بیماری ها و درمان بیماری های کودکان سلامت فردی سلامت کودک

چگونه از گوش درد رهایی یابیم؟

درد گوش

گوش درد میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد و بعضی میتوانند طولانی تر از بقیه باشند.اگر گوش دردتان تکرار میشود و بقدری دردناک است که نمیتوانید روی سایر مسائل تمرکز کنید،باید به پزشک مراجعه کنید.با این وجود،در اینجا مواردی گفته شده اند که میتوانید در خانه امتحان کنید.

• روش اول
    درمانهای خانگی

۱)از گرما استفاده کنید.

درد گوش

اینکار از راههای مختلفی میتواند انجام شود.هر راهی که انتخاب کردید،گرما میتواند درد را ساکت کند،فقط مراقب باشید خودتان را نسوزانید!

• یک سشوار را به فاصله ی ۱۰ اینچ از گوشتان نگه دارید.(درجه ی کم).مایع درون گوشتان هنگامی که در معرض تغییرات دما قرار میگیرد،راحتتر حرکت میکند.
  • یک حوله را در آب گرم خیس کنید،آن را بچلانید،برای ۲۰ دقیقه آن را روی گوشتان نگه دارید.اگر درد بازگشت،اینکار را تکرار کنید.
  • از پدهای قدیمی گرم کننده ی گوش برای گرمای مداوم و راحت،استفاده کنید.

۲)از تایلینول یا بروفن استفاده کنید.

درد گوش

این داروها مسکن های معمولی هستند که باعث نمی شوند درد واقعی از بین برود اما باعث فروکش درد میشوند و همچنین طی چند دقیقه سریع عمل میکنند.

• اگر درد مزمن است و با یکی دوتا قرص از بین نمی رود،به پزشک مراجعه کنید.اگر نشانه های دیگری (تب یا گیجی)دارید نیز فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • Auralgan را امتحان کنید.یک بی حس کننده ی موضعی است که میتواند مستقیما برای مجرای گوش استفاده شود.Auraglan را از داروخانه ها و به صورت آنلاین میتوان تهیه کرد.

۳)از روغن زیتون یا روغن بچه استفاده کنید.

درد گوش

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد،روغن بچه یا روغن زیتون میتواند جایگزین مفیدی برای قطره ی گوش باشد.روغن ها چرب کننده هستند و میتوانند درد را ساکت کنند.

• آن را گرم کنید ولی داغ نکنید.۴-۳ قطره درون مجرای گوش بریزید.بگذارید برای نیم ساعت داخل گوش بماند و سپس گوشتان را خم کنید تا خارج شود.درد باید به سرعت فروکش کند.
  • اگر دارچین دارید،روغن را با آن نیز مخلوط کنید.در واقع،روغن سیر نیز به نظر میرسد عمل میکند.

۴)از سیر خلاقانه استفاده کنید.

درد گوش

افرادی باور دارند که سیر به هر شکلی به گوش درد کمک میکند.اگر هر نوع سیر دارید،از آن استفاده کنید.در اینجا به چند مورد اشاره شده است:

• چند قطره عصاره ی سیر به درون گوش بریزید.
  • مقداری روغن کنجد با یک حبه ی سیر را گرم کنید.پس از اینکه سیر داخل روغن حل شد،چند قطره درون گوش بریزید.
  • یک حبه سیر را نصف کنید،یکی را درون گوشتان و یکی را درون یک فنجان آب داغ در حال بخار قرار دهید.گوشتان را بالای فنجان قرار دهید تا بخار سیر از داخل سیر عبور کند و به داخل گوشتان برود.

۵)از باقیمانده ی پیاز داخل یخچال استفاده کنید.

درد گوش

پیاز جزو سبزیجات دیگری است که میتواند نجات دهنده باشد.پیاز را تکه کنید.له کنید و آن را با احتیاط در یک تکه پارچه ی نازک تمیز بپیچید.به یک سمت دراز بکشید و پارچه را روی گوشتان نگه دارید.

• اگر به جای پیاز،زنجبیل در دسترس دارید،همین اعمال بالا را با آن انجام دهید.

۶)از ریحان یا نعنا استفاده کنید.

درد گوش

اینها درمانهای خانگی هستند.برای هردو،نیاز به عصاره ی آنها دارید.آنها را له و کمی گرم کنید.هرچند،روغن نعنا باید اطراف گوش استفاده شود در صورتی که عصاره ی ریحان میتواند داخل گوش استفاده شود.

