند که از زیاد خوردن و مسمومیت الکلی جلوگیری کنید.

• تحمل خود را بر اساس اینکه حال حاضر چه مقدار می توانید بنوشید، بسنجید. برای مثال، اگر نمی نوشید و یا هفته ای فقط چند بار می نوشید، تحمل شما ممکن است نسبتا کم باشد. اگر بیشتر می نوشید، نتیجتا تحمل شما ممکن است بالاتر باشد.

۳- پیرو دستورالعمل های نوشیدن معقول بمانید

نوشیدنی های الکلی

مشروبات الکلی را با پیروی از دستورالعمل های مصرف معقول، بنوشید. اینکار می تواند به شما در به حداقل رساندن وابستگی یا مسمومیت الکلی کمک کند.

• زنان نباید بیشتر از ۲ الی ۳ واحد الکل در روز مصرف کنند.
  • مردان نباید بیشتر از ۳ الی ۴ واحد الکل در روز مصرف کنند.
  • واحد الکل بر اساس درصد الکل در یک نوشیدنی و میزان الکل مصرف شده می باشد. برای ارجاع، یک بطری شراب ۹ الی ۱۰ واحد است.
  • پیرو دستورالعمل ها، اگر از یک یا دو نوشیدنی بیشتر لذت می برید، زیاده روی نکنید. برای مثال، فقط یک نوشیدنی اضافی تر از حد معمول تان مصرف کنید. اگر هرگز ننوشیده اید، یک و یا حتی نیمی از یک نوشیدنی الکلی را مصرف کنید. برای یک لیوان شراب یا اسپیریت، یک و نصفی یا دو مصرف کنید.
  • هنگامی که الکل می نوشید، آب مصرف کنید، چرا که بازتاب تاثیرات “نوشیدن هنگامی که دیگران می نوشند” را کاهش داده و همانطور که پیش می روید، شما را هیدراته می کند.

۴- از مصرف زود هنگام جلوگیری کنید

مسمومیت الکلی

از میزان الکلی که مصرف کردید آگاه باشید و اگر از مقداری که مصرف کردید مطمئن نیستید، زودهنگام مصرف نکنید. اینکار می تواند به شما کمک بکند که از مستی یا مسمومیت الکلی و یا حتی بدتر، پیشگیری کنید. ممکن است بخواهید زمانی را برای توقف نوشیدن هنگام عصر تنظیم کنید. برای مثال، ممکن است تصمیم بگیرید که هنگامی که نیمه شب بیرون رفتید، الکل مصرف نکنید.

۵- از روزهای بدون الکل لذت ببرید

درمان مسمومیت الکلی

داشتن حداقل هفته ای دو روز بدون الکل را در نظر داشته باشید. اینکار می تواند خطر وابستگی را به حداقل برساند و به بدنتان کمک کند که از نوشیدنی قبلی بهبود یابید.

• آگاه باشید که عدم توانایی سپری کردن روز بدون الکل، نشانه ای از وابستگی است. اگر متوجه شدید که به الکل نیاز دارید، به دنبال کمک حرفه ای بگردید.

۶- متوجه ریسک و خطرات نوشیدن باشید

مسمومیت الکلی چیست

هر زمانی که شما الکل می نوشید، ریسک می کنید که به بدنتان آسیب بزنید. تنها شکل مصرف بدون خطر الکل این است که در کل آن را مصرف نکنید. هر چقدر بیشتر بنوشید، خطر آسیب احتمالی به بدنتان بالاتر می رود.

• تحمل الکل نمی تواند ازشما در مقابل خطر نوشیدن محافظت کند.
  • الکل می تواند باعث افزایش وزن، افسردگی، مشکلات پوستی و از دست دادن حافظه در کوتاه مدت شود.
  • در طولانی مدت، بخاطر مصرف الکل، دچار فشار خون بالا، بیماری مزمن کبد و سرطان سینه می شوید.

علائم و درمان مسمومیت الکلی
3.3 (65.71%) 7 votes