بیماری های جنسی زناشویی سلامت فردی

چگونگی شناسایی التهاب پوستی مربوط به HIV

التهاب پوستی یکی از علائم مشترک عفونتHIV می باشد.
این نشانه معمولا در اکثر موارد ابتلا به HIV طاهر شده و پس از ۲الی۳ هفته پس از آلوده شدن فرد ظاهر می شوند.

هرچند ممکن است تنها به علت موارد کم خطرتری مانندواکنش آلرژی یا مشکل پوستی بروز کند اما زمانی که نسبت به این اتفاق تردید دارید سریعا به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات لازم را انجام دهید.
در این صورت شما می توانید از درستی راه حل انتخابی اطمینان حاصل کنید .

.تشخیص التهاب HIV.

۱-وجود التهاب قرمز رنگ و کمی برآمده و همراه با خارش را بررسی کنید:
t1

التهاب پوستیHIV معمولا با بوجود آمدن لکه و نقاط قرمز رنگ در افرادی با پوست روشن و کبود رنگ در افرادی با پوست تیره همراه است.

.شدت التهاب پوستی در مبتلایانHIV یکسان نیست و ممکن است در برخی موارد سطح وسیعی از پوست با التهاب شدید پوستی پوشیده شود در حالی که دیگر بیماران التهابی جزئی را تجربه خواهند کرد.

.اگر التهاب در نتیجه ی استفاده از داروهای ضد ویروس به شکل برآمدگی های مایل به قرمز ظاهر خواهد شد و کل بدن را خواهد پوشاند که به این نوع التهاب”فوران دارو” می گویند.

۲-نسبت به ظاهر شدن نشانه های التهاب بر روی شانه ها ، قفسه ی سینه ، بالاتنه و دست ها آگاه باشید:
t2

این واکنش ها زمانی رخ می دهد که ویروس وجود خود را ازطریق بروز التهاب نشان می دهد اما پس از چند هفته خود به خود ناپدید می شوند و این باعث می شود که بعضی افراد این حالات را با واکنش آلرژیک و یا اگزما اشتباه بگیرند.

.التهاب پوستیHIV واگیر دار نیست و احتمال انتقال ویروس از این طریق وجود ندارد.

۳-نسبت به دیگر علائمی که ممکن است همراه با التهاب بروز کنند آگاه باشید:
t3

این موارد را شامل می شود :
.حالت تهوع و استفراغ
.زخم های دهانی
.تب
اسهال
.درد عضلات
.گرفتگی بدن درد
.ورم غدد بدن
.دید تار و ناواضح
.کاهش اشتها
.درد مفاصل

۴-درمورد علت التهاب HIV آگاه باشید:
t4

این التهاب در اثر کاهش تعداد گلبول های سفید خون رخ می دهد.
این حالت التهاب ممکن است در هر مرحله ای از بیماری رخ دهد اما عموما در مراحل اولیه و بین ۲تا۳ هفته پس از ورود ویروس به بدن ظاهر می شود.
این مرحله که به اصطلاح مرحله ی تغییرات سرم خون نامیده می شود مرحله ای است که عفونت توسط آزمایش قابل شناسایی می شود اما در برخی افراد ممکن است از این مرحله گذشته و به مرحله ی بعد یعنی لانه گزینی ویروس برسد.

.التهابHIV ممکن است در واکنشی در برابر مصرف بعضی داروهای ضد ویروس مانند Amprenavir یا Abacavir یا Nevirapine باشد.

.در مرحله ی سوم عفونتHIV التهاب پوستی به دلیل نوعی اگزما گسترش خواهد یافت که این نوع التهابHIV صورتی مایل به قرمز و همراه با خارش ظاهر خواهد شد.
این حالت ممکن است بین ۱تا۳ سال ادامه داشته باشد و معمولا در بخش هایی مانند کشاله ی ران ، زیر بغل ، قفسه ی سینه ، صورت و بخش های پشتی ظاهر می شوند.

.دریافت مراقبت های پزشکی.

۱-اگر دچار التهاب پوستی خفیف شدید آزمایشات مربوط به HIV را انجام دهید:
t5

اگر تا کنون برای ویروسHIV آزمایش نشده اید باید سریعا برای این امر آزمایش بشید و اگر نتیجه منفی بود به دنبال دلایل دیگری مانند واکنش آلرژیک به غذا یا حتی مشکلات پوستی مانند اگزما باشید.

اگر مبتلا به HIVمثبت هستید پزشک دستورات لازم و داروهای ضد ویروسHIV تجویز خواهد کرد.

.معمولا پزشک برای کاهش التهاب پوستی بویژه التهاب همراه با خارش داروهای ضد آلرژی مانند Benadryl یا Atarax یا کرم های حاوی Corticosteroid تجویز می کنند.

۲-اگر التهاب و خارش شدید شد بلافاصله کمک پزشکی بگیرید:
t6

شدت گرفتن التهاب ممکن است همراه با دیگر
علائم مانند تب ، حالت تهوع و اسفراغ ، درد عضلات و زخم های دهانی همراه شود.

