اخبار سلامت بیماری های جنسی سلامت فردی

چگونگی تشخیص علایم HIV

(نقص سیستم ایمنی در انسان)ویروس ناقل بیماری ایدز(سندروم ابتلا به نقص سیستم ایمنی)می باشد.

تنها راه قطعی برای شناسایی و تعیین فرد مبتلا انجام آزمایش است.
در اینجا علایمی وجود دارند که هریک را می توان به منزله ی هشدار در برابر عفونت در نظر گرفت:

hiv1

-تشخیص از طریق دچار شدن به خستگی حاد و بیمارگونه بدون توجیه:
خستگی حاد می تواند نشانه ی انواع و اقسام بیماری ها باشد اما این یکی از نشانه های مشترک در در بین مبتلایان به ویروس HIV نیز می باشد.
این نشانه نمی تواند دلیل واضحی بر وجود بیماری باشد ولی نیاز به جستجوی عمیق تر دارد.

.احساس خستگی حاد با تنها احساس خواب آلودگی یکی نیست
-آیا دائما احساس خستگی می کنید ، حتی پس از یک خواب شب خوب و کامل ؟
-آیا به تازگی متوجه چرت زدن بیش از حد معمول در خود شده اید و به دلیل کمبود انرژی از فعالیت های شدید اجتناب می کنید ؟

این نوع از خستگی جای نگرانی دارد.

.اگر این علایم بیشتر از چند هفته یا چند ماه ادامه پیدا کرد با انجام آزمایش از نداشتن ویروس HIV اطمینان حاصل کنید.

۲-به دنبال نشانه هایی از تب یا عرق شبانه ی سرد باشید:
hiv3

این نشانه ها معمولا در مراحل اولیه ی ابتلا به عفونت HIV ظاهر می شوند ،دوره ای که مهم ترین مرحله ی ابتلا شناخته می شود.
این علائم معمولا در تمام افراد قابل مشاهده نیست اما در صورت بروز فرد مبتلا بین دو تا چهار هفته ای حالات را تجربه خواهد کرد.

.تب و عرق شبانه می تواند از علائم ابتلا به انفلانزا یا سرماخوردگی یا تنها دلیل این حالات باشند.

.احساس سرما و لرز ، درد عضلات ، گلو درد و سردرد از علائمی هستند که بین انفلانزا و مراحل اولیه ی ابتلا به HIV مشترک می باشند.

۳ -گلو ، زیر بغل و کشاله ی را برای اطمینان از وجود تورم معاینه کنید:

hiv2

تورم غده های لنفاوی نتیجه ی واکنش بدن درد برابر ابتلا به عفونت است.
این علامت معمولا در تمام افراد اتفاق نمی افتد اما یکی از اشتراکات اولیه ی بین مبتلایان به این بیماری است.

.در موارد ابتلا به ویرو HIV تورم غدد لنفاوی داخل گردن بیشتر از نقاط دیگر است.

.تورم غدد لنفاوی ممکن است در نشانه از هر گونه عفونت دیگری باشد در نتبجه نیاز به تشخیص قطعی دارد.

۴-احساس حالت تهوع ، اسهال و استفراغ

hiv4

این علائم که اغلب همراه با انفلانزا ظاهر می شوند می توانند علائم اولیه بروز HIV نیز باشند اما اگر شدید باشند باید سریعا آزمایش شوند.

۵-نسبت به زخم یا تبخال در دهان یا نواحی الت تناسلی بی توجه نباشید:

hiv5

اگر متوجه وجود تبخال در داخل دهان شدید که همراه با نشانه های دیگر ظاهر شوند مخصوصا اگر فرد معمولا دچار تبخال نمی شود می تواند علامتی به منزله ی ابتلا به HIV باشد به خصوص ظاهر شدن تبخال تناسلی که از نشانه های اولیه مبتلا شدن باشد.

نشانه های ثانویه

۱-سرفه های خشک را نادیده نگیرید:

hiv6

این نشانه در مراحل ثانویه ابتلا ظاهر می شود به صورتی که گاهی ویروس سال ها پس از ورود به بدن ، پنهان شده و سپس خود را با این علائم نشان می دهد.
ساده است در وحله ی اول این نشانه ی خطرناک نادیده گرفته شود به خصوص اگر فرد سابقه ی آلرژی فصلی داشته باشد.
اگر با مصرف داروهای ضد آلرژی و یا اسپری های تنفسی مشکل برطرف نشد می تواند یک نشانه از وجود HIV باشد.

۲-وجود دانه های غیر معمول(قرمز،قهوه ای،صورتی و کبود رنگ)روی پوست را بررسی کنید:

hiv7

معمولا در مراحل بعد نقاط آبله مانندی روی پوست فرد مبتلا ظاهر می شوند ، به خصوص روی صورت و نواحی مرکزی بدن یا حتی داخل دهان و بینی که می تواند یکی از علائم پیشرفت ویروس باشد.

