راه های درمان رفلاکس معده

رفلاکس اسید، و یا بازگشت اسید معده به مری، گلو یا دهان، نشانه قابل توجهی از بیماری رفلاکس معده (GERD) است. این بیماری مزمن ممکن است در صورت عدم درمان، عواقب جدی داشته باشد. خوشبختانه اکثر موارد رفلاکس اسید به درمان با ترکیبی از تغییرات شیوه زندگی و داروها پاسخ می دهد. برخی از جراحی ها همچنین ممکن است به درمان آن کمک کند. اگر علائم GERD را تجربه کرده اید، که شامل سوزش سردل، گرفتگی عضلات معده، سرفه، آبریزش، بلعیدن سخت و حتی فرسایش بیش از حد مینای دندان است، پیشنهادات ما را برای نحوه درمان رفلکس اسید دنبال کنید.

ایجاد تغییرات در سبک زندگی

۱- حذف مواد غذایی که باعث تولید بیش از حد اسید معده می شوند

اگر رفلاکس اسید را به طور مکرر تجربه کنید، ممکن است هنگام خوردن غذاهای خاص، علائم شما را افزایش دهد. سعی کنید از غذاهای زیر استفاده نکنید تا رفلاکس اسید کمتر تجربه شود:

• شکلات
  • غذای تند
  • سیر و پیاز
  • غذاهای سرخ شده یا چرب
  • غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و مرکبات
  • نعنا

۲- خوردن وعده های مکرر و کوچکتر کمک می کند تا سیستم گوارش شما کارآمد تر باشد

بنابراین اسید بیشتری در معده شما ساخته نمی شود. وعده های خود را به یک میزان محدود کنید. قبل از اینکه کامل سیر بشوید از غذا دست بکشید.

۳- چندین ساعت بین غذا خوردن و خوابیدن فاصله بیندازید

با نخوردن غذا در ساعات نزدیک خواب به سیستم هضم غذا دستگاه گوارش خود کمک کنید. حداقل ۳ ساعت بعد از غذا خوردن صبر کنید و سپس بخوابید.

۴- وزنتان را کاهش دهید

چاقی یکی از عوامل اصلی رفلاکس اسید است. وزن اضافی فشار را روی مری شما ایجاد می کند و باعث می شود اسید معده افزایش یابد. رژیم غذایی و ورزش ممکن است علائم را بدون نیاز به درمان بیشتر از بین ببرد.

۵- از نوشیدنی های الکلی و کافئین دار اجتناب کنید

الکل و کافئین موجب ریزش عضله اسفنکتر می شود که عبور محتویات از مری را به داخل معده را کنترل می کند و باعث می شود که اسید به عقب برگردد. اجتناب از نوشیدن نوشیدنی های الکلی و کافئین دار، به خصوص قبل از خواب، می تواند علائم GERD را کاهش دهد.

۶- سیگار نکشید

سیگار هضم شدن غذا را مختل می کند و می تواند به مری آسیب برساند. حتی اگر شما نمی توانید ترک کنید، تا جایی که می توانید کمتر سیگار بکشید.

۷- لباس های متناسب بپوشید

کمربند تنگ و محکم اندام های داخلی را فشرده و ممکن است هضم غذا را متوقف کند. شلوار و دامن با کمربند کشی بپوشید. اگر شما لباس های تنگ و فیت و پارچه های سنگین را در محل کار می پوشید، به محض اینکه به خانه برگشتید لباس های راحت و گشاد بپوشید.

۸- سرتان ۱۰ الی ۱۲ سانتی متر بالاتر از سطح پایتان در تختخواب باشد

گرانش نقش مهمی در GERD دارد، به ویژه اگر شما دارای اضافه وزن یا فتق هیاتال (ورود معده به قفسه سینه) یا سایر اختلالات عبور از مری به معده هستید. اگر سر شما بالاتر از پاهای شما باشد، اسید قادر به برگشت نخواهد بود. از چند قطعه برای بالا نگه داشتن سر خود از تخت استفاده کنید. استفاده از بالش برای بالا نگه داشتن سر بسیار کارآمد نیست چون بیشتر باعث خم شدن کمر می شود.

درمان اسید معده با تجویز دارو

۱- داروهای بدون نسخه را امتحان کنید

ضد اسیدهایی مانند تامز یا آلکا سلتز ممکن است علائم سوء هاضمه را کاهش دهد. سوزش شدید سردل و رفلاکس اسید نیاز به مشاوره با پزشک دارد. در صورت وجود سوزش سردل و یا سوء هاضمه ای که بیش از ۲ هفته ادامه دارد، به پزشک خود مراجعه کنید.