۳-در صورت وخامت علائم پس از مصرف داروها با پزشک مشورت کنید:
t7

ممکن است به دلیل مصرف برخی داروها دچار حساسیت شدید و همچنین وخامت دیگر علائم شوید که در این صورت پزشک باید مصرف داروی شما را قطع کرده و دارویی دیگر را جایگزین کند و این حالت بین ۲۴تا۴۸ ساعت ناپدید خواهند شد.
داروهایی که ممکن است موجب حساسیت بشوند به ۳دسته تقسیم می شوند :NNRTLs,NRTIs,Pls

.دسته یNNRTL مثل داروهای Nevirapine (Viramune) که یکی از معمول ترین داروهایی هستند که موجب التهاب پوستی می شوند همینطور Abacavir(Ziagen) که جزء دسته ی NRTL می باشند و Amprenavir(Ageneraye) که جزء دسته ی Pl می باشند.

۴-داروهایی که موجب واکنش آلرژیک می شوند را مصرف نکنید:
t8

اگر پزشک دارویی را به علت بروز آلرژی برای شما منع کرده است هرگز دوباره آن دارو را مصرف نکنید چرا که ممکن است واکنشی شدیدتر و علائمی وخیم تر ظاهر شوند.

۵-در مورد احتمال بروز عفونت های باکتریایی اطلاعات کسب کنید:

افراد مبتلا به HIV به علت نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های باکتریایی هستند.
یکی از باکتری های شایع در افراد HIVمثبت اورئوس(MRSA) نام دارد که باعث عفونت هایی مثل زرد زخم ، التهاب فولیکول مو ، جوش ، سلولیت و زخم های چرکی می شود.

اگر مبتلا به HIVهستید برای انجام آزمایش MRSA اقدام کنید.

.درمان التهاب در منزل.

۱-به بخش ملتهب کرم بمالید:
t9

احتمالا پزشک برای کاهش التهاب و خارش کرم های ضد آلرژی تجویز خواهد کرد پس شما قادرید هر مقدار که مایلید تهیه و طبق دستور درج شده روی بسته استفاده کنید.

۲-از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و سرمای بیش از حد اجتناب کنید:
t10

هر دوی این موارد از عوامل تحریک کننده ی التهابHIV هستند و و ممکن است وضعیت شما را وخیم تر کنند.

.اگر در حال خروج از منزل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید هستید حتما برای محافظت از پوست از کرم ضد آفتاب و لباس آستین بلند و شلوار بلند استفاده کنید.

.برای جلوگیری از مواجهه ی پوست با سرما ی شدید لباس گرم بپوشید.

۳-با آب سرد حمام کنید:
t11

آب داغ پوست ملتهب را آزرده خواهد کرد پس برای تسکین پوست از آب سرد استفاده کنید.

.اگر مایلید می توانید از آب ولرم و مالش آهسته ی پوست برای استحمام استفاده کنید و به محض خروج برای تسکین پوست از مرطوب کننده های طبیعی مانند روغن نارگیل و آلوورا استفاده کنید.
پس از استحمام آب در منافظ پوست به دام افتاده و موجب خشکی پوست و تحریک پوست می شود پس برای جلوگیری از این اتفاق پوست دا با لایه ی نازکی از مرطوب کننده بپوشانید.

۴-از مواد شوینده ی گیاهی یا صابون های ملایم استفاده کنید:
t12

پایه ی شیمیایی صابون ممکن است موجب ناداحتی و خارش پوست بشود پس به دنبال صابون های ملایم تری مثل صابون بچه و مایع های شستشوی گیاهی از داروخانه ها باشید.

.از محصولاتی که موادی مانند وازلین ، متیل ، پروپیل ، بوتیل ، اتیلپارابن ، پروپلین و گلیکول دارند بپرهیزید چرا که موجب ناراحتی پوستی می شوند.

.شما می توانید با مخلوط کردن روغن زیتون و روغن آلوورا و روغن بادام مرطوب کننده ی طبیعی خود را بسازید.

.برای تازه نگه داشتن پوست همیشه پس از حمام و در طود روز از مرطوب کننده ها استفاده کنید.

۵-لباس های کتان و نرم بپوشید:
t13

لباس هایی که جلوی عبور هوا را می گیرند موجب عرق کردن آزرده شدن پوست می شوند.
و لباس های تنگ موجب سایش پوست و وخامت التهاب می شوند.

۶-به مصرف داروهای ضد ویروس ادامه دهید:
t14

تا اتمام دوره ی داروهای تجویز شده به مصرف ادامه بدهید چرا که به بهبود سلول های T و درمان علائمی مانند التهاب پوست کمک می کند البته تا زمانی که نسبت به داروها آلرژی نداشته باشید.

ما را در شبکه های اجتماعی نیز دنبال کنید:

نظر خود را بیان کنید