.پوست ملتهب و کک و مک دار و یا بعدتر نقاطی به شکل جوش میتوانند از علائم پیشرفت ویروس باشند.

.بیماری های دیگر مانند سرماخوردگی و یا انفلانزا این علائم را ندارند ، پس اگر ظاهر شدن این نقاط پوستی با دیده شدن دیگر علائم همراه شوند باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

۳-ابتلا به ذات الریه را جدی بگیرید:

hiv8

ذات الریه معمولا در مورد افرادی بروز می کند که بنا به هر دلیلی دچار نقص سیستم دفاعی شده اند.
افراد مبتلا به HIV پیشرفته به شدت در معرض ابتلا به ذات الریه می باشند.

۴-احتمال وجود عفونت قارچی را بررسی کنید به ویژه در دهان:

hiv9

بیماران مبتلا به HIV پیشرفته اکثرا در معرض ابتلا به عفونت قارچی در دهان یا به اصطلاح برفک می باشند.

این شرایط خود را با ظاهر کردن دانه های سفید یا غیر عادی در دهان مخصوصا روی زبان نشان می دهند.
این حالت یک نشانه ی هشدار دهنده و به معنای عدم مقاومت سیستم دفاعی در برابر عفونت است.

۵-برای پیدا کردن اثری از قارچ ناخن ها را چک کنید :

hiv10

در بیماران مبتلا به HIV پیشرفته تغییر رنگ ناخن ها به زرد یا قهوه ای و یا شکننده شدن آن ها قابل مشاهده می باشد.

در حالت عادی بدن قادر به مقابله در برابر قارچ می باشد اما مبتلا یان به این بیماری اکثرا از وجود قارچ بر روی ناخن ها رنج می برند.

۶-در صورت کاهش وزن سریع علت را بررسی کنید:

hiv11

در مراحل اولیه ی بیماری کاهش وزن به علت دچار شدن به اسهال می باشد اما در مراحل بعد کاهش وزن نشانه ی از تحلیل رفتن بدن است که واکنشی نسبت به حملات مداوم ویروس به سیستم بدن می باشد.

۷- نسبت به مشکلات یادگیری ، از دست دادن حافظه ، افسردگی و مشکلات عصبی آگاه باشید:

hiv12

در این مراحل ویروس روی یادگیری و عملکرد مغزی تاثیر خواهد گذاشت.
این علائم نیاز به توجه و اهمیت زیاد دارد.

درک و شناخت ویروسHIV

خطرها را بشناسید:

hiv13

شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند شما را در معرض ابتلا به ایدز قرار دهد.
اگر شما هر یک از موقعیت های زیر را تجربه کرده اید شما در معرض خطر هستید:

.اگر رابطه ی جنسی محافظت نشده داشتید.

.اگر از سرنگ با دیگر تجهیزات پزشکی به صورت شریکی استفاده کرده اید.

.اگر برای بیماری هایی مانند سل ، هپاتیت و یا بیماری های مقاربتی تحت درمان بوده اید.

.اگر در سال های پیش از الزام اقدامات ایمنی در برابر سلامت خون یعنی سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۵ خون دریافت کرده اید.

۲-منتظر بروز علائم نمانید و آزمایش دهید:

hiv14

اکثرا افراد از ابتلا به ویروس آگاه نیستند.
ویروس HIV ممکن است تا ۱۰سال پس از ورود به بدن علائمی از خود بروز ندهد.

اگر دلایل دال بر ابتلا به این ویروس دارید بنابر نبود نشانه های کافی از انجام آزمایش سر باز نزنید.
بهترین کمک در جلوگیری از روند بیماری آگاهی پیدا کردن در سریع ترین زمان ممکن است.

۳-آزمایش تشخیصHIV انجام دهید:

hiv15

انجام آزمایشات لازم قطعی ترین راه تشخیص ویروسHIV می باشد.

به درمانگاه یا کلینیک پزشکی و یا پزشک شخصی یا منابع دیگر مراجعه کنید و محلی را برای انجام آزمایشات تخصصی بیابید.

.آزمایش خون یکی از رایج ترین راه های ممکن است که با دریافت یک نمونه ی خون ساده انجام می شود.
همچنین دیگر آزمایشات که با استفاده از ترشحات بدن به جز بزاق دهان و همچنین آزمایش ادرار وجود دارند.

حتی آزمایش هایی وجود دارند که شما می توانید در خانه استفاده کنید و یا اگر معمولا به پزشک مراجعه نمی کنید یا پزشک شخصی ندارید می توانید با مراکز درمانی تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.

اجازه ندهید ترس از دریافت نتیجه مانع از انجام آزمایشات لازم شود.

آگاهی از ابتلا به بیماری می تواند موجب تغییری در سبک زندگی و یا طرز تفکر شما شود.

ما را در شبکه های اجتماعی نیز دنبال کنید:

نظر خود را بیان کنید