۲- مسدود کننده های H2 را امتحان کنید

داروهایی مانند رانیتیدین، سایمتیدین و فاموتیدین برای جلوگیری از تولید اسید که توسط گیرنده های هیستامین ایجاد می شود عمل می کنند. قبل از غذا برای جلوگیری از علائم رفلاکس اسید، و یا پس از خوردن برای درمان سوزش سردل، مسدود کننده های H2 را مصرف کنید.

• مسدود کننده های H2 بسیار در دسترس هستند.

۳- درمان رفلاکس اسید با مهار کننده های پروتون پمپ (PPIs)

داروهایی نظیر امپرازول از تولید اسید معده جلوگیری می کند.

• مصرف PPI ها تا ۲ هفته ممکن است نه تنها علائم رفلاکس اسید را تسکین دهد، بلکه می تواند آسیب های مری را نیز درمان کند.
  • برخی از PPI ها بدون نسخه موجود است. باقی آنها به نسخه نیاز دارند.

۴- مرهم های خانگی را امتحان کنید

اگر می خواهید مسیر طبیعی را دنبال کنید، چند راه حل خانگی وجود دارد که گفته می شود که رفلاکس اسید را کاهش می دهد:

• نوشیدن یک قاشق غذاخوری از مخلوط سودا با آب.
  • خوردن بادام خام، که می تواند pH را متعادل کند و رفلاکس اسید را کاهش دهد.
  • هر روز یک قاشق چای خوری سرکه سیب بخورید؛ این به سیستم گوارشی شما کمک می کند.
  • چای بابونه بنوشید.
  • آب آلوئه ورا بنوشید.

۵- درمان های گیاهی برای GERD

سالهاست برای کاهش اسید معده از گیاهان استفاده می شود. قبل از اختراع داروهای جدیدتر مانند مسدود کننده های گیرنده H-2 و مهار کننده های پمپ پروتون، تنها درمان های گیاهی برای درمان رفلاکس اسید معده در دسترس بود. گیاهانی مانند شیرین بیان، شاتاوری (مارچوبه)، صندل، اویار سلام، روناس گیاهی، انجیر هندی، شاتره گل ریز، بهیمه، گیاه انبه، برای کاهش ترشح اسید معده، بسیار موثر هستند و برای از بین بردن عفونت هایی مانند مربوط به مری نیز به کار می روند. به طور مشابه داروهای هومیوپاتی رزونانس مانند Natrum Phos و Argentum nit نیز در GERD کمک می کنند. مطالعات نشان می دهد Natrum Phos ممکن است با فرایند ضربه زدن، شروع به تعمیر بافت های آسیب دیده کند. همچنین مطالعات نشان می دهد که Argentums نیز می تواند اسید موجود در معده را که باعث سوزش سر دل می شود را به سرعت کاهش دهد.

درمان رفلاکس اسید مزمن

۱- در صورتی که تغییر سبک زندگی و داروها موفق به درمان رفلاکس اسید نشده باشد، با پزشک خود مشورت کنید

در بعضی موارد، داروهای خانگی، تغییرات سبک زندگی و داروهای بدون نسخه، کافی نخواهد بود. اگر علائم شما دردناک است یا بیش از ۲ هفته به طول کشیده است، با پزشک خود مشورت کنید.

۲- برای تعیین علل و رد کردن احتمالات دیگر آزمایش انجام دهید

زخم، سرطان و سایر شرایط می تواند باعث رفلاکس اسید شود. به پزشک خود بگویید که می خواهم بدانم چه چیزی باعث ایجاد این علائم شده است.

۳- برای رفع رفلاکس اسید برخی از جراحی ها را بررسی کنید

برخی از مشکلات، مانند فتق هیاتال، می توانند از طریق جراحی اصلاح شوند. اگر رفلکس اسید مزمن دارید، احتمالا این گزینه به کارتان می آید.

• جراحی سنتی می تواند با احیا کردن معده رفلاکس اسید را قطع کند.
  • گزینه های کم خطرتر با لوله های آندوسکوپی انجام می شود که شامل دوختن برای سفت کردن اسفنکتر شل، بالون زدن برای تسکین انسداد بافت زخم و تخلیه برای از بین بردن بافت آسیب دیده است.

نکات مهم:

• رفلاکس اسید معده در بارداری، به علت سطح بالای هورمون و فشار بیش از حد در دستگاه گوارش است. متخصص زنان و زایمان می تواند درمان های ایمن را توصیه کند.
  • در صورت مصرف دارو برای بیماری های قلبی، مانند مسدود کننده های کانال کلسیم یا آرام بخش، به پزشک خود بگویید، زیرا این ها می توانند علائم GERD را بدتر کند.
  • در صورت نیاز به مصرف دارو برای بیش از ۲ هفته، به پزشک خود مراجعه کنید.