۷)آدامس بخورید و خمیازه بکشید.

درد گوش

اگر گوش دردتان بخاطر تغییر ارتفاع است،آدامس جویدن یا خمیازه کشیدن را امتحان کنید.گوشهایتان باز میشوند و احساس بهتری خواهید داشت.

• میتوانید به سختی قورت دادن را نیز امتحان کنید.عضله ای که مجرای شیپور استاش را فعال میکند باز و فشار آزاد خواهد شد.
  • آکادمی بیماریهای گوش و گلو و بینی آمریکا این روشها را برای رفع این عارضه ی جانبی در هواپیما،پیشنهاد میکند:
  • دهانتان را ببندید و بینی تان را بگیرید و گوشی که درد نمی کند را با انگشت ببندید.سپس سعی کنید از بینی تان هوا را خارج کنید و گوشتان را مجبور کنید که باز شود.هرچند اگر گوش دردتان در اثر سرماخوردگی یا سایر عفونت ها باشد،اینکار را انجام ندهید،اینکار میتواند عفونت را منتشر کند.

۸)از رایحه درمانی استفاده کنید.

درد گوش

ممکن است کمی آبکی به نظر برسد،بعضی افراد آن را قبول دارند.کمی روغن اصیل(مانند روغن اسطوخودوس)را با کمی روغن زیتون رقیق کنید و آن را به قسمت بیرونی گوش بمالید و سرتان را تا غده های لنفاوی خود پایین بیاورید.ارزشش را دارد؟

• اگر گوش دردتان بسیار قوی باشد،رایحه درمانی جواب نمیدهد.پزشکتان میتواند برایتان داروهایی تجویز کند تا بسیار سریع تر از رایحه درمانی جواب دهد.

۹)اگر نقره ی کلوئیدی دارید،کمی از آن را با روغن ترکیب کنید.

درد گوش

بهتر است از ۵۰۰ تکه در میلیون نقره ی کلوئیدی استفاده کنید.فقط از یک قطره روغن اصیل برای ۲۰-۱۵ قطره نقره ی کلوئیدی استفاده کنید.ممکن است به نظر برسد که روغن با این اندازه کافی نباشد،اما برای سودمندی لازم است.

• روش دوم
    مراجعه به پزشک

۱)از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

درد گوش

اگر گوش دردتان خوب نمی شود،با نشانه های دیگری همراه شده است یا درد زیادی تحمل میکنید،به پزشک مراجعه کنید.او میتواند به سرعت برایتان آنتی بیوتیک تجویز کند.

• پنی سیلین ممکن است برای چند روز اثر نکند.اگر این اتفاق افتاد به پزشکتان بگویید و بپرسید از چه درمانهایی برای رفع درد میتوانید استفاده کنید.

۲)اگر مربوط به تجمع مخاط است،آن را ارزیابی کنید.

درد گوش

سرفه کردن و فین کردن میتوانند گوش داخلی را تحریک کنند و فورا به گوش درد منجر شوند.اگر علائم دیگری از سرماخوردگی دارید،گوش دردتان میتواند به این دلیل باشد.

• پزشکتان ممکن است ضد گرفتگی یا اسپری بینی تجویز کند.تولید مخاط متوقف خواهد شد،گوش درد را آرام میکند.اگرچه ممکن است مجبور باشید حداقل در ابتدا، با بروفن آن را استفاده کنید.

۳)اگر دلیل آن موم گوش است،آگاه باشید.

درد گوش

اگرچه موم گوش برای سودمندی شما وجود دارد،مقدار زیاد آن میتواند به گوش درد منجر شود.اگر علت گوش درد،موم گوش است،پزشکتان میتواند آن را برایتان رفع کند.

• پزشک برای آرام کردن درد و تجمع موم گوش،قطره ی گوش تجویز میکند.همچنین پزشک،چگونگی جلوگیری از گوش دردهای آینده را به شما توصیه خواهد کرد.
  • اگر موم های گوشتان سخت شده و تجمع پیدا کرده است،پزشک ممکن است آن را با دست خارج کند.احتمالا اولین انتخابتان نیست اما میتواند مشکلتان را حل کند.
ما را در شبکه های اجتماعی نیز دنبال کنید:

نظر خود را بیان کنید